הפד הבנק המרכזי של ארהב
צילום: טוויטר

אחרי דוח התעסוקה היום - מה הסיכויים להמשך העלאות הריבית של הפד'?

האבטלה בארה"ב עלתה, אך לא בטוח שזה מספיק בשביל הפד' בכדי להוריד את הרגל מהגז - מה ההיסטוריה מלמדת אותנו?
מתן קובי | (4)

אחד הגורמים עם השפעה הרבה ביותר על שוק המניות בארה"ב הוא ריבית הבנק המרכזי, אשר עומדת כעת על הטווח של בין 5.25% ל-5.5%. הפד' החל את העלאות הריבית במרץ של שנה שעברה בתגובה לאינפלציה שהרימה ראש, מאז נרשם אחד מסבבי העלאת הריבית החדים ביותר אי פעם. בסופו של דבר האינפלציה רשמה את השיא שלה לפני יותר משנה, אך חברי הבנק המרכזי המשיכו בכל זאת להדגיש כי המלחמה הזו עוד לא נגמרה.

כשנה וחצי עברו מאז התחיל הפד' להעלות את הריבית ומשקיעים רבים מחכים בקוצר רוח לרגע שיכריזו בבנק המרכזי כי אין יותר צורך בהעלאה של הריבית. יעד האינפלציה של הפד' עומד על 2% ונכון לנתונים של חודש יולי, האינפלציה בארה"ב עומדת על 3.2% - נתון מאוד קרוב ליעד, אך באותה מידה כך הוא גם רחוק.

אפילו שרוב חברי הפד' הנוכחיים כנראה היו בבית הספר באותן שנים, הם מודעים טוב מאוד למה שקרה בארה"ב באמצע שנות ה-70 עד תחילת שנות ה-80. האינפלציה החלה להרים ראש בשנת 1972 עם מעט יותר מ-3% עד שהגיעה לשיא של כ-12% ב-1976. בכדי להלחם באינפלציה הבנק המרכזי העלה את הריבית עד לרמה של 12% ואכן, האינפלציה החלה לרדת ותוך שנה וחצי היא הגיעה למתחת ל-6% וביחד איתה ירדה גם הריבית של הבנק המרכזי.

הורדת הריבית בטרם עת אפשרה לאינפלציה לחזור ולהרים את הראש בשנת 1977 והיא הגיעה לשיא של 14% בשנת 1980, בתגובה נאלץ הפד', בראשותו של הנגיד פול וולקר, להעלות את הריבית עד לרמה של 19%. בסופו של דבר הריבית ירדה אל מתחת ל-10% רק לקראת סוף 1982 והאינפלציה ירדה בעקביות מהשיא של 1980 בעקביות במשך 7 שנים עד למתחת ל-2%.

חברי הפד' הנוכחיים לא רוצים להכניס את כלכלת ארה"ב לטלטלה ולקשיים כמו אז בשנות ה-70, ועל כן הם רוצים לוודא שהאינפלציה לא תחזור לעלות, כי הם יודעים שלאחר שמורידים ממנה את הרסן, קשה להשתלט עליה שוב. 

כאמור, לפי הנתונים הנוכחיים האינפלציה נמצאת תחת שליטה, אך חברי הפד' הבהירו זאת רבות - הם זקוקים לעוד מידע בכדי לוודא את הניצחון אל מול האינפלציה. חלק מאותו המידע שרוצים לראות בפד' הוא בנוגע לשוק התעסוקה בארה"ב, יותר ספציפית - שיעור האבטלה. חברי הבנק רוצים לראות האטה בכלכלה אשר תתבטא באבטלה עולה והנתונים מדוח התעסוקה היום עשויים להיות הניצנים הראשונים לכך, אחרי תקופה ארוכה של המתנה. 

דוח התעסוקה לחודש אוגוסט בארה"ב פורסם היום והפתיע, כאשר האבטלה עלתה ל-3.8%, מעבר לצפי לנתון של 3.5% (בדומה לחודש שעבר) - הנקודה הגבוהה ביותר מאז מרץ שנה שעברה. שיעור השתתפות עלה גם הוא, אל 62.8% לעומת הצפי ל-62.6% ומדובר על הנקודה הגבוהה ביותר מאז פרוץ הקורונה. בנוסף, למשק נוספו בחודש האחרון 187 אלף משרות, מעל הצפי לנתון של 170 אלף משרות.

קיראו עוד ב"גלובל"

מדובר כאמור על נתון אבטלה יחסית גבוה, כמו שהפד' רוצה לראות, אך יש לחכות עוד מספר חודשים בכדי לראות אם המגמה אכן ממשיכה. אותו העניין תקף לגבי האינפלציה וחשוב לזכור - אינפלציית הליבה (ללא מזון ואנרגיה), עדיין נמצאת בנקודה גבוהה יחסית. לפי הנתונים של חודש יולי, אינפלציית הליבה עלתה ב-4.7% בראייה שנתית, מרחק לא גדול מהשיא של 6.6% שנרשם בחודש אוקטובר שעבר.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    העלת ריבית עובדת להוריד אינפלציה בארהב וב ישראל (ל"ת)
    שי 02/09/2023 12:46
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    לילי 02/09/2023 08:27
    הגב לתגובה זו
    הפד לא לבד . הריבית יכולה להשפיע בטווח הקצר . אם הממשל לא יצמצם את התקציב האינפלציה תחזור . אם הציבור יחשוב שהאינפלציה גבוהה מהריבית הוא ירוץ לקנות נכסים ומוצרים בריבית גבוהה .
  • 2.
    אנונימי 02/09/2023 07:30
    הגב לתגובה זו
    הפד לא יוריד ריביות עד שאינפלציה לא תרד !!
  • 1.
    חיים 02/09/2023 04:59
    הגב לתגובה זו
    מעודדים אבטלה של העניים ביותר שאינם גוררים אינפלציה ומגדילים הוצאות הממשלה לתמיכה בעניים.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.