"רק רשת תחנות הטעינה של טסלה יכולה להיות חברת פורצ'ן 500"
אילון מאסק ידוע כבן אדם בלתי צפוי, לכן הראיונות איתו מעניינים במיוחד מכיוון שאין לדעת איזו פיסת מידע הוא עלול לפלוט או איזו הצהרה פרובקטיבית הוא יאמר הפעם. אתמול מאסק התראיין אצל אנדרו רוס סורקין בכנס Dealbook וסיפק כמה הצהרות מעניינות הנוגעות לחברת הרכבים החשמליים שלו TESLA INC .
רשת הטעינה המהירה
ראשית, מאסק בעצם חשף שרשת הטעינה המהירה של טסלה מכניסה מעל ל-7 מיליארד דולר בשנה: "רק רשת הטעינה יכולה הייתה להיות חברת פורצ'ן 500 אם היא הייתה חברה נפרדת", אמר מאסק. כידוע, בשביל שחברה תיכלל ברשימת פורצ'ן 500 היא צריכה להציג מחזור שנתי של לפחות 7 מיליארד שקל, אז מכאן ההנחה כי זה המחזור השנתי המינימלי של רשת הטעינה.
רשת הטעינה המהירה של טסלה היא בעצם כמו רשת תחנות דלק. טסלה היא הבעלים של כל המכשור בתחנות והיא גם מוכרת את החשמל עצמו, ועם זאת החברה לא מספקת מידע לגבי רשת הטעינה בדוחות שלה, אז לפי ההצהרות של מאסק ניתן להסיק כי רשת הטעינה מהווה עד 10% מהמחזור של טסלה, והחלק הזה צפוי לגדול בשנת 2024 כאשר טסלה תפתח את רשת הטעינה שלה גם לרכבים חשמליים אחרים.
מאסק שונא איגודי עובדים
"אני לא אוהב איגודי עובדים אבל לא מהסיבה שאתם חושבים", אמר מאסק, "אני חושב שהאיגודים מנסים ליצור סביבה שלילית ולצייר את התמונה שזה העובדים נגד המנהלים". מאסק מעדיף גישה בה כולם שווים, או לפחות מתומרצים יותר. הוא ציין שהרבה עובדים בחברה, אפילו כאלה בפס הייצור, מתומרצים בעזרת קבלת מניות של החברה ושחלקם אפילו הפכו למיליונרים בזכותן.בני אדם הם נהגים נוראיים
מאסק התבטא כבר פעמים רבות לגבי אפשרות הנהיגה האוטנומית של רכבים, וכך גם בועידה האחרונה: "בני אדם מסמסים בזמן נהיגה, נוהגים שיכורים, מתווכחים תוך כדי נהיגה ומה לא. ברגע שתהיה נהיגה אוטונומית מה שנראה זה הפחתה דרסטית במספר ההרוגים בתאונות דרכים". כיום נהרגים בין 40-50 אלף אמריקאים בתאונות דרכים כל שנה, ולפי מאסק, אפשר להוריד את המספרים האלה בעד 90%.
כמובן שצריך לשכנע את הרגולטורים לאשר נהיגה אוטונומית, אבל זאת אולי לא משימה כל כך קשה כפי שחושבים: "צריך להציג מספרים כל כך גדולים וברורים שפשוט לא יהיה אפשרי להתעלם מהם".
ההאטה בתחום הרכבים החשמליים?
בזמן האחרון נשמעים קולות המודאגים מהירידה בביקושים לרבים חשמליים בארה"ב, מה שמעלה את החשש מכך שאולי השוק האמריקאי עדיין לא מוכן לעשות את המעבר הזה. אבל כמובן שמאסק רואה את הדברים קצת אחרת: "הטענה הנגדית הטובה ביותר שאני יכול לתת היא שמודל Y של טסלה הולך להיות הדגם הנמכר ביותר בעולם השנה, ולא רק בהשוואה לרכבים חשמליים אלא בכלל".
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.
שווקים מסחר (AI)השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
השווקים ממשיכים את ראלי סוף השנה במסחר דל יחסית, כשברקע אופטימיות לגבי הצמיחה הכלכלית בארצות הברית עם ציפייה לשיפור ברווחיות החברות ב-2026. במקביל, הדולר נמצא ברמות נמוכות יחסית מול סל המטבעות, מה שתומך בסחורות ובמיוחד במתכות יקרות.
מדד מניות עולמי של MSCI עלה קלות במסחר באסיה ונמצא בדרך ליום שביעי רצוף של עליות עם עלייה של כ0.3%. חלק מהשווקים באסיה, כולל אוסטרליה והונג קונג, סגורים לרגל החגים. במילים אחרות, מדובר בראלי שמתרחש במסחר דליל.
בשוק האג"ח האמריקאי התשואה ל-10 שנים עלתה בכ-2 נקודות בסיס לכ-4.15%. התזוזה הקטנה הזו משקפת את המתיחות שהשוק מתמודד איתה בתקופה האחרונה: נתוני צמיחה חזקים מהצפוי בארצות הברית מקטינים את ההימורים על הורדות ריבית מהירות בתחילת השנה. יותר צמיחה פירושה פחות לחץ מיידי על הפד להקל, גם אם האינפלציה מתמתנת בהדרגה.
מדד הפחד של וול סטריט, VIX, ירד לרמה הנמוכה ביותר השנה, איתות לכך שהמשקיעים מוכנים לקחת סיכון. עם זאת, רמות תנודתיות נמוכות מאוד לעיתים מעידות גם על שאננות מוגזמת, במיוחד כשהשוק נשען על נרטיב אחד מרכזי.
- אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
- מה מניע עיצוב משרד ב-5,000 שקל למ"ר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תופעת ראלי סנטה קלאוס: מציאות או אשליה?
חלק גדול מהאופטימיות נשען על תופעת ראלי סנטה קלאוס - תקופה של סוף השנה והימים הראשונים של השנה החדשה שבה קיימת נטייה לעליות בשוקי המניות. נראה שהמשקיעים מנסים למשוך את המדדים לעוד שיאים, גם אם ההתלהבות סביב הבינה המלאכותית ותוואי הריבית של הפד כבר אינם מתקבלים כמובנים מאליהם. בחלק מהחודש נשמעו חששות לגבי התמחור הגבוה של מניות טכנולוגיה, כולל מניות שמזוהות עם גל הבינה המלאכותית, אך כעת השוק חוזר להתמקד בתחזיות לרווחיות ב-2026. מדובר ב"סיבוב" קלאסי של השוק: פחות דיון על כמה המניות יקרות, יותר דיון על האם החברות יספקו צמיחה שמצדיקה את המחיר. במצב שבו הציפיות גבוהות, גם עונת דוחות כספיים טובה אך לא מצוינת עלולה להיתפס כאכזבה.
