מטא
צילום: Dima Solomin on Unsplash
לקראת הדוחות

לקראת דוחות מטא - למה אפשר לצפות?

חברת הענק של מארק צוקרברק אומנם שינתה את השם, אבל הלב שלה הוא עדיין רשתות חברתיות, גם אם פייסבוק כבר לא בראש; למה לצפות בדוחות שלה?
רוי שיינמן |

למרות התביעה האחרונה שהוגשה נגדה בטענה שהיא גורמת לדיכאון אצל בני נוער וילדים, מטא META PLATFORMS צפויה לדווח על רבעון שלישי חזק, בעיקר בזכות ההכנסות מפרסומות. וול סטריט מצפה לרווח למניה של 3.45 דולר והכנסות של 31.85 מיליארד דולר לעומת הרבעון המקביל בו אשתקד הציגה החברה רווח של 1.64 דולר למניה והכנסות של 27.71 מיליארד דולר.

מטא היא עדיין מפלצת - ו-3 מיליארד משתמשים חודשיים בכל האפליקציות שלה מוכיחים את זה. המניה זינקה ב-40% בששת החודשים האחרונים, החברה יישמה מספר יוזמות שהביאו לייעול בהוצאות עד כדי כך שמטא הורידה את צפי ההוצאות מצדה שלה. ברבעון הקודם מטא הציגה עליה של 11% בהכנסות וגם עליה ברווחים מ-2.46 דולר למניה ל-2.98 דולר למניה. המניה של מטא כבר עלתה ב-162% מתחילת השנה.

אז למה עוד כדאי לשים לב בדוחות של מטא? ההיבט המשמעותי ביותר מבחינת מטא הוא ההצלחה או אי ההצלחה של הפרסום הדיגיטלי בפלטפורמות שלה. התחום הזה הוא פחות או יותר מה שמחזיק את מטא ובסביבה מאקרו כלכלית קשוחה, בעיקר לאור העובדה שהריבית באמריקה תישאר ברמתה בעתיד הנראה לעין. מעבר לתוצאות של הפרסום הדיגיטלי ברבעון השלישי יהיה מעניין לראות מה יש לחברה להגיד על התחום בהסתכלות לעתיד.

עוד אחד מהנושאים היותר שנויים במחלוקת הוא האופן בו מטא אוספת מידע על הצרכנים בשביל לשפר את הביצועים של הפרסומות בפלטפורמות שלה. הנושא הזה מדובר יותר באירופה איפה שרגולטורים של כמה מדינות כבר הביעו את כוונותיהם לגבי הגבלת מטא בנושא הזה. אחד הדברים שעלו ממטא שיכול לפתור אותה מהאישומים הללו הוא גרסה נטולת פרסומות בתשלום שכבר היו דיווחים על השקה שלה באירופה. התייחסות לנושא הזה בדוחות גם כן יכולה להיות מאוד מעניינת.

ואיך אפשר בלי AI - בדוחות הרבעון השני מטא כבר הצהירה שכמעט כל מודלי הפרסום שלה כבר משתמשים בכלים מבוססי AI, וצוקרברג רואה בתחום כמנוע צמיחה גדול בטווח הקרוב. בנוסף ברבעון השני מטא הצהירה שההכנסות שלה מפיצ'ר הרילס באינסטגרם (פיצ'ר המתחרה בטיקטוק) הכניס לה 10 מיליארד דולר שזה יותר מפי 3 בטווח של שנה. יהיה מעניין לראות אם הנתונים לגבי הביצועים של רילס ברבעון השלישי ימשיכו להעיד על גידול מעריכי בהכנסות.

כאמור, מטא שינתה את השם מפייסבוק לשם שאמור לייצג את הכיוון החדש של החברה - המטאוורס, אבל עד כה התחום הזה מסתמן ככישלון - מטא כבר דיווחה על הפסדי ענק שהתחום הזה מניב לה והיא כבר הצהירה שהיא צופה שההפסדים יגדלו משמעותית ב-2024.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.