בריטניה אנגליה לונדון
צילום: vwalakte, FREEPIK

בלאגן בממלכה: האם שוק ההון הבריטי מהווה הזדמנות?

הכלכלה צפויה לצמוח בשיעור אפסי, כשחוב ממשלתי גבוה ושביתות מעיקות על הצמיחה. הפוטסי 100 עוד לא מצליח להתרומם ועלה רק ב-2.8% מתחילת השנה, אבל יש כאלה שחושבים שהרע ביותר כבר מאחורינו
ארז ליבנה | (1)
נושאים בכתבה בריטניה ברקזיט

הפוטסי 100, המדד המוביל באי הבריטי עולה מתחילת השנה רק ב-2.8%, הפוטסי 250 ירד בתקופה הזו ב-2%, וזאת כאשר שאר העולם המערבי מזנק - ה-S&P500 בפלוס 15%, הדאקס הגרמני והקאק הצרפתי עם יותר מ-12.5%, הניקיי היפני משלים קפיצה של 27% וכמובן - הנאסד"ק 100 עם פלוס 28%.

 

קצת יותר משנה מאז מותה של אליזבת' ה-2, שמתה בספטמבר אשתקד, ישנה בדיחה שרצה ברשת שאומרת שהבריטים כבר לא יכולים לשחק שחמט, כי אין להם מלכה. אבל זה לא נכון, הבריטים עסוקים בלעשות שחמט לעצמם ולממלכה עוד מימי הברקזיט העליזים, שהוציאו את האי מהאיחוד האירופאי רגע לפני פרוץ המגפה. מי שהיה הפנים של הברקזיט, ראש הממשלה בוריס ג'ונסון, הוקע מתוך מפלגתו והחיים הפוליטיים בעקבות מסיבות שערך בעת סגרי הקורונה. אותו החליפה ליז טראס, שהייתה כתמונה הופכית למרגרט ת'אצ'ר האגדית וכהונתה הייתה הקצרה מכל ראשי הממשלה הבריטיים, 45 יום בלבד, לא לפני שהצליחה לרסק את הכלכלה המקומית. אותה החליף נער הפלא רישי סונאק, שלא מצליח לתרגם את התקווה הראשונית סביבו לאחיזה פוליטית ומפגר בסקרים אחרי יריבו מנהיג מפלגת הלייבור קייר סטארמר בכ-20%.

 

יש לא מעט דברים שפוגעים בפופולריות של סונאק, לא כולם בהכרח באשמתו, אבל הכול מתנקז למשמרת שלו ומובילים לדבר הכי שנוא על משקיעים – חוסר יציבות וודאות. החוב הממשלתי הגבוה הוביל כבר לשביתות מתמשכות של רופאים ושל עובדי הרכבת, יחד עם כלכלה מתכווצת על גבי הניתוק הבריטי מהאיחוד ו-14 העלאות ריבית בשנתיים יוצרים חוסר ודאות לגבי ההמשך. אגב, בחמישי הקרוב הצפי הוא שהבנק אוף אינגלנד (BOE) יעלה את הריבית ב-0.25% ל-5.5.

 

על גבי השביתות ומזג אוויר גשום במיוחד, הכלכלה הבריטית התכווצה בחודש יולי האחרון ב-0.5%, למרות שעדיין לא נכנסה רשמית למיתון. אבל זה לא רחוק.  הקונצנזוס רואה צמיחה של 0.3% בלבד בשנה הנוכחית. לא להיט. במקביל בסקר חדש של איגוד היצרנים הבריטים, Make UK, נחשף כי ישנו קיצוץ חד בגיוסי כוח אדם, בשל רכות בהזמנות במקומיות והבינ"ל.

 

"היצרנים רואים ירידה חדה בפעילות, כשהקוקטייל של עליית הריבית, עלויות המחייה והאטה בשווקים שמעבר לים מתחיל לנשוך בחוזקה", מסרה וריטי דבידג'ף דירקטורית ב-Make UK. "כתוצאה מכך, הם מצמצמים עכשיו מחשש ששנה הבאה תהיה אנמית במקרה הטוב ועם פוטנציאל להיות קשה הרבה יותר", הוסיפה.

 

ועד כמה טוב הולך הברקזיט? לא ממש טוב. סטארמר התראיין לפייננשל טיימס ואמר כי אם יבחר, ישאף ליחסים טובים יותר עם האיחוד ויפעל לשדרוג העסקה של בריטניה והורדת חסמים בירוקרטיים ביצוא ויבוא של בעלי חיים, מזון וחיבור של השירותים הפיננסיים. "כמעט כולם מזהים היום שהעסקה שעליה חתם ג'ונסון לא הייתה עסקה טובה וב-2025 אנחנו ננסה להשיג עסקה טובה יותר עבור בריטניה", אמר סטארמר.

 

סונאק מיהר להוציא הודעה לעיתונות בה אמר כי הוא "לא מתכנן לשנות את ההסכם בשום דרך", אבל גם עם כל כוונותיו הטובות של סטארמר, גם אם יצליח לשכנע את הציבור הבריטי, אין ערובה שהאירופאים יסכימו לשנות אפילו קצהו של יוד בהסכם – להפך הליכה אל האיחוד תהווה סוג של כניעה מהצד הבריטי ויכול לגרום להם רק להתבצר בעמדותיהם.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    המגיב 19/09/2023 22:02
    הגב לתגובה זו
    מחירי האנרגיה הורגים שם כל דבר שרק מנסה לצמוח. אם פאב לא יכול להפעיל מקררים לבירות (היו כמה וכמה דיווחים על המצב הזה) בגלל עלויות החשמל, איזה מפעל יכול להתקיים ?
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.