מתי הרכבים האוטונומיים יצילו אותנו מהפקקים?
רכבים בעלי יכולות נהיגה אוטונומית היו אחת מההבטחות הגדולות של תחילת העשור - הן היו אמורות לחסל את פקקי התנועה ולהשאיר את נהגי המוניות מחוסרי עבודה, אבל המשקיעים והלקוחות עדיין מחכים. תאריך היעד נדחה, החברות שורפות מזומנים, חלקן עלול שלא להגיע לקו הגמר.
החברות שורפות כסף - ולמשקיעים נמאס
אם מסתכלים על המניות של החברות המובילות בתחום, נראה שלמשקיעים נמאס לחכות. הסטארטאפים גייסו מיליארדים בתקופות השיא והתוצאות בשטח עדיין לא נראות. השווי המצרפי של חברות ה-LiDAR למשל כמו לומינאר LUMINAR TECHNOLOGIES , אינוויז אינוויז , אאוסטר OUSTER ו-AEye AEYE INC בנוסף עם חברת המשאיות האוטונומיות טוסימפל TUSIMPLE עמד בשיא על 58 מיליארד דולר - היום המספר הזה עומד על 3.5 מיליארד דולר, כאשר לאורך התקופה הזו כל החברות האלה שרפו ביחד 3 מיליארד דולר ללא תוצאות משמעותיות.
שווי השוק הכולל של AEye, אינוויז, לומינאר, אאוסטר וטוסימפל
והסכומים האלה עוד זניחים יחסית לחברות הגדולות שמנסות לפתח יכולות נהיגה אוטונומית אצלן בבית. פרויקט ווימו של גוגל GOOGLE למשל גייס מיליארדי דולרים, טסלה TESLA INC מוציאה מאות מיליוני דולרים בכל רבעון על מחקר ופיתוח בתחום, וגם יצרניות הרכב המסורתיות משתתפות - זרוע הניידות של פורד FORD MOTOR , שכוללת בטוחה את פרויקט הנהיגה האוטונומית שלה "ארגו", דיווחה על הפסד תפעולי מצטבר של 5.3 מיליארד דולר בין 2017-2022, עד שהיא הודיעה שהיא מוותרת על ארגו לחלוטין.
- מה מניע עיצוב משרד ב-5,000 שקל למ"ר?
- אלפאבית רוכשת חברת תשתיות ב־4.75 מיליארד דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
קרוז של ג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS דיווחה על הפסד תפעולי מצטבר של 7.6 מיליארד דולר בין 2018-2023, כאשר ברבעונים האחרונים היא מדווחת על הכנסות של בערך 25 מיליון דולר כל רבעון. האמת שקרוז היא אחת החברות שגרמו לאחת הפגיעות התדמיתיות הקשות ביותר של הענף - לקרוז היה רישיון הפעלת מוניות אוטונומיות בקליפורניה, אבל לפני חודשיים הוא נשלל ממנה כאשר אחת המכוניות שלה הייתה מעורבת בתאונה בה היא גררה הולך רגל למרחק של כמה מטרים לפני שהיא קלטה שהיא צריכה לעצור. המנכ"ל של קרוז, קייל ווגט, התפטר חודש לאחר מכן, בנובמבר.
אבל התעשייה לא מוותרת על החלום, למרות שהוא מתברר כחמקמק יותר ממה שציפו. אילון מאסק ממשיך לדבר על הנושא ומאמין שהחברה שלו תגיע לארץ המובטחת בסופו של דבר. מאסק מתכנן להציע את הנהיגה האוטונומית כפיצ'ר מבוסס תשלום חודשי ללקוחות טסלה שירצו בכך, אבל הטכנולוגיה הזו תאפשר לטסלה גם להפעיל צי של מוניות רובוטיות המייצרות הכנסות כמו אלה של מוניות אך מבלי לשלם לנהגים.
אולי צריך ללמוד ממובילאייאבל מכונית אוטונומית לחלוטין היא לא הדרך היחידה להצלחה כלכלית של החברות המעורבות. LiDAR וטכנולוגיות אחרות יכולות לעזור להפוך מכוניות לבטוחות יותר גם אם יש בהן נהג אנושי: "LiDAR צריך להיות על כל כלי רכב", אמר מנכ"ל לומניאר אוסטין ראסל. כמובן שאמירה כזו משרתת את האינטרס שלו ושל החברה שלו, אבל הנקודה היא שמכוניות לא צריכות לנהוג בעצמן בשביל שהטכנולוגיה תאומץ על ידי השוק.
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
- 1.רכבים אוטונומיים? קודם כל טפלו בטילים … (ל"ת)ברי 13/12/2023 15:55הגב לתגובה זו
- הם בטיפול וגם אתה צריך טיפול (ל"ת)משה ראשל"צ 13/12/2023 20:41הגב לתגובה זו
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.
שווקים מסחר (AI)השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
השווקים ממשיכים את ראלי סוף השנה במסחר דל יחסית, כשברקע אופטימיות לגבי הצמיחה הכלכלית בארצות הברית עם ציפייה לשיפור ברווחיות החברות ב-2026. במקביל, הדולר נמצא ברמות נמוכות יחסית מול סל המטבעות, מה שתומך בסחורות ובמיוחד במתכות יקרות.
מדד מניות עולמי של MSCI עלה קלות במסחר באסיה ונמצא בדרך ליום שביעי רצוף של עליות עם עלייה של כ0.3%. חלק מהשווקים באסיה, כולל אוסטרליה והונג קונג, סגורים לרגל החגים. במילים אחרות, מדובר בראלי שמתרחש במסחר דליל.
בשוק האג"ח האמריקאי התשואה ל-10 שנים עלתה בכ-2 נקודות בסיס לכ-4.15%. התזוזה הקטנה הזו משקפת את המתיחות שהשוק מתמודד איתה בתקופה האחרונה: נתוני צמיחה חזקים מהצפוי בארצות הברית מקטינים את ההימורים על הורדות ריבית מהירות בתחילת השנה. יותר צמיחה פירושה פחות לחץ מיידי על הפד להקל, גם אם האינפלציה מתמתנת בהדרגה.
מדד הפחד של וול סטריט, VIX, ירד לרמה הנמוכה ביותר השנה, איתות לכך שהמשקיעים מוכנים לקחת סיכון. עם זאת, רמות תנודתיות נמוכות מאוד לעיתים מעידות גם על שאננות מוגזמת, במיוחד כשהשוק נשען על נרטיב אחד מרכזי.
- אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
- מה מניע עיצוב משרד ב-5,000 שקל למ"ר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תופעת ראלי סנטה קלאוס: מציאות או אשליה?
חלק גדול מהאופטימיות נשען על תופעת ראלי סנטה קלאוס - תקופה של סוף השנה והימים הראשונים של השנה החדשה שבה קיימת נטייה לעליות בשוקי המניות. נראה שהמשקיעים מנסים למשוך את המדדים לעוד שיאים, גם אם ההתלהבות סביב הבינה המלאכותית ותוואי הריבית של הפד כבר אינם מתקבלים כמובנים מאליהם. בחלק מהחודש נשמעו חששות לגבי התמחור הגבוה של מניות טכנולוגיה, כולל מניות שמזוהות עם גל הבינה המלאכותית, אך כעת השוק חוזר להתמקד בתחזיות לרווחיות ב-2026. מדובר ב"סיבוב" קלאסי של השוק: פחות דיון על כמה המניות יקרות, יותר דיון על האם החברות יספקו צמיחה שמצדיקה את המחיר. במצב שבו הציפיות גבוהות, גם עונת דוחות כספיים טובה אך לא מצוינת עלולה להיתפס כאכזבה.
