התביעה נגד גוגל: משמשת כמונופול בשוק החיפוש באינטרנט
משרד המשפטים האמריקאי מאשים את גוגל GOOGLE במונופול בלתי חוקי על שוק החיפוש באינטרנט. התביעה צפויה להימשך עד אמצע נובמבר כשהמחלוקת היא האם חברת האם של גוגל אלפבית השתמשה בצעדים שמפרים את חוק ההגבלים העסקיים הפדרלי בכדי לבסס את הדומיננטיות שלה בשוק החיפוש המקוון.
הדיון בבית המשפט החל בהצהרת עו"ד משרד המשפטים קנת דינצר, שטען כי גוגל ניצלה במשך 12 שנים את המונופול בשוק החיפוש הכללי. דינצר ציין כי גוגל משתמשת בהסכמי הפצה עם אפל ויצרני טלפונים מבוססי אנדרואיד כדי לחסום מתחרים בפועל ופוטנציאליים. עוד הוסיף דינצר, כי המונופול שגוגל בנתה כרוך ב-"עלות עצומה לציבור" וציין כי החברה מפתחת באיטיות טכנולוגיות חיפוש חדשות היות ואין לה תחרות. "גוגל הולכת, כשהיא צריכה לרוץ", אמר והוסיף כי "גוגל מתעלמת מהחששות בנוגע לפרטיות כי איננה מתמודדת עם תחרות אמיתית".
עו"ד משרד המשפטים אמר כי גוגל משמידה מסמכים במשך שנים, מסמכים שהוכיחו כי החברה מפרה את חוק ההגבלים העסקיים. דינצר ציין תוכנית של גוגל בשם "תקשורת בזהירות", שמכשירה עובדים לתייג סוגים מסויימים של תקשורת כבעלי חיסיון עו"ד- לקוח. וויליאם קבאנו, נציג קבוצת פרקליטים שתובעת יחד עם משרד המשפטים את גוגל, אמר כי אפל היא החברה שממוקמת בצורה הטובה ביותר בכדי להתחרות בשוק החיפוש מול גוגל, עם המשאבים הפיננסיים והיתרונות השיוקיים שלה. גוגל החליטה לחלוק מיליארדי דולרים ברווחים שעשתה מהמונופול שלה עם אפל על מנת "למנוע איום תחרותי אפשרי".
גוגל מצידה טענה בעזרת העו"ד שמייצג אותה ג'ון שמידטליין, כי לפי הראיות שברשותה, Bing של מיקרוסופט שמשמשת כיריבה העיקרית של גוגל בעסקי החיפוש, "לא הצליחה לזכות בלקוחות". שמידטליין טען כי Bing "לא השקיעו, חידשו או נתנו עדיפות לפיתוח שירות החיפוש". בכל הקשור לאפל, אמר העו"ד כי יצרנית האייפונים שולטת בדפדפני הספארי שלה ומחליטה על דעת עצמה מה הכי טוב בשביל המשתמשים שלה. שמידטליין ציין גם כי מיקרוסופט דורשת מחברות של מחשבים אישיים להפוך את Bing למנוע החיפוש ברירת המחדל במחשבים האישיים, למרות שרוב החיפושים נעשים מגוגל ולא Bing.
- משבר המטבע החריף במדינה השכנה ומה קרה היום לפני 10 שנים
- לגוגל ומטא יש הרבה מה להוכיח בדו"חות. האם יצליחו?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"גוגל עזרה להפוך את המידע העולמי לנגיש בקלות למיליארדי אנשים", כתב קנט ווקר, נשיא גוגל לעניינים גלובליים. "המהנדסים שלנו פועלים על מנת להציע את מנוע החיפוש הטוב ביותר, תוך ביצוע של אלפי שיפורים מדי שנה כדי לספק את התוצאות המועילות ביותר, בחינם."
גוגל נאלצה בתקופה האחרונה בעל כורחה להיכנס לתחרות קשה מול מיקרוסופט MICROSOFT כשזו חשפה גרסה חדשה של מנוע החיפוש שלה, Bing, הכוללת צ'אטבוט המופעל על ידי תוכנה של Open AI, המפעילה את הצ'אטבוט הפופולרי ChatGPT. משקיעים חששו ש-Bing, שהייתה שחקן קטן בחיפושים באינטרנט ולא איימה על ענקית החיפוש גוגל, עלולה פתאום להוות איום מסוים לגוגל בחיפוש באינטרנט ומאגר כספי הפרסום הקשורים אליו.
- 3.לרון 13/09/2023 09:29הגב לתגובה זוכמו אצלנו כשהגזימו עם תביעות ייצוגיות יצאו נגדן וראו זה פלא כבר כמעט אין כי תבעו את התובעים
- 2.לרון 13/09/2023 09:28הגב לתגובה זוזה COCA COLA אז נתבע גם אותם!
- 1.המגיב 12/09/2023 23:23הגב לתגובה זומצד שני - ניסיתי גם אחרים, למשל בינג, ודאק-דאק-גו. התוצאות של האחרים מאכזבות עד בעייתיות. כל עוד האחרים מציגים תוצאות פחות רלוונטיות, גוגל תמשיך להיות אתר החיפוש העיקרי.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
