אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף
הוועידה הכלכלית

"צים תגיע לרווחיות גבוהה. לא כמו בקורונה, אבל במאות מליונים"

אלי גליקמן מנכ"ל צים אמר בוועידה הכלכלית של ישראל: "אנחנו נמצאים בתחום שהוא מאוד תנודתי. למשקיעים אני מסביר זאת כבר תקופה. אני לא אומר לא להשקיע בנו. אני אומר שאנחנו חברה שצריך בשבילה אורך נשימה" וגם - "תוך שנה וחצי, נכפיל את כושר ההובלה של צים"
עדן ספיר | (9)

צים היא סיפור מרתק. חברה שלפני שנתיים וחצי גייסה בוול-סטריט לפי מחיר מניה של 12 דולר. היום היא נסחרת באותו המחיר. אלא שמאז היא חילקה דיבידנדים של כ-40 דולר למניה, כך שבפועל היא במחיר של 52 דולר בהשוואה למחיר ההנפקה.  חוץ מזה, החברה נכנסה לבורסה האמריקאית עם מאות מיליוני דולרים בודדים בקופה. היום יש להם 3.2 מיליארד דולר. התקופה עכשיו קשה מאוד, מאתגרת מאוד בתחום הספנות. אבל דווקא עכשיו, כשהמניה נסחרת ב-40% על המזומנים, יש לה סיכוי טוב לעבור את הסייקל השלילי הזה. היא נערכת להחלפת הצי שלה כשבסוף 2024, מעל 50%  מהצי יהיה חדש ויהיה תחרותי מאוד. היא תהיה החברה, כך מעריכים מנהליה, עם התמהיל הכי תחרותי מול החברות האחרות. אלי גליקמן מנכ"ל צים, הגיע לוועידה הכלכלית של ישראל וסיפק תחזית מעניינת על רקע בחירת החברה לאחת מהחברות המובילות בדירוג ביזפורטל (לדירוג ביזפורטל - 5 המניות הגדולות המעניינות להשקעה) אלי גליקמן, מנכ אלי גליקמן, מנכ"ל צים. צילום: שלומי יוסף  

"מר גליקמן, ברכות על הזכייה", התחיל אבישי עובדיה, עורך ביזפורטל, את הראיון עם מנכ"ל צים, "תודה. אני רואה את החברות שנבחרו איתנו. אנחנו נמצאים בתחום שהוא מאוד תנודתי. למשקיעים אני אומר זאת כבר תקופה. אני לא אומר לא להשקיע. אני אומר שאנחנו חברה שצריך בשבילה אורך נשימה."   
לאן פני החברה במבט קדימה? "כשהגעתי לחברה, היא הייתה  קרובה לפשיטת רגל עם קרוב ל-150 מיליון דולר מזומן בקופה ולמעשה, תוצאות הפעילות תפעולית היו ברמה מאוד נמוכה עם עננה כבדה על עתידה. כשאמרתי שצים תהיה אחת משלוש החברות הכי רווחיות בתחום הספנות המכולות, צחקו מאחורי גבי. כשאמרתי לחברי הבורד שאני צריך שלושה דברים כדי להצליח בחברה, גם אז הם גיחכו. ראשית, ביקשתי אישורים לבונוסים, שנית אופציות לטווח ארוך לחברי ההנהלה ושלישית, שלא יפריעו לי. הם אמרו לי: 'למה צריכים אופציות ובונוסים בחברה שלא יודעת להרוויח?'.  "שאלתי את המנכ"ל לפני: 'החברה קיימת כ-75 שנים, כמה שנים החברה הרוויחה?' - הוא היה סמנכ"ל כספים והתשובה שלו הייתה 'האמת שמעל שישים שנה החברה מפסידה כסף'.  העבר של צים לא היה הכי טוב. באתי ואמרתי שהחברה תהיה אחת משלושת החברות הכי רווחיות. בפועל, עמדנו בזה ויותר. צים, בשלוש השנים האחרונות הרוויחה מעל עשרה מיליארד דולר, רווח נקי, מעבר לשנה הנוכחית שהיא שנה מאתגרת, ואנחנו מפסידים כסף, אבל נשתפר". "אני זוכר תמיד את 'טבע', כחברה רווחית ביותר שהייתה פה בישראל. מסתבר שטבע הרוויחה מעל מיליארד דולר ברבעון בשיא הרווח, זה היה בסביבות 2010 ואנחנו, בשיא שלנו הרווחנו במספר רבעונים 1.4 ו-1.7 מיליארד דולר רווח נטו. יצאנו להנפקה כנגד כל הסיכויים בתקופת הקורונה. לאחר מכן, עוד פעם באתי לבורד וכשהגעתי עם הרצון לגשת להנפקה, הם לא האמינו למה שהם שומעים, אמרתי שאנחנו הולכים להנפיק את החברה בבורסה לטעמי הטובה ביותר בעולם. קודם כל ניו-יורק, עם כל הכבוד לבורסה הישראלית. הצלחנו להנפיק את החברה בסדר גודל של מיליארד וחצי דולר שווי. גייסנו בסביבות מאתיים מיליון דולר בתוך שנתיים לאחר הנפקה והחזרנו למשקיעים מעל 4.5 מיליארד דולר דיבידנד, זה פי עשרים למי שהשקיע בחברה בתקופה של שנתיים, אלו מספרים פנומינליים אך מצד שני - תעשיה קשה". "השנה, כפי שרואים - אנחנו יודעים להפסיד והרבה. אני רוצה להדגיש - התחלנו להכין את החברה מיד בשיא ההצלחה למשבר הזה. שבועיים לאחר ההנפקה חתמנו עסקה ראשונה לאוניות הכי חדשניות מונעות בגז נוזלי - גם לא מזהמות וגם יעילות. האוניות הרשמיות התחילו להגיע לפני מספר חודשים. בשנה וחצי הקרובות, נקבל 46 אוניות חדשות ויהיה לנו את הצי הכי חדש בתעשייה, יותר מאשר נכפיל את כושר ההובלה שלנו. מעל בסביבות 60% מהאוניות יהיו חדשות, מה שיביא להתייעלות מאוד משמעותית בעלות ולמעשה, בחיסכון ובעלויות בין 30% ל-50% וזה יביא ליכולת להתמודד גם עם שוק קשה כמו שהמחירים היום נמצאים ולהביא את החברה לרווחיות". זה אומר בעצם שאתם תהיו תחרותיים מאוד גם מול גופי הענק בתחום? "יש יתרון לגודל, חברת צים נחשבת מספר 10 בעולם ובחודשים הקרובים נהפוך להיות מספר 9 בעולם לפי קצב ההצטיידות. כבוד גדול להיות חברה ישראלית שמתחרה עם חברות עולמיות. זה קשור גם באוניות וגם בפעולות אחרות שאנו עושים. אנו החברה הכי חדשנית בתחום IT ופיתוחי הטכנולוגיה בין חברות הספנות. לפני שהגעתי לחברה עבדתי בתחום הסלולר וכשהגעתי לחברה, הערכתי את החברה ואת תעשיית הספנות כולה כ-15 שנים באיחור לעומת הסלולר, רק שתבינו איפה התעשיה נמצאת - עשינו מהפך גם בתחום הזה. ביחד עם האוניות והטכנולוגיה נגיע להיות החברה הכי יעילה בעולם, זה יביא אותנו לרווחיות מאוד גבוהה. יש לנו שנה וחצי של טרנזישן טיים עד שנגיע ליהנות מכל ההשקעות שלנו". תקופת הקורונה עם הרווחים הגדולים כמובן לא תחזור, אבל צים מכוונת לרווחיות גם בזכות השיפור הטכנולוגי אותו מדגיש גליקמן ואולי גם דרך רכישות. גליקמן חושף שצים התעניינה בנקודת זמן מסוימת שאל על היתה במשבר ברכישת פעילות של אל על, כנראה בתחום הובלת הסחורות, וירדה מזה. יש לכם באמת רצון להתפתח להובלה, תובלה, הסעה בחברות תעופה?  "כל הזמן אנו בוחנים אפיקים חדשים. יש לנו מעל שלושה מיליארד דולר בקופה. 10%-8% מההכנסות שלנו מגיעות מישראל, כל השאר זה מהעולם. לצורך הנושא האווירי - עשינו בחינה, בעיקר של הטסה של מטענים, בין מקומות בעולם, בעיקר בין סין לארצות הברית ואירופה ויש לנו פעילות בתחום הזה. אנו בוחנים את העסק הזה כאופציונלי אך התחרות היא לא פשוטה. יש לנו פעילות קטנה רווחית אבל קטנה מדי כדי לבחון האם כדאי לנו להיכנס לתחום". בהינתן היעילות והרווחיות התפעולית הצפויה בענף, והגידול במכירות, הגיוני שהחברה תשיג רווחיות שיכולה להגיע ל-5%-4% ומחזור שיכול להגיע מעכשיו ל-1.4, או מעל 2 מיליארד? "בתחום שלנו, חברה טובה מסתובבת סביב 3%, חברה טובה מאוד 4%, חברה מצוינת, והן מעטות מגיעות ל-5%. יש הרבה מאוד עבודה בלוגיסטיקה ומעט מאוד הנאה בתחום הזה. בספנות, זה תעשיה שמתעניינת בסייקלים, אפשר להפסיד הרבה ולהרוויח הרבה. אני מעריך שעם ההתייעלות שהחברה עוברת- נגיע לרווחיות גבוהה הרבה יותר מהמספרים שאתה מציין, אבל, אין נביא בעירו, התעשיה קשה. בעוד שאנחנו מדברים עכשיו, יש גורמי חוץ שמשפיעים, שאינך יכול לשקלל אותם. יש עכשיו שני טייפונים באזור אסיה ובהונג-קו נג וסין ובנוסף יש שני הוריקן בארצות הברית. יש למי שלא יודע, בצורת בפנמה שמגבילה את כמות האוניות ואת המשקל שהן יכולות לשאת בתעלה, מה שגורם לצוואר בקבוק והשפעות שאפשר לתכנן מצוין אבל יש גורמים חיצוניים שמשפיעים עליך ואינך יכול לשקלל. כל היום אנו מחפשים אלטרנטיבות ועובדים חזק מאוד על שיתופי פעולה על מנת להוריד עלויות ואני מעריך שתשמע על זה בתקופה הקרובה. עם שיתופי פעולה שלנו, והתייעלות הצפויה אין לי ספק שנגיע לרווחיות מאוד גבוהה, לא בטוח שכמו בתקופת הקורונה, אז הרווחנו מיליארדי דולרים, אבל נגיע למאות מיליונים". צים גרף שנה      צים - גרף שנתי  

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    ת. 07/09/2023 18:40
    הגב לתגובה זו
    לכל המשחירים החברה התעיילה מאוד ותמיד להצליח, פשוט עכשיו זאת תקופה בעייתית לכולם גליקמן מנכ״ל מצויין וחכם ????
  • 7.
    צים למטה ואל על למעלה,מי היה מאמין בזמן הקורנה שזה יהיה (ל"ת)
    שי.ע 05/09/2023 21:19
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    איזה מנכ"ל קשקשן....כמה שטויות בראיון אחד... (ל"ת)
    ביטן 05/09/2023 18:48
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    רועי 05/09/2023 15:14
    הגב לתגובה זו
    מזלכם שהיתה קורונה ויכולתם לטחון את הקליינטים במחיר גבוה פי 10. בלי הקורונה אתם בחדלות פירעון כבר עכשיו.
  • 4.
    חןשי הארכי 05/09/2023 14:25
    הגב לתגובה זו
    החברה היא חברת קומודוטיס לכל דבר. הניהול משפיע רק בשוליים. ירידה בתעריפי ההובלה ידרדרו את הנייר. המזל של צים:: אין לתעריפים איפה לרדת. מהמחיר הנוכחי רק לעלות. המסקנה: מכירת פוטים.
  • 3.
    משקיף 05/09/2023 14:12
    הגב לתגובה זו
    ללא הקורונה צים היתה נשארת כפי שהיתהמה אתה טוען מר מנכ"ל?! שחזית את הקורונה???הנה נגמרה הקורונה וחזרתם להפסיד מאות מליונים
  • בלי גליקמן החברה היתה פושטת רגל (ל"ת)
    דוד 05/09/2023 15:36
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    רני בן יהודה 05/09/2023 14:02
    הגב לתגובה זו
    כל העובדים מדוכאים וההנהלה מרעה את התנאים כדי שהעובדים יתפטרו. צפי להפסד של 500 מיליון דולר השנה!!!
  • 1.
    אם לא הקורונה אין מצב שהיה שקל בחברה, בוא נראה אות 05/09/2023 13:49
    הגב לתגובה זו
    אם לא הקורונה אין מצב שהיה שקל בחברה, בוא נראה אותו בתקופה כזאת מייצרת רווחים
בנקים
צילום: אילוסטרציה
סקירה

הבנקים זינקו בכ-6%, הפניקס זינקה 7%; סאפיינס ב-24%

נעילה חיובית בתל אביב: הבנקים זינקו על רקע הגדלת הדיבינד הצפוי, סאפיינס זינקה בעקבות הרכישה המסתמנת 

מערכת ביזפורטל |

המסחר ננעל בירוק בוהק: מדד ת"א 35 הוסיף 1.42% ומדד ת"א 90 עלה 1.59%.

במבט על הסקטורים, מדד הבנקים זינק 5.88%, מדד הביטוח עלה 3.4%, מדד הנפט והגז סגר שלילי ב-0.78% ומדד הנדל"ן עלה 0.82%. הבנקים כמובן גנבו את ההצגה. עליות מטורפות של 6%, בעיקר כי הם יחלקו 50% מהרווחים ברבעון הקרוב כדיבידנדים ומדובר על דיבידנדים מאוד משמעותיים. 



מדד MSCI עושה עדכון ומניית הפניקס הפניקס 6.73%   צפויה להיכנס למדד. עדכון MSCI - הפניקס מצטרפת למדד MSCI ישראל, מי עוד ברשימה?

בנק ישראל יאפשר לבנקים לחלק עד 50% מהרווח הנקי לבעלי המניות כדיבידנד, לעומת 40% עד כה, צעד שתקף בשלב זה רק לרבעון השני וייבחן מחדש ברבעון הבא. ההחלטה מגיעה על רקע ירידה ברמת הסיכון במשק, עודפי הון משמעותיים והיערכות הבנקים לפרסום דוחות חזקים במיוחד. המניות במגמה חיובית ומדד הבנקים עולה מעל 3%

חמשת הבנקים הגדולים צפויים לדווח יחד על רווח נקי של 8.5-9 מיליארד שקלים ברבעון השני, עם תשואה ממוצעת להון של 16%-17%. סביבת הריבית הגבוהה, פעילות כלכלית ערה במשק, יתרות עו"ש גבוהות ורוח גבית משוק ההון צפויים לתמוך בשורת הרווח, ולתרום לתוצאות חזקות גם בהכנסות מעמלות וניירות ערך. עם זאת, לא הכל רק ורוד. הסיכונים המרכזיים מגיעים מהגברת התחרות בשוק האשראי, לחץ רגולטורי, כולל מס זמני על רווחי יתר, והיחלשות בשוק הנדל"ן, שמתבטאת בירידה בביקושים להלוואות משכנתא. אחרי עלייה של כמעט 40% במדד הבנקים מתחילת השנה ומעל 80% ב-12 חודשים, השאלה המרכזית כעת היא לא אם הדוחות יהיו טובים, אלא כמה מזה כבר מגולם במחיר. הניתוח המלא לרבות ניתוח מניות הביטוח  -   לקראת דוחות הבנקים - יש עוד לאן לעלות? ומה עם מניות הביטוח


שלב חדש במסחר בבורסה

היום מתחיל שלב מסחר חדש במסחר בבורסה שנקרא שלב ה-TAL  (ראשי תיבות של Trading at last). שלב זה מתחיל מיד לאחר שלב הנעילה והוא נמשך כ-5-6 דקות. בשלב זה ניתן להעביר הוראות קנייה ומכירה ללא מחיר. ככל שיהיה מפגש בין קונים למוכרים הוא יבוצע לפי שער הנעילה. השלב הזה נועד בעיקר לקרנות פאסיביות - מחקות וסל שעוקבות אחרי המדדים, הן צריכות במקרים רבים להתכסות והשלב הזה מאפשר להן יותר "מרווח" כדי להתכסות ולעקוב במדויק אחרי המדדים.  

בנקים קרדיט מערכתבנקים קרדיט מערכת

למה הבנקים זינקו היום והאם זה מוצדק?

האם דיבידנד משפיע על השווי של חברה, איך זה שחלוקת דיבידנד בשיעור של 1%-1.5% ביחס לשווי, מזניקה את המניות ב-6%; ומה המחיר של הבנקים בארץ ביחס למחיר של בנקים בעולם?

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה בנקים דיבידנד


בנק ישראל מאפשר לבנקים לחלק 50% מהרווח - החלטה שמזניקה את מניות הענף, אבל האם דיבידנדים באמת משפיעים על השווי? התשובה הכלכלית היא לא. אבל בפועל, יש גופים רבים שעוקבם וקונים מניות שמחלקות דיבידנדים גבוהים והם מזרימים כספים כאשר מדיניות הדיבידנד משתפרת. הביקושים מגיעים גם מגופים כאלו, אלא שלא בטוח שיש לזה הצדקה כלכלית.


הבנקים הם עסק נהדר. הם מייצרים תשואה להון של 16%-17% בזכות תחרות נמוכה במיוחד. הפיקוח על הבנקים בשם היציבות של המערכת הבנקאית, מייצר להם רווחי עתק, כי לגישתו בנקים רווחיים הם בנקים יציבים. הבעיה שהרווח שלהם הוא הפסד שלנו, אבל למשקיעים במניות הבנקים זה מצוין. 

והנה עוד מתנה של המפקח על הבנקים: המפקח על הבנקים, דני חחיאשוילי, אישר היום לבנקים לחלק דיבידנד מוגדל בשיעור של עד 50% מהרווח הנקי בגין תוצאות הרבעון השני של 2025. מדובר במהלך נקודתי שלא ברור אם יחול באופן גורף על רבעונים עתידיים. בינתיים, בכל חלוקה נוספת, הבנקים יידרשו לפנות שוב לפיקוח. אלא שמשקבע המפקח שזה אפשרי, הוא לא יכול כבר ללכת אחורה, אלא אם תנאי השוק ישתנו לרעה.   


ההודעה הובילה לראלי מהיר במניות הבנקים, כאשר מדד הבנקים מזנק בכ-6% ומושך מעלה את מדד ת"א 35 שעולה בלמעלה מ-1.4%.

 הערכנו כאן שרווחי הבנקים יסתכמו ברבעון ב-8.5 עד 9 מיליארד שקל - לקראת דוחות הבנקים - יש עוד לאן לעלות? ומה עם מניות הביטוח.  מאחר שחלק גדול ממניות הבנקים מוחזקות בידי גופים מוסדיים, המשמעות היא שקרנות הפנסיה, קופות הגמל ועמיתי קרנות ההשתלמות ייהנו מהגידול בחלוקה. במקביל, בעלי השליטה בשני הבנקים שבהם יש גרעין שליטה - מזרחי טפחות (אייל עופר והאחים וורטהיים) והבינלאומי (צדיק בינו) יקבלו דיבידנדים שמנים שמוערכים ב-300 מיליון שקל. 


עונת הדוחות הכספיים בבנקים תיפתח ביום שני עם פרסום דוחות הבינלאומי, ותימשך עם לאומי והפועלים ביום רביעי, ודיסקונט ומזרחי טפחות ביום חמישי.  הבנקים ימשיכו להציג צמיחה בפעילות, הכנסות מימון גבוהות והפרשות נמוכות יחסית להפסדי אשראי. ברקע, האינפלציה ברבעון השני (1.3%) תרמה לשורת הרווח, בעיקר בשל עודף נכסים צמודי מדד במאזני הבנקים. עם זאת, תרומה זו היא נומינלית בלבד.