למה כלכלת גרמניה מתכווצת והאם היא תתאושש ואיך זה שמדד הדאקס הגרמני דווקא שובר שיאים?
הכלכלה החזקה באירופה סובלת בשנתיים האחרונות מהאטה כלכלית כשלצד אינפלציה גבוהה, צמיחה ריאלית שלילית והרעה בנתונים הכלכליים, גורמים לגלישה איטית למיתון כלכלי. זה עלול להשליך על כל אירופה. גרמניה שהחזיקה את המדינות החלשות בגוש היורו ותמכה בהם על חשבונה, הפכה לחלשה בעצמה. האם זה ישתנה ואיך זה קשור למלחמה באוקראינה ועליית מחירי הגז והנפט? נתחיל מההתחלה - מהריסת החומה , מהאיחוד בין המערב למזרח, בין גרמניה המערבית לגרמניה המזרחית.
כלכלת גרמניה מתכווצת Maheshkumar Painam on Unsplash
האיחוד של מזרח ומערב גרמניה ב-1990 הפגיש בין שתי כלכלות שונות והחיבור לא היה פשוט. ב-8 השנים הראשונות לאיחוד הכלכלה של גרמניה המאוחדת צמחה בשיעור ממוצע נמוך של 1.3%, לעומת קצב הגדילה של מערב גרמניה שהיה 6% בשנה. האינפלציה עלתה משיעור של מתחת ל-2% ל-5% ובמקום להעלות מסים הממשל החליט לקצץ בהוצאות. גרמניה נחשבה אז ל"איש החולה של אירופה" בדומה לאיך שמתארים כיום את בריטניה, והמצב הפך גרוע יותר ב-2002 כאשר גרמניה חוותה גרסה משלה לבועת הדוט.קום כשחברות טכנולוגיות בבורסות הגרמנית התנפחו בגלל ספקולציות ולבסוף התרסקו ואיבדו בממוצע 95% מהשווי שלהן.
מאז גרמניה נקטה בשורה של צעדים לשיקום הכלכלה שהבולט שבהם הוא המהלך לקצץ בהוצאות הרווחה והשירותים השונים כדי לדחוף את האזרחים לשוק העבודה. גרמניה גם יצאה למאבק מול ארגוני העובדים שעד אז החזיקו בכוח רב במשק, וגם הצליחה - שיעור ארגוני העובדים ירד מ-90% ב-1990 ל-45% היום. בנוסף בתקופה הזו גרמניה התבססה כמעצמה התעשייתית שאנו מכירים היום וגידלה משמעותית את הייצוא שלה. גם מערכת החינוך האיכותית והיציבות הפוליטית תחת הקאנצלרית אנגלה מרקל עזרו לגרמניה להתבסס כמעצמה אירופית.
- הקורונה מאיימת על גוש האירו; התמיכות הממשלתיות באירופה לא מספיקות
- זה הדיווח שגרר נפילות בדקות האחרונות אמש בוול סטריט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל משהו השתבש בזמן האחרון. כלכלת גרמניה כבר מאטה עוד מלפני מגפת הקורונה, אבל המצב הפך לגרוע בהרבה ב-12 החודשים האחרונים. האינלפציה בגרמניה עומדת על 6.1% - מהגבוהות באירופה, ולפי הצפי כלכלת גרמניה צפויה להיות החלשה ביותר השנה מבין מדינות ה-G7. ואם כל זה לא מספיק מדאיג בשבוע שעבר משרד הכלכלה הגרמני הודה שהוא לא צופה שום שיקום בטווח הנראה לעין. אז איך גרמניה הגיע למצב הזה?
למצב העגום בו נמצאת גרמניה יש שלוש סיבות עיקריות: ראשית, המודל הייצואני של גרמניה שמתבסס על ייצוא כנראה כבר לא עובד כמו שהוא עבד עד כה. חלק גדול מהתעשייה של גרמניה נשען על גז רוסי, שמאז פלישתה של רוסיה לאוקראינה והסנקציות שהוטלו עליה מצד מדינות אירופה - כבר לא נמצא כאפשרות. בנוסף הכלכלות בכל העולם נמצאות בהאטה מה שאומר שיש פחות ביקוש למוצרים אותם גרמניה מייצאת - וזה מורגש בעיקר מהצד של סין שהייתה במקום השני בייבוא מוצרים מגרמניה וכיום עדיין מתקשה להתאושש ממגפת הקורונה.
שנית, הגישה החסכנית על גבול הקמצנית של גרמניה מתקופות ישנות יותר פוגעת בה גם היום כמו הקיצוצים שגרמניה עשתה בשירותי הרווחה שלה בשנות ה-90 כמו הרפואה, החינוך והתחבורה. האחוז מהתוצר אותו גרמניה משקיעה בשירותי הרווחה שלה נמוך בהרבה מזה של מדינות אחרות באירופה - 2% מאז שנת 2000 לעומת שיעורים של 4%-5% במדינות אחרות. מערכת הרכבות של גרמניה למשל במצב רע מאוד כשאחד מתוך כל 8 גשרים בממוצע כבר לא נמצא במצב תקין להובלה של רכבות נוסעים או משא. שירות הרכבות בגרמניה כל כך גרוע עד שבשנה שעברה אחת מתוך כל 3 רכבות בממוצע איחרה את לוח הזמנים שלה. שוויץ אפילו הפסיקה להשקיע בחברת הרכבות הגרמנית, שמפעילה רכבות גם בשטחה, מכיוון שפגעה בדייקנות השוויצרית.
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
שלישית, חוסר היציבות הפוליטית. הקואלציה הנוכחית לא מצליחה להגיע להסכמות ובעצם מביאה למצב של פרלמנט משותק שלא מסוגל לחוקק חוקים או להעביר רפורמות. מפגלת ה-FDP היא גורם משמעותי בשיתוק הפוליטי כשאר הטיקט העיקרי שלה מול קהל הבוחרים הוא יוקר המחיה, ולכן היא מטילה וטו כמעט על כל הצעת חוק שעולה בטענה שהיא תהיה יקרה מדי, וזאת בשביל לרצות את קהל הבוחרים.
אז אלו הסיבות להאטה של כלכלת גרמניה, אבל האם היא תתאושש? זה תלוי כמובן בגורמים מאקרו כלכליים ומקומיים שהביאו את גרמניה למצב הזה. אם כלכלות העולם יחזרו לעצמן אנחנו נראה עלייה בהיקפי המסחר בין המדינות וכך גם את גרמניה חוזרת לייצוא, כמו כן אם הפרלמנט הגרמני יתעשת וישקיע את הכספים הרבים שלו באזרחים, במערכות התחבורה ובשירותים הציבוריים נראה משק יעיל יותר ואופייני יותר לעם הגרמני.
גורמים נוספים כמו מכסי ייבוא שהוטלו במדינות שונות במטרה לצמצם את התלות במדינות זרות אחרי מגפת הקורונה ופרוץ המלחמה באוקראינה, כמו אלה בארה"ב שמקשות על המון מדינות לקבל גישה לשוק האמריקאי, עלולים להצטמצם עם העלייה במסחר העולמי. בעוד המצב לטווח הקרוב לא נראה מזהיר, ניסיון העבר מלמד שלגרמניה אכן יש את היכולת להתאושש מהמשבר ולחזור למעמדה המוביל בעולם.
גרמניה גם סובלת מהזדקנות האוכלוסייה ועל רקע זה ירידה בפריון, אבל דווקא ההגירה הגדולה לגרמניה בעשורים האחרונים עוזרת לגרמניה, יש כוח עבודה זול שמגדיל את הייצור-התפוקה.
מדד המניות בגרמניה בשיא
גרמניה בהאטה אולי מתקרבת למיתון, אבל מדד המניות הגרמני - הדאקס זינק מתחילת השנה ב-14% והוא מהמובילים בעולם. לכאורה סתירה - איך זה ייתכן שהמניות מזנקות בשמן שהכלכלה ממשיכה לאבד גובה, אבל בפועל זה מלמד על הציפיות - המשקיעים מעריכים כי גרמניה תצא מזה. שוק המניות מבטא את מה שיהיה בהמשך, לא מה שקורה כעת ולא מה שיהיה בטווח הקצר.
יש דוגמאות למכביר. הדוגמה הטובה ביותר היא מה שקרה בתקופת הקורונה. אחרי נפילות בחודשים הראשונים מאז פרוץ המגיפה, המניות התחילו לזנק - כי המשקיעים הסתכלו והפנימו שיהיו בקרוב פתרונות, כאלו שיוכלו למגר את המגיפה ואחרי המגיפה העולם חוזר לצמוח, החברות יחזרו להרוויח ואפילו יותר - בעיקר התחום הדיגיטלי שקיבל בעיטה לגובה בזכות הקורונה. אז גם עכשיו, השווקים מפנימים שאולי יהיה קשה בטווח הקצר, אבל רואים את האור בקצה המנהרה.
מעבר לכך, התמחור של המניות המובילות בבורסה הגרמנית סביר מאוד. בעוד בוול סטריט, למשל ה-S&P 500 נסחר במכפילי רווח של 20 ומעלה, הרי שמדד מניות הדאקס מבטא מכפיל רווח של כ-15-17.
גם סובלת מהזדקנות האוכלוסייה ועל רקע זה ירידה בפריון, אבל דווקא ההגירה הגדולה לגרמניה בעשורים האחרונים עוזרת לגרמניה, יש כוח עבודה זול שמגדיל את הייצור-התפוקה.
- 12.דירות"א 18/09/2023 11:34הגב לתגובה זוכלכלת גרמניה היא היום החלשה בגוש מסיבה משתי סיבות האחת אוכלוסיית מהגרים שדורשת כסף ללא תמורה לכלכלה ובייבי בום של שנות השישים
- המגיב 18/09/2023 17:38הגב לתגובה זואסור להגיד דבר כזה.
- 11.לרון 17/09/2023 20:09הגב לתגובה זוהיא מתאוששת בפורמציה כזו או אחרת
- 10.בסוף 17/09/2023 13:10הגב לתגובה זוהמערב מפגר
- 9.מכפיל הרווח במדד ה -500 26.... (ל"ת)כתב קבל עדכון 17/09/2023 12:35הגב לתגובה זו
- 8.ברי 17/09/2023 10:55הגב לתגובה זוכלכלת גרמניה איבדה את מעמדה. מנוע הבעירה הגרמני שייך למאה הקודמת … בעוד שמנועי החשמל העתידיים נמצאים במזרח. ולא מזרח אירופה. כלכלת בלוף.
- ביבי זה אסון 17/09/2023 14:52הגב לתגובה זוהבלוף הכי גדול בעולם זה ביבי
- 7.לרון 17/09/2023 09:51הגב לתגובה זועם או בלי ברירה יבחרו משני הצדדים את הטובים ואז יהיה סיכוי
- 6.לרון 17/09/2023 09:50הגב לתגובה זולגרמניה הסיכוי הרב ביותר להשתקם מהר ולצמוח שוב שיטתם עבדה ועובדת,פוטין החולה פונה למדינה החולה וזה עוד לא אנחנו,עוד לא
- 5.דמיקולו פיזדמטה 17/09/2023 09:48הגב לתגובה זול, לא בגלל הציפייה שגרמניה תצא מזה. הנפילות בקורונה לא נמשכו חודשים אלא בקושי חודש. ומה שינה את את הכיוון? הדפסות כסף מאסיביות של הבנקים המרכזיים. המשקיעים קלטו ששופכים כסף על הבעיה, אז הם זרקו את הכסף על כל מה שזז, כולל מניות. הדאקס בשיא נומינלית, אבל תכניסו את האינפלציה (כולל העתידית) לחישוב ואז נגלה שריאלית הוא ממש לא בשיא. השוק פשוט התרגל שכשהמצב ממש מחמיר, הבנקים שופכים עוד כסף (יעני מורידים ריבית בין היתר). לכן שווה לקנות.
- 4.י י 17/09/2023 09:29הגב לתגובה זוכוללת את ההשפעה הרעה של ההגירה לא שווה כלום. כן, חלק מהמהגרים נכנסו לשוק העבודה אבל רבים רבים לא וחיים על קצבה ממשלתית, כמו כן הוצאה גבוהה על ביטחון פנים בגללם ומאז המלחמה באוקראינה גם הוצאה גבוה על רענון הצבא.
- ל 17/09/2023 20:11הגב לתגובה זושחור עולה
- 3.ההגירה הנוכחית לא תורמת לכלכלה (ל"ת)ישי 17/09/2023 09:10הגב לתגובה זו
- 2.קנדי 17/09/2023 09:01הגב לתגובה זוהיא תמשיך כמו יתר המדינות באירופה וכך תמשיך ולא תהיה שונה ולא תהיה מובילה
- 1.צריך ליצר אנרגיה זולה לתעשייה , גרעינית ,רוח וסולרית . (ל"ת)לילי 17/09/2023 08:53הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל
בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע
רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.
בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.
יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק
לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.
במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב", המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.
- מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?
- מיומנו של יועץ השקעות - על הדילמה בין השקעה בבורסה להשקעה בדירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא
בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.
