אילון מאסק טסלה
צילום: טוויטר

טסלה צונחת ב-10% אחרי דוחות חלשים - וגוררת את התעשייה איתה

החברה פספסה את צפי האנליסטים בהפרש גדול - רווח למניה של 66 סנט על הכנסות של 23.4 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים לרווח למניה של 75 סנט על הכנסות של 24.26 מיליארד דולר - עכשיו המניה צונחת ואיתה גם המתחרות
רוי שיינמן | (2)

אפשר להגדיר את הדוחות האחרונים של טסלה  TESLA INC כ"מיני אסון" - אף אחד לא ציפה שטסלה תספק תוצאות מסחררות לאור הורדות המחירים והקושי שלה למכור מכוניות בתקופה האחרונה, אבל לדווח על רווחים שהם 12% יותר נמוכים מהצפי שהיה בשוק זה בהחלט מהלך שמדאיג את המשקיעים, שרק מחפשים להיפטר מהמניה ומורידים אותה כבר ב-10%.

הירידה ברווחים לא מפתיעה לאור העובדה שטסלה מורידה מחירים כבר תקופה ארוכה וזאת בגלל סביבת הריבית הגבוהה שמקשה עליה למכור מכוניות, והמנכ"ל אילון מאסק גם התייחס לעניין מספר פעמים: "אני מאוד מודאג מסביבת הריבית הגבוהה, אני לא יכול להדגיש את זה מספיק. רוב האנשים שקונים רכב נאלצים להשתמש בחלק ניכר מההכנסה החודשים שלהם", אמר מאסק בשיחה עם משקיעים. האמירות הללו של מאסק מדאיגות את המשקיעים במיוחד כי הן רומזות שטסלה תוריד מחירים אפילו יותר, מה שלא משאיר הרבה מקום לחיוביות בצד הרווחים של החברה.

טסלה מתקשה גם ככה - נתח השוק של החברה בארה"ב יורד בהתמדה - ברבעון השלישי נתח השוק של טסלה עמד על 50%, לעומת 59% ברבעון השני ו-64% ברבעון השלישי של השנה שעברה. הנתון הזה מדאיג במיוחד לאור העובדה שסך המכירות של רכבים חשמליים בארה"ב הגיע לשיא של 313,086 יחידות.

מה שמעניין במיוחד בירידה של טסלה בוול סטריט הוא שנראה שהיא גוררת איתה את יצרניות הרכבים החשמליים האחרות - ריביאן  RIVIAN AUTOMOTIVE יורדת ב-4%, ניקולה  NIKOLA CORPORATION ב-6%, לוסיד  LUCID GROUP ב-4.5% וניו  NIO INC ב-2% וזאת כמובן רק רשימה חלקית. 

גל הירידות שמובילה טסלה מראה לנו שני דברים: קודם כל שטסלה היא ללא ספק עדיין מובילה את התעשייה, גם אם זה לא במספרים. טסלה עדיין נחשבת לחלוצה בתחום ולברומטר שלו כאשר כל החברות האחרות פחות או יותר מנסות ללכת בדרכה ולהשתפר במקומות שטסלה חלשה בהם.

הדבר השני ואולי המשמעותי יותר, הוא שיכול להיות שהמשקפיים הוורודים בהם הסתכלו המשקיעים על התעשייה עד עכשיו מתחילים להיסדק. אם מאסק מצהיר בפומבי שטסלה הולכת להמשיך ולהתקשות בסביבה הכלכלית הנוכחית כנראה שכך יהיה גם עם החברות האחרות. האנליסט קולין לאנגן מוולס פארגו כתב: "לא רק שהמכירות של הסייברטראק לא החלו כמתוכנן, עכשיו טסלה מחכה לנתונים מאקרו כלכליים אפילו בכדי להחליט מה היא עושה עם המפעל במקסיקו".

לאנגן הוריד את מחיר היעד שלו למניה מ-260 דולר ל-250 דולר כאשר כעת היא נסחרת ב-226 דולר. אנליסטים נוספים, כמו איתי מיכאלי מסיטי, גם כן הורידו את מחיר היעד שלהם. מיכאלי הוריד את שלו מ-271 דולר ל-255 דולר: "אלה תוצאות גרועות יותר אפילו מהתחזיות השליליות גם ככה שהיו לנו. הטון של מאסק בשיחה נשמע מודאג מאוד. מבחינה טקטית, אנחנו מעדיפים לשבת ולחכות לסימנים חיוביים יותר".

קיראו עוד ב"גלובל"

הירידה של טסלה כנראה מכתיבה את מה שהמשקיעים מרגישים לגבי כל השוק - אם טסלה מתקשה כל כך בתקופה הזו, קל וחומר שגם היצרניות האחרות יתקשו. הסבר נוסף לתופעה יכול להיות שמשקיעים רבים, ובעיקר מוסדיים, שמשקיעים בטסלה, משקיעים גם בחברות הרכב האחרות בכדי להיות חשופים לכל הסקטור. הירידה במניה של טסלה מאלצת אותם למכור גם את המניות של החברות האחרות בשביל לשמור על היחס בתיק והדבר הזה גורם גם לחברות האלו לרדת.

בדוחותיה דיווחה החברה גם על רווח גולמי של 17.9% לעומת צפי של 18%. ברבעון התואם אשתקד הרווח הגולמי עמד על 25.1%. תזרים המזומנים החופשי עמד על 848 מיליון דולר, בעוד צפי האנליסטים היה ל-2.59 מיליארד דולר. החברה מודיעה כי מסירות הסייברטראק יחלו מאוחר יותר השנה, כשעל פי הערכות מדובר כבר בחודש הבא וכי מפעל ג'יגה טקסס מסוגל לייצר כ-125 אלף יחידות בשנה. בנוסף, החברה חושפת כי היא עדיין מחזיקה ביטקוין בשווי של 312 מיליון דולר. טסלה גם חזרה על תחזית המסירות ל-2023 של 1.8 מיליון רכבים.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    טסלה גמרה את הקרירה והמניה יקרה בטירוף. (ל"ת)
    גיא 20/10/2023 11:36
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    עידן 20/10/2023 00:38
    הגב לתגובה זו
    עוד מעט חבית נפט 300 דולר, טסלה תעלה כמו גדולה.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.