200 משפחות יגורו בפרוייקט חדש ליד הרכבת הקלה בת"א, אבל ללא חניות
פרוייקט פינוי בינוי חדש על תוואי הרכבת הקלה בתל אביב: 198 דירות ייבנו ברחוב בורמה בשכונת קריית שלום בתל אביב-יפו. בתחום התכנון קיימים שני מבני שיכון מאורכים, בני ארבע קומות ו-80 יחידות דיור, המהווים דופן בין השכונה ובין דרך בן צבי. כיום, בין הבניינים לתחנת הרכבת הקלה ישנה רצועת שטח ציבורי פתוח. התב"ע (תכנית בניין עיר) מאפשרת הקמת מגדל בן 15 קומות ושלושה בניינים בני שמונה קומות, שיכללו את יחידות הדיור האלה. אלא שמבדיקה שערכנו עולה כי בשל הסמיכות לתוואי הרכבת הקלה לא מתוכננות בפרויקט חניות. בחברה טוענים כי זאת המדיניות של עיריית תל אביב. תגובתה תובא לכשתתקבל. חשוב לציין כי תל אביב סובלת מצפיפות איומה ובחלק מהפרוייקטים כלל אין חניה. תקן החניה בתל אביב הוא 0.5 (כלומר חניה אחת לכל שתי דירות) בממוצע ובשוליים - 0.8 (שמונה חניות לכל עשר דירות). כאן מדובר בהחלטה חריגה של הרשות.
הפרוייקט החדש (הדמיה: Ntrace)
ברחוב בורמה בתל אביב נמכרות דירות סביב 35-37 אלף שקל למ"ר. מתחילת השנה נעשו ברחוב רק שתי עסקאות, אחת מהן עבור דירת 50 מ"ר שנמכרה מעבר למחיר הממוצע - כ-41 אלף שקל למ"ר. המחיר הממוצע בשכונה כולה, שכונת קריית שלום, עומד על כ-33 אלף שקל למטר.
כאמור, הדיירים בחרו בהצעתה של חברת אקרו נדל"ן. לדברי אלי גינזברג, מנכ"ל חברת "עזרה ובצרון", החברה העירונית שמארגנת את הדיירים: "העובדה שתשע חברות התמודדו והציעו לדיירים תמורות משמעותיות, מוכיחה כמה המודל הזה נותן מענה לכל הצדדים. מדובר בפרויקט שישי שיוצא לדרך במודל הזה, ולשמחתנו, אנחנו רואים עניין רב גם בקרב בעלי דירות וגם בקרב יזמים. בסופו של דבר, הדיירים בחרו ביזם שהעניק להם תמורות משמעותיות מאוד. הדבר מעיד על הוודאות והבטחון שנוצרו בשיטת העבודה הזו, הן ליזמים והן לבעלי הדירות".
- מתחם "העלייה השנייה" בחיפה מתקדם: כמה תעלה דירה?
- מגדל תלווה את Re-New בעסקת מימון בהיקף של כ־1.5 מיליארד שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תל אביב מקדמת בימים אלה כ-25 תכניות התחדשות שונות, הצפויות להוסיף לעיר כ-5,000 דירות חדשות. ממש בימים אלו מתנהל הליך "קול קורא" ליזמים לפרויקט פינוי-בינוי ברחוב מסלנט, בשכונת שפירא.
לדברי גינזברג, "נושא ההתחדשות העירונית הוא בליבת העשייה העירונית, וההבנה הרווחת היא שצריך ליצור שותפויות שרואות בראש ובראשונה את התושב והקהילה. התהליך החברתי-קהילתי שאנחנו מובילים מאפשר לקדם תכניות לרווחת התושבים והעיר כולה. אני שמח לראות שההשקעה העירונית בתחום יוצרת מומנטום חיובי של התחדשות עירונית, שמשפיע על כל השכונה".
- 1.איש 13/09/2023 17:23הגב לתגובה זוואם כבר, הכי הרבה צפיפות יוצרות המכוניות
רז אברהם. קרדיט: רון כהןמבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך
רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית
שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.
עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל
עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים
על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.
ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף
המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.
בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990),
ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.
- אושרה תכנית להקמת שכונת "מצפה תלפיות" בהיקף של כ-900 יח"ד
- לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.
רז אברהם. קרדיט: רון כהןמבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך
רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית
שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.
עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל
עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים
על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.
ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף
המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.
בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990),
ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.
- אושרה תכנית להקמת שכונת "מצפה תלפיות" בהיקף של כ-900 יח"ד
- לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.
