אלון מאסק טסלה
צילום: פייסבוק אלון מאסק

למרות ההשקה של מודל 3 המעודכן, טסלה מאבדת יותר מ-4% - מה הקשר ליצרניות ה-EV הסיניות?

החברה צפויה למסור השנה 1.8 מיליון רכבים ועוד 2.4 מיליון יחידות בשנה הבאה, אך החשש מהמשך השחיקה ברווחיות מטריד את המשקיעים של יצרנית הרכבים הגדולה בעולם
מתן קובי | (8)

חדשות חיוביות אצל טסלה  TESLA INC , החברה השיקה עדכון למודל 3 ומדובר על שינויים של 50% ברכיבים הכוללים של הדגם הישן וטווח הנסיעה צפוי לעלות בעד 10% ועשוי להגיע ל-515 קילומטר בדגם הבסיסי או 629 ק"מ בגרסת ה-LR. למרות הורדות המחירים בשנה האחרונה, הדגם המעודכן של החברה יהיה גבוה מהדגם המקורי כשבארץ למשל הגרסה הסטנדרטית תעלה 206 אלף שקל לעומת 192 של הגרסה הקודמת.

בין המדינות אליהן יגיעו הרכבים החדשים נמצאת סין - שוק הרכבים החשמליים הגדול בעולם. המהלך של החברה צפוי לעזור עם המכירות במדינה, כאשר במחצית הראשונה של השנה טסלה מסרה כ-294 אלף רכבים בסין, עלייה של כ-50% לעומת שנה שעברה. בסה"כ נמכרו 112 אלף יחידות ממודל 3 המקורי - עלייה של 12% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, עלייה מכובדת אך נמוכה מ-50% במודל Y.

הדגם החדש עשוי גם להגדיל את היקפי המכירות של הדגם החדש (וסך המסירות של טסלה) בסין, תוך כדי שהוא עוזר לשפר את מרווחי הרווח של החברה, אשר נפגעו עקב מלחמות המחירים אליהם נכנסה החברה. ברבעון השני של השנה החברה רשמה שיעור רווח גולמי של 18.2% לעומת 19.3% ברבעון שלפני כן וברבעון המקביל הנתון עמד על 25%. שיעור הרווח התפעולי של החברה צנח אל 9.6% בהשוואה ל-11.4% ברבעון שלפני כן ו-14.6% ברבעון המקביל.

טסלה נמצאת בנקודה בעייתית - היא מעוניינת למסור כמה שיותר מכוניות, אך בסופו של דבר כדי להגיע לנקודה זו צריך להוריד מחירים וכמו שניתן לראות בנתונים מהלך שכזה שוחק את הרווחיות. טסלה כמובן יכולה להמשיך להוריד מחירים ולמכור יותר מכוניות, אך היא עלולה להגיע לנקודה בה הרווח למכונית לעומת העלות שלה פשוט לא יהיה משתלם, וכאן בא לידי ביטוי הדגם החדש - גם עם נתונים משופרים ומראה רענן וגם עם מחיר יותר גבוה.

למה אם כן המניה צונחת היום ביותר מ-4%?

בדומה לכל חודש, יצרניות הרכבים החשמליים הסיניות מפרסמות את נתוני מסירות הרכבים שלהן לחודש החולף. מהנתונים של חודש אוגוסט, נראה כי הוא היה בין החודשים הטובים ביותר אי פעם עבור אקספנג XPENG , ניו NIO INC ולי אוטו LI AUTO INC  .

אקספנג מסרה בחודש האחרון 13.7 אלף מכוניות, זאת בהשוואה ל-11 אלף מכוניות בחודש הקודם ו-9.5 אלף מכוניות בחודש אוגוסט הקודם. את שיא כל הזמנים רשמה אקספנג בדצמבר 2021, אז מסרה החברה 16 אלף יחידות בחודש. עד כה ב-2023 החברה מסרה כ-66 אלף יחידות, 26% מתחת לנתון בתקופה המקבילה אשתקד.

ניו מסרה באוגוסט הזה 19.3 אלף רכבים, בחודש שעבר (שגם היה הטוב ביותר שלה אי פעם) מסרה ניו 20.4 אלף רכבים. באוגוסט האחרון מסרה החברה 10.6 אלף רכבים ועד עד כה, החברה מסרה השנה כ-94 אלף יחידות - עליה של 32% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

לי אוטו שברה החודש את שיא המסירות שלה עם 34.9 אלף רכבים, מעל השיא הקודם בחודש שעבר שעמד על 34.1 אלף רכבים. עד כה השנה החברה מסרה למעלה מ-208 אלף יחידות, עלייה של 175% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

בסה"כ, שלושת החברות מסרו בחודש שעבר למעלה מ-68 אלף יחידות - שיא כל הזמנים, כאשר בחודש אוגוסט הקודם הנתון עמד על 25 אלף יחידות. מתחילת השנה ועד סוף אוגוסט שלושת החברות מסרו ביחד כ-360 אלף רכבים, עלייה של 50% לעומת המצב בשנה שעברה.

גם ביחד שלושת החברות לא באמת מהוות איום על טסלה, אשר צפויה למסור בשנת 2023 כ-1.8 מיליון רכבים ו-2.4 מיליון רכבים בשנה הבאה. בכל זאת, יצרניות ה-EV הסיניות מראות לטסלה שהן לא מותרות וכי הן עובדות מאוד קשה להגדיל את נתח השוק שלהן. קצב המסירות ממשיך לגדול ואם החברות הסיניות יפעלו נכון, המגמה עשויה להמשיך ולגבור על זו של טסלה (מבחינה יחסית), עד כדי כך שטסלה תאלץ להמשיך ולשחוק את הרווחיות של הרכבים שלה.

יש לזכור שחוץ מלי אוטו, אשר ברבעון השני של השנה רשמה רווח של 326 מיליון דולר, יתר החברות הסיניות עדיין לא רווחיות בכלל, זאת בעוד טסלה רשמה בכל רבעון בשנה האחרונה רווח של בין 2.5 ל-3.7 מיליארד דולר. בנוסף וטסלה תזרים מזומנים חופשי של 1 מיליארד דולר (נכון לרבעון השני של השנה) ומזומנים ושווה מזומנים בסך של 23.4 מיליארד דולר, יותר מהשווי של ניו ושל אקספנג.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    תומר 03/09/2023 08:42
    הגב לתגובה זו
    קונה רק טסלה. כי אין לה יבואן רשמי באר. לא אפרנס יבואנים
  • 6.
    אנונימי 02/09/2023 11:57
    הגב לתגובה זו
    בדרך לשווי של 4 טריליון
  • 5.
    שכחתם את החברה הגדולה הצומחת מכולם byd (ל"ת)
    אורי 02/09/2023 11:04
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    בועתי 01/09/2023 22:46
    הגב לתגובה זו
    ושווה 760 מיליארד דולר- יותר מכל החברות ביחד. השוק עדיין מתמחר אותה כחברת חלום אבל בסופו של דבר היא תתכנס לשווי של חברת רכב- וזה יהי סביב ה200 מיליארד דולר.
  • רועי 02/09/2023 02:12
    הגב לתגובה זו
    החברה שווה גם פי 3, כל אירופה וארהב רק טסלה על הכביש, סין זה כבר סיפור אחר אבל גם שם כולם רוצים טסלה 10 אחוז יכולים להרשות לעצמם
  • 3.
    כמה שנאה עקבית לטסלה יש לכתבים באתר הזה. חלאס (ל"ת)
    מתן 01/09/2023 21:09
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    תומר 01/09/2023 20:57
    הגב לתגובה זו
    טסלה גם השיקה עולמית את הדגם החדש של ה 3 וגם העלתה מחיר ... וזה בתחילת הרבעון האחרון מה שיגרום למכירות שיא . אז על איזה שחיקה אתם מדברים ???
  • 1.
    "יצרנית הרכבים הגדולה בעולם"?? הכתב מהנדס תודעה? (ל"ת)
    מנכ"ל טויוטה 01/09/2023 20:24
    הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

האגיס
צילום: יח"צ
הטור של גרינברג

העסקה שתייצר את וול מארט של תחום הטיפוח האישי

הרכישה של יצרנית הטיילנול Kenvue בידי קימברלי קלארק תמורת קרוב ל-50 מיליארד דולר תסייע לשני הצדדים - המותגים של Kenvue "יתעוררו" וקימברלי תקבל חיזוק משמעותי שיכול למצב אותה בעמדת הובלה בשוק שהתחזיות צופות לו מכירות של 632 מיליארד דולר ב-2032. וגם: מיהי מטסרה, יצרנית התרופה להשמנת יתר שנמצאת במוקד הקרב בין פייזר לנובו נורדיסק 



שלמה גרינברג |

בתחילת השבוע ראינו (שוב) את מסלול הייסורים שצריכים המשקיעים לעבור בשנים האחרונות. ביום ג' הובטח להם, באמצעות כל אתרי התקשורת מניו יורק ועד טוקיו דרך ת"א, שהמשבר הגדול מתחיל בגלל ההערכות המטורפות ועוד כל מיני סיבות. ביום ד', כשהמשקיעים התעוררו בחרדה ממה שנראה להם כחזרה של משבר 1929, התגלה להם שכלום לא קרה. אפילו מופע האימים של ראש העיר השיעי החדש של ניו יורק ומלחמותיו בטראמפ, בביל אקמן ובמיליארדרים נוספים (שאפילו כלי התקשורת המכובדים ביותר טענו ביום ג' שתרומתו למשבר שמתפתח רצינית) לא הפריע לשוק לעלות בעוצמה.

למה חשוב לציין זאת? ראשית, כי המשקיעים, ברובם, אינם מטומטמים כפי שהתקשורת נוטה להאמין. הם רואים את התוצאות העסקיות, מבינים לאן מכוון הנשיא ומנתחים נכון את התוצאות. תיקון בהחלט מתחייב בגלל ההערכות המטורפות, אבל משבר? למה? הבעיה היא שאפילו תיקונצ'יק לא מתאפשר בגלל שמי שקורא נכון את המפה הכלכלית מבין שכרגע המניות הן עדיין המשחק המועדף בעיר לטווח הבינוני והארוך, והבעיה היחידה היא המחיר. אבל מה לעשות כשיש מספיק משקיעים, במיוחד מדורות ה-X,Y ו-Z, שמוכנים להיכנס אפילו בתיקון קטנטן. דעתי היא שמתחייב תיקון ערכים גדול בהרבה מ-2%, אבל לצורך כך מתחייב "זרז" רציני ולא שטויות מהתקשורת.

משקיעים אקטיביסטים ציפו לעסקה

מדוע קימברלי קלארק (סימול:KMB) רוכשת את Kenvue (סימול:KVUE), יצרנית הטיילנול? האמת, לא הופתעתי לראות את עסקת הרכישה הזאת בשווי של 48.7 מיליארד בשילוב של מניות ומזומן. לא הופתעתי כי מאז הונפקה KVUE, יצרנית התרופה הנפוצה בעולם לשיכוך כאבים והורדת חום, במאי 2023, היו דיבורים רבים בוול סטריט על האפשרות של מיזוג בין החברות. Kenvue הייתה מטרה של משקיעים אקטיביסטים שאינם מרוצים ממסלולה של החברה ווול סטריט. בנוסף הם ציפו שקימברלי-קלארק הוותיקה תבצע פעילות M&A משמעותית מאחר שבחמש השנים האחרונות היא לא סיפקה את הסחורה לבעלי מניותיה לאחר שבין 2009 ל-2020 שילשה המניה את ערכה.

אני הכרתי היטב את Kenvue עוד בטרם הונפקה, כשהייתה חלק מענקית התרופות ג'ונסון אנד ג'ונסון (סימול:JNJ). ג'ונסון אנד ג'ונסון הנפיקה את החברה במאי 2023. ההנפקה אמנם הצליחה, החברה גייסה 3.8 מיליארד, והמניה פתחה את דרכה הציבורית בעלייה שאיפשרה ל-JNJ למכור את כל המניות שברשותה בשוק. אבל מניית KVUE לא שימחה את בעליה כי מאז ההנפקה ירדה בקרוב ל-50%. הירידה נבעה מירידה במכירות שלוותה בירידה חדה יותר ברווח למניה, מ-1.09 דולר ב-2022 ל-54 סנט ב-2024. 

האנליסט קונהי קים מהמורנינג סטאר, שאני עוקב אחרי הניתוחים שלו בתחום הרפואה ושמכסה את קימברלי, כתב שלדעתו מסעה הקצר והבלתי מוצלח של Kenvue כחברה ציבורית נבע בחלקו מביצוע לקוי וחוסר ניסיון בפעילות כעסק עצמאי. הוא כתב שחברת מוצרי צריכה מבוססת יותר, כמו קימברלי-קלארק, יכולה לסייע בהעלאת ערכה של Kenvue, מה שיתרום משמעותית לרוכשת. הסיבה שקימברלי רכשה את Kenvue במחיר כזה - פרמיה של 46% אבל במחיר שלמעשה מייצג את מחיר ההנפקה ב-2023 - קשורה לכך.