"המניה של אינוויז לא משקפת את המצב שלנו בשטח; בתחילת 2024 BMW תשיק רכבים עם המערכת שלנו"
אינוויז אינוויז הנסחרת בוול סטריט והמפתחת מערכות לראייה לרכבים קיבלה מהאנליסטים של הבנק האמריקאי ג'יי פי מורגן, המלצת קנייה עם מחיר יעד של 13 - אפסייד עצום של פי 6.5, נכון לפרסום ההמלצה. מאז המניה עלתה ביומיים במעל 20%. האנליסטים מציינים שהם "מצפים שהשילוב של מספר רב של זכיות, זכיות בנפח גדול, איזון בין עלויות וביצועים של LiDAR, והיכולת לתמוך באוטונומיה של הכביש המהיר במהירויות גבוהות עשוי להגדיל מאד את ההכנסות עד סוף העשור, כאשר משמעת עלויות אמורה להניע את הרווחיות".
מחיר היעד מרשים, אבל נזעיר שהמניה צנחה מאז ההנפקה לפני שנתיים וחצי ממחיר של 10 דולר למתחת ל-2 דולר. המשקיעים בינתיים "אכלו אותה" בגדול. אז המלצה של אנליסטים זה נחמד, אבל בין ההמלצה לבין מה שקורה בשטח יש פער עצום.
אינוויז מתמקדת בפיתוח של מצלמות LiDAR (Light Detection And Ranging) שהן מרכיבים קריטיים לרכב ששואף להגיע למצב של נהיגה אוטנומית. המצלמות סורקות את המרחב ויצרות תמונת עומק שלו שבעזרתה הרכב (בעזרת המחשב שלו) אמור לקבל החלטות. אינוויז הונפקה בשנת 2020 בשיא גל ההנפקות שלווה על ידי ציפייה, בדיעבד מוקדמת מדי, להשקה של רכבים אוטונומיים. מאז הכלכלה העולמית כבר האטה והשוק הבין שיש עוד דרך ארוכה עד שנגיע ליום בו נוכל לשבת במכונית ולהירגע עם כוס קפה בזמן שהיא לוקחת אותנו בבטחה ליעד.
בראיון ראשון בתפקיד, אלעד הופשטטר, ה-CBO, סמנכ"ל הפיתוח העסקי מסביר את מקומה של החברה בשוק, מתייחס מחיר המניה, ההנפקה, ואפילו על היחסים עם מובילאיי מובילאיי .
- אינוויז שרפה 18 מ' דולר ברבעון - בקופה נשארו 13 מ' דולר
- ספליט הפוך בדרך? אינוויז לא עומדת בדרישות הנאסד"ק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלעד הופשטטר, CBO אינוויז; קרדיט: דיוויד גארב
מה אתה חושב על מחיר המניה בשנים האחרונות, וגם עכשיו על רקע ההמלצה של ג'יי פי מורגן?
"אני חושב שמחיר המנייה הרבה יותר תנודתי ממה שהוא אמור להיות, אנחנו לא רואים את התנודתיות הזאת בשוק שלנו, אנחנו רואים הרבה עליות והזדמנויות. הפרויקט הראשון שלנו עם BMW כבר נמצא ממש מעבר לפינה - אנחנו מסיימים את העבודה עוד מספר שבועות והמוצר כבר יהיה בשוק עם הרכבים שלהם במהלך הרבעון הראשון של 2024".
מחיר היעד של ג'יי פי מורגן לא רחוק ממחיר ההנפקה, זאת התקרה של אינוויז?
"זאת לא התקרה שלנו. בהנפקה היעדים שלנו היו הרבה יותר גבוהים ומאז גם השגנו הסכמים משמעותיים כמו ההסכמים עם פולקסווגן וב.מ.וו. התקדמנו גם בהרבה מאוד נושאים שלא חשופים לציבור והמנייה לא משקפת את זה".
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- מכה בכנף למונית האווירית: ארצ'ר אוויאיישן צנחה לאחר הפסד רבעוני
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
מניית אינוויז מאז ההנפקה
אז למה המנייה נראית ככה בשנתיים-שלוש האחרונות?
"אני חושב שיש פה מספר גורמים. קודם כל - השווקים ירדו, וכולם חטפו מזה, גם הגדולות ביותר, וחזקים ככל שנהיה הזרמים האלה חזקים יותר מאיתנו".
כמה הפעילות של אינוויז קשורה בהצלחה של הרכבים החשמליים?
"קשה לי להגיד. אולי חברות ה-EV אכן עוסקות יותר בנהיגה אוטונומית, אבל להוכחה שני ההסכמים הגדולים שלנו הן דווקא עם חברות רכב מסורתיות. בסופו של דבר הלקוח בוחר איפה לשים את המערכת שלנו בין אם זה על רכב חשמלי או לא, אבל כן יש טרנד בתחום של ה-EV. עם זאת, אני לא רואה קורלציה ישירה בין ביצועי חברות ה-EV לביצועים שלנו".
איפה אתם לעומת המתחרים?
"אחת הדרכים לזכות בפרויקט חדש היא שיהיה לך כבר פרויקט או מספר פרויקטים ביד. הלקוחות רוצים חברה עם ניסיום ויכולת מוכחת. לייצר LiDAR בתנאים סטריליים זה שונה מאוד מלייצר LiDAR שעובד על רכב לאורך שנים בכל תנאי מזג האוויר. אם לא מתכננים את המוצר כך שיענה על הדרישות האלה מההתחלה אז מאוד קשה לעשות את ההסבה הזאת בהמשך הדרך. אנחנו מפתחים את ה-LiDAR שלנו ככה וגם עברנו את מסכת האישורים שכרוכה בשביל להגיע לעמדה שאנחנו אטרקטיביים".
סריקת LiDAR של אינוויז לעומת תמונה ממצלמה רגילה; קרדיט: אינוויז
איפה אינוויז עומדת לעומת מובילאיי? הם יותר מתחרים או יותר סינרגטיים?
"אומנם אין פה תעשיית רכב של עשרות שנים, אבל אפשר לומר שמובילאיי פרצו פה את הדרך בנושא הזה. הייתי אומר שיש הרבה סינרגיה בלעבוד איתם ויש אפילו פרויקטים, כמו למשל הפרויקט בוולקספאגן שהם נמצאים שם ביחד איתנו".
בהסתכלות לאחור, ההנפקה הייתה החלטה נכונה בזמן הנכון?
"בהחלט. ההנפקה נתנה לנו גישה לכסף ולצמיחה וגם היה טרנד של הנפקות באותה תקופה - היום באופן כללי כבר הרבה יותר קשה לגייס כי מחיר הכסף גבוה יותר".
בגלל זה גייסתם בהנחה של 20% לפני ארבעה חודשים?
"אני יכול להניח שיש אנשים שתופסים את הגיוס הזה בצורה שלילית, אבל אני יכול להגיד שהגיוס הזה נעשה מסיבות טובות ולא מסיבות של לחץ".
מה יש לך להגיד למשקיעים שעזבו ולאלה שנשארו?
"אם תלך כמה שנים אחורה, עוד לפני ההנפקה, בשנים 2018-2019, היה הייפ גדול מאוד סביב העניין של רכבים אוטונומיים. הייתה תחושה שבכל רגע לכל אחד יהיה רכב אוטונומי שיעבוד בכל תנאי מזג האוויר, ואז כולם הבינו שהסיפור הזה יותר מורכב ושזה ייקח עוד זמן, ובטח שהרכב האוטנומי האידיאלי, מה שנקרא בתעשייה שלב 5, לא יגיע בקרוב והייתה ירידה בהייפ. החוזים והמכרזים שיש היום בחוץ הם במספרים ובנפחים יותר גבוהים אפילו מאלה שהיו בשנים האלו, בגלל שיש הרבה יותר הבנה של התחום וציפיות בהתאם. אני מציע לכל המשקיעים להבין שזו דרך ארוכה, אולי המנייה תנודתית, אבל זה טבע הדברים ואנחנו רואים רק עלייה בתחום".
תוך כמה זמן נראה רכבים אוטונומיים בכבישים?
- 5.איש קטן צל גדול 14/12/2023 02:12הגב לתגובה זוסימן שהשמש שוקעת
- 4.החיים 13/12/2023 20:59הגב לתגובה זוכשהמציאות תשתנה גם מחיר המניה ישתנה
- 3.ספיר 13/12/2023 19:54הגב לתגובה זוולכן ספק רב אם החברה תשרוד. יש לה עוד לפחות ארבעה סבבי גיוס הון משמעותיים - החברה בצרות.
- שרון 13/12/2023 21:32הגב לתגובה זוומשם לרווחים
- פחחח... טיפש היית וכנראה נשארת (ל"ת)כלכלן 14/12/2023 02:13
- 2.יותם 13/12/2023 18:25הגב לתגובה זופשוט זבלות, זה הונאה אבל בישראל הכל מותר.
- כדי להראות יציבות פיננסית לאורך זמן (ל"ת)גיוס ידוע מראש 13/12/2023 21:33הגב לתגובה זו
- למה הרשות לא חוקרת? (ל"ת)משה 13/12/2023 19:20הגב לתגובה זו
- 1.מ. כהן 13/12/2023 16:54הגב לתגובה זוזה כמדומני הסטארט אפ שדלק רכב החזיקה נתח ממנו, ומיהרו להיפגש עם הכסף, מה שמאוד מתאים לגיל אגמון, רק מה לגופו של ענין שכרו יצא בהפסדו.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
נשיא קזחסטן, קאסים-ז'ומארט טוקאייב (יוטיוב)הכלכלה של קזחסטן - המדינה שהצטרפה להסכמי אברהם
קזחסטן מצטרפת להסכמי אברהם. בפועל יש כבר עשרות שנים הסכמים עם קזחסטן, צפוי שההצטרפות תרחיב את שיתופי הפעולה בכמה מישורים. אבל מיהי בעצם קזחסטן? ועל מה מבוססת הכלכלה שלה?
קזחסטן היא אחת הכלכלות הצומחות באירואסיה, עם מיקום גאוגרפי שממצב אותה כגשר בין סין לאירופה ובין רוסיה למזרח התיכון. שטחה הוא כ- 2.72 מיליון קמ"ר, והיא התשיעית בגודלה בעולם. אין לה מוצא לים פתוח\ יש לה גבולות ארוכים שהופכים אותה לצומת דרכים חשוב בסחר העולמי.
היקף. אוכלוסייה 20.6 מיליון תושבים. זו מדינה עם אוכלוסייה צעירה יחסית שמספקת כוח עבודה זול ואיכותי. הנשיא הוא קאסים-ז'ומארט טוקאייב זה שש שנים. קזחסטן היא רפובליקה נשיאותית: ראש המדינה הוא נשיא הנבחר ולו סמכויות רבות, לרבות כמפקד עליון של הכוחות המזוינים. קיים ריכוז של כוח בידי הנשיא וההנהגה.
התמ"ג הנומינלי מתקרב ל-300 מיליארד דולר בסוף 2025, בעוד במונחי PPP הוא חוצה את ה-900 מיליארד. התמ"ג לנפש במונחי PPP עומד על כ-36,000 דולר, רמה דומה לטורקיה, אך נמוכה במקצת מרוסיה. המעבר ממשק מבוסס מחצבים בלבד למשק מגוון יותר נמצא בעיצומו, עם דגש על לוגיסטיקה, דיגיטל ותעשייה קלה.
צמיחה של 6%
כלכלת המדינה מבוססת על נפט. ברבעונים הראשונים של השנה נרשמה צמיחה שנתית של 6.1%-6.3%, כאשר התחזיות השנתיות נעות בין 5.5% מהבנק העולמי ל-5.9% מקרן המטבע. הגורם המרכזי: הרחבת שדה טנגיז, שהושקה רשמית בינואר 2025 והוסיפה 260 אלף חביות ליום בתפוקה מלאה. תפוקת הנפט הכוללת עברה את ה-100 מיליון טון בשנה, שיא היסטורי עם 75.7 מיליון טון בינואר-ספטמבר ו-8 מיליון טון באוקטובר לבדו. טנגיז לבדו תורם כשליש, עם תפוקה יומית שהגיעה ל-953 אלף חביות ביוני.
