דור עצמון
צילום: משה בנימין

רשתות הדלק - פז, דלק וסונול מקבלות המלצת קנייה ממשרד האנרגיה

במשרד האנרגיה מבטיחים מגמה עקבית של מעבר למכוניות חשמליות חדשות, לכאורה זה איום על תחנות הדלק, בפועל - זו תחזית מצוינת לפז שנסחרת בבורסה (דלק ישראל וסונול אינן נסחרות); וגם 84% מהרכבים החדשים הם על בנזין - מה זה אומר עלינו?
דור עצמון | (6)

בשבוע שעבר פרסם משרד האנרגיה את תחזית חדירת כלי הרכב החשמליים לישראל. שיעור החדירה של כלי הרכב החשמליים עומד כיום (2023) על כ-16% מהרכבים החדשים, והמודל של משרד האנרגיה מצביע על עלייה ל-26% ב-2025 ולזינוק של 90% ב-2030. במשרד האנרגיה מעריכים כי עד שנת 2040 כ-100% מהמכוניות החדשות בישראל תהיינה חשמליות. ניסיון העבר מלמד שמוצר שהגיע לאחוז חדירה של כ-8% לפחות נמצא בפוטנציאל גבוה במיוחד להרחבת החדירה, על אחת כמה וכמה חדירה נוכחית של כ-16%.

בהתאם להתרחבות שיעור החדירה של כלי הרכב החשמליים, מציג המודל של משרד האנרגיה את הירידה הצפויה בכמות כלי הרכב מונעי בנזין לאורך השנים. למעט עלייה קלה נטו בשלוש הקרובות, המודל צופה ירידה עקבית לאורך השנים כך שב-2030 יהיו בישראל 2.8 מיליון כלי רכב עם מנוע בנזין, ב-2035 כ-1.74 מיליון כלי רכב בעלי מנוע בנזין וב-2040 כ-880 אלף כלי רכב בעלי מנוע בנזין.

תחזיות כמו תחזיות לרוב לא מתגשמות. כולם מדברים על החשיבות של רכבים חשמליים, ונכון שהחדירה גבוהה, אבל רוב הציבור עדיין קונה רכבים על בנזין. הגידול נטו שמשרד האנרגיה מדבר עליו בשלוש השנים הבאות, הוא גידול מדי שנה וגם אם בשנתיים שלאחר מכן תחול ירידה בכמות הרכבים עדיין מדובר על גידול לעומת נקודת ההתחלה. אם תרצו, התחזית הזו מצביעה על 4-5 שנים טובות מאוד לרשתות תחנות הדלק. המכירות הכמותיות לא צפויות לרדת, אלא לעלות במשך 3-4 שנים ואז לרדת. זו התחזית של משרד האנרגיה שהאינטרס שלו להציג כמובן מעבר לאנרגיות מתחדשות-ירוקות. האמת בפועל תהיה כנראה חדירה איטית יותר.

חוץ מזה, הרשתות האלו הנות עכשיו משקט רגולטורי. מי יפקח, יילחם, יבדוק, גופים שהולכים להיעלם. התרחיש הצפוי, הברור, האג'נדה שמכתיבה את סדר היום החדש במשרד האנרגיה ובאוצר שאנחנו בסוף עולם הדלק. במצב כזה, לא באמת משנה מה קורה בתחנה בירקון וגם לא מה המחיר ברמות השבים. הרגולטור מוריד הילוך מהגז. ככה זה בכל תעשייה שמוגדרת כנעלמת, וזה בדיוק הזמן לשחק במחירים, להרוויח יותר. אחרי הכל, אנחנו בסוף החיים, מגיע לנו להרוויח קצת יותר. 

אז פז, דלק ישראל וסונול אמורות להיות חברות במגננה, חברות לקראת משבר, אבל צפויות להן שנים טובות. ובשנים הטובות שהיו ובשנים הטובות שיהיו הן נערכות להיות שחקן גדול בעולם טעינת הרכבים החשמליים שאמור לכסות על הירידה בעולם תחנות הדלק, וגם - לחסוך מקום פיזי ולנצל את ההפחתה האיטית בתחנות הדלק כדי להפוך את המקום לנכס נדל"ני. יש לחברות האלו (בפז עצמה, בדלק זה פוצל לחברה אחות - דלק נכסים) ערך נדל"ני רב - תחנות במרכזים שיכולים להפוך למגדלי דירות, משרדים ועוד. 

אז מקבלים חברות רווחיות שמתישהו עוד 4-5 שנים (כנראה שאחרי) יתחילו לסבול מירידה איטית בהכנסות, אך מנגד, תחום הטעינה החשמלית יעלה ובמקביל גם יהיו להן השבחות נדל"ניות. 

התחזית של משרד האנרגיה, היא קרובה להמלצת קנייה לפז. היא רחוקה מלהיות בשורה גדולה לתחום הרכבים החשמליים. אם ב-2030 על פי החזית שלהם יהיו 2.8 מיליון רכבים על בנזין וב-2040 0.88 מיליון רכבים חשמליים, אז באמת שלא ברור איפה הבשורה כאן. ישראל תמשיך לזהם בשנים הקרובות כמו השנה אם לא יותר (דרך הרכבים) וב-2030, שזה עוד 7 שנים מהיום היא תזהם בערך ב-10% פחות מהיום. 

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

זו תחזית, מצגת, אמירה שנועדה לעולם - לנסות ולהראות בעולם הגדול כמה שאנחנו נלחמים ברכבי הבנזין ותומכים ברכבים חשמליים. אבל אם היינו באמת דואגים לסביבה, היינו מבטלים את האפשרות למכור רכבים על בנזין תוך שנה-שנתיים. הבעיה שזה לא באמת אכפת לנו - זה יפגע בילדים, בנכדים, לא באלו שישבו על התוכנית והציגו אותה לתקשורת ובקרוב בוועידת האקלים לעולם כולו.

מה אומרים במשרד האנרגיה?

טכנולוגיית המכוניות החשמליות עדיין מתפתחת וצפויים לנו עוד הרבה חידושים בהמשך. גם שוק המכוניות החשמליות המשומשות עדיין בחיתוליו וטרם ברורה הכדאיות של עסקאות מעין אלו, כאמור בגלל ההיסטוריה הקצרה של שוק הרכב החשמלי בישראל ובכלל בעולם. כל אלו יוצרים לא מעט סימני שאלה שיכולים להסביר מדוע בתחזיות של משרד האנרגיה ניתן להבחין כי עדיין צפויה עלייה בכמות המכונית בעלות מנוע הבנזין בשנים הקרובות. אותן 3-4 שנים בהן צפויה עלייה בכמות המכוניות החדשות מונעות בנזין בכבישים, הן גם המבחן המרכזי עבור שוק הרכב החשמלי. השוק הזה תחרותי מאוד ומייצר מחירים תחרותיים לבנזין , זה שוק של ירידות מחירים, אבל הבעיה שבעוד משרד האנרגיה דוחף לשימוש גובר ברכבים חשמליים, משרד האוצר מקלקל. 

משרד האוצר רוצה כסף. רכבים על בנזין סיפקו הרבה כסף - כסף על הדלק, כסף על הקנייה, מסים שוטפים גבוהים מאוד. מס הקנייה שעומד על 20% ברכבים חשמליים עומד לעלות ל-35% בינואר. איזה חלם - אתם מדברים שם בממשלה על אנרגיה ירוקה-מתחדשת, מניעת זיהום אוויר ומטילים מס על רכבים חשמליים? איך אפשר לקחת ברצינות את משרד האנרגיה עם התחזית שלו כאשר שיעור המס יזנק ויפגע במוטיבציה של אנשים לקנות רכבים חשמליים. בפועל, החודשים הקרובים יהיו מאוד טובים לשוק הרכב החשמלי - אנשים יקדימו רכישות לשנה הנוכחית כדי לא לשלם 15% של מס קנייה.

אבל אם באמת רוצים להכניס לכאן רכבים חשמליים ולדאוג להפחתה בזיהום האוויר, ברור שצריך לתת הטבות מס גדולות יותר. רכבים חשמליים הם שוק עדיין בתולי, זה ברור לכולם שהשוק הזה הוא העתיד, אבל הוא צריך תמיכה, הוא צריך סביבה תומכת - טעינות בבית ובתחנות טעינה, הוא צריך כמה שנים של חדירה כדי לראות איך השוק מקבל את הרכבים, האם הרכבים משרתים את הנוהגים על פני שנים רבות, זה שוק בחיתולים, אבל זה שוק שצריך לתת לו הטבות גדולות כדי להגיע לחדירה מרשימה. איך זה שעם כל החשיבות של מניעת זיהומי אוויר, שמירה על האקלים, 84% מהרכבים שנמכרו השנה הם רכבים על בנזין. ומה זה בעצם אומר עלינו? גם על הממשלה שלא מעודדת וגם עלינו כאזרחים, תושבים שקונים רכב? זה אומר שאולי אכפת לנו מהבעיה, אבל שמישהו אחר יתאמץ בשבילה.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אלעד 18/09/2023 12:17
    הגב לתגובה זו
    חברות הדלק מרוויחות יפה ואפילו יותר מידי לא זכור לי שמעולם חברות הדלק באו לקראת הציבור והוריד אגורה שחוקה למען יוקר המחיה !!!! מישהו פה הולך לתת לטייקונים עוד סטייקים כשהציבור מקבל את העצמות היבשות בושה בושה לעצור את המהלך מיידית !!!
  • 5.
    מה לגבי דור אלון? (ל"ת)
    חן 18/09/2023 10:37
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מי צריך רכב חשמלי שיש דלק (ל"ת)
    אנונימי 17/09/2023 19:50
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    רמי 17/09/2023 18:52
    הגב לתגובה זו
    ברור עברו לתחום הסופרמרקטים ...
  • 2.
    ותיק 17/09/2023 18:35
    הגב לתגובה זו
    אולי מסחרי. לא הייתי רוצה לגור בבניין שנבנה על קרקע רוויה בדלק ושמנים.
  • 1.
    קודם רוצים מיסים ואח"כ אויר נקי (ל"ת)
    לילי 17/09/2023 18:10
    הגב לתגובה זו
טסלה מודל 3 חדש
צילום: טסלה

טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?

הרגולטור האמריקאי בוחן אם השחרור המכני בדגם הפופולרי מוסתר ולא מספיק ברור בזמן לחץ, ובמקביל נמשכת בחינה במודל Y סביב תקלות שמנטרלות פתיחה חשמלית

ליאור דנקנר |

הרשות האמריקאית לבטיחות בדרכים NHTSA פותחת בדיקה סביב מנגנון השחרור המכני של הדלתות בטסלה מודל 3. הבדיקה נוגעת לכ-179,071 רכבים משנת דגם 2022, והיא מגיעה אחרי בקשה רשמית לבחינת פגם שמעלה טענה מרכזית אחת, ידית החירום קיימת אבל בפועל היא מוסתרת, לא מסומנת מספיק, ולא אינטואיטיבית לאיתור כשיש לחץ. לבדיקה הזו יש משמעות על כל הדגם האמור לרבות רכבים מחוץ לארה"ב, גם בישראל. 

הטריגר הוא תלונה של בעל רכב מג׳ורג׳יה, קווין קלאוז, שמתאר אירוע חירום בשנת 2023 שבו התקשה לאתר במהירות את השחרור הידני. הוא טוען שהדלתות לא נפתחו, שהרכב החל לבעור, ושנאלץ לעבור למושב האחורי ולשבור חלון כדי להיחלץ. בהמשך הגיעו עדויות נוספות על בעיות דומות. בשלב הזה מדובר בבדיקה מקדמית שמטרתה להחליט אם יש בסיס לפתוח חקירת פגם מלאה, ולא בצעד שמוביל מיד לריקול.

כשעיצוב עתידני פוגש מציאות חירום

טסלה Tesla -0.03%   נשענת ברוב הדגמים על פתיחה אלקטרונית באמצעות כפתור ומנגנון חשמלי, לצד שחרור מכני שאמור לתת גיבוי כשאין מתח או כשיש תקלה. זה עובד חלק ביום יום, אבל בתאונה או שריפה, במיוחד אם יש ניתוק חשמל או פגיעה במערכת, כל אלפית שנייה חשובה, והחילוץ תלוי גם בדברים לכאורה קטנים כמו סימון ברור ותפעול אינטואיטיבי של המערכות המכניות. 

הבדיקה של NHTSA בוחנת לא רק את עצם קיום השחרור המכני, אלא את השאלה אם הוא נגיש וברור מספיק במצבים של לחץ, עשן, חושך או פציעה. בתוך זה נכנס גם ההיבט של נוסעים שלא מכירים את הרכב, או יושבים מאחור ולא יודעים איפה נמצא הגיבוי, אחרי הכל, מדובר ברכיב שמבחינה תפיסתית הוא קשה להבנה ופחות נגיש - הרי בפועל רוב חוויית הפתיחה ברכב בנויה על רכיב חשמלי אחד שמפסיק לעבוד אם אין מתח. אף אחד לא חושב מה נעשה אם לא יהיה חשמל ונהיה לכודים באוטו במצוקה. 


MGS6 - D-SUV חשמלי. צילום רונן טופלברגMGS6 - D-SUV חשמלי. צילום רונן טופלברג

התחרות מתגברת - שני קרוסאוברים חשמליים חדשים של MG

לובינסקי יבואנית דגמי MG לישראל החלה בשיווק שני קרוסאוברים חשמליים חדשים ומאובזרים.

ה MGS5 בסגמנט C-SUV במחיר של 149.0 אלף ש"ח

ה MGS6 בסגמנט D-SUV במחיר של 179.0 אלף ש"ח

יואב פולס |
נושאים בכתבה לובינסקי MGS5 MGS6

קבוצת לובינסקי יבואנית דגמי MG לישראל השיקה הבוקר שני דגמי קרוסאובר חשמליים. שני הדגמים ה MGS5 וה – MGS6 מצטרפים לסגמנטים התחרותיים ביותר בשוק היום כשלצידם מחיר תחרותי מעניין, רמת אבזור יחידה וציון מקסימלי במבחן הבטיחות האירופאי EuroNcap.

הדגם הראשון ה MGS5 הוא קרוסאובר בסגמנט C-SUV עם אורך כולל של 4.476 מטר, רוחב של 1.85 מטר, גובה של 1.63 מטר ובסיס גלגלים של 2.73 מטר. העיצוב אינו פורץ דרך אולם נאה לכשעצמו. החומרים בתא הנוסעים נעימים למגע, ואיכות ההרכבה נראית לפחות באולם התצוגה כמצוינת. תא הנוסעים מצויד בלוח מחוונים בגודל ''10.25 ומסך מולטימדיה בגודל ''12.8 עם קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי.

ה MGS5 משווקת ברמת אבזור יחידה ומפנקת הכוללת קילס מלא, מצלמת 360°, טעינה אלחוטית, מושב נהג חשמלי, חימום למושבים הקדמיים, גג פנורמי נפתח ועוד. בתחום הבטיחות בו MG מצטיינת כבר שנים ה MGS5 לא שונה עם חמישה כוכבי בטיחות ב EuroNcap וציון אבזור בטיחות 6 לפי הקריטריונים של 2026, ( או ציון אבזור בטיחות 7 לפי הקריטריונים של 2025).


MGS5 - קרוסאובר חשמלי C-SUV. צילום רונן טופלברג

ה MGS5 מצוידת במנוע חשמלי בהספק של 170 כ"ס ומומנט של 25.5 קג"מ. הסוללה בקיבולת 62.2Kwh ומאפשרת טווח מוצהר של 425 ק"מ בתקן WLTP. טעינה איטית AC בהספק של עד 11Kw וטעינה מהירה DC בהספק של עד 150Kw. ל S5 יכולות V2L בהספק של עד 6Kw.

ה MGS5 משווקת במחיר של 148,888 ₪ לרכב בצבע לבן. צבעים מטאליים בתוספת של 1888 ₪, וריפוד פנים בהיר בתוספת של 1555 ₪.