ממשל ביידן יחמיר את ההגבלות על ייצוא השבבים - אנבידיה יורדת ב-5%
אנבידיה NVIDIA COR ענקית השבבים, תצטרך כנראה להתמודד עם משוכה גדולה בקרוב - החברה שמונעת בעיקר על ידי הצמיחה שלה בתחום השבבים לבינה מלאכותית תצטרך להתמודד עם מגבלות חדשות על פעילותה בשוק הסיני, זאת לאור החששות מצד ארה"ב על שימוש לרעה במוצרי אנבידיה על ידי סין ונגד ארה"ב.
החברה נסחרת היום בירידות שערים של עד 5%, לאחר שממשל ביידן הודיע כי יחמיר עוד יותר את ההגבלות הצפויות על יצוא שבבי הבינה המלאכותית לסין. מאנבידיה מיהרו להצהיר כי בעקבות הביקוש הרב למוצריה של החברה, היא לא מצפה להשפעה משמעותית על תוצאותיה הכספיות בטווח הקרוב.
הכללים החדשים צפויים להטיל פיקוח על סוגים נוספים של מוליכים למחצה ויבטיחו עוד יותר שחברות אמריקאיות לא יוכלו לספק תמיכה לייצור של מוליכים למחצה סינים מתקדמים. הכללים מרחיבים את דרישות הרישיון לייצור שבבים ל-21 מדינות נוספות חוץ מסין ומקאו להן ארה"ב מסרבת למכור נשק. "הכללים הללו שומרים על המיקוד שלנו ביישומים צבאיים ומתעמתים עם האיומים על הביטחון הלאומי שלנו", אמרה מזכירת המסחר, ג'ינה ריימונדו. "כאשר אנחנו מיישמים את ההגבלות הללו, אנחנו ממשיכים לפעול על מנת להגן על הביטחון הלאומי שלנו על ידי הגבלת הגישה לטכנולוגיות קריטיות, תוך מזעור כל השפעה לא מכוונת על הסחר".
- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנכ"ל אנבידיה ג'נסן הואנג
המתיחות בין ארה"ב לסין היא לא דבר חדש. בעוד טרנד הבינה המלאכותית מושך משקיעים רבים לחברות המתעסקות בתחום, ואנבידיה היא המובילה בתחום, ממשלות וגופים אחרים גם בוחנים איך הכלי החדש יכול לשמש להגנה על בטחון המדינה ולהתעצם על חשבון מדינות אחרות, וכמובן שהמעצמות הגדולות ביותר בעולם כיום, ארה"ב וסין, בוחנות זאת גם כן.
לפי ההערכות סין תופסת בין 20%-25% מהפעילות של אנבידיה, כך שפגיעה בחלק הזה של הפעילות של אנבידיה עלול להביא לפגיעה קשה אצלה. למרות שאנבידיה כבר עכשיו מוכרת בסין מוצרים עם שבבים פחות מתקדמים משהיא מוכרת בשאר העולם, הממשל האמריקני לא מסתפק והוא רוצה להגביל את הגישה של סין למוצרי אנבידיה עוד יותר.
השבבים שהיו עד כה תחת זכוכית המגדלת של ארה"ב הם מסוג H800 ו-A800 שעוצבו במיוחד לשוק הסיני, ואנבידיה אמרה גם בעבר שהגבלות על השבבים האלה בסין לא צפויות לפגוע על ההכנסות שלה בטווח הקרוב, אך עם זאת בכירים בחברה אמרו שחסימה מוחלטת של מכירת השבבים הללו בסין עלולה לפגוע בפעילות החברה גם בארה"ב.
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
חברות סיניות גדולות כמו עליבאבא, טנסנט, באידו וחברת האם של טיקטוק בייטדאנס הזמינו במצטבר שבבי A800 בשווי 5 מיליארד דולר מאנבידיה שאמורים להיות מסופקים השנה ובתחילת שנה הבאה. למרות החדשות המדאיגות ולמרות הצמיחה האסטרונומית של אנבידיה בתקופה האחרונה, חלק מהאנליסטים עדיין מאמינים שיש לחברה לאן לעלות, וחלק אפילו מצביעים על אפסייד של 50%.
האנליסטים בחברת TD קוון ומתיו רמזי בראשם העלו את מחיר היעד שלהם למניה ל-700 דולר מה שמציב אפסייד של 50% לעומת המחיר הנוכחי של המניה שעומד על 460 דולר. האנליסטים מרגישים אופטימיים במיוחד אחרי שאנבידיה קיימה שבוע משקיעים בו השתתפו גם מנכ"ל החברה ג'נסן הואנג וה-CFO קולט קרס. "אנחנו מאמינים שהתעשיה ניצבת בפני שני שינויי פרדיגמה גדולים אל עבר שימת הדגש עוד יותר על בינה מלאכותית ג'נרטיבית, מה שכנראה יגרום לסקטור הזה באנבידיה להתרחב עוד יותר" כתבו האנליסטים של קוון.
אנבידיה נמצאת תחת לחץ גם במקומות אחרים בעולם. בצרפת למשל רשות התחרות הצרפתית פשטה על משרדיה של אנבידיה במדינה לפני מספר שבועות על רקע חקירה סמויה שהתנהלה נגדה והחשדות שלכאורה פעלה להגבלת התחרות בתחום מחשוב הענן. המשקיעים לא התרגשו מההודעה הזו של רשות התחרות הצרפתית, אבל החששות מפגיעה בשוק הסיני אכן מדאיגים את המשקיעים.
- 5.הוספתי טאואר טבע דיסקונט פועלים אלפי שח (ל"ת)אלינור 18/10/2023 08:55הגב לתגובה זו
- 4.הבנקים שווים ויעלו חזק מאוד (ל"ת)מיכה שורץ 18/10/2023 08:55הגב לתגובה זו
- 3.הגדלתי בקניות אתמול טאואר נייס פועלים לאומי (ל"ת)מיכה שורץ 18/10/2023 08:55הגב לתגובה זו
- 2.טאואר והבנקים במחירי מבצע .יעלו המון (ל"ת)שרון 18/10/2023 08:54הגב לתגובה זו
- 1.לילי 16/10/2023 15:13הגב לתגובה זוסין סוגרת פערים טכנולוגים מול ארה"ב . מצור טכנולוגי יגביר את ההשקעות בטכנולוגיות בסין וגם בישראל .
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
