בינה מלאכותית
צילום: טוויטר

יותר מ-40% מכוח העבודה יושפע מהבינה המלאכותית

"העלויות לתמיכה בפונקציות של AI ג'נרטיבי יורדות במהירות, מה שמאפשר השפעה רחבה מאוד על ייצור התוכנות. כתוצאה מכך, הבינה המלאכותית אמורה להשפיע על שווקי העבודה, להרחיב את שוק המטרה לתוכנות ארגוניות ולהגדיל את הוצאות החברות עבור טכנולוגיות הענן"
אדיר בן עמי |

לפי הערכות במורגן סטנלי, לטכנולוגיות הבינה מלאכותית צפויה להיות השפעה כלכלית של עד 4.1 טריליון דולר על כוח העבודה, או על כ-44% מכוח העבודה תוך 3 שנים בלבד על ידי שינוי בעלויות התשומות, אוטומציה ושינוי הדרכים בהן חברות משיגות, מעבדות ומנתחות מידע. 

כיום, במורגן סטנלי מעריכים את אפקט הבינה המלאכותית בסך של 2.1 טריליון דולר, כשהיא משפיעה על 25% מכוח העבודה. "אנו רואים את הבינה המלאכותית הג'נרטיבית מרחיבה את היקף התהליכים העסקיים הניתנים לאוטומציות", כתב האנליסט בריאן נובאק ממורגן סטנלי. "העלויות לתמיכה בפונקציות של AI ג'נרטיבי יורדות במהירות, מה שמאפשר השפעה רחבה מאוד על ייצור התוכנות. כתוצאה מכך, הבינה המלאכותית אמורה להשפיע על שווקי העבודה, להרחיב את שוק המטרה לתוכנות ארגוניות ולהגדיל את הוצאות החברות עבור טכנולוגיות הענן". 

התחזיות מבית השקעות מגיעות לאחר הזינוק ממנו נהנו החברות הקשורות לבינה מלאכותית בתחילת השנה. בעוד רבות מהחברות המזנקות ירדו בשבועות האחרונים, משקיעים רבים נותרו חיוביים לגבי עתיד המגזר בטווח הארוך. במורגן סטנלי צופים שספקי התוכנה יוכלו לגרוף עד 5% מההשפעה בסך 4.1 טריליון דולר, או במילים אחרות, שוק המטרה הכולל של החברות יעמוד על 205 מיליארד דולר בשלוש השנים הקרובות.

במידה ואימוץ הבינה המלאכותית ע"י ארגונים בכדי לנהל עומסי עבודה יגיע ל-20% במהלך שלוש השנים הקרובות, זה יפתח הזדמנות עולמית של 150 מיליארד דולר להוצאות ארגוניות. "יכולות הבינה המלאכותית, שיעורי השימוש בתוכנות והאימוץ בארגונים הם המשתנים העיקריים מהם מורכבת התחזית שלנו", אמר נובאק. 

אחת מהחברות שמקלה על פיתוח מוצרים מבוססי AI היא הסטארטאפ Hugging face שבונה פלטפורמה שבה מפתחי בינה מלאכותית יכולים לשתף קוד, מודלים ונתונים ולהשתמש בכלים של החברה על מנת להפעיל מודלים של בינה מלאכותית בקוד פתוח בקלות. החברה פיתחה כמה מודלים, אך המוצר העיקרי שלה היא פלטפורמה אליה המשתמשים יכולים לעלות מודלים. בנוסף, החברה מפתחת ספריות שנועדו לעזור למפתחים לפתור מודלים במהירות. החברה מאמינה כי רוב החברות ירצו לפתח מודלים משלהן ויצטרכו כלים כדי לעשות זאת. 

בין החברות שהשקיעו בסטארטאפ היא איך לא, אנבידיה, שנחשבת למובילה בתחום הבינה המלאכותית. החברה ציינה בדוחותיה האחרונים כי היא צופה גידול ביכולות הייצור שלה במשך השנה הבאה ושהיא לא צופה כי תתקשה לעמוד בביקושים. חששות היו גם לגבי גודל הנתח של סין בביקושים, בעיקר חשש כי סין תבטל את ההזמנות שלה בעתיד בעקבות מלחמת הסחר עם ארה"ב, אך התברר שהשוק הסיני תופס רק בין 25%-20% מההכנסות של החברה מה שהרגיע את המשקיעים. העלייה בביקושים  מעידה על שינוי בכיוון הרוח וצפי למעבר בקנה מידה גדול לשימוש במעבדים של אנבידיה בכדי להפעיל כלי בינה מלאכותית, ולהתרחק ממעבדים רגילים.

אנליסט Wedbush דן איבס שנחשב לאחד האנליסטים היותר שוריים בוול סטריט בכל מה שקשור למניות הטכנולוגיה צופה עלייה של בין 12% ל-15% במניות הטכנולוגיה בעתיד הקרוב. לפי האנליסט לקראת תחילת השנה הנוכחית הסנטימנט עבור מניות הטכנולוגיה היה שלילי מאוד, בעקבות העלאות הריבית והחשש הגובר לגבי המצב המאקרו-כלכלי בנוסף להאטה בביקושים למוצרי טכנולוגיה. למרות זאת, המניות נעו בכיוון ההפוך, בהובלת ענקיות הטכנולוגיה ו-"כיוון שהבינה המלאכותית שינתה את עולם הטכנולוגיה ואת סנטימנט המשקיעים".

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אביגל שורק, קרדיט: החברהאביגל שורק, קרדיט: החברה

רבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר

שיפור במרווחי הזיקוק, תוכנית התייעלות ומענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי דחפו את החברה לרווח שיא; המניה עלתה ב-5.5%

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה דלק US

דלק ארה"ב US Delek US Holdings 5.66%  , פרסמה את הדוחות הרבעוניים בסוף השבוע האחרון והציגה רבעון יוצא דופן עם רווח נקי של 178 מיליון דולר (2.93 דולר למניה) ו-EBITDA מתואם של כ־760 מיליון דולר. גם ללא ההשפעה החד־פעמית של המענקים הרגולטוריים, החברה הציגה EBITDA מתואם של 319 מיליון דולר, רמה הגבוהה משמעותית ביחס לשנים קודמות.

החברה, שאין לה גרעין שליטה, מחזיקה בארבעה בתי זיקוק במדינות טקסס, לואיזיאנה וארקנסו, וכן ב-63% מחברת הבת דלק לוגיסטיקה (DKL), הפועלת בתחום תשתיות האנרגיה והובלת נפט, גז ומים.

מאז נכנס לתפקידו ביוני 2022, מוביל המנכ"ל אביגל שורק, שעובד בקבוצה למעלה מ-13 שנה (עם הפסקה קצרה בה שימש מנכ"ל אל על), תוכנית התייעלות רחבה (EOP) שהובילה לשיפור בתזרים המזומנים בקצב שנתי של כ-180 מיליון דולר. “ההתייעלות היא כבר לא פרויקט, אלא דרך חיים,” אמר שורק בשיחת המשקיעים. בעקבות הביצועים, עדכנה החברה כלפי מעלה את היעד השנתי של התוכנית ל-180 מיליון דולר לפחות, לעומת 130 מיליון דולר בתחזית הקודמת.

אחת התרומות המרכזיות לתוצאות האחרונות היא קבלת מענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי (EPA), במסגרת פטור לבתי זיקוק קטנים. לאחר שנים של דיונים, קיבלה החברה אישור רטרואקטיבי לשנים 2019-2024 בהיקף של 280 מיליון דולר, אשר נרשמו כהפחתה בעלות המכר. שורק ציין כי החברה צפויה לממש מענקים נוספים של כ-400 מיליון דולר נוספים במהלך חצי השנה הקרובה, ומעריכה שכל בתי הזיקוק שלה יעמדו בקריטריונים גם ב-2025.


במקביל, דלק לוגיסטיקה העלתה את תחזית ה־EBITDA השנתית שלה לטווח שבין 500-520 מיליון דולר, והיא צפויה לסיים את השנה בטווח העליון. שורק הוסיף כי נרשמת מגמת שיפור גם במגזר הסיטונאי בזכות חוזים חדשים והתייעלות בלוגיסטיקה.