החות'ים ממשיכים לתקוף ספינות ישראליות - ויש לזה גם השפעה על יוקר המחייה
בשעה האחרונה הותקפה מכלית ישראלית נוספת באזור תימן - המכלית "סנטרל פארק" שטה תחת דגל ליבריה ונמצאת בבעלות חברת זודיאק מריטיים של משפחת עופר. לפי כלי תקשורת שונים התוקפם הם החות'ים וזו כבר התקפה שלישית שלהם על ספינות בבעלות של ישראלים. הספינה יצאה ממרוקו והותקפה בקרבת עדן באוקיאנוס ההודי. חטיפת ספינת "גלקסי לידר" התבצעה בים האדום.
על פי הדיווחים הספינה הותקפה על ידי שמונה אנשים שהגיעו בשתי סירות והצי האמריקאי נכנס לפעולה. מחברת זודיאק מריטיים נמסר: "קיים חשד שמכלית סנטרל פארק היתה מעורבת בתקרית מול פיראטים בזמן שעברה את מסדרון המעבר הבינלאומי בערך 54 מייל מול חופי סומליה.
חייל חותי - פוגעים בספינות ישראליות
פגיעה במעבר ספינות לישראל - יתגלגל ליוקר המחייה
אתמול תקף מל"ט איראני את האונייה MA CGM Symi בבעלות חברת Eastern Pacific Shipping של עידן עופר וזה בהמשך לחטיפת ספינת התובלה גלקסי לידר, גם היא עם מעורבות ישראלית. על רקע ההתקפות, אמר חבר הלשכה המדינית של החות'ים בתימן, חזאם אל-אסד כי המיליציה החות'ית - שליחי איראן בתימן לא יאפשר לספינות ישראליות לעבור דרך מצר באב אל-מנדב המקשר בין הים האדום לאוקיינוס ההודי.- החות׳ים משנים את כללי המשחק - האיום האמיתי על שמי ישראל: Samad 3
- הסיבה שהחות'ים הצליחו לפגוע בשדה התעופה; והאם אפשר למנוע את הפגיעות בהמשך?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בסוף השבוע החלו להפיץ שמועות ברשת שהמורדים החות'ים בתימן חטפו את ספינת המכולות צים לאונדה בים האדום, ספינה המפליגה מישראל לסין. בצים הכחישו שמדובר באונייה שלהם ומסרו כי לכל אוניות צים שלום. אך מה יקרה אם המצב יתדרדר, איך המשך ההתקפות על ספינות אוניות המגיעות לישראל ישפיעו על הסחר הימי? מה יהיה גורל פרמיית הביטוח שיאלצו ספינות שמפליגות לישראל לשלם איך זה ישפיע על המחירים של המוצרים המיובאים?
אירועים מסוכנים
"אני מאוד מקווה שהמצב לא יחריף ויהווה טריגר לכניסה של מדינות נוספות למערכה, זה אירוע מאוד מסוכן שיכול אפילו לגרור לתרחיש של מלחמת עולם", מציין ד"ר אביחי שניר, "האזור מאוד רגיש מבחינה בינלאומית. יש שם המון תנועה של כלי שיט והרבה תנועה של נפט. ברגע שהאזור נעשה מתוח, זה עשוי להפריע לתנועת הנפט. אם זה יקרה עלולה להיות קפיצה של מחירי הנפט למעל ל-100 דולר, ולהוביל לעלייה של מחירי האנרגיה וזה האיום הכי גדול".
איך זה ישפיע על מדד המחירים כאן?
"ספינות לא ירצו להירשם כספינות שנעות לישראל אם הן נעות דרך תעלת סואץ . זה אומר שכל התנועה לא תרצה להגיע לנמלים בארץ מסואץ, וזה יאלץ את האוניות לעשות עיקוף , המשמעות מבחינת התובלה הימית הינה חזרה של 150 שנה אחורה לפני שבנו את תעלת סואץ. זה כבר קרה כאשר אוניית ענק חסמה את תעלת סואץ' למספר שבועות, זה הוביל לעליית תעריפי המשלוח הימי כי לא ניתן היה לעבוד בתעלה. אם התעלה תהיה חסומה בגלל החות'ים, הסוחרים יאלצו לשלוח את הסחורה לאירופה, ומאירופה לנייד אותה ארץ.
- רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
- מה 68% אומר על צעירי ישראל?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים -...
"זה יעלה משמעותית את עלויות המשלוח. מכיוון שהאוניות חוששות להגיע לאזורינו שהפך לאזור מאוד רגיש מבחינה ביטחונית זה יוסיף לעלות את פרמיית הביטוח שתהפוך למשמעותית וזה משפיך על המחיר בחנויות".
"הביטוח התייקר בגלל המלחמה וזה מרכיב בעלויות היבוא ותורם לאינפלציה" מציין יונתן כץ, אסטרטג מאקרו בלידר שוקי הון. אבל זה לא ר הביטוח. השילוח הימי לישראל התייקר וזאת בשעה שהשילוח למקומות אחרים במזרח התיכון דווקא בירידה. מדובר על התייקרות של כ-10% באוקטובר כשהשילוח ממזרח אסיה למדינות אחרות ירד ב-5%. ישראל הפכה להיות יקרה יותר מבחינת הובלה ימית בעיקר בגל הסיכון של המלחמה. כאשר הספינות יצטרכו גם לעקוף את אפריקה כדי להגיע לישראל (ולא לעבור בים האדום - תעלת סואץ), המחיר של ההובלה יתייקר בעשרות אחוזים כי מדובר בלפחות עוד שבועיים של הובלה ימית.
צריך להבהיר, בינתיים נפגעו ספינות עם זיקה ישראלית, אבל לא ספינות ישראליות. בפועל, בספינות האלו יש ספנים ממדינות שונות ורבות - עשרות מדינות, בפועל גם בעלת הספינה והאחראית על ההובלה היא חברה זרה. הקשר הוא ישראלי עקיף - ישראלים כמו עידן עופר או רמי אונגר שמחזיקים במניות של החברה שהיא חברה בריטית או סינגפורית. אבל להתקפות האלו יש השפעה על כל ההובלה בים האדום - הספינות יעדיפו לא להיכנס לאזור עימות כך שגם מי שלא מאוים, יעלה את מחירי ההובלה בשל הובלה הרבה יותר ארוכה. מעבר לכך, ברגע שהספינות ידלגו על נמל אילת, צפוי עומס ופקקים ביתר הנמלים, ובעיקר בנמל אשדוד.
אז עדיין מוקדם להעריך את ההשפעות של התקפות החות'ים ונראה שישראל מנסה להדחיק את הבעיה הזו עד שהיא תסיים את החזית בדרום, אבל זו סוגיה קריטית לביטחון ולכלכלה. לא נראה שזה יכול להשפיע מידית על האינפלציה, כן יש סיכון להתלקחות אזורית ולעלייה במחירי הנפט - "התייקרות עלויות הביטוח אינה גורם שמשפיע כל כך על סביבת האינפלציה", אומר כץ ומוסיף - "זה יילקח על ידי בנק ישראל כנראה כהשפעה חד פעמית כמו מס, אבל לא השפעה מאיצה כמו עליית שכר או פיחות בשקל. לכן לא נראה לי שיכניסו את זה בשיקולי הריבית.
"בנק ישראל כבר רואה את נתוני האבטלה לחודש אוקטובר הם נראים מספיק רע. הם מבינים שהמערכה לא תהיה קצרה ולכן גם ההתאוששות לא תהיה מהירה לכן לדעתי גם בהחלטת הריבית הקרובה הם יעדנו את תחזית המאקרו שיצאה שבועיים אחרי תחילת המלחמה. התחזית היתה מאוד אופטימית עם צמיחה של 2.8% וגירעון של 3.5% שנה הבאה. החזאים של האוצר מדברים על צמיחה של 1.5% וגירעון סביב 6%. לכן בנק ישראל ירצה לעדכן את תחזית הריבית ואם הם דיברו על הורדת ריבית של כ-0.5% ברבעון 3 ב-2024 הם יכולים כעת לצאת עם הורדה יותר מהירה וזה מסר חשוב לשוק - לא הורדנו עד כה כי אנו חוששים מאי וודאות ויציבות בשווקים למרות הייסוף בשקל, אבל בראייה שנה קדימה התחזית יותר פסימית מבחינת צמיחה ואבטלה והמשק מאט באופן משמעותי".
ידלגו על נמל אילת
"קשה מאוד להעריך את ההשפעה של פעילות החות'ים על השוק הישראלי", כך אמר לביזפורטל בכיר בענף הספנות הישראלי. לדבריו "כיום לחות'ים מאוד קל לדעת מאיזה נמל האונייה יצאה והאם האוניות הזרות שעוברות בים סוף אמורות לפרוק סחורה בישראל. השאלה היא האם הם יעצרו רק אוניות ישראליות או כל אונייה שבדרכה לישראל או שהם יגידו שהם עוצרים את כל האוניות מורידים סחורה שאמורה להגיע לישראל ואז משחררים אותן. ראינו אותם כבר עושים זאת עם הספינה של רמי אונגר. היא לא הגיעה לחות'ים ריקה הם פרקו ממנה 3000 מכוניות שהיו עליה. על האונייה ש- CMAחוכרים מצים, שלחו החות'ים טיל כך לפחות עולה מדיווחים זרים ברשת".
האם המצב יוביל למחסור של מוצרים במדינת ישראל? כ-99% מהסחורה נכנסת דרך הים
"אני לא רואה מצב של מחסור. אנשים שהזמינו סחורה מהמזרח יצטרכו להמתין שכן אי אפשר לפרוק ולעבור עם אוניות דרך אילת. מדובר בעיקר בסחורה של קונטיינרים שמגיעים מסין, ברזל, מכוניות. יבוא של מכוניות יהיה מאירופה במקום מהמזרחי. בסופו של דבר זה יגרום לכך שהמוצרים יהיו יותר יקרים שכן העובדה שאף אונייה לא יכולה להגיע לנמל באילת תעלה את העלות של הסחורות שמגיע לנמלים אחרים. התחרות לשוק הישראלי תקטן. צים לא תגיע היא תזנח את הקו לישראל לפחות את הקו מהמזרח לישראל אולי היא תיקח קו אחר מברצלונה עם אוניות קטנות שיגיעו לישראל. מי שישאר להוביל סחורה לישראל מהמזרח יהיו רק MSC אוMaersk ואם התחרות תהיה יותר מצומצמת המחיר יעלה. מעבר לעובדה שכל מי שמגיע לאזור המלחמה צריך לשלם פרמיית מלחמה של 0.1%-0.3% משווי המכולה לביטוח. מדובר במחיר הרבה יותר גבוהה מהביטוח בימים סטנדרטים".
כמה זמן ייקח לספינות לאגף את האזור?
"25 יום לפחות . אף אחד לא יעשה זאת. קו הקונטיינרים שעובר מסין עובר דרך הודו עולה בחזרה בים האדום עובר בסואץ פורק סחורה בישראל טורקיה, יוון צרפת איטליה ומשם ממשיך לברצלונה ומשם ממשיך למעלה לצפון אירופה. הקו לא יוכל להתקיים עם אוניות ישראליות. לכן או שאוניות אחרות ייקחו את הסחורה מאירופה ויחזירו אותה לישראל וזה בברור יעלה את המחיר. העלות הגבוהה תגולגל על הלקוח.
מתי צריך להתחיל לדאוג?
אם חיזבאללה יגיע עם טילים לנמלים באזור חיפה בצפון, אף חברה לא תרצה לפקוד את האזור. גם היום הרבה ספינות נמנעות מלהגיע לישראל. הן מגיעות בגלל שיש ביטוח. אבל המצב עדין, חברות הביטוח לא יכסו במקרה של הסלמה מול חיזבאללה".
"בינתיים יש ירידה בהיקף הסחורה שמגיעה לישראל", אומרת בכירה אחרת בענף הספנות הישראלי, "אתרי הבנייה לא מושכים סחורה, עזה משותקת אין פועלים פלסטינאים במפעלים ולכן יש ירידה במשיכת סחורה על ידי הלקוחות מהנמלים. כולם בעיקר מחפשים שטחי איחסון".
מי הם בעצם החות'ים ולמה הם תוקפים אותנו?
החות'ים שולטים במיצר באב אל־מנדב שמחבר בין הים האדום לבין מפרץ עדן. רוחבו של המיצר המחבר בין אסיה לאפריקה - בין תימן לגיבוטי הוא 20 קילומטר בלבד וזה אומר שלחות'ים יש שליטה מלאה על מי שעובר במיצר.
ההתקפות של החות'ים על ישראל - בטילים בליסטיים בעיקר על אילת ובטילים והסתערויות של סירות על ספינות ישראליות, נובעות מהעובדה שהחות'ים הם עוד פרוקסי, זרוע ארוכה של איראן. החות'ים הם פלג שיעי שנקרא זיידים והם מהווים 30% מאוכלוסיית תימן. הקשר עם איראן הוא דתי, מסורתי - שיעי, ועל רקע זה הם מקבלים תמיכה שוטפת מאיראן כבר קרוב ל-20 שנים.
החות'ים הצליחו בזכות התמיכה הכספית ואספקת הנשק ליצר טריטוריה מסוכנת עם אמצעי לחימה משמעותיים ומסוכנים לשכנותיה. ערב הסעודית והחות'ים בסוג של מלחמה כבר תקופה ארוכה וההתקפות האחרונות מסמנות את החות'ים על ידי ארה"ב כארגון טרור.
- 19.רונאל 27/11/2023 17:48הגב לתגובה זוכרגע ישראל לא מגיבה ובצדק אירן מצפה לתגובת ישראל
- 18.מצרים מפסידה הון עתק, הספינות משנות מסלול. (ל"ת)רפי 27/11/2023 10:15הגב לתגובה זו
- 17.המגיב 27/11/2023 09:52הגב לתגובה זוראש ממשלה עם קוצב ועם דתיים
- 16.בא 27/11/2023 09:42הגב לתגובה זוהתשתית הגרעינית באירן ?אם הם היו מאיימים על וושינגטון אז גם הם היו יושבים בשקט ,הסיבה עצובה ,מאותה סיבה שלא תקפו את אוושויץ וטרבלינקה, אף אחד לא רצה אותנו ,ואנחנו היינו מיועדים להשמדה.למדינות יש רק אינטרסים,אנשים לא מעניינות אותן. אבל....ניראה לי שהאינטרס שלנו למנוע מהאירנים נשק גרעיני ,ויש רק דרך אחת לעשות את זה .
- 15.בא 27/11/2023 09:34הגב לתגובה זובאירן? עכשיו זה זמן מצויין,מכמה סיבות.חותים זה אירן. הם מפעילים את המנוע האנטישמי באירן כבר 30 שנה .50 אחוז סיכוי למלחמה גרעינית עתידית איתם.והאמריקאים ישמחו להיפתר מאיתנו ומהם.
- 14.מי צריך חות'ים ? 27/11/2023 09:33הגב לתגובה זוהקץ מן השמיים גלות ישמעאל מזוויעה וארוכה פוטין עיר ה' שואת נתניהו הגזע הלבן ובוצ'ה כאן.
- 13.שי 27/11/2023 09:26הגב לתגובה זוראש הממשלה חלש .עסוק בטיולים. זה התוצאה
- 12.בטוח 27/11/2023 07:48הגב לתגובה זועם קוצב לב.....מגוחך,שישב בבית עם שרה'לה בואי ויאיר
- 11.בעלי הספינות 27/11/2023 07:44הגב לתגובה זויכולים לוותר קצת בכיוון הבעייתי לזמן מסוים עד רגיעה שלבטח תבוא,פשוט איראן מתקיפה כעת עם פרוקסיז
- 10.משה 27/11/2023 02:59הגב לתגובה זורק סחוג חזק.
- 9.שאול 27/11/2023 02:42הגב לתגובה זולחסל את החותים והיכולות שלהם לשבש את החיים .
- אובמה 27/11/2023 07:46הגב לתגובה זוכמו שתקף בלוב למשל והעלים את קדאפי
- 8.זאב ערבות 26/11/2023 22:45הגב לתגובה זומעניין למה אנו לא תוקפים את תימן? האמריקאים רצו להחכיר לנו נושאת מטוסים כפלטפורמה כולל 96 מטוסי F18
- בטוח 27/11/2023 07:46הגב לתגובה זורק בשו שו
- 7.רפאל 26/11/2023 20:27הגב לתגובה זוהרי ברור שזה אזור מסוכן ובמיוחד לספינות ישראליות אז למה הם כל הזמן משייטות שם כל העניין מראה שאנחנו מחפשים תקיפות בכוונה ולא ברור מה המניע לזה
- 6.הקבינט אישר לתימן לחטוף ספינות (ל"ת)ארי 26/11/2023 19:17הגב לתגובה זו
- 5.המגיב 26/11/2023 19:03הגב לתגובה זוצריך לפעול בנחרצות ובעוצמה מול מי שפוגע בספינות ישראליות. היום - כמו אז.
- 4.שלמה 26/11/2023 18:41הגב לתגובה זולהתקין מערכת פלנקס או 2 על ספינה תמימה שמוליכה כוסות חד פעמי טרף קל שיהפוך את החותים לעוף מוקפץ אבל ששש אל תגלו את זה לאף אחד זה יכול לפטור את הבעיה
- 3.רועה חשבון 26/11/2023 17:14הגב לתגובה זואל תילחצו .
- מני 26/11/2023 18:11הגב לתגובה זותיאום, חבירה, מעקב ופרדה לעשרות ספינות ביממה.ואיך בדיוק הצי יעצור טילים וכתבמים ?
- 2.כשיש לך מנהיגות חלשה,אתה סופג.3 טילי יריחו ממוקדים,פותרים את הבעייה.תוקפים אותך...תגיב. (ל"ת)יוסף 26/11/2023 16:48הגב לתגובה זו
- שמי 26/11/2023 18:12הגב לתגובה זוהסעודים ואמריקה הגדולה לא הצליחו להתמקד. כנראה שהמשקפיים שלהם לא משהו.
- 1.צודקים , עד שהגיעו החוטים , הכל היה ממש בזול !!!! (ל"ת)דן 26/11/2023 16:44הגב לתגובה זו
- הם יגרמו לך להתגעגע למחירים של היום (ל"ת)דני 26/11/2023 18:11הגב לתגובה זו

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
