מטוס יונייטד איירליינס איירבוס
צילום: airbus

ביטול הטיסות לתל אביב יפחית רבע מהרווחים של יונייטד איירליינס; מה זה אומר על הרווחיות של הקווים מתל אביב לארה"ב?

וגם - על הדוחות הטובים של יונייטד ברבעון השלישי ועל עליית הדלקים שתפגע ברווחים ברבעון הרביעי
רוי שיינמן | (4)

יונייטד אירליינס UNITED AIRLINES היא אחת מחברות התעופה הגדולות ביותר באמריקה, והיא גם מפעילה את מספר הטיסות הגדול ביותר לישראל - מוושינגטון, ניו יורק וסאן פרנסיסקו. מדובר בקווים חשובים, אבל לרגע לא חשבנו שמדובר בחלק מאוד מאוד משמעותי מרווחי החברה. היקף הפעילות מול ישראל הוא שולי לחלוטין ביחס להיקף העסקים הכולל של הקבוצה, לכל היותר 1%-2%. אבל ההשפעה על הרווח ענקית. זה אומר שהקווים האלו כנראה רווחיים מאוד ואין באמת תחרות גדולה על המחירים. 

מטוס יונייטד,   טוויטר

יונייטד ציינה שהיא מצפה לרווח למניה של 1.8 דולר ברבעון האחרון אם הטיסות לישראל יחזרו בנובמבר ו-1.5 דולר אם הן לא יחזרו כלל השנה, וזה בהשוואה לצפי בוול סטריט (לפעילות שגרתית) של 2.09 דולר למניה. כלומר, יונייטד תמחק 59 סנט ברבעון בגלל הפעילות בישראל שזה יותר מרבע מהרווחים שלה.  

בנוסף, החברה גם ציינה שמחירי הדלק צפויים לפגוע בה כאשר היא צופה מחיר של 3.28 דולר לגלון דלק לעומת 2.95 דולר לגלון ברבעון השלישי, וגם אם נניח שחלק מהירידה ברווח, נובעת מהעלייה במחירי הדלק, הרי שבמינימום כפי שהחברה מסבירה היא תיפגע ב-0.3 דולר לחודשיים (מ-1.8 דולר למניה אם הטיסות ישובו בנובמבר לעומת 1.5 דולר למניה אם הטיסות לא יחזרו השנה). כלומר, בלי קשר לפרמטרים נוספים מדובר על פגיעה של 0.3 דולר למניה בחודשיים, 0.15 בחודש, 0.45 דולר למניה ברבעון. אנחנו אולי מדברים בסנטים ודולרים, אבל מדובר במאות מיליונים וברבע מרווחי החברה. 

זה מה שצפוי ברבעון הרביעי וזה מדגיש את החשיבות של ישראל ליונייטד איירליינס וכנראה לחברות תעופה ובכלל - עסקים בארה"ב. אבל מול החולשה ברבעון הרביעי, החברה פרסמה דוחות טובים לרבעון שלישי. יונייטד עקפה את תחזיות האנליסטים לרבעון השלישי כשדיווחה על הכנסות של 14.5 מיליארד דולר לעומת צפי האנליסטים של 14.4 מיליארד דולר ומעל הנתון ברבעון המקביל שעמד על 12.9 מיליארד דולר. החברה גם דיווחה על רווח למניה של 3.65 דולר לעומת צפי האנליסטים של 3.38 דולר למניה. 

בציפייה לזינוק בביקושים לטיסות בינלאומיות החברה חכרה לאחרונה 110 מטוסים נוספים - 50 מטוסי בואינג 787 מסוג דרימליינר ו-60 מטוסי איירבס A321. החברה גם חתמה על אופציה להזמנה של 50 מטוסי בואינג 787 נוספים ו-40 מטוסי איירבס A321 נוספים. 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    מדייק כתבות בתחום 19/10/2023 02:57
    הגב לתגובה זו
    ושיקגו!!!
  • 3.
    אבי בניה 18/10/2023 23:33
    הגב לתגובה זו
    לישראלי הפראאיר שכל המזן מחפש את ההכי זול - הפתעה דפקו אותך גם במחירי הטיסות
  • 2.
    מי בא איתי שותף להקמת חברת תעופה מארה"ב לישראל? (ל"ת)
    יאללה עשינו עסק 18/10/2023 15:40
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    רענן 18/10/2023 15:10
    הגב לתגובה זו
    שלו גורע את מלוא ההכנסה (לא הרווח) מהקו הזה משורת הרווח הכוללת. לדוגמה - רווח ברבעון של 2 דולר למניה שמורכב מהכנסות של 100 דולר מכל הקווים והוצאות של 98 דולר מכל הקווים. גריעת כל ההכנסות של הקו לישראל באופן מיידי לא יכולה להביא לגריעה דומה של כל ההוצאות שכן בטווח כל כך קצר לא ניתן להפנות את המטוסים לקווים אחרים ולמלא אותם. לכן, גם אם הקו לישראל אינו רווחי כלל, הרי שגריעת כל ההכנסות שלו באופן מיידי יכולה לשנות את הרווח הכולל
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.