למרות ההשקה של מודל 3 המעודכן, טסלה מאבדת יותר מ-4% - מה הקשר ליצרניות ה-EV הסיניות?
חדשות חיוביות אצל טסלה TESLA INC , החברה השיקה עדכון למודל 3 ומדובר על שינויים של 50% ברכיבים הכוללים של הדגם הישן וטווח הנסיעה צפוי לעלות בעד 10% ועשוי להגיע ל-515 קילומטר בדגם הבסיסי או 629 ק"מ בגרסת ה-LR. למרות הורדות המחירים בשנה האחרונה, הדגם המעודכן של החברה יהיה גבוה מהדגם המקורי כשבארץ למשל הגרסה הסטנדרטית תעלה 206 אלף שקל לעומת 192 של הגרסה הקודמת.
בין המדינות אליהן יגיעו הרכבים החדשים נמצאת סין - שוק הרכבים החשמליים הגדול בעולם. המהלך של החברה צפוי לעזור עם המכירות במדינה, כאשר במחצית הראשונה של השנה טסלה מסרה כ-294 אלף רכבים בסין, עלייה של כ-50% לעומת שנה שעברה. בסה"כ נמכרו 112 אלף יחידות ממודל 3 המקורי - עלייה של 12% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, עלייה מכובדת אך נמוכה מ-50% במודל Y.
הדגם החדש עשוי גם להגדיל את היקפי המכירות של הדגם החדש (וסך המסירות של טסלה) בסין, תוך כדי שהוא עוזר לשפר את מרווחי הרווח של החברה, אשר נפגעו עקב מלחמות המחירים אליהם נכנסה החברה. ברבעון השני של השנה החברה רשמה שיעור רווח גולמי של 18.2% לעומת 19.3% ברבעון שלפני כן וברבעון המקביל הנתון עמד על 25%. שיעור הרווח התפעולי של החברה צנח אל 9.6% בהשוואה ל-11.4% ברבעון שלפני כן ו-14.6% ברבעון המקביל.
טסלה נמצאת בנקודה בעייתית - היא מעוניינת למסור כמה שיותר מכוניות, אך בסופו של דבר כדי להגיע לנקודה זו צריך להוריד מחירים וכמו שניתן לראות בנתונים מהלך שכזה שוחק את הרווחיות. טסלה כמובן יכולה להמשיך להוריד מחירים ולמכור יותר מכוניות, אך היא עלולה להגיע לנקודה בה הרווח למכונית לעומת העלות שלה פשוט לא יהיה משתלם, וכאן בא לידי ביטוי הדגם החדש - גם עם נתונים משופרים ומראה רענן וגם עם מחיר יותר גבוה.
- אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
- ניצחון למאסק: בית המשפט העליון החזיר את חבילת השכר ההיסטורית של טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למה אם כן המניה צונחת היום ביותר מ-4%?
בדומה לכל חודש, יצרניות הרכבים החשמליים הסיניות מפרסמות את נתוני מסירות הרכבים שלהן לחודש החולף. מהנתונים של חודש אוגוסט, נראה כי הוא היה בין החודשים הטובים ביותר אי פעם עבור אקספנג XPENG , ניו NIO INC ולי אוטו LI AUTO INC .
אקספנג מסרה בחודש האחרון 13.7 אלף מכוניות, זאת בהשוואה ל-11 אלף מכוניות בחודש הקודם ו-9.5 אלף מכוניות בחודש אוגוסט הקודם. את שיא כל הזמנים רשמה אקספנג בדצמבר 2021, אז מסרה החברה 16 אלף יחידות בחודש. עד כה ב-2023 החברה מסרה כ-66 אלף יחידות, 26% מתחת לנתון בתקופה המקבילה אשתקד.
ניו מסרה באוגוסט הזה 19.3 אלף רכבים, בחודש שעבר (שגם היה הטוב ביותר שלה אי פעם) מסרה ניו 20.4 אלף רכבים. באוגוסט האחרון מסרה החברה 10.6 אלף רכבים ועד עד כה, החברה מסרה השנה כ-94 אלף יחידות - עליה של 32% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה.
- הפד נכנס ל-2026 מפולג: אינפלציה עקשנית, שוק עבודה מתקרר ויו"ר חדש באופק
- למרות ההבנות: סין ממשיכה להגביל חומרי גלם קריטיים לתעשייה האמריקאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
לי אוטו שברה החודש את שיא המסירות שלה עם 34.9 אלף רכבים, מעל השיא הקודם בחודש שעבר שעמד על 34.1 אלף רכבים. עד כה השנה החברה מסרה למעלה מ-208 אלף יחידות, עלייה של 175% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
בסה"כ, שלושת החברות מסרו בחודש שעבר למעלה מ-68 אלף יחידות - שיא כל הזמנים, כאשר בחודש אוגוסט הקודם הנתון עמד על 25 אלף יחידות. מתחילת השנה ועד סוף אוגוסט שלושת החברות מסרו ביחד כ-360 אלף רכבים, עלייה של 50% לעומת המצב בשנה שעברה.
גם ביחד שלושת החברות לא באמת מהוות איום על טסלה, אשר צפויה למסור בשנת 2023 כ-1.8 מיליון רכבים ו-2.4 מיליון רכבים בשנה הבאה. בכל זאת, יצרניות ה-EV הסיניות מראות לטסלה שהן לא מותרות וכי הן עובדות מאוד קשה להגדיל את נתח השוק שלהן. קצב המסירות ממשיך לגדול ואם החברות הסיניות יפעלו נכון, המגמה עשויה להמשיך ולגבור על זו של טסלה (מבחינה יחסית), עד כדי כך שטסלה תאלץ להמשיך ולשחוק את הרווחיות של הרכבים שלה.
יש לזכור שחוץ מלי אוטו, אשר ברבעון השני של השנה רשמה רווח של 326 מיליון דולר, יתר החברות הסיניות עדיין לא רווחיות בכלל, זאת בעוד טסלה רשמה בכל רבעון בשנה האחרונה רווח של בין 2.5 ל-3.7 מיליארד דולר. בנוסף וטסלה תזרים מזומנים חופשי של 1 מיליארד דולר (נכון לרבעון השני של השנה) ומזומנים ושווה מזומנים בסך של 23.4 מיליארד דולר, יותר מהשווי של ניו ושל אקספנג.
- 7.תומר 03/09/2023 08:42הגב לתגובה זוקונה רק טסלה. כי אין לה יבואן רשמי באר. לא אפרנס יבואנים
- 6.אנונימי 02/09/2023 11:57הגב לתגובה זובדרך לשווי של 4 טריליון
- 5.שכחתם את החברה הגדולה הצומחת מכולם byd (ל"ת)אורי 02/09/2023 11:04הגב לתגובה זו
- 4.בועתי 01/09/2023 22:46הגב לתגובה זוושווה 760 מיליארד דולר- יותר מכל החברות ביחד. השוק עדיין מתמחר אותה כחברת חלום אבל בסופו של דבר היא תתכנס לשווי של חברת רכב- וזה יהי סביב ה200 מיליארד דולר.
- רועי 02/09/2023 02:12הגב לתגובה זוהחברה שווה גם פי 3, כל אירופה וארהב רק טסלה על הכביש, סין זה כבר סיפור אחר אבל גם שם כולם רוצים טסלה 10 אחוז יכולים להרשות לעצמם
- 3.כמה שנאה עקבית לטסלה יש לכתבים באתר הזה. חלאס (ל"ת)מתן 01/09/2023 21:09הגב לתגובה זו
- 2.תומר 01/09/2023 20:57הגב לתגובה זוטסלה גם השיקה עולמית את הדגם החדש של ה 3 וגם העלתה מחיר ... וזה בתחילת הרבעון האחרון מה שיגרום למכירות שיא . אז על איזה שחיקה אתם מדברים ???
- 1."יצרנית הרכבים הגדולה בעולם"?? הכתב מהנדס תודעה? (ל"ת)מנכ"ל טויוטה 01/09/2023 20:24הגב לתגובה זו
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.
אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים
אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.
גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.
המיקוד עובר לחלל
מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.
בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.
- ניצחון למאסק: בית המשפט העליון החזיר את חבילת השכר ההיסטורית של טסלה
- אילון מאסק, הנפקת ספייסX ומניית טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.
