לקראת דוחות אינטל - למה אפשר לצפות?
ענקית השבבים אינטל INTEL CORPORATION תדווח היום לאחר המסחר על התוצאות שלה לרבעון השלישי. אינטל מגיעה לדוח אחרי תקופה טובה - המניה שלה עלתה מתחילת השנה ב-35% והיא ביצעה שינויים מבניים שימקמו אותה טוב יותר בתעשיית שבבי ה-AI. בנוסף, אינטל רואה גדילה בתחום אריזת השבבים המתקדמת שלה מה שיכול להועיל לרווחים. למרות זאת, אינטל חוטפת מהלומות רבות בעסקיה השונים ומעניין לראות איך היא התמודדה הרבעון.
הצפי בוול סטריט הוא שאינטל תדווח על רווח מתואם למניה של 22 סנט והכנסות של 13.6 מיליארד דולר - ירידה של 11.7% לעומת הכנסות של 15.3 מיליארד דולר עליהן דיווחה אינטל ברבעון המקביל אשתקד. אז מה גרם לביצועים החלשים של אינטל?
משרדי אינטל
שוק המחשבים האישיים
שוק המחשבים האישיים סובל בשנתיים האחרונות מביקושים דלים. בזמן הקורונה אנשים קנו המון מחשבים נייחים וניידים שיהיו להם לשימוש בזמן שהותם בבתים, מה שיצר מצב בו לרוב האנשים היום יש מחשב אישי יחסית חדש ולכן הם לא קונים מחשבים חדשים.- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- יורוג׳ן קפצה ב-22%, ICL נפלה 17%; הנאסד״ק איבד 1.9%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הגורם הזה, בשילוב הסביבה המאקרו כלכלית הקשה בה אנו נמצאים בשנתיים האחרונות מפעילה לחץ גדול על תחום המחשבים האישיים של אינטל. לפי סקר של חברת גרטנר, אינטל מסרה בינואר 28.5% פחות מחשבים מאשר שמסרה בינואר הקודם - זאת הנפילה הכי גדולה בנתון מאז שהחברה התחילה לעקוב אחריו בשנת 1990. למרות זאת, הצפי בשוק הוא שהביקושים יתחילו להתאושש במהלך הרבעון הרביעי של השנה הנוכחית.
חוות השרתים
שירותי המחשוב של אינטל (שירותים שהיא מספקת באמצעות מתן אפשרות לעסקים לעבוד על השרתים שלה) צפוי להכניס לה כ-7.4 מיליארד דולר ברבעון השלישי - זה מעיד על ירידה שנתית של 9.2% בעוד האנליסטים צופים לקפיצה משמעותית בתחום ברבעון הרביעי שתוביל לצמיחה שנתית של 15.7%.
חוות שרתים יכולות להיות מאוד רווחיות - קודם כל קל מאוד להרחיב אותן. ברגע שהשטח והתשתית כבר קיימים זה פשוט עניין של להביא עוד שרתים ולחבר אותם. האבטחה שלהן היא יחסית פשוטה (אם כי קורות פריצות מדי פעם) וקיימות אין ספור חברות המציעות שירותי הגנה ברשת. חוות שרתים דורשות השקעה ראשונית יחסית גדולה, אך עלות התחזוקה מאוד נמוכה ומבטיחה הכנסות די יפות גם שנים קדימה בהתאם להסכם עם הלקוח.
קצת אור - AI
אחד התחומים היותר מעודדים באינטל הוא ה-AI ושרתי ה-AI. האנליסטים צופים שהתחום הזה יכניס לאינטל 3.9 מיליארד ברבעון השלישי - זו ירידה שנתית של 7.4%, אבל זה מעיד על שיפור מאחר והרבעונים הקודמים העידו על ירידה שנתית באחוזים דו ספרתיים. למרות שנראה שאינטל בכיוון הנכון, יש עוד זמן עד שהיא תהיה אלטרנטיבה אמיתית לשבבים של אנבידיה בתחום הבינה המלאכותית.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
יצרנית השבבים נמצאת גם בתקופה של שינויים בהנהלה - כאשר לפני מספר חודשים הודיעה החברה ששני הסמנכל"ים, סנדרה ריברה ורג'ה קודרי, יקחו על עצמם תפקידים חדשים בחברה - ריברה תהיה אחראית על תחום שבבי ה-AI ושרתי ה-AI בעוד קודרי יהיה אחראי על תחום המעבדים של אינטל. בנוסף אינטל תצרף מבחוץ עוד שני שמות חזקים בתעשייה: ניק מקוון יהיה אחראי על תחום הרשתיות באינטל וגרג לבנדר יהיה סמנכ"ל הטכנולוגיה וראש תחום התוכנה.
- 2.עברה את התחזיות (ל"ת)טעיתם בגדול 27/10/2023 11:30הגב לתגובה זו
- 1.מה עם טאואר (ל"ת)26/10/2023 18:31הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
