אמבולנס פיגוע
צילום: לילך צור

שוחחה בטלפון ברחוב, נפלה ונפצעה; האם מגיע לה פיצוי?

תבעה פיצויים מהעירייה על רשלנות. כתוצאה מהנפילה היא שברה את הכתף ואת הברך, אושפזה למשך חודשיים בבית החולים, ונותרה לה נכות קבועה. העירייה טענה כי משום ששוחחה בטלפון בזמן פציעתה, היא לא זכאית לפיצוי. מה קבע בית המשפט?
נחמן שפירא | (5)

אחות במחלקה הנוירולוגית בבית חולים כרמל, שהלכה לבית כנסת הסמוך למקום מגוריה בטירת הכרמל בכדי להתפלל, נפלה ברחוב ושברה את הכתף ואת הברך. כתוצאה מפציעתה נעדרה 4 חודשים ונותרה לה נכות קבועה. במענה לתביעתה לפיצויים טענה העירייה כי משום ששוחחה בטלפון בזמן פציעתה, היא כלל לא זכאית לפיצויים. 

תחילתו של הסיפור, בשנת 2018 התובעת, רווקה, כיום בת 65, יצאה מביתה בטירת הכרמל והלכה לבית הכנסת להתפלל, בדרך בזמן שצעדה ברחוב היא שוחחה בטלפון, לפתע נפלה בחוזקה ושברה את הברך והכתף שלה. הנפילה נגרמה כתוצאה מתעלת ניקוז פעורה ברחוב אשר היא נתקלה בה. רשת הכיסוי של תעלת הניקוז הייתה מפורקת בתוך התעלה.

לאחר פציעתה הקשה, היא פונתה באמבולנס לבית החולים כרמל בו עבדה אז כאחות במחלקה הנוירולוגית. לאחר מכן הועברה לשיקום ורק לאחר חודשיים שוחררה לביתה. כתוצאה מהתאונה היא נעדרה 4 חודשים מעבודתה.

בשנת 2020 הגישה האישה תביעה לבית משפט השלום בחיפה כנגד עיריית טירת הכרמל בדרישה לקבלת פיצויים על פציעתה והנזקים שנגרמו לה כתוצאה מכך.

מנגד עיריית טירת הכרמל טענה כי התובעת לא הוכיחה כי נפלה במקום הנטען שכן אחיה שפינה אותה ממקום התאונה, לא הובא לעדות. לטענת העירייה, משנמנעה התובעת להביאו לעדות, יש להניח כי עדותו הייתה פועלת כנגדה. לחלופין טענה העירייה כי אם יקבל בית המשפט את טענת התובעת לנפילתה במקום הנטען, יש להשית על התובעת אשם תורם משמעותי שכן התובעת שוחחה בטלפון בעת שנפלה ולפיכך ברור כי לא שמה לב למפגעים בסביבתה. 

 

האם יש הוכחות?

להוכחת טענתה באשר למפגע, צירפה התובעת תמונות של המפגע וכן תמונות של המקום לאחר התיקון. התובעת העידה כי הייתה בדרכה לבית הכנסת ובמדרכה היה ברזל ניקוז שקוע, רגלה נכנסה פנימה וכך נפלה. כשנחקרה בחקירה נגדית השיבה כי התמונות משקפות את המקום בו נפלה. התובעת לא זכרה מי צילם את התמונות, האם היא בעצמה או שאחותה, ואף לא זכרה מי צילם את התמונות לאחר שתיקנו את המדרכה.

אחותה של התובעת, העידה על עזרה שנתנה לתובעת לאחר הפגיעה והצהירה כי היא לא צילמה את התמונות. בתמונות שהוצגו נראה מפגע משמעותי במדרכה – שכן רשת הניקוז מונחת באופן לא תקין בתוך התעלה ויוצרת מפגע. כמו כן הוצגה תמונה לאחר תיקון בו נראות התעלה והמדרכה תקינות. בעירייה לא הכחישו את קיום המפגע עצמו, ואף לא את תיקונו.  שופטת בית משפט השלום בחיפה אפרת קריב קבעה כי על "סמך הראיות הוכח קיום המפגע".

האם היא נפלה בגלל הבור?

השופטת ציינה כי "התובעת העידה כי כשהלכה ברחוב, בעודה משוחחת בטלפון, רגלה נכנסה לתעלה הפתוחה והיא נפלה. התובעת הייתה בגפה בעת קרות האירוע, ולפיכך, מדובר על עדות יחידה של בעל דין". על פי סעיף 54(2) בפקודת הראיות נקבע כי "פסק בית משפט במשפט אזרחי באחד המקרים שלהלן על פי עדות יחידה שאין לה סיוע, והעדות אינה הודיית בעל דין, יפרט בהחלטתו מה הניע אותו להסתפק בעדות זו. קביעת ממצאים בהתדיינות אזרחית על סמך עדותו היחידה של בעל דין אינה אפשרית, ועדות זו טעונה סיוע ממקור חיצוני ובאין סיוע כאמור, יכול בית המשפט לקבוע ממצאים על סמך עדותו היחידה של בעל דין, רק אם יש בידו נימוקים משכנעים התומכים באמינותה, ונימוקים אלה חייב בית המשפט לפרט בפסק דינו.

קיראו עוד ב"משפט"

במקרה שלפנינו צורף דוח מד"א לפיו, התובעת פונתה על ידי צוות האמבולנס מרחוב אליאס כרמל 8 בטירת הכרמל. בדוח נכתב: "בהגיענו למקום המטופלת נמצאה ישובה על הרצפה ברחוב, מתלוננת על כאבים באזור ברך ימין וכתף שמאל. אינה מצליחה להזיז אותם כלל. לדבריה מעדה ונפלה ללא סיפור של איבוד הכרה או סחרחורת". בסיכום הרפואי של המחלקה לרפואה דחופה בבית החולים כרמל, לשם פונתה התובעת נרשם כי היא נפלה ברחוב ונחבלה בכתף שמאל וברך ימין.

אחותה של התובעת שהעידה גם היא, לא הייתה עדה לתאונה. אף אחיה של התובעת שנקרא אליה לאחר שנפלה והוא שהזמין את האמבולנס, כך על פי התובעת, לא ראה את התאונה. לו היה מגיע אחיה של התובעת לעדות הוא אכן יכול היה להעיד על כך, העובדה שלא הגיע להעיד, נזקפת לחובתה של התובעת.

למרות זאת קבעה השופטת קריב כי המסמכים הרפואיים, כולל דוח מד"א שמציין את מקום האיסוף מהתאונה ולפיו התובעת לא יכולה הייתה לזוז ממקומה, וברור כי היא נפלה בקרבת מקום, והתמונות שהוצגו מהווים סיוע לעדותה של התובעת באשר לאופן קרות התאונה. כמו כן ציינה השופטת כי  עדותה של התובעת הייתה אמינה בעיניה. השופטת קבעה כי הוכח שהתובעת נפלה עקב המפגע שהיה במדרכה.

 

 האם הייתה רשלנות?

עילת התביעה בענייננו היא עוולת הרשלנות, שהוגדרה בסעיפים 35 ו-36 לפקודת הנזיקין. על פי פסיקת בית המשפט יש לבדוק האם התקיימה חובת אחריות מושגית וקונקרטית בין הנתבעת - העירייה לבין התובעת  והאם יש קשר סיבתי בין הפרת החובה לבין הנזק.

לקשר הסיבתי שני פנים. קשר סיבתי עובדתי וקשר סיבתי משפטי. את הקשר הסיבתי המשפטי יש לבחון באמצעות שלושה מבחנים: מבחן הציפיות, מבחן הסיכון ומבחן השכל הישר.

כידוע, על בית המשפט לבחון האם ביחס לסיכון מסוים קיימת חובת זהירות מושגית, כלומר, האם האדם הסביר צריך היה לצפות את התרחשות הנזק כעניין שבמדיניות. קיום חובת הזהירות הקונקרטית נקבע על פי התשובה לשאלה האם אדם סביר יכול היה לצפות בנסיבות המיוחדות של המקרה את התרחשות הנזק?

הצפיות הנדרשת אינה "ראיית הנולד" אלא ציפייה בקווים כלליים בלבד. עוד נפסק, כי במקום שהנזק הוא צפוי (כעניין פיסי), חובה לצפותו (כעניין נורמטיבי), אלא אם כן, קיימים שיקולים המצדיקים צמצום החובה חרף יכולת הצפיה.

 

על פי החוק, העירייה אחראית לתקינות המדרכות והכבישים באחריותה והוראת חוק זו מטילה אחריות מושגית וקונקרטית ביחס להולכים ברחובותיה. כפועל יוצא מחובה זו היה על העירייה לצפות באופן אובייקטיבי את התרחשות הנזק שנגרם.

השופטת קבעה כי במקרה שלפנינו מדובר על רשת ניקוז שיצאה ממקומה ויצרה סיכון בלתי סביר מאמצע המדרכה ועד סופה. "מיקום המפגע יצר סיכון בלתי סביר, ומגביר את הסיכון הנשקף לכל אדם המבקש לעלות או לרדת מהמדרכה. על פי העדות והתמונות שהוצגו לי, מדובר בסיכון בלתי סביר ולפיכך מתקיימת חובת זהירות קונקרטית שהופרה עקב תחזוקה לקויה של המדרכה אשר גרמה למפגע".

השופטת אפרת קריב קבעה כי העירייה התרשלה. "התרשלות הנתבעת הוכחה בעצם קיום המפגע, שכן היה על הנתבעת לצפות שהעדר תחזוקה נאותה יגרום סיכון למשתמשים. לפיכך אני קובעת כי יש להטיל על הנתבעת אחריות למפגע בגינו נפלה התובעת".

 

האם יש אשם תורם, האם שיחת הטלפון גרמה לתובעת להיפצע?

 

לטענת התובעת אין להטיל עליה כל אשם תורם לנפילתה. לטענת העירייה, העובדה שהתובעת שוחחה בטלפון הנייד בעת שהלכה ולא שמה לב למפגע, יש בה כדי יש לקבוע כי מדובר ב"סיכון מרצון" ולהטיל על התובעת עצמה את האחריות הבלעדית לקרות התאונה. לחלופין, טענה העירייה, העובדה שהתובעת הודתה ששוחחה בטלפון ולא שמה לב לדרך, היא שגרמה לנפילתה או תרמה לה תרומה משמעותית.

 

השופטת קריב קבעה כי "אדם ההולך ברחוב, עיניו בראשו ועליו לשים לב למדרך רגלו. מדובר במפגע משמעותי וניתן היה להבחין בו. אפשר שגם עצם העובדה שהתובעת שוחחה בטלפון בעת ההליכה תרמה לנפילתה ויש להטיל גם על התובעת אחריות מסוימת לקרות האירוע. לפיכך אני מטילה על התובעת אשם תורם בשיעור 20%".

פציעתה של התובעת בתאונה הייתה שבר גם בכתף שמאל וגם בברך ימין. היא נאלצה לעבור ניתוח לצורך קיבוע הן בכתף שמאל והן בברך ימין. לאחר האשפוז בבית החולים כרמל, הועברה התובעת להמשך שיקום בבית החולים האיטלקי ממנו שוחררה חודשיים לאחר מכן.

פרופ' נורמן דורון, מומחה בית המשפט בתחום האורתופדי קבע כי לתובעת נותרה נכות צמיתה בשיעור 10% בגין השבר בראש עצם ההומרוס שחובר עם עיוות וגורם להשפעה קלה עד בינונית בכושר פעולת הכתף וכן נותרה לה נכות בשיעור 10% עקב השבר בפיקת הברך המחובר בחוטי מתכת וגורם להשפעה קלה על כושר הפעולה של הברך הימנית.

השופטת קבעה כי לאור עדותו הנכות הרפואית המשוקללת של התובעת תעמוד על שיעור של 23.5%. השופטת נימקה את החלטתה וציינה כי "למרות שנכותה של התובעת היא נכות אורתופדית, שיש לה בדרך כלל משמעות תפקודית רבה, הרי לאור גילה, ניסיונה והעובדה שהתובעת שבה לאותו תפקיד ולאותו מקום עבודה והמשיכה להיות אחות אחראית במחלקה הנוירולוגית בביה"ח כרמל כארבעה חודשים לאחר התאונה, אזי אין ספק שנכותה התפקודית של התובעת נופלת מנכותה הרפואית".

 

 איך מחשבים את הפיצוי?

התובעת, עובדת כאחות אחראית במחלקה הנוירולוגית בביה"ח כרמל מזה כ- 12 שנים. שכרה של התובעת לפני התאונה, על פי תלושי השכר שהוגשו, עמד על 23,600 שקל.

כתוצאה מהתאונה נעדרה התובעת מעבודתה במשך ארבעה חודשים. מדובר ב-97 ימי מחלה ששולמו לתובעת במלואם, ולכן ההפסד בתקופה זו, אינו בשל אבדן שכר בפועל, אלא הפסד המענק שהיה מגיע לתובעת לולא הייתה מנצלת ימים אלה ופודה אותם עם פרישתה.

שירותי בריאות כללית, מסרו לבית המשפט כי אם התובעת לא הייתה מנצלת את 97 ימי המחלה הללו, היא הייתה זכאית לפדיון אי ניצול ימי מחלה בסך של 245,607 שקל. אך לאחר שניצלה את  97 ימי המחלה הללו היא זכאית לפדיון אי ניצול ימי מחלה של 218,373 שקל דהיינו, ההפסד בגין ימי המחלה עומד על סך 27,234 שקל. 

 

התובעת עתרה גם לפיצויים בגין הפסדי השתכרות לעתיד. לטענתה, היא שבה לעבודה במשרה מלאה ושכרה לא נפגע, אולם, לא מן הנמנע כי אלמלא התאונה היא הייתה יכולה להשביח את שכרה בחמש השנים שנותרו לה עד גיל פרישה ולפיכך יש לפצותה בגין הפסדי השתכרות פוטנציאליים לעתיד.

לטענת העירייה, התובעת לא הוכיחה הפסדים לעבר ובשל גילה והעובדה שנותרו לה רק עוד שנתיים עד גיל 67, ומשלא הוכח שנכותה משפיעה על כושר השתכרותה, אין לפצותה כלל בגין הפסדי העבר או העתיד.

השופטת קבעה כי התובעת אמנם שבה לעבודה סדירה, לאותו תפקיד ואין לה הפסדי שכר. אך יחד עם זאת, יש לקחת בחשבון שאפשר שלולא נכותה, הייתה התובעת עובדת לאחר פרישתה כאחות או שעד פרישתה הייתה מיטיבה את שכרה.

השופטת קבעה כי היא פוסקת סכום גלובלי לפיצוי שמשקף את פוטנציאל ההשתכרות העתידי של התובעת על סך של 50 אלף שקל. לגבי התביעה להפסדי פנסיה, השופטת דחתה את התביעה לפיצוי בגין סעיף זה לאור העובדה כי התובעת כיום בת 65 ולא הוכח כי נכותה משפיעה על כושר השתכרותה.

התבועת תבעה פיצויים גם משום עזרת צד ג'. לטענתה היא רווקה המתגוררת לבדה, שהייתה בעבר עצמאית לחלוטין בביצוע פעולות היום יום לרבות בהחזקת משק הבית כולל עריכת קניות וביצוע ניקיון בביתה, אך לאחר התאונה היא זקוקה לעזרה בביצוע קניות וניקיון הבית ומשלמת עבור הניקיון כ-800 שקל בחודש, ואחיה עוזרים לה בקניות. בנוסף אחותה נאלצה להתגורר איתה במשך שמונה חודשים לאחר התאונה בכדי לסייע לה.

 

השופטת קבעה כי "אדם שסבל שבר בברך ובכתף אכן נזקק לעזרה רבה מאד גם בתום האשפוז ולפיכך מקבלת את טענת התובעת שהיה צורך רפואי להישארותה של אחותה עמה לפחות עד מרץ 2019, כלומר לפחות לשלושה חודשים. על פי עדויותיהן של התובעת ואחותה, אחותה המשיכה לעזור לה גם לאחר ששבה לעבודה, גם אם באינטנסיביות פחותה. השופטת קבעה כי יש לפצות את התובעת בגין עזרת בני משפחתה בסך של 30 אלף שקל.

באשר לעזרת צד ג' לעתיד קבעה השופטת כי "פגיעותיה של התובעת הן פגיעות אורתופדיות, למרות שאין ראיה מעבר לעדות שהעידה התובעת שהיא מעסיקה עוזרת בית, הדעת נותנת שעם הגבלה בכתף ובברך התובעת מתקשה בביצוע ניקיון ואף תמשיך להתקשות בכך בעתיד. עם זאת, בהנחה שעם התבגרותה של התובעת, היא הייתה נזקקת לסיוע בניקיון הבית כך או כך, אני קובעת פיצוי של 60 אלף שקל לעזרת צד ג' לעתיד".

התובעת עתרה גם לפיצוי גלובלי של 15 אלף שקל בגין הוצאות נסיעה וכן פיצוי בגין הוצאות רפואיות בסך של 20 אלף שקל. השופטת קבעה כי יינתן פיצוי בגין סעיף זה של 10 אלף שקל. בנוסף קבעה כי יינתן פיצוי של 90 אלף שקל בגין כאב וסבל.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    דני 25/09/2023 19:52
    הגב לתגובה זו
    החגיגות רק מתגברות. מעניין כמה מרוויחה הספרנית שם. וכמובן שאחרי זה החבר'ה במערכת הבריאות בגרעון ומשוועים ''להצלת המערכת''.
  • 3.
    חזי 25/09/2023 04:00
    הגב לתגובה זו
    אבל יכול להיות שיעור טוב - בטוח שיותר לא תלך ותשתמש בטלפון בעת ההליכה. למזלנו - היא לא נהגה, כי יכלה לגרום לתאונה ולהרוג הולכי רגל ועוד. והשופט הזה - אבוי לנו.
  • 2.
    וזה עוד עלה מאז 24/09/2023 17:13
    הגב לתגובה זו
    מה זאת השחיתות הזאת?!
  • לא קיבלה, לקחה מאיתנו (ל"ת)
    מני 25/09/2023 19:49
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    גרושים 24/09/2023 11:25
    הגב לתגובה זו
    כאבים וסבל לכל החיים צינימום 2 מיליון כל כך הרבה עובדי עירייה יש שיעבדו
בית משפט (גרוק)בית משפט (גרוק)

המתנה של ארבע שעות הובילה לפיצוי של מיליונים

בית משפט השלום בתל אביב אישר הסדר פשרה בתובענה ייצוגית נגד רשפים דלתות: הלקוחות שהמתינו לביקורי התקנה ותיקון של טכנאי החברה יקבלו הארכת אחריות בשווי מצטבר של כ-3 מיליון שקל, לאחר שנקבע כי תיאום חלונות זמן ארוכים פגע בזכויות הצרכנים ובזמנם

עוזי גרסטמן |

הדלת כבר היתה מותקנת, הבית סגור, סדר היום השתנה, וההמתנה הלכה והתארכה. עבור לקוחות רבים של רשפים דלתות, זה היה תסריט מוכר: ביקור של מתקין או טכנאי שתואם לטווח של ארבע שעות, שבמהלכן נדרש הלקוח להישאר בבית, להמתין, לדחות פגישות ולעתים גם להפסיד יום עבודה. מה שנתפש במשך שנים כגזירת גורל צרכנית, נהפך לבסיס של תובענה ייצוגית, שהסתיימה כעת בפסק דין מפורט ובאישור הסדר פשרה רחב היקף, שבמרכזו פיצוי לציבור הלקוחות והתחייבות לשינוי התנהלות עתידי.

פסק הדין ניתן בבית משפט השלום בתל אביב על ידי השופט ליאור גלברד, במסגרת תובענה ייצוגית שהגישה זוהר יעקבסון נגד רשפים דלתות. ההליך עסק בפרקטיקה של תיאום ביקורי הובלה, התקנה ותיקון של דלתות ומוצרי החברה, בטווחי זמן של ארבע שעות, שלטענת המבקשת חרגו מהוראות חוק הגנת הצרכן ופגעו בזכויות הלקוחות. על פי המתואר בפסק הדין, המקרה הפרטי שממנו צמחה התובענה אינו חריג. יעקבסון רכשה דלת כניסה מתוצרת רשפים, ולאחר שהתגלתה תקלה ביקשה לתאם ביקור טכנאי. הביקור נקבע ליום מסוים, בטווח שבין 10:00 ל-14:00. ארבע שעות של המתנה, ללא אפשרות לדעת מתי בדיוק יגיע הנציג. לטענתה, לא מדובר במקרה נקודתי אלא במדיניות שיטתית, שננקטה כלפי לקוחות רבים. במסגרת הבקשה לאישור התובענה הייצוגית צורפו גם ראיות נוספות, לרבות הליך משפטי אחר שבו הודתה החברה כי זהו חלון הזמן המקובל אצלה.

בבסיס התביעה עמדה פרשנות של סעיף 18א לחוק הגנת הצרכן, העוסק בזמני המתנה לביקור נותן שירות בבית הצרכן. הסעיף קובע כי כשנדרש ביקור של שליח, מתקין או מתקן, על העוסק לתאם מועד כך שזמן ההמתנה לא יעלה על שעתיים מעבר לשעה שנקבעה. לטענת המבקשת, תיקון לחוק שנכנס לתוקף ב-2018 הרחיב את תחולת ההסדר, כך שהוא חל על כלל נותני השירות ולא רק על טכנאים של מוצרי חשמל, כפי שהיה בעבר. תכלית התיקון, כך נטען, היא פשוטה וברורה: לכבד את זמנו של הצרכן ולמנוע פגיעה בשגרת יומו.

רשפים דלתות מצדה, דחתה את הטענות. בתשובתה לבקשה לאישור היא טענה כי החוק אינו חל עליה במלואו, וכי פרשנות המבקשת מרחיבה יתר על המידה את הוראות הדין. החברה הסתמכה בין היתר על חוות דעת של ארגון אמון הציבור, שלפיה החובה הנוגעת לזמני המתנה קשורה למוצרים מסוימים בלבד, ובראשם מוצרי חשמל, ואינה חלה בהכרח על דלתות. עוד נטען כי גם כשתואם חלון זמן של ארבע שעות, בפועל ברוב המקרים הגיעו נציגי החברה מוקדם יותר, כך שהלקוחות לא נדרשו להמתין את מלוא הזמן.

הפרה של החוק, ללא קשר למועד ההגעה בפועל

המבקשת לא קיבלה את הדברים. בתגובתה היא טענה כי עצם קביעת חלון זמן של ארבע שעות מהווה הפרה של החוק, ללא קשר למועד ההגעה בפועל. לדבריה, מדובר בפרקטיקה שמנצלת את העובדה שהחוק קובע פיצוי סטטוטורי רק לאחר חלוף פרק זמן מסוים, ומאפשרת לעוסקים להתיישר פורמלית עם הדין, אך לפגוע בפועל בצרכנים. עוד הודגש כי המונח "טובין" בחוק הגנת הצרכן אינו מוגבל למוצרי חשמל, אלא כולל כל נכס מוחשי שאינו מקרקעין, ובהגדרה זו נכללות גם דלתות.

בית משפט (X)בית משפט (X)

כללי הבית: המדריך המלא להישרדות (והצלחה) בבית המשפט

רובנו נגיע לבית המשפט לפחות פעם אחת בחיים, ושם חוקי המשחק משתנים לחלוטין. מניהול העדות ועד קוד הלבוש והתנהלות בדיוני וידאו - כך תימנעו מטעויות באולם שעלולות להרוס לכם את התיק

ענת גלעד |
עבור רוב האנשים, חציית מפתן דלתו של בית המשפט היא כניסה ליקום מקביל. זהו מרחב שבו חוקי הדינמיקה האנושית הרגילים מושעים, ובמקומם נכנסת מערכת כללים נוקשה וטקסית. בימינו, כשהמערכת המשפטית בישראל פועלת תחת עומסים חסרי תקדים, השופטים מחפשים ענייניות קרה ומזוקקת. בתוך המכונה הזו, בעל דין שלא מכיר את "כללי הבית" עלול לגלות שהגרסה שלו קורסת לא בגלל היעדר ראיות, אלא בגלל התנהלות שגויה שיצרה אנטגוניזם בכס השיפוט. כדי לצלוח את היום הזה בשלום, חשוב להבין שכל תפקיד באולם דורש אסטרטגיה התנהגותית שונה לחלוטין.



על דוכן העדים: אסטרטגיית הדיוק והאיפוק
העדות היא לב ליבו של ההליך המשפטי והנקודה שבה תיקים רבים מוכרעים. עבור העד, הדוכן הוא זירה פסיכולוגית מלחיצה שבה כל מילה נשקלת במאזניים. חקירה נגדית נועדה מטבעה להוציא את העד משיווי משקל ולייצר סתירות בגרסתו, ולכן הכלי החזק ביותר שעומד לרשות העד הוא הצמצום - תשובות קצרות, מדויקות וענייניות הן אלו שבונות אמינות. 

שופטים נוטים להעריך עדים שאינם מנדבים מידע מיותר ואינם מנסים לנחש תשובות לשאלות שאינם יודעים. ניסיונות להתחכם עם עורך הדין החוקר או להפגין ציניות על הדוכן נרשמים מיד בפרוטוקול ופוגעים אנושות במהימנות. הכלל החשוב ביותר הוא הפניית התשובות ישירות לשופט; קשר עין עם כס השיפוט משדר ביטחון ואמת, בעוד שוויכוח עם עורך הדין החוקר משדר מגננה.


נאשמים בפלילים: השקט ככלי הגנה
עבור נאשם בהליך פלילי, כל רגע באולם הוא מבחן התנהגותי תחת עיניו הבוחנות של בית המשפט. בתפקיד זה, האיפוק הוא לא רק המלצה אלא צורך הישרדותי. ישיבה זקופה, קשב פעיל וארשת פנים ניטרלית משדרים כבוד למעמד ולחומרת האישומים. 

הטעות הנפוצה ביותר של נאשמים היא ההתפרצות לדברי התובע או העדים כאשר נאמרים דברים שנתפסים בעיניהם כשקריים. השופטים מחמירים מאוד עם הפרעות מסוג זה. כל הערה או השגה צריכה להירשם בכתב ולהימסר לעורך הדין בפתק, כדי לא לפגוע בריכוז של צוות ההגנה או לעורר את חמת השופט. בנוסף, חשוב לזכור ששתיקת הנאשם בבית המשפט עלולה לשמש כחיזוק לראיות התביעה, ולכן עמידה על הדוכן דורשת הכנה מנטלית מדוקדקת וניהול קר רוח של כל מילה.


תובעים ונתבעים באזרחי: ניהול הסכסוך ללא רגש
בסכסוכים כספיים, עסקיים או אזרחיים, המאבק בין הצדדים הוא לרוב אישי ויצרי מאוד. כאן, המבחן הגדול הוא הניתוק הרגשי. בעלי דין המצליחים לשמור על טון ענייני ומקצועי מעלים את ערך הטיעונים שלהם. השימוש בתארים "אדוני" או "גברתי" והקפדה על הגשת מסמכים ותצהירים בלוחות הזמנים הנוקשים, הם הדרך להוכיח לבית המשפט שאתם פועלים בתום לב. 

בתי המשפט נוטים להטיל הוצאות כספיות כבדות על בעלי דין שמנהלים "ויכוחי רחוב" בתוך האולם או מעליבים את הצד שכנגד. ניצחון בתיק אזרחי מושג דרך הוכחת עובדות, והתנצחות מילולית רק מסיטה את תשומת הלב של השופט מהעיקר.


העדים המומחים: המקצועיות כערך עליון
תפקיד ייחודי באולם הוא של העדים המומחים - רופאים, מהנדסים, שמאים או מומחי טכנולוגיה. השופטים מצפים מהם לפעול כיד ימינו של בית המשפט ולא כסנגורים של הצד ששילם עבור שירותיהם. המגמה המודרנית היא שימוש בשפה פשוטה ונגישה; מומחה שמתבצר מאחורי מונחים טכניים מורכבים בלי להסבירם, מאבד את היכולת להשפיע על פסק הדין. מומחה שנתפס כלא אובייקטיבי או כמי שמנסה "לעגל פינות" לטובת לקוחו, פוגע לא רק בתיק הנוכחי אלא בשמו המקצועי ובאמינותו בתיקים עתידיים.


קהל, משפחות ודיוני וידאו: האחריות של הסובבים