מפתיע: המצב בהשקעות בהייטק בישראל היה טוב מאשר בארה"ב ברבעון השלישי של 2023
אפשר לקרוא את הנתונים החדשים על היחלשות הירידה בהייטק הישראלי ולהגיד 'ממשיך להיות רע' ואפשר גם להסתכל הפוך ולהגיד 'יש שיפור ואולי בלימה'. אנחנו בוחרים להיות אופטימיים, בדומה לאיך שאצל לאומיטק רואים את המצב. לדעתם, וכפי שציינה מנכ"לית לאומיטק, מיה אייזן-צפריר, "אנחנו ממשיכים לראות בנתוני הרבעון השלישי, סימנים ראשונים של התייצבות בכמות והיקפי הגיוסים, נתונים אשר מחזירים אותנו לרמות של 2018-19. על אף שעדיין ישנה ירידה בהשקעות ראשוניות (Early rounds) - היא מתונה יותר ביחס לזו שראינו ברבעונים קודמים. בנוסף, אנחנו מזהים התייצבות בקצב השקעות ה-Follow-on, אינדיקציה כי החברות מתחילות להתאים את השווי שלהן לסביבת הריבית החדשה".
אבל אפשר גם לבחור להסתכל על זה הפוך - הכל רע, שחור קטסטרופה. כך רואים את זה מכון SNPI (Start-Up Nation Policy Institute). לדבריהם, הרבעון השלישי של השנה הוא "רבעון שביעי רצוף של ירידה בהשקעות בארץ". הנתון כמובן נכון, אז מה? הוא קצת מתעלם מכל מה שקורה מסביב - שבעה רבעונים זה כולל את כל השנה שעברה. הירידה הזו עולמית והגיעה בעקבות המשבר בענף ההייטק, עם התפוצצות הבועה בשנת 2021 (המדדים הגדולים בעולם עוד החזיקו מעמד עד סוף השנה - בעיקר בזכות ענקיות הטק - אבל המניות הקטנות, ובוודאי החברות שהונפקו בגל ההנפקות, כבר היו בעיצומה של התרסקות עוד ב-2021) שתודלקה והועצמה בשנת 2022 בעקבות עליית הריבית בעולם.
אז "רבעון שביעי רצוף של ירידות בהשקעה בישראל" זו הקצנה של הנתונים. לא בטוח שזה רלוונטי. מה שרלוונטי זה מה קורה ברבעון האחרון מול הקודמים לו. האם בעולם הכסף חוזר ובישראל עדיין לא.
בהשוואה מול ארה"ב - המצב בישראל אפילו טוב יותר ברבעון השלישי
מה שכן רלוונטי הוא ההשוואה גלובלית, הירידות בישראל בין התקופות השונות הייתה חדה יותר מול אירופה, הן בבחינה של נתוני הרבעון השלישי, והן בהסתכלות שנתית. אבל דווקא מול ארה"ב המצב ברבעון השלישי טוב יותר - בישראל ההשקעות ירדו ב-10% ואילו בארה"ב הן ירדו ב-17%. בהסתכלות שנתית, בישראל מדובר על ירידה של 40% מול 35% בארה"ב. מהבחינה הזו, האירופאים יכולים להיות מרוצים יותר - ברבעון האחרון חלה שם עליה של 3% ובראייה שנתית יש אצלם ירידה של 'רק' 18%. מחברי הדוח לא מתייחסים לכך אבל בהחלט ייתכן שהסיפור מול אירופה הוא גם ששם מראש היו פחות השקעות (ולכן יש פחות מאיפה לרדת), אבל אי אפשר לדעת.- ההייטק הישראלי גדל באירופה: מעל 30 אלף עובדים וצמיחה שנתית של 4.8%
- מה קורה בהייטק הישראלי - מפטרים או מגייסים? הנה התשובה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מחברי הדו"ח מציינים כי חלק נכבד מהירידה בהשקעות בישראל נובע ככל הנראה מההאטה העולמית בסקטור. עם זאת, "הירידות בישראל בין 2022 ו-2023- חדות יותר, מה שמעיד כנראה על תרומתה של אי היציבות הפוליטית בארץ לירידה בהשקעות. ניתן לראות גם שמתחילת הירידות, גם בארה"ב וגם באירופה היו רבעונים של עליה בהשקעות, ואילו בישראל הירידות רציפות".
דו"ח SNPI
הירידה בהשקעות בישראל: 10% מול הרבעון הקודם
בכל מקרה, על פי SNPI, על פי הדו"ח, הרבעון השלישי של 2023 משקף רבעון שביעי רצוף של ירידה בהשקעות בארץ. סך ההשקעות בענף ההייטק הישראלי ברבעון השלישי עמד על כ-1.7 מיליארד דולר, ירידה של 40% ביחס לרבעון המקביל אשתקד (אבל כאמור השוואה נכונה יותר היא מול הרבעון הקודם - ירידה של 10%). בסך הכל היקף ההשקעות בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה היה נמוך ב-63% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. גם הנתון הזה נכון, אבל לא רלוונטי. אי אפשר להשוות את שנת 2023 לשנת 2022 במנותק מעליית הריבית בעולם. זה פשוט השוואה לא אמיתית. אי אפשר להשוות עולם של ריבית אפס לעולם שבו יש מחיר גבוה לכסף. בנוסף, סך הגיוסים של ארבע חברות בלבד היוו 38% מסך ההשקעות ברבעון זה. ללא חברות אלה, סך ההשקעות היה עומד על 1 מיליארד דולר בלבד.- אין לנו מתחרים- הדרך להתחרות זה אם הלקוחות יתחילו לפתח את המוצר בעצמם
- "החזון שלנו הוא להיות בכל קליניקה בעולם ולהציל חיים"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מה קורה בהייטק הישראלי - מפטרים או מגייסים? הנה התשובה
דו"ח SNPI
במקביל מאז תחילת השנה חלה ירידה במספר גופי ההשקעות הזרים הפעילים בישראל. במהלך שנת 2023 (רק שלושה רבעונים) פעלו בישראל 56 קרנות הון-סיכון (VC) זרות, ביחס לכ-97 קרנות במהלך שנת 2022 (שנה כולה). כמו כן, אחרי שמספר קרנות ההון-סיכון הישראליות הפעילות נותר יציב במהלך שנת 2022, הרי שבשנת 2023 חלה ירידה של כ-33% במספרן של הקרנות הישראליות.
דו"ח SNPI
חד קרן ישראלי חדש אחד בלבד מתוך כלל 59 חדי קרן חדשים שנולדו בעולם בשמונת החודשים הראשונים של 2023: שיעור חדי הקרן הישראליים החדשים ב-2023 הוא שליש בלבד משיעורם ב-2022. לבסוף חלה גם ירידה דרמטית במספר המגה-סבבים (מעל 100 מיליון דולר) בישראל: 11 סבבים בלבד ב-2023 לעומת 36 בתקופה המקבילה אשתקד. מתוך 11 החברות הללו, רק 3 מהן מחזיקות מטה בישראל.
- 7.למרות השמאלנים שהוציאו כספים מישראל ונבחו שנגמר ההיטק (ל"ת)פרענקל 04/10/2023 13:18הגב לתגובה זו
- 6.אנגליקה 01/10/2023 22:30הגב לתגובה זוממשלה שבאה לעבוד
- 5.אם אתה צורך רק חדשות צפון קוריאה זה מפתיע - אותי ממש לא (ל"ת)כלכלן 01/10/2023 14:35הגב לתגובה זו
- 4.בגלל הרפורמה - חחחחחחחח (ל"ת)כלכלן 01/10/2023 12:37הגב לתגובה זו
- 3.מפתיע? רק למי שראשו היה בתחת של הנדסת התודעה של השמאל (ל"ת)כלכלן בכיר 01/10/2023 10:51הגב לתגובה זו
- 2.רפורמה עכשיו! 01/10/2023 09:09הגב לתגובה זוחצוף שלא מתיישר
- 1.זה עדיין לא אומר שטוב... (ל"ת)דש 01/10/2023 08:50הגב לתגובה זו
- לא טוב לשמאל. לשמאל ככל שטוב-יותר, רע-יותר (ל"ת)כלכלן בכיר 01/10/2023 10:51הגב לתגובה זו
יואב שפרינגר וגלעד עזרא, מייסדים Apptor.ai צילום פרטיאין לנו מתחרים- הדרך להתחרות זה אם הלקוחות יתחילו לפתח את המוצר בעצמם
שיחה עם יואב שפרינגר- המנכ"ל ושותף מייסד של Apptor.ai
ספר בקצרה על עצמך:
אני במקור מבית חנן בצפון. בצבא שירתי ב-8200, שם גם פגשתי את השותף שלי, גלעד עזרא, ובזמן השירות, עבדנו על פיתוח מודלים של פרדיקציה לצבא כדי לזהות התנהגויות, אבל הרעיון זה להתעסק ב-predictable AI. אחרי הצבא הייתי בפלייטיקה בעולמות ה-AI retention. את הסטארטאפ הקמנו במהלך המלחמה, והתחלנו לרוץ איתו ממש תוך כדי המילואים.
ספר על החברה ומניין בא הרעיון?
אלו דברים דומים שעשינו בצבא. חיפשנו איפה אפשר למקסם את מה שעשינו בצבא ולהשליך על שוק, שהוא ממש בלו אושן עבורנו ואין חברה שעושה משהו דומה. תעשיית ה- direct sales, שהיא מאוד אמריקאית ואנחנו בנינו כמה מודלים של פרדיקציה שעוזרים לחברות direct sales לייצר תקשורת טובה יותר עם הלקוחות שלהן. המודלים מזהים טוב יותר מה הלקוח רוצה לקנות, מה המוצר שכדאי להציע לו ומתי יספיק לקנות, כאשר המטרה היא לטרגט בצורה טובה יותר את הלקוחות דרך המודלים שאנחנו מריצים. זה דומה לאי קומרס אבל יש הבדלים כי דרך המכירה בחברות direct sales היא שונה מעט, ואותן חברות רואות את עצמן כתעשייה נפרדת. למשל הרבהלייף היא לקוחה שלנו, ואם ספורה מבחינים שאני עובד איתם, הם יחשבו "מעולה, חברה דומה לנו." לעומת זאת, אם הרבהלייף היו רואים שאני עובד עם ספורה הם היו חושבים שזה אי קומרס. בשנה אחת הגענו ללקוחות וחברות כמו הרבהלייף, שופ דוט קום, It works! Global ו-Immunotec.
אופן המכירה ב-direct sales זה דרך מפיצים שהם המשווקים את המוצרים של החברה. עד שאנחנו הופענו, כל החברות הללו היו בונות על המפיצים לעשות את עבודת השיווק והמכירות והכל היה קורה דרכם בלי ערוצים נוספים. המפיצים מביאים לקוחות והם מדברים עם לקוחות וכדומה. מה שקורה בפועל זה שמאחר וכיום יש עוד הרבה אלטרנטיבות לעשות הכנסה מ-gig economy ובגלל התחרות הרבה בשוק, אז המודל לפיו הם בונים רק על המפיצים כבר לא עובד. מה שאנחנו מביאים לשולחן זה שאנחנו מייצרים מודלים של פרדיקציה שעושים את הכל באופן אוטומטי, את ה-retention, ההמלצות על מוצרים כאשר אנחנו יודעים לזהות מה כל לקוח יקנה ומתי והחברות כבר לא צריכות לבנות על המפיצים אלא אנחנו עושים את זה בשבילם, הכל כבר הופך לאוטומטי.
מתי הוקמה וכמה עובדים?
קמנו ביולי 2024, אנחנו 10 עובדים, הרוב בישראל ואחת ביוטה.
- חברת הסייבר Echo גייסה 50 מיליון דולר תוך 10 חודשים מאז הקמתה
- Dux נחשפת עם סבב סיד של 9 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי המשקיעים?
זוהר גילון, יובל בר-גיל, ניר גרינברג, רן שריג, אפי כהן ועוד
הונאה ברשת (AI)המלחמה בהונאות: TrueScontrol סטארט-אפ ישראלי יקבע אם האתר אמין; למה זה חשוב?
על רקע ההונאות והאכזבה משירותים ומוצרים שמקבלים ברשת האינטרנט, פותח מנגנון שיספק קוד אימון לאתרים ולאנשי מקצוע; המטרה: לצמצם את ההונאות בתחום הזה ולייצר לעסקים אמינים גושפנקא אובייקטיבית שתוכר על ידי הציבור
בעשור האחרון הכלכלה הדיגיטלית צמחה בקצב מואץ, אך במקביל צמחה גם תופעה שפוגעת ישירות בשורה התחתונה של עסקים שמשתמשים בדיגיטל: הונאות שגורמות לשחיקת האמון ברשת.
צרכנים נחשפים לאינספור אתרים, בעלי מקצוע ושירותים מקוונים אך מתקשים לדעת מי מהם אמין, מוסמך ובעל זהות ברורה. התוצאה היא לרוב היסוס, נטישת עסקאות ופגיעה בהכנסות של העסקים האלו. על הרקע הזה הוקם הסטארט־אפ הישראלי TrueScontrol שמבקש להתמודד עם הבעיה דרך מתן ביטחון לגולשים.
מנהלי החברה, גל חזיזה ושחר ישראל בוטבול מסבירים כי התופעה של בריחת לקוחות מעסקים בגל חוסר אמון הובילה אותם להבין שהציבור רוצה קוד אימון ולא להסתמך על הבטחות וה"יהיה בסדר" המוכר. הם רוצים לדעת שהעורך דין, יועץ מס, מכונאי, טכנאי מחשבים הוא אמין ואת זה הם מתכוונים לספק להם דרך TrueScontrol.
הם יצרו שכבה אוטומטית עם תוספת של אימות אנושי מול בעלי האתר ונותני השירותים וכך הם מעבדים והופכים את המידע שהתגבש אצלם למדד אמון.
- יועץ מס זייף מסמכי מילואים כדי לחמוק מתשלום מס- יצא ל"שרת" בעזה מהבית
- רשות ני"ע מזהירה: כך תזהו הונאות השקעה בעידן ה-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אובדן אמון = אובדן הכנסות
מחקרים רבים מצביעים על קשר ישיר בין רמת אמון לבין החלטות רכישה. אתרים שאינם נתפסים כאמינים סובלים משיעורי נטישה גבוהים, יחס המרה נמוך ופגיעה במוניטין לטווח ארוך. זה נכון לכל סוגי האתרים, גם אתרי תוכן וגם אתרים של אנשי מקצוע. בעולמות שבהם השירות ניתן מרחוק כמו: מסחר מקוון, ייעוץ, רפואה, משפטים והנדסה, חוסר הוודאות הופך לחסם כלכלי של ממש. עסקים לגיטימיים נאלצים כיום "להוכיח את עצמם" שוב ושוב רק משום שהצרכן אינו יודע להבדיל בינם לבין גורמים מתחזים וכאן הפתרון של TrueScontrol יכול לספק להם מענה טוב.
