אילון מאסק טסלה
צילום: טוויטר

טסלה צונחת ב-10% אחרי דוחות חלשים - וגוררת את התעשייה איתה

החברה פספסה את צפי האנליסטים בהפרש גדול - רווח למניה של 66 סנט על הכנסות של 23.4 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים לרווח למניה של 75 סנט על הכנסות של 24.26 מיליארד דולר - עכשיו המניה צונחת ואיתה גם המתחרות
רוי שיינמן | (2)

אפשר להגדיר את הדוחות האחרונים של טסלה  TESLA INC כ"מיני אסון" - אף אחד לא ציפה שטסלה תספק תוצאות מסחררות לאור הורדות המחירים והקושי שלה למכור מכוניות בתקופה האחרונה, אבל לדווח על רווחים שהם 12% יותר נמוכים מהצפי שהיה בשוק זה בהחלט מהלך שמדאיג את המשקיעים, שרק מחפשים להיפטר מהמניה ומורידים אותה כבר ב-10%.

הירידה ברווחים לא מפתיעה לאור העובדה שטסלה מורידה מחירים כבר תקופה ארוכה וזאת בגלל סביבת הריבית הגבוהה שמקשה עליה למכור מכוניות, והמנכ"ל אילון מאסק גם התייחס לעניין מספר פעמים: "אני מאוד מודאג מסביבת הריבית הגבוהה, אני לא יכול להדגיש את זה מספיק. רוב האנשים שקונים רכב נאלצים להשתמש בחלק ניכר מההכנסה החודשים שלהם", אמר מאסק בשיחה עם משקיעים. האמירות הללו של מאסק מדאיגות את המשקיעים במיוחד כי הן רומזות שטסלה תוריד מחירים אפילו יותר, מה שלא משאיר הרבה מקום לחיוביות בצד הרווחים של החברה.

טסלה מתקשה גם ככה - נתח השוק של החברה בארה"ב יורד בהתמדה - ברבעון השלישי נתח השוק של טסלה עמד על 50%, לעומת 59% ברבעון השני ו-64% ברבעון השלישי של השנה שעברה. הנתון הזה מדאיג במיוחד לאור העובדה שסך המכירות של רכבים חשמליים בארה"ב הגיע לשיא של 313,086 יחידות.

מה שמעניין במיוחד בירידה של טסלה בוול סטריט הוא שנראה שהיא גוררת איתה את יצרניות הרכבים החשמליים האחרות - ריביאן  RIVIAN AUTOMOTIVE יורדת ב-4%, ניקולה  NIKOLA CORPORATION ב-6%, לוסיד  LUCID GROUP ב-4.5% וניו  NIO INC ב-2% וזאת כמובן רק רשימה חלקית. 

גל הירידות שמובילה טסלה מראה לנו שני דברים: קודם כל שטסלה היא ללא ספק עדיין מובילה את התעשייה, גם אם זה לא במספרים. טסלה עדיין נחשבת לחלוצה בתחום ולברומטר שלו כאשר כל החברות האחרות פחות או יותר מנסות ללכת בדרכה ולהשתפר במקומות שטסלה חלשה בהם.

הדבר השני ואולי המשמעותי יותר, הוא שיכול להיות שהמשקפיים הוורודים בהם הסתכלו המשקיעים על התעשייה עד עכשיו מתחילים להיסדק. אם מאסק מצהיר בפומבי שטסלה הולכת להמשיך ולהתקשות בסביבה הכלכלית הנוכחית כנראה שכך יהיה גם עם החברות האחרות. האנליסט קולין לאנגן מוולס פארגו כתב: "לא רק שהמכירות של הסייברטראק לא החלו כמתוכנן, עכשיו טסלה מחכה לנתונים מאקרו כלכליים אפילו בכדי להחליט מה היא עושה עם המפעל במקסיקו".

לאנגן הוריד את מחיר היעד שלו למניה מ-260 דולר ל-250 דולר כאשר כעת היא נסחרת ב-226 דולר. אנליסטים נוספים, כמו איתי מיכאלי מסיטי, גם כן הורידו את מחיר היעד שלהם. מיכאלי הוריד את שלו מ-271 דולר ל-255 דולר: "אלה תוצאות גרועות יותר אפילו מהתחזיות השליליות גם ככה שהיו לנו. הטון של מאסק בשיחה נשמע מודאג מאוד. מבחינה טקטית, אנחנו מעדיפים לשבת ולחכות לסימנים חיוביים יותר".

קיראו עוד ב"גלובל"

הירידה של טסלה כנראה מכתיבה את מה שהמשקיעים מרגישים לגבי כל השוק - אם טסלה מתקשה כל כך בתקופה הזו, קל וחומר שגם היצרניות האחרות יתקשו. הסבר נוסף לתופעה יכול להיות שמשקיעים רבים, ובעיקר מוסדיים, שמשקיעים בטסלה, משקיעים גם בחברות הרכב האחרות בכדי להיות חשופים לכל הסקטור. הירידה במניה של טסלה מאלצת אותם למכור גם את המניות של החברות האחרות בשביל לשמור על היחס בתיק והדבר הזה גורם גם לחברות האלו לרדת.

בדוחותיה דיווחה החברה גם על רווח גולמי של 17.9% לעומת צפי של 18%. ברבעון התואם אשתקד הרווח הגולמי עמד על 25.1%. תזרים המזומנים החופשי עמד על 848 מיליון דולר, בעוד צפי האנליסטים היה ל-2.59 מיליארד דולר. החברה מודיעה כי מסירות הסייברטראק יחלו מאוחר יותר השנה, כשעל פי הערכות מדובר כבר בחודש הבא וכי מפעל ג'יגה טקסס מסוגל לייצר כ-125 אלף יחידות בשנה. בנוסף, החברה חושפת כי היא עדיין מחזיקה ביטקוין בשווי של 312 מיליון דולר. טסלה גם חזרה על תחזית המסירות ל-2023 של 1.8 מיליון רכבים.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    טסלה גמרה את הקרירה והמניה יקרה בטירוף. (ל"ת)
    גיא 20/10/2023 11:36
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    עידן 20/10/2023 00:38
    הגב לתגובה זו
    עוד מעט חבית נפט 300 דולר, טסלה תעלה כמו גדולה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".