פלייטיקה רוכשת חברה ישראלית בעד 300 מיליון דולר
חברת הגיימינג בתחום משחקי המובייל הישראלית פלייטיקה פלייטיקה, רוכשת את סטודיו משחקי המובייל הישראלי אינפליי לאבס (Innplay Labs) שהוקם בשנת 2019 בתמורה לסכום ראשוני של כ-80 מיליון דולר. בהתאם לאבני דרך (שפלייטיקה לא מספרת אותם בינתיים) היא עלולה לשלם על רכישת החברה עד סכום של כ-300 מיליון דולר.
המקסימום שמוסרת פלייטיקה, וזה ממש לא הרבה, הוא ש"אינפליי לאבס הוא סטודיו גיימינג למשחקי מובייל הממוקם בישראל. מאז הקמתו בשנת 2019, אינפליי לאבס מונע על ידי צוות נלהב של מפתחי משחקים ומפעילים המחויבים ליצירה של חוויות גיימינג ייחודיות ופורצות גבולות המושכות שחקנים מכל העולם". מה המידע הזה אומר למשקיעים על ההכנסות, ה-EBITDA, הרווחים, של החברה הנרכשת? כמה זה צפוי לתרום לתוצאות של פלייטיקה? מתי העסקה תושלם? - למעשה ממש כלום. פנינו לפלייטיקה כדי לקבל את המספרים אך בחברה בחרו שלא לספק אותם.
אז כל מה שאפשר לעשות כעת זה להשוות לרכישה הקודמת של החברה מתחילת חודש אוגוסט, כפי שפורסמה לראשונה בביזפורטל, וגם אז הערכנו שיהיו עוד רכישות. ברכישה ההיא נודע לביזפורטל כי מדובר על תרומה צפויה של 10-20 מיליון דולר ל-EBITDA השנתי של פלייטיקה. פלייטיקה צפתה שהיא תרשום השנה EBITDA של יותר מ-800 מיליון דולר, כך שמדובר על תרומה די קטנה (לאחר שעסקת הענק לרכישת יצרנית אנגרי בירדס ב-690 מיליון דולר נפלה וזו נמכרה בסופו של דבר לחברה אחרת בסכום דומה. בשנה שעברה השקיעה פלייטיקה 25 מיליון דולר בחברת המשחקים למובייל Ace Games).
אם כך, אפשר להניח שגם כאן פלייטיקה צופה תוספת EBITDA באזור הזה. השאלה היא מתי תושלם הרכישה ומתי זה יתחיל להשפיע על הדוחות של פלייטיקה.
מי שהקימו את אינפליי לאבס הם אור גילרון, אושרי בינהאקר וניב סגל ויש לה כמה עשרות עובדים. בין משקיעי החברה נמנים פיו'זן, הראשונה שהשקיעה בחברה וגם VGames, Target Global ,Rainfall.
- כ-150 דולר בחודש על גיימינג - ההוצאה של המכורים מטפסת
- פלייטיקה תרכוש את סופרפליי הישראלית תמורת 700 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רוברט אנטוקול, מייסד ומנכ״ל פלייטיקה מסר: "הרכישה של משחק מבטיח, חדשני ומצליח, מהווה הרחבה אסטרטגית נוספת של הפורטפוליו שלנו והזדמנות לצמיחה וחדשנות בז'אנר ה-Luck Battle. זאת לצד שילוב המומחיות בניהול ותפעול משחקים והטכנולוגיה החדשנית שלנו להנעת צמיחה מתמשכת וארוכת טווח".
אור גילרון, מנכ"ל אינפליי לאבס, אמר בעקבות הרכישה: "הצוות שלנו פיתח משחק מצוין, עם תוכן מגוון ורחב המעניק לקהל השחקנים שלנו חווית משחק ייחודית ומעניינת במיוחד. אנחנו מאמינים שההצטרפות לפורטופוליו משחקי הקז'ואל של פלייטיקה תביא את אינפליי לאבס לגבהים חדשים".
כזכור, בעקבות הדוחות האחרונים של פלייטיקה המניה צללה ב-10% אחרי שצפתה הכנסות שנתיות "בקצה התחתון" של התחזיות שלה 2.57 עד 2.62 מיליארד דולר (כלומר 2.595 מיליארד), מתחת קונצנזוס האנליסטים ל-2.61 מיליארד דולר.
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- מכה בכנף למונית האווירית: ארצ'ר אוויאיישן צנחה לאחר הפסד רבעוני
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
גם בתוצאות עצמן, החברה פספסה את צפי האנליסטים להכנסות של 651.3 מיליון דולר כשדיווחה רק על 642.8 מיליון דולר (ירידה של 3% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה וירידה של 2% לעומת הרבעון הקודם). החברה הרוויחה 21 סנט למניה, שיפור לעומת 9 סנט ברבעון המקביל ודומה לצפי האנליסטים של 20 סנט למניה. הרווח הנקי גם רשם ירידה של 10% לעומת הרבעון הקודם.
מניית פלייטיקה נסחרת כעת במחיר של 10.2 דולר למניה ושווי שוק של 3.746 מיליארד דולר והיא רחוקה משמעותית ממחירה כשנכנסה לוול סטריט, אז הונפקה לפי שווי של 11 מיליארד דולר. המניה במכפיל עתידי 12, כלומר - כבר לא חברת צמיחה.
בשנה שעברה, בעקבות המשבר בהייטק, פלייטיקה פיטרה כ-750 עובדים, בשני סבבים, מתוך כ-4,000 עובדים. 180 מתוכם פוטרו בישראל, בעיקר חטיבת פיתוח המשחקים החדשים שלא צלחה בישראל, למרות השקעה במשך שנים. צמצום עלויות הוא כמובן תהליך הגיוני מאוד במהלך חייה של חברה. זה לא נעים, אבל לא תמיד יש ברירה, בוודאי בחברות שגייסו הרבה עובדים, אולי יותר מדי, בזמן הבועה בהייטק בין השנים 2020-2021. האם בפלייטיקה הגיעו לסוף הפיטורים? לפחות כך מקווים בחברה.
- 3.שי 15/09/2023 11:24הגב לתגובה זוממשיך בדרכו הכושלת
- 2.מה שהפיל את המניה, אלה הפסדי מכבי ת"א בכדורסל... (ל"ת)מרקוס 15/09/2023 09:56הגב לתגובה זו
- 1.מעוז 15/09/2023 08:53הגב לתגובה זוחייבים לרסק את כלכלת ישראל
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
