גוגל
צילום: Pawel Czerwinski on Unsplash

התביעה נגד גוגל: משמשת כמונופול בשוק החיפוש באינטרנט

לפי עורכי הדין מצד התביעה: גוגל החליטה לחלוק מיליארדי דולרים ברווחים שעשתה מהמונופול שלה עם אפל על מנת "למנוע איום תחרותי אפשרי"
אדיר בן עמי | (3)

משרד המשפטים האמריקאי מאשים את גוגל GOOGLE במונופול בלתי חוקי על שוק החיפוש באינטרנט. התביעה צפויה להימשך עד אמצע נובמבר כשהמחלוקת היא האם חברת האם של גוגל אלפבית השתמשה בצעדים שמפרים את חוק ההגבלים העסקיים הפדרלי בכדי לבסס את הדומיננטיות שלה בשוק החיפוש המקוון. 

הדיון בבית המשפט החל בהצהרת עו"ד משרד המשפטים קנת דינצר, שטען כי גוגל ניצלה במשך 12 שנים את המונופול בשוק החיפוש הכללי. דינצר ציין כי גוגל משתמשת בהסכמי הפצה עם אפל ויצרני טלפונים מבוססי אנדרואיד כדי לחסום מתחרים בפועל ופוטנציאליים. עוד הוסיף דינצר, כי המונופול שגוגל בנתה כרוך ב-"עלות עצומה לציבור" וציין כי החברה מפתחת באיטיות טכנולוגיות חיפוש חדשות היות ואין לה תחרות. "גוגל הולכת, כשהיא צריכה לרוץ", אמר והוסיף כי "גוגל מתעלמת מהחששות בנוגע לפרטיות כי איננה מתמודדת עם תחרות אמיתית".

עו"ד משרד המשפטים אמר כי גוגל משמידה מסמכים במשך שנים, מסמכים שהוכיחו כי החברה מפרה את חוק ההגבלים העסקיים. דינצר ציין תוכנית של גוגל בשם "תקשורת בזהירות", שמכשירה עובדים לתייג סוגים מסויימים של תקשורת כבעלי חיסיון עו"ד- לקוח. וויליאם קבאנו, נציג קבוצת פרקליטים שתובעת יחד עם משרד המשפטים את גוגל, אמר כי אפל היא החברה שממוקמת בצורה הטובה ביותר בכדי להתחרות בשוק החיפוש מול גוגל, עם המשאבים הפיננסיים והיתרונות השיוקיים שלה. גוגל החליטה לחלוק מיליארדי דולרים ברווחים שעשתה מהמונופול שלה עם אפל על מנת "למנוע איום תחרותי אפשרי". 

גוגל מצידה טענה בעזרת העו"ד שמייצג אותה ג'ון שמידטליין, כי לפי הראיות שברשותה, Bing של מיקרוסופט שמשמשת כיריבה העיקרית של גוגל בעסקי החיפוש, "לא הצליחה לזכות בלקוחות". שמידטליין טען כי Bing "לא השקיעו, חידשו או נתנו עדיפות לפיתוח שירות החיפוש".  בכל הקשור לאפל, אמר העו"ד כי יצרנית האייפונים שולטת בדפדפני הספארי שלה ומחליטה על דעת עצמה מה הכי טוב בשביל המשתמשים שלה. שמידטליין ציין גם כי מיקרוסופט דורשת מחברות של מחשבים אישיים להפוך את Bing למנוע החיפוש ברירת המחדל במחשבים האישיים, למרות שרוב החיפושים נעשים מגוגל ולא Bing. 

"גוגל עזרה להפוך את המידע העולמי לנגיש בקלות למיליארדי אנשים", כתב קנט ווקר, נשיא גוגל לעניינים גלובליים. "המהנדסים שלנו פועלים על מנת להציע את מנוע החיפוש הטוב ביותר, תוך ביצוע של אלפי שיפורים מדי שנה כדי לספק את התוצאות המועילות ביותר, בחינם."

גוגל נאלצה בתקופה האחרונה בעל כורחה להיכנס לתחרות קשה מול מיקרוסופט MICROSOFT  כשזו חשפה גרסה חדשה של מנוע החיפוש שלה, Bing, הכוללת צ'אטבוט המופעל על ידי תוכנה של Open AI, המפעילה את הצ'אטבוט הפופולרי ChatGPT. משקיעים חששו ש-Bing, שהייתה שחקן קטן בחיפושים באינטרנט ולא איימה על ענקית החיפוש גוגל, עלולה פתאום להוות איום מסוים לגוגל בחיפוש באינטרנט ומאגר כספי הפרסום הקשורים אליו.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    לרון 13/09/2023 09:29
    הגב לתגובה זו
    כמו אצלנו כשהגזימו עם תביעות ייצוגיות יצאו נגדן וראו זה פלא כבר כמעט אין כי תבעו את התובעים
  • 2.
    לרון 13/09/2023 09:28
    הגב לתגובה זו
    זה COCA COLA אז נתבע גם אותם!
  • 1.
    המגיב 12/09/2023 23:23
    הגב לתגובה זו
    מצד שני - ניסיתי גם אחרים, למשל בינג, ודאק-דאק-גו. התוצאות של האחרים מאכזבות עד בעייתיות. כל עוד האחרים מציגים תוצאות פחות רלוונטיות, גוגל תמשיך להיות אתר החיפוש העיקרי.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.