אנבידיה
צילום: טוויטר
לקראת הדוחות

לקראת דוחות אנבידיה - ממה המשקיעים חוששים?

הכללים החדשים של ממשל ביידן צפויים להוות אתגרים משמעותיים לענקית השבבים ועלולים לגרום לפגיעה של 5 מיליארד דולר
אדיר בן עמי | (1)

ענקית השבבים אנבידיה NVIDIA COR נהנתה מהצלחה רבה בשני הרבעונים האחרונים עם תחזיות אופטימיות מאוד לגבי הביקוש לשבבי בינה מלאכותית. כעת, עם הכללים החדשים על ייצוא שבבים לסין, עומד בפניה אתגר משמעותי שעלול לפגוע בהצלחה. 

אנבידיה הייתה הנהנית העיקרית משיגעון הבינה המלאכותית ומחזיקה בהזמנות בשווי של 5 מיליארד דולר בסין שכעת נמצאות בסיכון בעקבות הכללים החדשים של ממשל ביידן. משרד הסחר אמריקאי הודיע מוקדם יותר החודש כי הוא מחמיר את הכללים שהוכרזו ב-2022, במטרה להאט את קצב ההתקדמות של סין בפיתוחי בינה מלאכותית וטכנולוגיות מתקדמות אחרות. הכללים האחרונים מתמקדים בשבבים המתקדמים ביותר, כמו אלו של אנבידיה, שכעת אסור לייצא אותם לסין ללא רישיון. אפילו מכירה של שבבים מתחת לרף שהוצב מחייבת הודעה לממשלה.

הכללים החדשים מטילים פיקוח על סוגים נוספים של מוליכים למחצה ויבטיחו עוד יותר שחברות אמריקאיות לא יוכלו לספק תמיכה לייצור של מוליכים למחצה סינים מתקדמים. הכללים מרחיבים את דרישות הרישיון לייצור שבבים ל-21 מדינות נוספות חוץ מסין ומקאו להן ארה"ב מסרבת למכור נשק. "הכללים הללו שומרים על המיקוד שלנו ביישומים צבאיים ומתעמתים עם האיומים על הביטחון הלאומי שלנו", אמרה מזכירת המסחר, ג'ינה ריימונדו. "כאשר אנחנו מיישמים את ההגבלות הללו, אנחנו ממשיכים לפעול על מנת להגן על הביטחון הלאומי שלנו על ידי הגבלת הגישה לטכנולוגיות קריטיות, תוך מזעור כל השפעה לא מכוונת על הסחר". 

יצרנית השבבים מיהרה לבטל את החששות שמא למכירות לסין - המהוות כ-20% מהכנסות מגזר מרכזי הנתונים, תהיה השפעה משמעותית על התוצאות הכספיות, כשהיא מציינת את הביקוש העולמי החזק לשבבים שלה. בוול-סטריט נקטו בגישה יותר זהירה וציינו את ההזדמנויות הרבות בשוק הסיני בטווח הארוך. לפי האנליסטים, במידה ואנבידיה תאולץ לבטל הזמנות, הפגיעה צפויה להתחיל מ-5 מיליארד דולר ב-2024. בשוק צופים שהחברה תסיים את שנת הכספים שמסתיימת בינואר 2025 עם הכנסות של 81.3 מיליארד דולר, כולל 63.1 מיליארד ממרכזי הנתונים. אם ימחקו הזמנות בסך 5 מיליארד דולר, פירוש הדבר כי צפוי דאונסייד משמעותי להערכות הקונצנזוס. 

בנוסף, יתכן ובדוחותיה בסוף נובמבר, לאחר שהמשקיעים כבר התרגלו לכך שאנבידיה מעלה תחזיות, נראה תחזית חלשה יותר להמשך. הרבעון הקרוב, בין נובמבר לינואר, עשוי להיות מושפע באופן מיידי מכללי היצוא שפוגעים במשלוחים המתוכננים לשנה הבאה כולה. לפי אנבידיה, החברה כבר סיימה לספק הזמנות של שבבים מתקדמים לסין השנה ומטרתה הייתה להתחיל להוציא הזמנות רבות ל-2024 לפני שהכללים החשים ייכנסו לתוקף. עם זאת, הממשלה התערבה והכניסה את הגבלות הייצוא  לתוקף באופן מיידי, מה שגרם לסימני שאלה בנוגע להזמנות הגדולות שביצעו עליבאבא ובאידו. 

למרות זאת, ענקית השבבים לא ממש מחכה לאף אחד ולאחרונה דיווחה כי תייצר מעבדים מבוססי Arm שיריצו את מערכת ההפעלה Windows של מיקרוסופט. העניין החדש של אנבידיה בשוק המעבדים, הוא חלק ממאמציה של מיקרוסופט לעזור לחברות השבבים לבנות מעבדים מבוססי Arm עבור מחשבי Windows במטרה לשפר את מיקומה בשוק המחשבים ביחס לאפל, שכמעט והכפילה את נתח השוק שלה בשלוש השנים שעברו מאז שחררה את המעבדים שלה מבוססי ה-Arm למחשבי המק.

בנוסף, החברה פועלת לבנות "מפעלי AI" (כך החברות קוראות להם לפחות) ביחד עם פוקסקון - ענקית הטכנולוגיה הטאיוונית שידועה בעיקר בזכות העובדה שהיא מייצרת את מכשירי האייפון בשביל אפל. במסגרת ההסכם החברות צפויות לשתף פעולה בבנייה ותפעול של מרכזי מידע גדולים בטאיוואן שישמשו כסוג של חוות שרתים לכלים מבוססי AI. 

קיראו עוד ב"גלובל"

הדיווח על המיזם הזה רק ממחיש בכמה תחומים השבבים של אנבידיה יכולים לבוא לידי שימוש - פוקסקון מקווה שבאמצעות המיזם הזה היא תוכל להתרחב לתחומים אחרים, בעיקר לתחום הרכבים החשמליים בעלי יכולת נהיגה אוטונומית. מנכ"ל אנבידיה ג'נסן הואנג כבר הצהיר בעבר שהוא חושב שתעשיית הרכב היא "הזדמנות בשווי 300 מיליארד דולר לאנבידיה".

בדוחותיה לרבעון השני החברה רשמה רווח למניה של 2.7 דולר על הכנסות של 13.51 מיליארד דולר. צפי האנליסטים היה לרווח למניה של 2.09 דולר על הכנסות של 11.09 מיליארד דולר. הרווח הגולמי עמד על 71.2% לעומת צפי של 70.1%, ההכנסות בסקטור הגיימינג עמדו על 2.49 מיליארד דולר, בעוד הצפי היה ל-2.38 מיליארד דולר. ההכנסות ממרכזי נתונים עמדו על 10.32 מיליארד דולר, בוול-סטריט ציפו ל-7.98 מיליארד דולר. החברה הודיעה גם על בייבאק של 25 מיליארד דולר. תחזית החברה לרבעון השלישי היא להכנסות של 16 מיליארד דולר, עם סטייה אפשרית של 2%, הצפי בשוק הוא ל-12.5 מיליארד דולר.

"עידן מחשוב חדש החל. חברות ברחבי העולם עוברות למחשוב על ובינה מלאכותית יצירתית", אמר אז ג'נסן הואנג מנכ"ל אנבידיה. "במהלך הרבעון ספקים גדולים של שירותי ענן הכריזו על תשתיות AI שמבוססות על NVIDIA H100. ספקי מערכות IT ותוכנה לארגונים הכריזו על שותפויות על מנת להביא את NVIDIA AI לכל התעשייה. מירוץ האימוץ של בינה מלאכותית ג'נרטיבית החל". יצרנית השבבים נסחרת לפי שווי של 992 מיליארד דולר, זאת לאחר שמנית החברה זינקה ב-175% מתחילת השנה וב-191% בשנה האחרונה כולה. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    בא 31/10/2023 20:10
    הגב לתגובה זו
    המיפלגה הדמוקרטית האמריקאית הם לא חברים שלנו ,הם רוצים הקמת מדינה פלסטינית,ולכן תומכים בהשמדת החמס ,ואנחנו משחקים לידיים שלהם, להחליש את החמס כן ,לחסל סופית לא ,לחסל הנהגה קיימת כן.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.