יבוא רכבים נמל
צילום: תמר מצפי

קונים מכונית חדשה? זה ההבדל בין יבוא עקיף לייבוא ישיר

מה זה יבוא מקביל לעומת יבוא ישיר, האם כדאי לקנות רכב חדש ביבוא מקביל, מה תהיה ההשפעה של הפחתת המכס על יבוא מקביל והאם נשלם פחות על רכב חדש?
דור עצמון | (14)

רכישת רכב חדש היא "אירוע" משמעותי גם מבחינה כלכלית. רכב חדש יעלה לכם לפחות 120 אלף שקל כשהמחיר הממוצע הוא סביב 140-150 אלף שקלים. האם המחיר הזה הוא גזירה משמיים? חלק גדול מהעלות הזו נובע ממסים, סדר גידול של כ-50%. חלק אחר נובע מהרווחיות הגבוהה של יבואני הרכב. אלו מנצלים את היותם קרטל בשוק הרכב ולא מורידים מחירים. הממשלה מתקשה או לא רוצה להילחם במחייר הרכבים, אולי כי היא מבינה שזה בסוף יתגלגל אליה - אל המסים הגבוהים שהיא לוקחת. 

ובכל זאת, יש נסיון בשנים האחרונות לקדם את היבוא המקביל. מדובר ביבוא שהוא מקביל ליבואן הישיר שמייבא באופן ישיר מהיצרן. היכולת של יבוא מקביל להתחרות ביבואנים הרשמיים היא קיימת, אבל לא כל כך משמעותית כי אחרי הכל, אין כמו לקנות מהיצרן עצמו או שליחו, גם מבחינת איכות, אחריות ועוד, אם כי בשנים האחרונות עולה בבירור גם היתרון של היבוא המקביל - חיסכון בעלויות ומעבר לכך, עדיין יש מעטפת של תמיכה ואחריות.  כמו כן, היבואן הרשמי מחוייב לטפל ולתת שירות לרכבים של ייבוא עקיף.

"חוק רישוי רכב" משנת 2016 קבע שלא יהיו יותר רק יבואני הרכב הוותיקים כמו דלק רכב, UMI וקרסו מוטורס ונועד לעודד את התחרות בשוק הרכב לטובת הלקוחות. החוק קבע שבנוסף ליבואני הרכב הוותיקים יהיו יבואנים שייביאו במקביל ליבואן הרשמי ויפעלו להרחיב את היצע האפשרויות שיש לצרכנים בארץ.

שני סוגי היבוא הנפוצים בארץ הם הישיר והעקיף. יבוא ישיר הוא בעצם יבוא של יבואן שרוכש את המכוניות ישירות מהיצרן בחו"ל ואילו ביבוא עקיף היבואן רוכש את המכוניות היישר מסוכנויות הרכב הגדולות באירופה ובארה”ב ללא פערי תיווך משמעותיים, דבר שמגביר את התחרות ומוביל לעלויות נמוכות משמעותית. לעתים יש מי שחושב שהמכוניות ביבוא מקביל אינן חדשות אך מדובר בטעות. רכב מיבוא מקביל הוא רכב חדש לחלוטין ועפ”י חוק שירותי רכב ותחבורה, מחויב היבואן הרשמי לטפל בכל כלי רכב שנרכש ביבוא מקביל. מספר כלי הרכב שנרכשים ביבוא עקיף נמוך משמעותית ומהווה כ-2%-3% מאלו שמיובאים ביבוא ישיר אם כי ישנה מגמת עלייה של עשרות אחוזים ביבוא העקיף בשנים האחרונות וזה מעודד. 

מספר המותגים שמגיעים לישראל ביבוא עקיף גדל והולך מדי חודש: פולקסווגן, טויוטה, ג'יפ, מרצדס ועוד. מעבר לכך, כיום גם ניתן לקבל ביבוא עקיף רכב מסחרי ולא רק רכב פרטי. המחיר הנמוך לרוב של המכוניות ביבוא העקיף בסדר גודל של 10%-15% נובע מהעובדה שמדובר במכוניות שנרכשו כאמור ישירות מסוכנויות של יצרן הרכב בחו"ל, אך בכמויות ובאופן שמאפשר יכולת מיקוח גבוהה וכתוצאה מכך גם קבלת מחירים טובים יותר עבור הלקוח הישראלי. וזה לא הכל.

נראה שבקרוב תהיה הפחתה נוספת במחירי הרכבים ביבוא מקביל. מבחינת מיסוי נראה כי בקרוב יהיה יותר משתלם לרכוש מכונית מיבוא עקיף - שינוי בצו המכס שצפוי להיכנס לתוקפו מש בקרוב קובע כי גם מכוניות מיבוא עקיף יהנו מפטור של כ-7% ממכס. התיקון בצו תעריף המכס מגדיר שאם לרכב מסוים יש שם יצרן, קוד יצרן ומדינת ייצור זהים לרכב שיובא על ידי יבואן, הוא יזכה לפטור ממכס כפי שנהנה עד כה היבואן הישיר. מדובר למעשה במהלך משמעותי שצפוי להוזיל את מחייר הרכבים האלו ב-7% נוספים, דבר שיגביר את התחרות באופן משמעותי יותר. 

האם זו התחרות לה חיכינו בשוק הרכב? עדיין לא, אבל זה צעד בכיוון. הבעיה הגדולה שהתחום הזה עדיין לא מדגדג ליבואני הרכב הגדולים. אין גוף גדול, משמעותי שנכנס לתחום היבוא המקביל ומדובר בסוכניויות קטנות יחסית שמוכרות בהיקפים נמוכים. כדי שתהיה מסה גדולה יותר של רכבים ביבוא מקביל צריך שהוא יפתה יותר משקיעים וגופים גדולים, אבל אלו גם חוששים מתחרות מול ענקיות יבואני הרכב שהן מהחברות החזקות והגדולות במשק. 

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    מיקליס 01/10/2023 09:59
    הגב לתגובה זו
    הפכו גם ליבואנים מקבילים כשפתחו חברות לטובת הנושא אז שלא יעבדו עליכם
  • 9.
    לא קונים חודש היבואן 30/09/2023 20:22
    הגב לתגובה זו
    לא קונים חודש היבואן מוריד מחיר ב20 אחוז אחרי חודשיים יוריד ב30אחוז קדימה 'לא קונים באוקטובר '
  • 8.
    א 30/09/2023 19:11
    הגב לתגובה זו
    רכב ממוצע עולה קרוב ל 190000 שח ולא 140000.....
  • 7.
    בטיטו 30/09/2023 18:35
    הגב לתגובה זו
    האם אני יכול להיכנס לסוכן של מרצדס בגרמניה, לקנות רכב ולשלוח לישראל? מה החסמים? מה העלויות (מיסים)? והאם היבואן חייב לתת שרות לרכב (ריקול וכו')?
  • את האחריות והריקול נותן היצרן, לא היבואן. (ל"ת)
    אא 30/09/2023 22:22
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    גם אם יוזל המחיר זה לא יתגלגל למחירי יד שניה (ל"ת)
    Ran 30/09/2023 16:16
    הגב לתגובה זו
  • די לבכות, תעשה, תהיה נוכח (ל"ת)
    רמי מש 01/10/2023 10:21
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    דניאל 30/09/2023 15:09
    הגב לתגובה זו
    על כל רכב ממוצע שמוכרת סוכנות המכוניות היא מרוויחה עשרות אלפי שקלים לפעמים 30000 לפעמים 40000 שח וביוקרטיות אפילו 80000 ו 100000 שח.את זה צריך לעצור.כיצד עוצרים בקלותאם כל מי שחושב לקנות ורוצה לקנות אוטו חדש ימנע מכך רק חודשיים וכל היבואנים לא ימכרו רכבים חודשיים תהיה פה מהפכה של ממש. הורדת מחירים אגרסיבית. שווה לחכות חודשיים ולקבל את האוטו בעשרות אלפי שקלים פחות.אז תרימו את יבואני הרכב חודשיים לא יותר
  • חיים 01/10/2023 00:40
    הגב לתגובה זו
    הגאונים באוצר גונבים ממעמד הביינים ונותנים לפרזיטים!
  • 4.
    אילן 30/09/2023 13:25
    הגב לתגובה זו
    -בכל פעם שיש כותרת העניין חשוב זה (לא רק בביזפורטל), יש ציפייה להעמקה ….גם כאן אין מספיק
  • 3.
    יעקב ל 30/09/2023 13:00
    הגב לתגובה זו
    המונופולים מעודדים ע"י המדינה,לצערנו
  • 2.
    ללא שם 30/09/2023 12:33
    הגב לתגובה זו
    המון יתרונות, למשל, אפשר היה לקנות רכב חדש ללא מכס ומפעל רכבים מעסיק המון
  • 1.
    מוטי 30/09/2023 12:00
    הגב לתגובה זו
    ליבואנים יש גם הוצאות על הבאת הרכבים ופיסום וכו' למדינה אין!המדינה היא עלוקה שרק לוקחת מהציבור ונותנת לפרזיטים.
  • גם לי יש הוצאות חבר. המדינה לוקחת מכולם לא רק מהם. (ל"ת)
    דודי 01/10/2023 09:17
    הגב לתגובה זו
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)

פניית הפרסה של פורד אירופה

המעבר מעבר מפואר לעתיד לא ברור של פורד אירופה

יעקב צלאל |
נושאים בכתבה פורד

לאחרונה חתמו פורד אירופה וקבוצת רנו על הסכם לייצור כלי רכב חשמליים קטנים, סופרמיני ומיני, שיתבססו על פלטפורמה החשמלית שפיתחה Ampere, חטיבת כלי הרכב החשמליים של קבוצת רנו. מדובר בשני דגמים קטנים, שישתלבו בסגמנט B ואולי אף A, סגמנט שעדיין אין לו נוכחות גדולה בקטגוריית כלי הרכב החשמליים, בעיקר בגלל הקושי בשילוב סוללה בכלי רכב קטן. אולם בעיה זו תיפתר בעתיד - היא חייבת להיפתר - מאחר שלא סביר ששוק הרכב העתידי יתנהל ללא כלי רכב קטנים, שלא רק שהם מתאימים יותר לסביבה עירונית, אלא גם מחיריהם יהיו נמוכים יותר ויקרבו את המכונית החשמלית אל ההמונים.


כלי רכב חשמליים שב-2022 פורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)


עבור פורד אירופה זהו שיתוף פעולה שני בייצור כלי רכב חשמליים עם יצרנית רכב אירופית. פורד אקספלורר ופורד קאפרי, שני קרוסאוברים הנושאים שמות היסטוריים של המותג, שאין להם קשר למוצר עליו הם מודבקים (כשם שלמוסטנג מאך-E אין שום קשר למוסטנג המקורי), הינם קרוסאוברים חשמליים המבוססים על פלטפורמת MEB של קבוצת פולקסווגן ומיוצרים במפעל פורד בקלן, שהוסב בשנים האחרונות, בהשקעה של כ-2 מיליארד יורו, למרכז לייצור כלי רכב חשמליים וסוללות. אולם הפרויקט כשל, בין השאר בגלל הצמיחה האיטית מהצפוי בגידול התפוצה של כלי רכב חשמליים. כשלונו של המפעל תרם לכך שבעסקה הנוכחית עם רנו, כלי הרכב ייוצר במפעלי רנו בצפון צרפת, המתמחים בייצור כלי רכב חשמליים – מיוצרים בהם הדגמים רנו 5 ורנו 4 החשמליות - אחרי שפורד תעצב את כלי הרכב, מבחוץ ומבפנים, ותעניק לו את המאפיינים הוויזואליים של פורד אירופה. שני הסכמים אלה, עם פולקסווגן ועם רנו, מעידים שיתכן שפורד אירופה, כפי שהיתה מוכרת ב-58 השנים האחרונות, נמצאת לקראת סיום דרכה. בנוסף להפיכת רנו לקבלנית ייצור (contract manufacturing) לפורד, שתי החברות גם ינהלו מו״מ על שיתוף פעולה בייצור כלי רכב מסחריים. עבור פורד, וככל הנראה גם עבור רנו, סגמנט כלי רכב מסחריים הוא בעל רווחיות גבוהה.

שיתוף הפעולה עם רנו, מצטרף למהלך שנקטה פורד מוטור קומפני השנה, כאשר הזרימה לפורד אירופה, שהמטה הראשי שלה נמצא בקלן, גרמניה, 4.4 מיליארד דולר, והודיעה שהיא אינה מחויבת יותר לתמוך בחברה, במידה ותידרש תמיכה כזו. כלומר פורד אירופה צריכה להפוך לחברה רווחית לטווח ארוך.


פיננסים

בשנים האחרונות התוצאות הפיננסיות של פורד אירופה אינן נחשפות, אחרי שבראשית 2022, בהתלהבות שנבעה מהצלחה הצפויה של המכונית החשמלית, פורד מוטור קומפני שינתה את צורת הדיווח מחלוקה לאזורים גיאוגרפיים לחלוקה לחטיבות כלי רכב: כלי רכב בעלי מנועי בעירה פנימית (פורד בלו), כלי רכב חשמליים (מודל e), וכלי רכב מסחריים (פורד פרו). החטיבה האחרונה היא גם החטיבה הרווחית ביותר של הקבוצה ובאופן ניכר.

למרות שנתונים מדויקים אינם ידועים ההערכה שבשנתיים האחרונות פורד אירופה אינה מפסידה, אולם רווחיה נמוכים.