6 חשודים נעצרו בחשד להונאת פורקס בארץ ובעולם של עשרות מיליוני יורו
יחידת הסייבר בלהב 433 עצרה אתמול 6 חשודים בחשד להונאת משקיעים ברשת ומתן תשתית לביצוע עבירות מרמה למאות משרדי פורקס ברחבי העולם בהיקף עבירות של כעשרות מיליוני אירו אשר שימשו עפ"י החשד ארגוני פשיעה בארץ ובעולם.
יחידת הסייבר בלהב 433 בשיתוף עם הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, יחידת יהלום ברשות המיסים ומשרד התובע הראשי לפשיעת סייבר של מדינת בוואריה בגרמניה, פתחו בחקירה בחשד להונאת משקיעים ברשת.
מהחקירה עולה כי מספר חשודים סיפקו בשנים האחרונות תשתית לביצוע עבירות מרמה למאות משרדי פורקס ברחבי העולם, במצג של מסחר אינטרנטי באמצעות פלטפורמות מסחר באינטנרט. התשתיות שסופקו ע"י החשודים שימשו ארגוני פשיעה, בארץ ובחו"ל, שהפעילו משרדי השקעות שביצעו הונאות כלפי קורבנות ברחבי העולם.
עפ"י החשד, החשודים פנו באמצעות נציגי מכירות לקורבנות ברחבי העולם והציגו עצמם כסוחרים בכלים פיננסיים; מטבעות קריפטו, פורקס ועוד. הפניות התבצעו ממוקדים טלפוניים במדינות שונות בעולם; בולגריה, סרביה, אוקראינה, גיאורגיה, קוסבו וישראל.
- גרמניה מרחיבה את עסקת חץ 3: היקף הרכש מישראל חצה את רף 6.7 מיליארד הדולר
- רחפנים בשמי ברלין: איך גרמניה ואירופה כולה נלחמת בתופעה שמשבשת את התעופה האזרחית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הקורבנות העבירו תשלומים לחשבונות החשודים לאחר הבטחה לרווחים גבוהים, כאשר החשודים מציגים בפניהם מצג שווא לפיו אותם כספים ישמשו למסחר בכלים הפיננסיים שהם בחרו ובהתאם להמלצות הסוכנים, אך בפועל, הכספים ששולמו נצברו בחשבון החשודים והחברות החשודות והפכו למקור פרנסה עבורם.
הפעילו חברות קש
עוד עולה מהחקירה כי החשודים העבירו את כספי הקורבנות לחשבונות בנק במדינות שונות; גרמניה, צ'כיה והונגריה והם נפתחו ותופעלו ע"י חברות קש, סוכנים פיננסיים או ספקי שירות תשלום.
בחקירה השתתפו נציגי משרד התובע הראשי לפשיעת סייבר של מדינת בוואריה בגרמניה, אשר איתרו 5 קבוצות שהפעילו פלטפורמות הונאה החל משנת 2018. החוקרים מגרמניה גבו מאות רבות של עדויות קורבנות בהיקף עבירה של כעשרות מיליוני אירו.
- כללי הבית: המדריך המלא להישרדות (והצלחה) בבית המשפט
- חברת הארנק באילת: הערעור שהתקבל והזיכוי שנשלל
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- צוואה ביקשה לנשל אם לשמונה - בית המשפט התנגד
במהלך פשיטה של חוקרי ובלשי היחידה, ביחד עם שוטרי מתפ"א וחוקרי יחידת יהלום ברשות המסים נעצרו 6 חשודים כאמור ועוכבו לחקירה חשודים רבים נוספים וכולם נחקרו במשרדי היחידה.
היום יתקיים דיון בהארכת מעצרם בבית המשפט השלום בראשל"צ. החקירה מתנהלת בליווי מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה.
- 3.אליקו 05/09/2023 15:28הגב לתגובה זומספיק לראות את רשימת המדינות שבהן פועלת הרשת כדי להבין לאן הגענו ולאן עוד נתדרדר עם ההפיכה המשטרית: בולגריה, סרביה, קוסובו, גאורגיה, אוקראינה המדממת שלא באשמתה. אמור לי מיהם שותפיך לפשעים, לתרמית ולנוכלות ואומר לך מי אתה.
- 2.חזאי כלכלי 05/09/2023 14:58הגב לתגובה זולמה אין שם חברה שמות בעלים מה מסתירים או מפחדים .
- 1.גד 05/09/2023 13:18הגב לתגובה זוהגיע הזמן לבייש ולגרום לטיפוסים האלה בושה גדולה. הם מוציאים שם רע לישראל, ליהודים ולכולנו.
בית משפט (גרוק)המתנה של ארבע שעות הובילה לפיצוי של מיליונים
בית משפט השלום בתל אביב אישר הסדר פשרה בתובענה ייצוגית נגד רשפים דלתות: הלקוחות שהמתינו לביקורי התקנה ותיקון של טכנאי החברה יקבלו הארכת אחריות בשווי מצטבר של כ-3 מיליון שקל, לאחר שנקבע כי תיאום חלונות זמן ארוכים פגע בזכויות הצרכנים ובזמנם
הדלת כבר היתה מותקנת, הבית סגור, סדר היום השתנה, וההמתנה הלכה והתארכה. עבור לקוחות רבים של רשפים דלתות, זה היה תסריט מוכר: ביקור של מתקין או טכנאי שתואם לטווח של ארבע שעות, שבמהלכן נדרש הלקוח להישאר בבית, להמתין, לדחות פגישות ולעתים גם להפסיד יום עבודה. מה שנתפש במשך שנים כגזירת גורל צרכנית, נהפך לבסיס של תובענה ייצוגית, שהסתיימה כעת בפסק דין מפורט ובאישור הסדר פשרה רחב היקף, שבמרכזו פיצוי לציבור הלקוחות והתחייבות לשינוי התנהלות עתידי.
פסק הדין ניתן בבית משפט השלום בתל אביב על ידי השופט ליאור גלברד, במסגרת תובענה ייצוגית שהגישה זוהר יעקבסון נגד רשפים דלתות. ההליך עסק בפרקטיקה של תיאום ביקורי הובלה, התקנה ותיקון של דלתות ומוצרי החברה, בטווחי זמן של ארבע שעות, שלטענת המבקשת חרגו מהוראות חוק הגנת הצרכן ופגעו בזכויות הלקוחות. על פי המתואר בפסק הדין, המקרה הפרטי שממנו צמחה התובענה אינו חריג. יעקבסון רכשה דלת כניסה מתוצרת רשפים, ולאחר שהתגלתה תקלה ביקשה לתאם ביקור טכנאי. הביקור נקבע ליום מסוים, בטווח שבין 10:00 ל-14:00. ארבע שעות של המתנה, ללא אפשרות לדעת מתי בדיוק יגיע הנציג. לטענתה, לא מדובר במקרה נקודתי אלא במדיניות שיטתית, שננקטה כלפי לקוחות רבים. במסגרת הבקשה לאישור התובענה הייצוגית צורפו גם ראיות נוספות, לרבות הליך משפטי אחר שבו הודתה החברה כי זהו חלון הזמן המקובל אצלה.
בבסיס התביעה עמדה פרשנות של סעיף 18א לחוק הגנת הצרכן, העוסק בזמני המתנה לביקור נותן שירות בבית הצרכן. הסעיף קובע כי כשנדרש ביקור של שליח, מתקין או מתקן, על העוסק לתאם מועד כך שזמן ההמתנה לא יעלה על שעתיים מעבר לשעה שנקבעה. לטענת המבקשת, תיקון לחוק שנכנס לתוקף ב-2018 הרחיב את תחולת ההסדר, כך שהוא חל על כלל נותני השירות ולא רק על טכנאים של מוצרי חשמל, כפי שהיה בעבר. תכלית התיקון, כך נטען, היא פשוטה וברורה: לכבד את זמנו של הצרכן ולמנוע פגיעה בשגרת יומו.
רשפים דלתות מצדה, דחתה את הטענות. בתשובתה לבקשה לאישור היא טענה כי החוק אינו חל עליה במלואו, וכי פרשנות המבקשת מרחיבה יתר על המידה את הוראות הדין. החברה הסתמכה בין היתר על חוות דעת של ארגון אמון הציבור, שלפיה החובה הנוגעת לזמני המתנה קשורה למוצרים מסוימים בלבד, ובראשם מוצרי חשמל, ואינה חלה בהכרח על דלתות. עוד נטען כי גם כשתואם חלון זמן של ארבע שעות, בפועל ברוב המקרים הגיעו נציגי החברה מוקדם יותר, כך שהלקוחות לא נדרשו להמתין את מלוא הזמן.
- נדחתה בקשת אמזון: ייצוגית של צרכנים תתברר בישראל
- האם פייסבוק פוגעת בפרטיות של מי שאינם משתמשים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הפרה של החוק, ללא קשר למועד ההגעה בפועל
המבקשת לא קיבלה את הדברים. בתגובתה היא טענה כי עצם קביעת חלון זמן של ארבע שעות מהווה הפרה של החוק, ללא קשר למועד ההגעה בפועל. לדבריה, מדובר בפרקטיקה שמנצלת את העובדה שהחוק קובע פיצוי סטטוטורי רק לאחר חלוף פרק זמן מסוים, ומאפשרת לעוסקים להתיישר פורמלית עם הדין, אך לפגוע בפועל בצרכנים. עוד הודגש כי המונח "טובין" בחוק הגנת הצרכן אינו מוגבל למוצרי חשמל, אלא כולל כל נכס מוחשי שאינו מקרקעין, ובהגדרה זו נכללות גם דלתות.
בית משפט (X)כללי הבית: המדריך המלא להישרדות (והצלחה) בבית המשפט
רובנו נגיע לבית המשפט לפחות פעם אחת בחיים, ושם חוקי המשחק משתנים לחלוטין. מניהול העדות ועד קוד הלבוש והתנהלות בדיוני וידאו - כך תימנעו מטעויות באולם שעלולות להרוס לכם את התיק
שופטים נוטים להעריך עדים שאינם מנדבים מידע מיותר ואינם מנסים לנחש תשובות לשאלות שאינם יודעים. ניסיונות להתחכם עם עורך הדין החוקר או להפגין ציניות על הדוכן נרשמים מיד בפרוטוקול ופוגעים אנושות במהימנות. הכלל החשוב ביותר הוא הפניית התשובות ישירות לשופט; קשר עין עם כס השיפוט משדר ביטחון ואמת, בעוד שוויכוח עם עורך הדין החוקר משדר מגננה.
הטעות הנפוצה ביותר של נאשמים היא ההתפרצות לדברי התובע או העדים כאשר נאמרים דברים שנתפסים בעיניהם כשקריים. השופטים מחמירים מאוד עם הפרעות מסוג זה. כל הערה או השגה צריכה להירשם בכתב ולהימסר לעורך הדין בפתק, כדי לא לפגוע בריכוז של צוות ההגנה או לעורר את חמת השופט. בנוסף, חשוב לזכור ששתיקת הנאשם בבית המשפט עלולה לשמש כחיזוק לראיות התביעה, ולכן עמידה על הדוכן דורשת הכנה מנטלית מדוקדקת וניהול קר רוח של כל מילה.
בתי המשפט נוטים להטיל הוצאות כספיות כבדות על בעלי דין שמנהלים "ויכוחי רחוב" בתוך האולם או מעליבים את הצד שכנגד. ניצחון בתיק אזרחי מושג דרך הוכחת עובדות, והתנצחות מילולית רק מסיטה את תשומת הלב של השופט מהעיקר.
- הצוואה נועדה להבריח נכסים מנושה – השופטת פסקה שיש לקיימה
- קרב הירושה על המיליונים: הידועה בציבור נגד הילדים. מה קבע השופט?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
קהל, משפחות ודיוני וידאו: האחריות של הסובבים
