מתי הרכבים האוטונומיים יצילו אותנו מהפקקים?
רכבים בעלי יכולות נהיגה אוטונומית היו אחת מההבטחות הגדולות של תחילת העשור - הן היו אמורות לחסל את פקקי התנועה ולהשאיר את נהגי המוניות מחוסרי עבודה, אבל המשקיעים והלקוחות עדיין מחכים. תאריך היעד נדחה, החברות שורפות מזומנים, חלקן עלול שלא להגיע לקו הגמר.
החברות שורפות כסף - ולמשקיעים נמאס
אם מסתכלים על המניות של החברות המובילות בתחום, נראה שלמשקיעים נמאס לחכות. הסטארטאפים גייסו מיליארדים בתקופות השיא והתוצאות בשטח עדיין לא נראות. השווי המצרפי של חברות ה-LiDAR למשל כמו לומינאר LUMINAR TECHNOLOGIES , אינוויז אינוויז , אאוסטר OUSTER ו-AEye AEYE INC בנוסף עם חברת המשאיות האוטונומיות טוסימפל TUSIMPLE עמד בשיא על 58 מיליארד דולר - היום המספר הזה עומד על 3.5 מיליארד דולר, כאשר לאורך התקופה הזו כל החברות האלה שרפו ביחד 3 מיליארד דולר ללא תוצאות משמעותיות.
שווי השוק הכולל של AEye, אינוויז, לומינאר, אאוסטר וטוסימפל
והסכומים האלה עוד זניחים יחסית לחברות הגדולות שמנסות לפתח יכולות נהיגה אוטונומית אצלן בבית. פרויקט ווימו של גוגל GOOGLE למשל גייס מיליארדי דולרים, טסלה TESLA INC מוציאה מאות מיליוני דולרים בכל רבעון על מחקר ופיתוח בתחום, וגם יצרניות הרכב המסורתיות משתתפות - זרוע הניידות של פורד FORD MOTOR , שכוללת בטוחה את פרויקט הנהיגה האוטונומית שלה "ארגו", דיווחה על הפסד תפעולי מצטבר של 5.3 מיליארד דולר בין 2017-2022, עד שהיא הודיעה שהיא מוותרת על ארגו לחלוטין.
- גוגל ודיסני נכנסות למלחמה - מיליוני צופים נותרו ללא ESPN ו-ABC
- הגרפים של גוגל וטסלה ולמה קריטי לשמור על ראש פתוח?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
קרוז של ג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS דיווחה על הפסד תפעולי מצטבר של 7.6 מיליארד דולר בין 2018-2023, כאשר ברבעונים האחרונים היא מדווחת על הכנסות של בערך 25 מיליון דולר כל רבעון. האמת שקרוז היא אחת החברות שגרמו לאחת הפגיעות התדמיתיות הקשות ביותר של הענף - לקרוז היה רישיון הפעלת מוניות אוטונומיות בקליפורניה, אבל לפני חודשיים הוא נשלל ממנה כאשר אחת המכוניות שלה הייתה מעורבת בתאונה בה היא גררה הולך רגל למרחק של כמה מטרים לפני שהיא קלטה שהיא צריכה לעצור. המנכ"ל של קרוז, קייל ווגט, התפטר חודש לאחר מכן, בנובמבר.
אבל התעשייה לא מוותרת על החלום, למרות שהוא מתברר כחמקמק יותר ממה שציפו. אילון מאסק ממשיך לדבר על הנושא ומאמין שהחברה שלו תגיע לארץ המובטחת בסופו של דבר. מאסק מתכנן להציע את הנהיגה האוטונומית כפיצ'ר מבוסס תשלום חודשי ללקוחות טסלה שירצו בכך, אבל הטכנולוגיה הזו תאפשר לטסלה גם להפעיל צי של מוניות רובוטיות המייצרות הכנסות כמו אלה של מוניות אך מבלי לשלם לנהגים.
אולי צריך ללמוד ממובילאייאבל מכונית אוטונומית לחלוטין היא לא הדרך היחידה להצלחה כלכלית של החברות המעורבות. LiDAR וטכנולוגיות אחרות יכולות לעזור להפוך מכוניות לבטוחות יותר גם אם יש בהן נהג אנושי: "LiDAR צריך להיות על כל כלי רכב", אמר מנכ"ל לומניאר אוסטין ראסל. כמובן שאמירה כזו משרתת את האינטרס שלו ושל החברה שלו, אבל הנקודה היא שמכוניות לא צריכות לנהוג בעצמן בשביל שהטכנולוגיה תאומץ על ידי השוק.
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- מכה בכנף למונית האווירית: ארצ'ר אוויאיישן צנחה לאחר הפסד רבעוני
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
- 1.רכבים אוטונומיים? קודם כל טפלו בטילים … (ל"ת)ברי 13/12/2023 15:55הגב לתגובה זו
- הם בטיפול וגם אתה צריך טיפול (ל"ת)משה ראשל"צ 13/12/2023 20:41הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
נשיא קזחסטן, קאסים-ז'ומארט טוקאייב (יוטיוב)הכלכלה של קזחסטן - המדינה שהצטרפה להסכמי אברהם
קזחסטן מצטרפת להסכמי אברהם. בפועל יש כבר עשרות שנים הסכמים עם קזחסטן, צפוי שההצטרפות תרחיב את שיתופי הפעולה בכמה מישורים. אבל מיהי בעצם קזחסטן? ועל מה מבוססת הכלכלה שלה?
קזחסטן היא אחת הכלכלות הצומחות באירואסיה, עם מיקום גאוגרפי שממצב אותה כגשר בין סין לאירופה ובין רוסיה למזרח התיכון. שטחה הוא כ- 2.72 מיליון קמ"ר, והיא התשיעית בגודלה בעולם. אין לה מוצא לים פתוח\ יש לה גבולות ארוכים שהופכים אותה לצומת דרכים חשוב בסחר העולמי.
היקף. אוכלוסייה 20.6 מיליון תושבים. זו מדינה עם אוכלוסייה צעירה יחסית שמספקת כוח עבודה זול ואיכותי. הנשיא הוא קאסים-ז'ומארט טוקאייב זה שש שנים. קזחסטן היא רפובליקה נשיאותית: ראש המדינה הוא נשיא הנבחר ולו סמכויות רבות, לרבות כמפקד עליון של הכוחות המזוינים. קיים ריכוז של כוח בידי הנשיא וההנהגה.
התמ"ג הנומינלי מתקרב ל-300 מיליארד דולר בסוף 2025, בעוד במונחי PPP הוא חוצה את ה-900 מיליארד. התמ"ג לנפש במונחי PPP עומד על כ-36,000 דולר, רמה דומה לטורקיה, אך נמוכה במקצת מרוסיה. המעבר ממשק מבוסס מחצבים בלבד למשק מגוון יותר נמצא בעיצומו, עם דגש על לוגיסטיקה, דיגיטל ותעשייה קלה.
צמיחה של 6%
כלכלת המדינה מבוססת על נפט. ברבעונים הראשונים של השנה נרשמה צמיחה שנתית של 6.1%-6.3%, כאשר התחזיות השנתיות נעות בין 5.5% מהבנק העולמי ל-5.9% מקרן המטבע. הגורם המרכזי: הרחבת שדה טנגיז, שהושקה רשמית בינואר 2025 והוסיפה 260 אלף חביות ליום בתפוקה מלאה. תפוקת הנפט הכוללת עברה את ה-100 מיליון טון בשנה, שיא היסטורי עם 75.7 מיליון טון בינואר-ספטמבר ו-8 מיליון טון באוקטובר לבדו. טנגיז לבדו תורם כשליש, עם תפוקה יומית שהגיעה ל-953 אלף חביות ביוני.
