וורן באפט שובר שיאים - ברקשייר הגיעה לשווי של 800 מיליארד דולר; המניה טובה יותר ממדד S&P 500
מניותיה של ברקשייר האת'וויי BERKSHIRE HATHAWAY A של וורן באפט וצ'רלי מאנגר הגיעו לשיא - שווי השוק שלה 800 מיליארד דולר והביצועים שלה אף עקפו את אלו של ה-S&P 500 מתחילת השנה. מה שמרשים הוא שמניית החברה עלתה למרות שהאחזקה הגדולה ביותר שלה, אפל APPLE , הייתה לאחרונה תחת קשיים, וצנחה ביותר מ-10% מהשיא שלה ביולי ל-175 דולר.
לשתי המניות היה מתאם די הדוק במשך יותר משנה עד לאחרונה, למרות שהנתח של אפל בברקשייר האת'וויי, ששווה כעת כ-160 מיליארד דולר, עומד על כ-20% בלבד משווי השוק של החברה של וורן באפט. בסופו של דבר, אמרו המנכ"ל באפט בן ה-93 וסגן היו"ר צ'רלי מאנגר בן ה-99, המשקיעים צריכים לשקול קרן שמחקה את מדד ה-S&P 500 על פני ברקשייר האת'וויי אם היא לא תוכל לעמוד בראש המדד לאורך תקופה ממושכת.
מניית Class A של ברקשייר האת'וויי ננעלה אתמול במחיר של 557,415 דולר, עלייה של 0.4%, ומניה מסוג B עלתה ב-0.3% ל-367.78 דולר, שכן שתיהן קבעו שיא תוך-יומי במהלך המסחר. מניית ברקשייר האת'וויי עלתה מאז אמצע מרץ ב-25%, וב-18.9% מתחילת השנה, לעומת תשואה כוללת של 17.6% למדד ה-S&P 500. החברה בעצם רושמת תשואה של 11.6% בשנה בחמש השנים האחרונות, לעומת 11% במדד ה-S&P 500. אם מסתכלים עשור אחורה, המניה עלתה ב-12.6% מדי שנה, בדומה לעלייה של 12.5% במדד ה-S&P 500.
היתרון הקל של ברקשייר האת'וויי על ה-S&P 500 במהלך 10 השנים האחרונות והיתרון הרחב יותר ב-20 השנים האחרונות (10.5% בחישוב שנתי מול 9.7% עבור ה-S&P 500) מראים את הקושי לנצח מדד המכיל אחוז גבוה של מניות טכנולוגיה עם ביצועים גבוהים כמו אפל, אמזון וגוגל אפילו עבור מישהו עם הניסיון של באפט.
- פנסיה במסלול S&P 500 - ההגנה שלא מדברים עליה
- "ה-S&P 500 יגיע ל-7,000 בסוף שנה"; מה התחזית ל-2026?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
קשה לדעת מדוע מניית ברקשייר האת'וויי עלתה לאחרונה. בדרך כלל קשה להסביר את התנודות במניה לטווח הקצר, אבל לאורך זמן, המניות עקבו אחר הערך והרווחים בספרים. לא היו חדשות בולטות מאז שהחברה דיווחה על רווח תפעולי טוב מהצפוי ברבעון השני לאחר מס של 10 מיליארד דולר, שיא ועלייה של 6% לעומת הרבעון הקודם. ברקשייר האת'וויי נהנית מתוצאות חיתום משופרות והכנסות ריבית גבוהות יותר על החזקות המזומנים העצומות שלה בסך של כמעט 150 מיליארד דולר שמושקעות ברובן באג"ח של ממשלת ארה"ב המניבים יותר מ-5%.
תיק המניות, שהסתכם ביותר מ-375 מיליארד דולר ב-30 ביוני, ירד ככל הנראה בערכו עד כה ברבעון זה בשל הירידה במניית אפל, המהווה כמעט מחצית מערכו. המשמעות עשויה להיות שהשווי של ברקשייר האת'וויי בספרים השתנה מעט עד כה ברבעון השלישי. הערך בספרים עמד על כ-373,000 דולר למניה מסוג A בסוף יוני, מה שמצביע על כך שכעת היא נסחרת במחיר של פי 1.5 מהערך הספרי. המניה נסחרת פי 22 מהרווח התפעולי החזוי לשנת 2023 כולה ובמכפיל רווח עתידי (2024) של 21.
באפט הגיע כאמור לגיל 93 ויהיה קשה לעקוב אחריו בהתחשב בכישוריו הרבים והמוניטין המתנשא. יורשו הפוטנציאלי, סגן יו"ר ברקשייר האת'ווי, גרג אבל, העומד בראש הפעילות הלא-ביטוחית של החברה, אהוב על רבים מבעלי מניותיה, אך בעל פרופיל נמוך יותר בקהילת ההשקעות הרחבה יותר. באפט אמר כי המניה תעלה ככל הנראה ביום שלאחר מותו בשל ציפיות המשקיעים להתפרקות התאגיד - דבר שהוא מתנגד לו בתוקף. דעה זו נתונה לוויכוח בהתחשב בכך שהוא מגלם את ברקשייר האת'וויי, לאחר שבנה את החברה במשך כמעט 60 שנה.
- 6.לרון 14/09/2023 20:11הגב לתגובה זושל שני ה"גדוילים" סופר הוגנים ,על אמת,יגיע עוד מעט לדעתי בכנס החבר הבא באומהה בו יודיעו על הפסקת פעילותם,באשר הם רואים שכל מילה שלהם לא כל שכן קניה מזיזה שווקים וזה הופך למשחק לא כ'כ פיירי
- 5.לרון 14/09/2023 20:05הגב לתגובה זונכנס ומנסה להשיג תשואה אצל באפט...ומאנגר..כל עוד ניתן עד 140
- 4.האריס 14/09/2023 15:48הגב לתגובה זוראו הוזהרתם..הערות/הארות נוספות לא תישלחנה ..
- לרון 14/09/2023 20:01הגב לתגובה זו!!!!!!!
- 3."בהתחשב בכישוריו הרבים והמוניטין המתנשא"?? כתב עילג (ל"ת)גוגל טרנסלייט? חחח 14/09/2023 15:17הגב לתגובה זו
- לרון 14/09/2023 20:03הגב לתגובה זומתנשא=התגבהות שלילית
- 2.לרון 14/09/2023 15:03הגב לתגובה זוגילוי נאות כמה ואם הכותב מחזיק
- 1.לרון 14/09/2023 15:02הגב לתגובה זושל 10-15% מפחד המשקיעים וצפי לשינוי,אחר מס' חודשים עליה הדרגתית רק השאלה מה יישאר מהחברה אחרי כל הנדבנות המצופה מצידו של באפט
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
