אדם רויטר לדעות
צילום: אדם רויטר
ניתוח

עד כמה ישראל תיפגע כלכלית מהמלחמה ואיפה מוד'יס טועה?

ד"ר אדם רויטר | (29)

המענק האמריקאי בסך 14.3 מיליארדי דולרים שיועבר לישראל, ייתכן ויכסה את כל ההוצאות הממשלתיות הישירות של המלחמה, כולל חימוש צה"ל מחדש, החזקת המילואים, הפיצויים לעסקים שנפגעו ושיקום העוטף. הכל תלוי במשך הלחימה. עד כה הסתכמו העלויות הכוללות בכ-30 מיליארד שקל והן כוללות בחשבון את עלות המפונים, הפיצויים, התשלומים למשפחות החללים והחטופים, וכמובן ההוצאות בגין המילואימניקים והוצאות הביטחון. קצב ההוצאות השוטפות בשל המלחמה לרבות הפיצויים-מענקים צפוי לרדת בהדרגה, אך בהנחה שהלחימה תהיה עד 3 חודשים הרי שהצפי הוא לעלות כוללת של כ-60 מיליארד שקל. מלחמה של שנה תביא אותנו לעלויות של מעל 150 מיליארד שקל. 

בעלויות האלו יש גם מרכיב של הפסד הכנסות מסים. העלות הכוללת של המלחמה היא לא רק הסכומים שהוצאו, אלא גם הסכומים שלא יתקבלו. עסקים משלמים מס חברות כשהשיטה היא להעביר מקדמות שוטפות מדי חודש. אבל אחרי סיום השני נערך החישוב המדויק ואז  נקבע המס. ההפסדים של עסקים רבים באוקטובר וההפסדים הצפויים בנובמבר ימחקו חלק משמעותי מהרווחים ובהתאמה העסקים האלו לא יצטרכו לשלם מס ו-או יצטרכו לשלם פחות. המקדמות יוחזרו להם, זו עלות נוספות והיא נמצאת בתוך המספרים למעלה.  

 

התחזית של מוד'יס - פסימית מדי

חלק מההערכות המתפרסמות לגודל הנזק למשק מחמירות מדי וניתן ללמוד זאת מניתוח הערכות שהיו במהלך מלחמות ומבצעים קודמים, לעומת הנזק בפועל שנמדד הרבה אחרי. התחזית של מוד'יס בנוגע למצב המשק הישראלי ב-2024 היא בלתי סבירה ולוקחת את ההנחות והתרחישים הקיצוניים ביותר. 

מניתוח שערכתי הנוגע להוצאות הממשלתיות הישירות בעקבות נזקי המלחמה, המסקנה היא שהן תהיינה בין 12 עד 14 מיליארד דולר, כלומר כ-2.5% עד 3% מהתוצר. מתוך זה הצטיידות צה"ל מחדש במלאי חימוש וציוד + החזקת כוח מילואים בהיקף מלא לתקופה ממוצעת של 2.5 חודשים, מוערכת בכ-5.5 מיליארד דולר. בנייה מחדש של יישובי עוטף עזה ותיקון נזקי המלחמה בשדרות, אשקלון ובערים אחרות מוערכת בכ-1.5 מיליארד דולר. נזק למשק בעקבות מחסור בכ"א ופעילות חסר ברוב הענפים מוערכת בכ-4 מיליארדי דולר (קיימת תופעה של ביקושי יתר אחרי מלחמות שמפצה על רוב ביקושי החסר במהלך מלחמות). הוצאות בלתי צפויות כולל התארכות המלחמה מוערכות בכ-1 עד 3 מיליארד דולר נוספים. כל זאת תחת הנחה מרכזית חשובה שלא תהיה מלחמה כוללת עם חיזבאללה. מעבר לכך, יש גם הוצאות נוספות בגין תמיכה במשק וכן יש איבוד הכנסות מסים. אבל זה לא יביא אותנו למצב שמודי'ס מציגים. התחזית של האוצר היא לגירעון של 4%-4.5% השנה ו-5%-5.5% בשנה הבאה. אבל זה תחת הנחות של לחימה של מספר לא מועט של חודשים.

תחת הנחה בסיסת של לחימה של חודשים ספורים, הפגיעה בתוצר בשנת 2024 בתוצר בעקבות המלחמה תהיה בסביבות 1%, הגרעון הממשלתי יהיה כ-3%-3.5%, יחס חוב תוצר יעלה באופן מינורי מ-60% ל-62%-63% (הגרעון הממשלתי לא יגדל הרבה ולא יהיה צורך בגיוס כספים דרמטי, בעקבות המענק האמריקאי). האינפלציה תרד לסביבות 2.5%. הריבית תרד לאזור ה-3.5%. דירוג האשראי של ישראל לא ירד או שירד באופן מינורי בשנת (Notch) אחד בלבד. רוב הוצאות הממשלה תכוסנה ע"י המענק האמריקאי בסך 14.3 מיליארד דולר פלוס מיליארד דולר מתרומות של הישראלים עצמם ויהודי העולם.

 

מספר הנחות יסוד

להלן ניתוח שערכתי, שמניח מספר הנחות יסוד, שבמידה ולא תתקיימנה, התוצאה הכלכלית תהיה חמורה יותר. הנחת היסוד החשובה ביותר היא שלא תיפתח חזית שנייה רחבה עם החיזבאללה. הנחת יסוד נוספת היא שההפיכה המשפטית מתה ולא תשוב לתחייה. הנחת יסוד שלישית היא שרוב המגויסים יאלצו להיות במילואים בסביבות חודשיים וחצי. הנחת יסוד רביעית היא שהמענק בסך 14.3 מיליארד דולר אכן יאושר בבית הנבחרים האמריקאי. הנחה חמישית היא שיגיעו לפחות 50 אלף עובדים זרים לחיזוק ענף הנדל"ן. כל ההנחות האלו הן הנחות סבירות בהחלט.

הניתוח מבוסס ברובו על התוצאות בפועל של פגיעות משקיות שאירעו במלחמת לבנון השנייה, בקורונה ובמבצעים הקודמים של צה"ל ברצועת עזה. ראוי לציין שהמלחמה הנוכחית מורכבת ובעלת סיבוכיות גבוהה יותר מאשר המקרים הקודמים. אך ההשלכות הכלכליות שלה בכל מקרה אינן בסדר הגודל של הקורונה, שממנה המשק הישראלי יצא בצורה טובה מאד (בניגוד לכמעט כל מדינה אחרת בעולם).

קיראו עוד ב"בארץ"

הפגיעה בתוצר בעקבות מלחמת לבנון השנייה ב-2006 היתה בשיעור שמוערך בכ-0.35% עד 0.5%. וזו היתה מלחמה קשה. חשוב גם לציין שהמילואימניקים שגויסו אינם מוגדרים ע"י הלמ"ס כמובטלים - התוצר שלהם מתבטא כעת בסעיפים אחרים שקשורים לעבודה בשירותי ביטחון, זאת במקום תוצר אותו יצרו בכל ענף אחר בו עבדו לפני המלחמה.

במהלך ואחרי המלחמה, יוזרמו כספים ממשלתיים רבים לתוכניות שיקום נרחבות בעוטף עזה. גם הבנייה המחודשת תביא בחובה לגידול מסוים בתוצר.

מוד'יס מוציאה תחזית כלכלית מצחיקה

בחלק של האינפלציה, מודיס' לדעתי טועים לחלוטין עם ההערכה ההזויה שלהם שגובהה בישראל יהיה 6.8% ב-2024. יש לציין שהתחזית הממוצעת של למעלה מ-20 בתי ההשקעות הגדולים בשוק ההון הישראלי, היא של אינפלציה של 2.5%. גם בנק ישראל סבור כך. תמיד לאחר מלחמות ומבצעים האינפלציה בישראל בכלל יורדת. כמובן נגזר מכאן שלפי מודיס' הריבית בישראל תעלה ב-2024 כאשר הצפי הן של בנק ישראל והן של שוק ההון הוא שהריבית תרד מעט. גם תחזיתם לגבי הגירעון של ישראל שיזנק ל-7.8% הוא ברמה של בולשיט, בעיקר כשברור לכל שהמענק האמריקאי יכסה את רוב ההוצאות הממשלתיות. בבנק ישראל העריכו שהגירעון של הממשלה יעמוד בשנה הבאה על 3.5%. ראוי לציין שמודיס' תמיד החמירו איתנו יותר מדי והדירוג שלהם את ישראל עוד מלפני המלחמה הניח תמיד אפשרות להסתבכות מלחמתית ולכן מה שקרה לנו למעשה כבר נלקח בחשבון אצלם בדירוג ה- A+ שנתנו לנו.

 

ישראל נכנסה למלחמה במצב כלכלי ופיננסי איתן

על אף הפגעים שיצרה ההפיכה המשפטית, הפגיעה בכלכלה הישראלית היתה עד ה-7 לאוקטובר נמוכה בהרבה מכל מיני תחזיות אימים (ועל זה אפילו מודיס' מסכימים). הסיבה העיקרית לכך הוא מנגנון שקיים בישראל של "אנטי האטה". מדובר בפיחות שנוצר בשקל בכל פעם שקיימת בישראל בעיה גיאופוליטית (פוליטית) או כלכלית. מכיוון שישראל היא מדינה מבוססת יצוא, עליית שערי המט"ח בעקבות מצבי משבר תורמת מאד ליצואנים ומקזזת חלק מן הנזק הכלכלי האחר.

חלק נוסף מההסבר לאיתנות המשק טרום המלחמה זו מלחמת רוסיה אוקראינה שתרמה לישראל גל עלייה גדול ביותר שמגדיל ביקושים במשק. היתה גם קפיצה אדירה ביצוא הביטחוני וקפיצה ביצוא הגז של ישראל. באופן פרדוכסלי ההפיכה המשפטית הסיטה הרבה מאד השקעות של משקיעים ישראליים מבורסת ת"א לחו"ל והמשקיעים נהנו הן מעליית הדולר והן מעליית מדדי המניות הזרים ונמנעו גם מהפגיעה הפיננסית מאז ה-7 לאוקטובר.

כדי להבין את העוצמה הכלכלית והפיננסית היחסית של ישראל, להלן טבלה השוואתית מתומצתת של מצב המשק נכון לבוקרו של ה-7 לאוקטובר, ביחס לממוצע מדינות ה-OECD:

 מצב המשק בישראל וה-OECD

מצב המשק בישראל וה-OECD 

בחלוקה ענפית ברור שענף הנדל"ן הוא המדאיג ביותר (היה שרוי בצרות גם לפני המלחמה), בעיקר עקב חוסר המוכנות שלנו להעסיק (בשלב זה) פועלים מיהודה ושומרון. בעיה זו חייבת להיפתר במהירות בדמות פועלים זרים וכפי שנראה משרד הכלכלה והתעשיה עובד על פתרון אפשרי. בכל הנוגע לענף הבנקאות, אין צורך לדאוג. מערכת הבנקאות הישראלית יציבה מאד פיננסית והשיגה תוצאות שיא בשנים האחרונות. תעשיית המלונאות סופגת באופן היסטורי את הפגיעה הקשה ביותר. אך בגלל אופי האירוע, הממשלה משכנת כיום את מפוני הגבולות בבתי מלון, כך שהם למעשה בתפוסה מלאה וזאת בעונה בה התפוסה היסטורית בכלל נמוכה (אחרי חגי תשרי ותחילת החורף). כמובן שהתעשיות הביטחוניות במצב הטוב ביותר אי פעם. החזרה של הישראלים לרכישת תוצרת כחול לבן עוזרת לחקלאות. חסינים במיוחד הם ענפי היצוא בכלל וההייטק בפרט. להלן גרף המתאר את הפגיעה וההתאוששות של היצוא הישראלי באירועים ביטחוניים קודמים ובקורונה:

היצוא הישראלי באירועים ביטחוניים (משרד הכלכלה)

מצב היצוא הישראלי באירועים ביטחוניים (משרד הכלכלה והתעשיה)

התחזקות העלייה ב-2024 בגלל אנטישמיות

בדיוק לפני שנה כתבתי כאן טור שנקרא "כמה עולים יגיעו לישראל כתוצאה מהמלחמה (באוקראינה) ומהן ההשלכות הכלכליות?". הערכתי אז שכתוצאה מהמלחמה יגיעו לישראל כ-200 אלף עולים ותושבים חוזרים. מאז תחילת מלחמת רוסיה אוקראינה הגיעו לישראל במצטבר כ-150 אלף עולים חדשים + כ-60 אלף תושבים חוזרים. רובם מרוסיה. גל האנטישמיות העובר ברבות ממדינות העולם לוחץ על יהודים לעזוב. הגל העכור הזה חזק במיוחד ברוסיה. חלק מהיהודים הרוסים כבר הגיעו לישראל, כאמור, אך מה שקורה כעת יעודד עוד רבים לעשות זאת. הדבר נכון גם לגבי צרפת, אנגליה ואפילו ארה"ב.

* ד"ר אדם רויטר הוא יו"ר חיסונים פיננסים, יו"ר הדג'וויז, מחבר משותף של הספר "ישראל סיפור הצלחה"

תגובות לכתבה(29):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 20.
    דווס 08/11/2023 03:26
    הגב לתגובה זו
    כלל ראשון בכלכלה: היצע מוגבר וביקוש יורד שווה לירידת מחירים.בנדלן יש מצב לירידת מחירים בדרום ובצפון.לגבי עליית יהודים לא בטוח בכלל שיהודים יעלו ובמיוחד שיש צפי למלחמה בלבנון ובאירן.
  • 19.
    דווס 08/11/2023 03:02
    הגב לתגובה זו
    כלל ראשון בכלכלה ביקוש נמוך והיצע מוגבר שווה לירידת מחירים.בנדלן יש נקודת אור שהמחירים בדרום ואולי גם בצפון כנראה שירדו.
  • 18.
    קוקו מאילת 06/11/2023 12:26
    הגב לתגובה זו
    כלכלת ישראל תתרסק, הכותב הוא סתם donkey
  • 17.
    אחרי המלחמה יחתכו את הפנסיות התקציביות לחצי (ל"ת)
    צחי 06/11/2023 03:50
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    גולדפינגר 06/11/2023 02:43
    הגב לתגובה זו
    לבנק ישראל ישזרבות מט"ח אדירות הוא יכול בקלות לרכוש אג"ח מדינה מהאוצר וכך להזרים כסף למשק לצורך שיקום ישובי הנגב המערבי, בדיוק כמו שהפ"ד עזר לכלכלה האמריקאית לאחר אסון התאומים (9/11)
  • לרון 06/11/2023 08:01
    הגב לתגובה זו
    הכין עתודות מט"ח אלו לעת קטסטרופה,כנראה מישהו חושב שאנחנו לא שם....או לא מספיק
  • יואליקו 06/11/2023 09:14
    כדי לייצב את השקל כנראה כבר נמכר קצת מט״ח ובנק ישראל מייעד 30 מיליארד דולר לזה. שזה בערך שישית מהרזרבות. ועדיף להשאיר רזרבות כי מלחמה עם איראן (וחיזבאללה), שכנראה תקרה בשנים הקרובות או אפילו בקרוב מאוד, תהיה הרסנית בהרבה ממה שחווינו עד עכשיו.
  • 15.
    מעניין. (ל"ת)
    הקורא 05/11/2023 19:07
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    איציק 05/11/2023 15:49
    הגב לתגובה זו
    הרפורמה המשפטית חיונית יותר מאי פעם, לבג"ץ תפקיד מכריע במסמוס הוראות פתיחה באש שגרמו לטבח.... דמנו בראשנו אם לא נעמיד את החונטה המשפטית במקומה הראוי
  • 13.
    איפה המשקפים הורודים של נתניהו ? (ל"ת)
    ציניקן 05/11/2023 15:33
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    יואב 05/11/2023 14:58
    הגב לתגובה זו
    דמגוגיה בגרוש, מלחמות עבר יצרו סטגפלמיה. אין לך מקורות ריאליים למיסוי ואם ארה"ב במיתון גם לא יהיו.
  • יואליקו 06/11/2023 09:15
    הגב לתגובה זו
    רויטר לא דיבר על ההערכות האוצר משום מה וחבל. מצד שני הממשלה שלנו ברמה כזו מחפירה שכבר קשה להאמין להערכות שלה, אולי הן מוגזמות לגמרי מי יודע. הם בעצם לא יודעים.
  • 11.
    שלמה 05/11/2023 14:55
    הגב לתגובה זו
    אחרי המלחמה זה יהיה הרבה יותר כל ממשלה שתהיה תעשה את זה העם הבין ששיטת בג"ץ תגרום לנו לאבד את המדינה הרבה ממה שציפינו
  • 10.
    ישראל 05/11/2023 14:43
    הגב לתגובה זו
    אם לא נצליח לגרום לחרדים ללמוד לימודי ליבה, לשרת בצבא ולעבוד - לא נשרוד. אם נפסיק לחלוטין את הקצבאות למי שלא תורמים, ונאלץ אותם לעבוד - הצמיחה תפצה על נזקי המלחמה.
  • פרוזקטור טרולים 05/11/2023 22:49
    הגב לתגובה זו
    אבל זה לא הזמן ולא המקום. תתאפסו. לכל זמן ועת. בלי קשר לדעתי האישית.
  • מיצוי כושר השתכרות בכל, מלגה, פטור, הנחה, קצבה, תשלום (ל"ת)
    אני 05/11/2023 21:47
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    החיים 05/11/2023 14:36
    הגב לתגובה זו
    רק על הרכב הממשלה והנזקים שכבר עשתה הייתי מוריד דירוג כל עוד הממשלה הנוראית הזו בשילטון אין תקווה להתנהלות אחראית ולדעתי התחזית שלך לא תחזיק מים כשמנהל את האוצר משחיבט קנאי בחסות אדם שמנסה להתחמק מאחריותו כראש ממשלה הארץ תרעד אחרי המלחמה עד לכתה של הממשלה כל יום שעובר הבור שגורמת הממשלה גדל ומעמיק
  • פרוזקטור טרולים 05/11/2023 22:50
    הגב לתגובה זו
    שגם יש דרך לנהל מחלוקות. שלפחות את הלקח הזה נלמד מהאירוע המצער שנכנסנו אליו. אם אנחנו רוצים לשרוד.
  • 8.
    אמיר 05/11/2023 14:24
    הגב לתגובה זו
    ההסתברות שכל ההנחות יתממשו - נמוכה
  • 7.
    לא לקחת בחשבון שחצי מהמענק , 7.25 מיליארד, הולך לחרדים. (ל"ת)
    הדר 05/11/2023 14:18
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    המלחמה תגמר עוד חודש לכל היותר תחילת דצמבר (ל"ת)
    משה ראשל"צ 05/11/2023 14:16
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    יובל 05/11/2023 14:06
    הגב לתגובה זו
    נהנתי לקרוא
  • 4.
    דדי המשוגע 05/11/2023 13:59
    הגב לתגובה זו
    קצת צניעות, קצת ענווה התחזית שלהם היא ברמה של בולשיט???? איזה עזות מצח לרשום משפט שכזה? אולי אתה טועה בכלל? אתה יכול לרשום אני לא מסכים עם התחזית שלהם כי א ב ג עורך העיתון בטוח טעה שהוא נותן ל ״מומחים״ ליגה ז כמוך לפרסם בעיתון מכובד
  • 3.
    זליג 05/11/2023 13:49
    הגב לתגובה זו
    כמו כן לפטר 25 שרים מיותרים, די לנו בשבעה שרים:ביטחון, אוצר, חוץ, פנים, חינוך, בריאות ומשטרה. לבטל תשלומי פנסיה מוקדמת במגזר הציבורי! פנסיה מגיעה לכם רק בגיל 67, כולל נשים.
  • ראשית יש לפטר את בנימין נתניהו, את אשתו ואת בנו יאיר (ל"ת)
    פולק 05/11/2023 18:33
    הגב לתגובה זו
  • ממה תפטר את יאיר ? הוא מובטל קבוע.... (ל"ת)
    לירי 06/11/2023 15:40
  • בוט אירני (ל"ת)
    פרוזקטור טרולים 05/11/2023 22:47
  • 2.
    אכן מודיס לא פוגעים בתחזית ... (ל"ת)
    המאמר נראה הגיוני 05/11/2023 13:47
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    YOS 05/11/2023 13:39
    הגב לתגובה זו
    כלכלת ישראל חזקה ביותר ותתאושש מהר מהצפוי ראו את הבורסה מתחילת החודש הרפרומה המישפטית עלק מתה והחגיגות בבורסה רק החלו אז שלא יעבדו עליכם חבל שעברנו את הגהינום בדרום בגלל שחיזקו את החמאס ככה לא בונים חומה והמבין יבין
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)

העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם

תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמת מס קריפטו

במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות. 

החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים. 

יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים. 

שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס. 

חדוה בר
צילום: גלית סברו
ניתוח

תן וקח - שחיתות מובנית בקשר בין בנק ישראל לבנקים

בצלאל סמוטריץ דורש מס יתר של 15% על רווחי הבנקים העודפים. זה לא פתרון טוב, אבל קודם צריך להבין את הבעיה - הבנקים עושקים אותנו כי הבכירים בבנק ישראל חברים של מנהלי הבנקים ומוצאים אצלם עבודה בהמשך - תראו את חדוה בר שמרוויחה היום מיליונים בבנק מזרחי טפחות ואיטורו והיתה המפקחת על הבנקים

מנדי הניג |

לפני כחודש דיברנו עם פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. שאלנו אותו על רווחי הבנקים הגבוהים. הוא הסביר שהוא והבנק המרכזי פועלים כדי לייצר תחרות. אמרנו שאם 7 שנים זה לא צלח, אז אולי סמוטריץ' צודק וצריך להעלות את המס. הוא אמר שבשום פנים ואופן כי זו התערבות פוליטית בבנקים וזה יפגע באמון המשקיעים והציבור. אז אמרנו לו שהוא יכול בקלות לדאוג ובצורה יעילה יותר לשינוי צודק ונכון דרך הקטנת הרווחים המופרזים של הבנקים ושיפור הרווחה של הציבור. מספיק להעלות במעט את הריבית בעו"ש. שהבנקים ישלמו ריבית על העו"ש בדיוק כפי שהם גובים על חובה בעו"ש. 

 "לא, זה לא קיים במדינות מערביות, זה גם התערבות בבנקים". אגב, זה קיים לתקופות מסוימות במקומות שונים בעולם, אם כי זה נדיר, אבל גם מערכת כל כך ריכוזית ומוגנת כמו הבנקים המקומיים לא קיימת בשום מקום. היא מוגנת על יד בנק ישראל, לוביסטים, משקיעים, מומחים מטעם, אנשים שחושבים שרווחים של בנק חוזרים לציבור כי הציבור מחזיק בבנקים (ממתי הבנקים הפכו למדינה שמקבל מסים מהעם ודואגת לרווחתו, בריאותו, ביטחונו, ומה הקשר בין גב כהן מחדשרה שעושקים אותה בעו"ש ואין לה פנסיה שמחזיקה במניות בנקים). וחייבים להוסיף - גם התקשורת מגנה על הבנקים, מסיבות כלכליות, מסיבות של פחד מהוראות מלמעלה ומסיבות של קשרים עסקיים וקשרי בעלות.

וכך יצא שגופים שחייבים את כל הרווחים שלהם למודל העסקי הפשוט של עולם הבנקאות - קבל כסף, תן ריבית נמוכה למלווים ותגבה ריבית גבוהה מהלווים, והאם עושים את זה במינוף של 1 ל-10 כי המדינה מאפשרת ומגבה - מרוויחים תשואה של 17% על ההון ו-15% על ההון. אף אחד לא מרוויח ככה, וכל זה כשהציבור מקבל אפס על העו"ש. 

פרופ' ירון אמר בסוף השיחה שהנה מגיעה תחרות עם הרפורמה של המיני בנקים. אחרי שניתקנו הבנו שאולי הוא באמת מאמין בזה, או שהוא מערבב אותנו או שהוא תמים. אבל תמים ככל שיהיה הוא יודע טוב מאוד שלו עצמו ובעיקר לכפופים לו יש סיכוי טוב מאוד להיכנס למערכת הבנקאית. זה לא סתם להיכנס למערכת הבנקאית, זה להרוויח מיליונים. חדוה בר היתה מפקחת 5 שנים עד 2020. לפני שבוע היא נכנסה להיות דירקטורית בבנק מזרחי טפחות. היא מרוויחה מיליון שקל, יש לה סיכוי טוב להיות גם היו"רית בהמשך. לפני זה ובעצם במקביל היא גם יועצת, משנה למנכ"ל איטורו ועוד תפקידים. מיליונים זרמו לחשבון הבנק שלה, וזה בסדר, אבל אם היא היתה סליחה על הביטוי - "ביצ'ית" שעושה את העבודה למען הציבור ונכנסת בבנקים לטובת הציבור, האם היא היתה מוצאת עבודה?

אם בר היתה דואגת לתחרות, מסתכסכת עם הנהלות הבנקים, אבל מייצרת תחרות, מספקת ריבית טובה לציבור ועדיין שומרת על יציבות הבנקים (בנקים יכולים להיות יציבים גם ב-9% תשואה, לא רק ב-15%), האם היא היתה הופכת לחלק מהמערכת הבנקאית? יציבות הבנקים אבל זה לא אומר שהם צריכים להרוויח רווחים עודפים וזה לא אומר שזה צריך לבוא על חשבון הציבור, אבל בפיקוח על הבנקים נמצאים אנשים שרוצים להרוויח בהמשך. במקום לקבל 2 מיליון שקל בשנה בעבודה מפנקת, היא היתה מרצה בשני קורסים במכללה או באוניברסיטה (בלי לזלזל כמובן).