צילום: תמר מצפי
מתי הרכבים האוטונומיים יצילו אותנו מהפקקים?
מניות הרכבים האוטונומיים וחברות המייצרות LiDAR (מערכות ראייה) לרכבים אוטונומיים צונחות מאז השיא של 2021 - למשקיעים אין סבלנות לחברות שלא מייצרות כסף; אבל הטרנד עוד חי ויש המאמינים שהוא עדיין העתיד של הנהיגה
רכבים בעלי יכולות נהיגה אוטונומית היו אחת מההבטחות הגדולות של תחילת העשור - הן היו אמורות לחסל את פקקי התנועה ולהשאיר את נהגי המוניות מחוסרי עבודה, אבל המשקיעים והלקוחות עדיין מחכים. תאריך היעד נדחה, החברות שורפות מזומנים, חלקן עלול שלא להגיע לקו הגמר.
החברות שורפות כסף - ולמשקיעים נמאס
אם מסתכלים על המניות של החברות המובילות בתחום, נראה שלמשקיעים נמאס לחכות. הסטארטאפים גייסו מיליארדים בתקופות השיא והתוצאות בשטח עדיין לא נראות. השווי המצרפי של חברות ה-LiDAR למשל כמו לומינאר LUMINAR TECHNOLOGIES , אינוויז אינוויז , אאוסטר OUSTER ו-AEye AEYE INC בנוסף עם חברת המשאיות האוטונומיות טוסימפל TUSIMPLE עמד בשיא על 58 מיליארד דולר - היום המספר הזה עומד על 3.5 מיליארד דולר, כאשר לאורך התקופה הזו כל החברות האלה שרפו ביחד 3 מיליארד דולר ללא תוצאות משמעותיות.
אולי צריך ללמוד ממובילאיי
אבל מכונית אוטונומית לחלוטין היא לא הדרך היחידה להצלחה כלכלית של החברות המעורבות. LiDAR וטכנולוגיות אחרות יכולות לעזור להפוך מכוניות לבטוחות יותר גם אם יש בהן נהג אנושי: "LiDAR צריך להיות על כל כלי רכב", אמר מנכ"ל לומניאר אוסטין ראסל. כמובן שאמירה כזו משרתת את האינטרס שלו ושל החברה שלו, אבל הנקודה היא שמכוניות לא צריכות לנהוג בעצמן בשביל שהטכנולוגיה תאומץ על ידי השוק. דוגמא טובה לכך היא מובילאיי מובילאיי הישראלית - היא צפויה לייצר רווח למנייה של 77 סנט בשנת 2023 ולהציג צמיחה שנתית של של בערך 35% בשלוש השנים הקרובות. המניות של החברה, שנשלטת על ידי אינטל אבל הונפקה בסוף 2022, נסחרות במכפיל רווח עתידי של 48 כאשר שווי השוק שלה עומד על 33 מיליארד דולר. שאר החברות שעוסקות בתחום גם כן יצטרכו להציג רווחים אם הן רוצות להגיע לשוויים דומים.- 1.רכבים אוטונומיים? קודם כל טפלו בטילים … (ל"ת)ברי 13/12/2023 15:55הגב לתגובה זו
- הם בטיפול וגם אתה צריך טיפול (ל"ת)משה ראשל"צ 13/12/2023 20:41הגב לתגובה זו