מטוס שדה תעופה
צילום: Pixbay

מניות חברות הנסיעות בירידה - החשש מהתרחבות המלחמה הוא הסיבה

"ההתקפות המזעזעות בישראל גרמו למחיר הנפט להמריא, שכן משקיעים מעריכים את פוטנציאל הסכסוך לשבש את האספקה במזרח התיכון, אם מדינות אחרות יצטרפו"
אדיר בן עמי | (5)

סקטור הנסיעות מהווה את המגזר החלש ביותר במסחר היום בעקבות המלחמה במחבלים. חברות התעופה יורדות לאחר השיבושים בשירות והעלייה במחירי הנפט שמאיימות על שולי הרווח.

התקיפה של ארגון הטרור הובילה את ישראל למלחמה בכוח מלא, כזאת שצפויה להימשך זמן. בהתאם לכך חברות תעופה רבות ביטלו את טיסותיהן לישראל ומדינות שלחו מטוסים על מנת להוציא את אזרחיהן מהמדינה. בנוסף, בעקבות החששות מהתרחבות המלחמה וכי שחקנים נוספים יכנסו כמו ארה"ב ואף איראן, מחירי הנפט מזנקים. חברות תעופה אמריקאיות כמו דלתא איירליינס  DELTA AIR LINES , אמריקן איירליינס  AMERICAN AIRLINES ויונייטד איירליינס UNITED AIRLINES נופלות עד 5%. 

מנהל התעופה הפדרלי בארה"ב התריע כי בשל המלחמה, על הטייסים לנקוט "זהירות יתרה" במרחב האווירי הישראלי. בארגון הטרור הגבירו את החששות בקרב חברות התעופה הזרות כשאמרו שהם מכוונים לנמל התעופה בן גוריון. מניותיהן של חברות תעופה זרות אחרות כמו AF הצרפתית ודויטשה לופהנזה ירדו גם הן בעד 9%.

הירידות במניות חברות התעופה נראות יחסית קיצוניות ביחס לתפקיד הקטן שמשחקות בשוק העולמי הטיסות לישראל, עד שמבינים שהסיבה היא בכלל ההשפעה על מחירי הנפט. "ההתקפות המזעזעות בישראל גרמו למחיר הנפט להמריא, שכן משקיעים מעריכים את פוטנציאל הסכסוך לשבש את האספקה במזרח התיכון, אם מדינות אחרות יצטרפו", אמרה סוזנה סטריטר, מ-Hargreaves Lansdown. "הקפיצה במחירים תגביר את החששות האינפלציוניות."

החוזים העתידיים עבור נפט גולמי מסוג WTI זינקו ביותר מ-4% ל-86.5 דולר לחבית, כאשר בוול-סטריט בוחנים שתי השלכות אפשריות מהמצב בארץ: הראשונה היא מעורבות אפשרית של איראן בתכנון התקיפות, מה שעלול לעודד פעולות תגמול נגד המדינה המשמשת יצרנית נפט גדולה. השנייה היא כיצד המלחמה תשפיע על המאמץ האמריקאי לנרמל את היחסים בין ישראל וסעודיה שמשמשת שחקן מפתח בשווקי הנפט העולמיים, כשאחד מהסעיפים בהסכם לפי הדיווחים כולל גם הגדלת ייצור הנפט.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    דן 10/10/2023 07:51
    הגב לתגובה זו
    מוכרים בלבד .שיתפטר ויתחבר אל מרתפי הכסף השחור שלו במרכז אמריקה
  • 4.
    אכן 10/10/2023 06:25
    הגב לתגובה זו
    "משתנים" הדרדר ל 592 אמר גורביץ' שימשיך ויירד אולם אז התהפך המדד לעליות
  • 3.
    איזו גאונות הסקת המסקנות פה (ל"ת)
    מבין2 10/10/2023 00:26
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    גורביץ הזה כזה טיפש .רק הפוך ממנו (ל"ת)
    ספיר 09/10/2023 21:54
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לנצל טיפשות השורטיזם על המדדים (ל"ת)
    אמיר 09/10/2023 21:54
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.