נתח השוק של טסלה בארה"ב בירידה - התחרות גוברת
נתח השוק של טסלה TESLA INC בארה"ב צלל ברבעון השלישי והראה שלושה דברים: החברה של אילון מאסק לא חסינה מתחרות, זקוקה לדגמים נוספים וצריכה התאוששות בייצור.
על פי דו"ח שפורסם היום (חמישי) על ידי ספקית נתוני הרכבים Cox, סך המכירות של כלי רכב חשמליים הפועלים על סוללה בלבד (BEV) ברבעון השלישי, הגיע ל-313,086 יחידות, שיא חדש ועלייה מ-295,255 ברבעון השני ו-205,682 ברבעון השלישי של 2022. בשנה כולה עד כה נמכרו בארה"ב כ-867 אלף רכבי BEV, עלייה של כמעט 50% בהשוואה לתקופה התואמת אשתקד. עוד נתון מעניין, רכבי ה-BEV היוו כ-8.3% בכלל המכירות של כלי רכב קלים, עוד שיא עבור ארה"ב.
למרות החדשות הטובות בשוק הרכבים החשמליים כולו, אצל טסלה המצב שונה. החברה מסרה 156,621 רכבים ברבעון השלישי, ירידה מ-175,262 ברבעון השני ועלייה מ-131,024 ברבעון השלישי של 2022. המשמעות היא שנתח השוק של טסלה ברבעון השלישי היה 50%, ירידה מ-59% ברבעון השני ומ-64% ברבעון השלישי אשתקד. בשנה כולה, טסלה סיפקה עד כה 494,000 רכבים בארה"ב, עלייה של 26% משנה לשנה. נתח השוק שלה עומד על כ-57%, ירידה לעומת 67% לפני כשנה.
כנראה שהמשקיעים מודעים לכך שטסלה לא באמת יכולה לשמור על נתח של 60% לנצח. מנית החברה יורדת בפחות מ-2%, שזה יחסית קצת למניה תנודתית כמו טסלה. יש מגוון רחב של רכבים חשמליים כיום, שנותן לקונים את היכולת לבחור. ברבעון השלישי של 2023, שבעה מותגים שונים מכרו יותר מ-10,000 יחידות, לא כולל טסלה. לפני כשנה רק שני מותגים הצליחו למכור יותר מ-10,000 רכבים. ברבעון. BMW, Chevy, יונדאי, פורד, מרצדס, ריביאן ופולסווגן הן החברות שהצליחו למכור יותר מ-10,000 רכבים השנה. ב-2022 רק פורד ו-Chevy הצטרפו לטסלה במועדון ה-10,000.
- אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
- וול-סטריט ננעלה בעליות מתונות; נייקי קפצה ב-5%, מיקרון עלתה ב-4%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מכירות טסלה מודל 3 ירדו ב-3.2% משנה לשנה והגיעו ל-53,251 יחידות. זאת אחת הסיבות שגרמו לטסלה להוריד את המחירים למודל 3 וסיבה נוספת לכך שטסלה צריכה להשיק את הגרסה המעודכנת שלה למודל בארה"ב, גרסה שכבר קיימת באירופה ובסין. נזכיר גם כי לחברה יש עוד מודל שצפוי לצאת לשוק בקרוב, הסייברטראק. המשקיעים יעקבו מקרוב כמה מהר החברה תצליח להגביר את הייצור של הדגם הזה.
חלק מאובדן נתח השוק ברבעון השני, נגרם גם מהפחתת הייצור. טסלה ייצרה כ-435 אלף כלי רכב ברבעון השלישי, לעומת 479 אלף ברבעון השני. ההשבתה שהייתה על מנת שהחברה תשדרג את הציוד שלה גרם לחלק ניכר בהפחתת הייצור. החברה צפויה לפרסם את דוחותיה ב-18 באוקטובר, אז נגלה מהו הנתח השוק של החברה, כמה היא מייצרת ואילו דגמים חדשים צפויים להגיע אם בכלל.
- 3.הבועה הכי גדולה בארה"ב מאז בועת הנדלן. (ל"ת)asdf 15/10/2023 17:44הגב לתגובה זו
- 2.טסלה לא תעלה יותר (ל"ת)דביר מדמוני 14/10/2023 10:03הגב לתגובה זו
- 1.דובון 13/10/2023 17:09הגב לתגובה זווזה עוד כשהיא לא נמצאת בסגמנט הפיק-אפ שהוא הכי נמכר באמריקה? וזה עוד כשהיא לא בסגמנט של רכב קטן של פחות מ-30,000 דולר? נראה לי מעולה!!
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל
בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע
רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.
בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.
יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק
לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.
במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב", המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.
- מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?
- מיומנו של יועץ השקעות - על הדילמה בין השקעה בבורסה להשקעה בדירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא
בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.
