הצרות בסולאראדג ימשכו גם ב-2024 - צמצום המלאים אצל המתקינים ישפיע על התוצאות גם בשנה הבאה
אזהרת הרווח החמורה שפרסמה סולאראדג'בסוף השבוע תפסה את רוב האנליסטים עם המלצות קניה. זו היתה הפתעה של ממש בעיקר כי העריכו שהמשבר שהחל ברבעון השני ממוקד בארה"ב בעוד שהאזהרה התייחסה בעיקר לאירופה. מעבר לכך, גודל ההפתעה - נפילה של 200 מיליון דולר בהכנסות הצפויות, עצום. מניית החברה נפלה ב-27% וזה בהמשך לירידה בשבועות האחרונים כשמאז אזהרת הרווח הקודמת המניה נפלה במעל 70%.
בבית ההשקעות אופנהיימר, מדגישים כי קיימת האטה ניכרת בהתקנות של מערכות באירופה - "להערכתנו, תהליך הורדת המלאים עלול לקחת זמן ממושך של לפחות שני רבעונים, המלווה בירידה בהכנסות וברווחיות סולאראדג'. ובכך אנו בוחרים להוריד את המלצתנו על המניה מ"תשואת יתר", ל"תשואת שוק".
מעבר לנפילה העסקית, יש כאן שאלה - מדוע לקח להנהלת החברה חודש להבין עד כמה המצב קשה? הנהלת החברה צופה הרבעון הכנסות של 720-730 מיליון דולר, נמוך משמעותית מהתחזית הקודמת שך 880-920 מיליון דולר והקונצנזוס של 910 מיליון דולר. הרווח הגולמי non-GAAP צפוי לרדת לשפל של 20%-21%, בהשוואה לתחזית הקודמת של 28%-31% והקונצנזוס של 30.5%, ואילו הרווח התפעולי non-GAAP עלול להישחק ל-12-31 מיליון דולר, בהשוואה לתחזית הקודמת של 115-135 מיליון דולר והקונצנזוס של 129 מיליון דולר.
בנוסף לאזהרה לרבעון השלישי, מעריכה הנהלת סולאראדג' המשך ירידה משמעותית גם בתוצאות הרבעון הרביעי 2023, זאת נוכח הורדת המלאים בערוצי ההפצה. "הנהלת חברת סולאראדג' הצביעה בחודשים הקודמים על החלשות בשוק הסולאר עקב הצטברות מלאים בערוצי ההפצה, ירידה חדה של מחירי פאנלים, ומצוקה פיננסית של חלק מהמתקינים נוכח הריבית הגבוהה" כותבים באופנהיימר, "במהלך השנה האחרונה הוכפל סעיף המלאים של סולאראדג' לשיא של כמיליארד דולר ברבעון השני 2023, בהשוואה ל-470 מיליון דולר ברבעון המקביל, כאשר סעיף הלקוחות זינק ל-1.1 מיליארד דולר, בהשוואה ל-669 מיליון דולר ברבעון המקביל. המצב הוביל לזינוק במספר ימי הלקוחות ולשריפת מזומנים, אם כי החברה עדיין נהנית מאיתנות פיננסית גבוהה, עם קופת מזומנים של 1.5 מיליארד דולר כנגד אג"ח להמרה של 634 מיליון דולר".
- בקרוב: אנרגיה מתחדשת וכדורגל בגשם ובלילה - ביחד
- למה סולאראדג' והמניות הסולאריות מזנקות היום?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"שוק הסולאר בארה"ב עובר בשנה האחרונה תקופה של היחלשות ניכרת, על רקע הריבית הגבוהה לצד רגולציות מחמירות המעיקות על קצב ההתקנות במגזר המגורים. כעת נראה כי החולשה הממושכת גם מתחילה לפגוע בשוק הסולאר האירופאי, האחראי על מרבית הכנסות סולאראדג', שהפגין עד כה חסינות בפני מגמות החולשה. כפי שניתן לראות מנסיון שוק הסולאר בארה"ב, מהלך החולשה צפוי להיות ארוך, ובכך גם החולשה בשוק האירופאי, שנהנה בשנה האחרונה מביצועים יוצאי דופן. תקופה זו עלולה להערכתנו להמשך מספר רבעונים, לצד חוסר וודאות משמעותי.
"אנו צופים האטה ניכרת בפעילות סולאראדג ברבעונים הקרובים, ומורידים את תחזיותינו בחדות. בשנת 2023 אנו צופים הכנסות של 3.3 מיליארד דולר עם רווח non-GAAP של 6 דולר למניה, לעומת תחזיתנו הקודמת של 3.7 מיליארד דולר עם רווח של 9 דולר למניה. אנו מורידים את תחזיתנו לשנת 2024 להכנסות של 3.2 מיליארד דולר ולרווח non-GAAP של 4.8 דולר למניה, בהשוואה לתחזיתנו הקודמת של 4.3 מיליארד דולר ו-10.46 דולר למניה (תחזית שכבר היתה נמוכה מהקונצנזוס) וצופים חזרת החברה לצמיחה רק בשנת 2025".
צבי לנדו, מנכל סולאראדג
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
- 7.דן 06/12/2023 22:40הגב לתגובה זושימחק את החיוך מהפרצוף שלו.
- 6.הקוסם 24/10/2023 08:12הגב לתגובה זומהנדסת חשמל בחסד עליון!
- 5.סולאראדג' תפתיע את השוק העולמי בקרוב (ל"ת)פיטר גרנר 23/10/2023 07:50הגב לתגובה זו
- 4.יניב 22/10/2023 14:11הגב לתגובה זוכן זה מגמאטרוניק. לא בדקו לפני שקנו אותו.. והידרדרו..
- 3.אנונימי 22/10/2023 12:16הגב לתגובה זוסכומים שהם מעבר למה שהם אי פעם חלמו.מה הם יעשו עכשיו?
- 2.אנונימי 22/10/2023 11:30הגב לתגובה זוהעיקר לא הפסקתם לפמפם אותה
- 1.מהנדס אלקטרוניקה 22/10/2023 10:35הגב לתגובה זוסולאראדג' לא מייצרת פנלים ודווקא ירידת המחיר שלהם משחקת לטובתה: המחיר זול? יותר קונים. האמת: סולאראדג' מייצרת ממירים מ-dc ל-ac וניתן לרכוש ממירים כאלה תוצרת סין ברבע מחיר. המוצר עצמו פשוט מאוד וכל תיכוניסט במגמת אלקטרוניקה יכול להרכיב לבד בבית ץ.
- אהוד 22/10/2023 19:13הגב לתגובה זוהממירים שלהם מובילים בעולם בנצילות האנרגיה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
