וואווי
צילום: Google Street View

השקת המכשיר החדש של וואווי מעוררת עניין: הצליחה לייצר שבבי 5G?

 ענקית הטכנולוגיה הסינית, אשר סובלת מסנקציות אמריקאיות קשות, השיקה אתמול סמארטפון חדש, ועוררה לא מעט תהיות מצד משתמשים ואנליסטים האם החברה הצליחה לשים את ידיה על שבבים מתקדמים חרף הסנקציות
איתן גרסטנפלד | (4)

השקת הסמארטפון החדש של ענקית הטכנולוגיה הסינית וואווי (Huawei Technologies) אתמול גררה עניין רב בקרב הקהילה הטכנולוגית אבל לא רק. ההערכות מצד משתמשים כי המכשיר, Mate 60 Pro, נושא שבב אשר תומך בטכנולוגיית 5G (דור 5), חרף הסנקציות האמריקאיות, הביא לקפיצה בסקטור השבבים הסיני.

לקריאה נוספת

לידה מחדש? וואווי חוזרת לשוק ה-5G ומקווה להשתקם מהסנקציות המערביות

ללא התרעה מוקדמת ותחת הילה של מיסתורין השיקה וואווי אתמול בצהריים את מכשיר ה-Mate 60 Pro. בכדי לתרום לאווירת המסתורין, החברה אמנם פרסמה את המפרט של המכשיר, שכולל בין היתר יכולת לבצע שיחות לוויין, אך נמנעה מלספק מידע על ערכת השבבים שהוא נושא. עם זאת, משתמשים זריזים, שהספיקו לשים את ידיהם על המכשיר מיהרו לפרסם סרטונים עם בדיקות שלדבריהם מוכיחים כי הוא תומך בטכנולוגיית 5G, ועושה שימוש בשבב Kirin 9000, השבב המתקדם ביותר של החברה.

אם, ובשלב זה מדובר בסימן שאלה גדול, החברה אכן הצליחה לשוב ולייצר מכשירי 5G הרי שמדובר בפריצת דרך טכנולוגית עבור סקטור השבבים הסיני ככלל והחברה בפרט. זאת, לאחר שבשנת 2019 הוסיף משרד הסחר האמריקאי את וואווי לרשימת בקרת היצוא שלה, כחלק ממלחמת השבבים המתרחשת בין סין לשורה של מדינות מובילות בעולם בראשות ארצות הברית, המבקשות למנוע מהמדינה נגישות לטכנולוגיות מתקדמות. הכנסת החברה לרשימה השחורה, הגבילה את רוב הספקים מלשלוח סחורות וטכנולוגיה מתקדמת הכרחית לטובת פעילות החברה.

>> מנכ"ל אלביט מערכות, בצלאל מכליס בשיחה על העבר ועל עתיד החברה; מנכ"ל צים, אלי גליקמן יספר על התקופה המטלטלת ועל העתיד; וגם - המניות הטובות  להשקעה על פי דירוג ביזפורטל - הירשמו לוועידה הכלכלית של ביזפורטל

מאז המהלך, המשיכו הרשויות האמריקאיות בהידוק הבקרה על הייצוא עבור החברה, במטרה למנוע ממנה לפתח יכולת לעצב באופן עצמאי את המוליכים למחצה המפעילים את רוב מוצריה. בשבוע שעבר דיווחה רשת בלומברג, כי החברה בונה שורה של מתקנים סודיים לייצור מוליכים למחצה ברחבי סין, במטרה לעקוף את הסנקציות האמריקאיות על מגזר השבבים הסיני. זאת על רקע דיווחים שונים שהחברה צפויה לחזור לשוק ייצור הסמארטפונים המתקדמים (5G) עד סוף השנה הנוכחית. דבר שייתכן וכבר קרה עם השקת מכשירה ה-Mate 60 Pro.

בחודש שעבר, תקף בכיר בחברה, אריק שו, את מגבלות יצוא הטכנולוגיה של וושינגטון על סין ואמר: "אני מאמין שתעשיית המוליכים למחצה של סין לא תשב בחיבוק ידיים, אלא תשקיע מאמצים בחיזוק עצמי והסתמכות עצמית". הוא הוסיף כי "אנו בוואוי נותנים את תמיכתנו החד משמעית לכל המאמצים הללו של תעשיית המוליכים למחצה הסינית".

קיראו עוד ב"BizTech"

ניסיונות לחזור לשוק ייצור הסמארטפונים

ענקית הטכנולוגיה הסינית התחרתה בעבר הלא רחוק עם ענקיות הטכנולוגיה אפל וסמסונג על תואר "יצרנית המכשירים הגדולה בעולם". אלא שאז הגיעו הסנקציות האמריקאיות אשר החלו ב-2019 ומנעו את הגישה של החברה לחלקים חיוניים לייצור הדגמים המתקדמים ביותר שלה. ממשלות ארה"ב ואירופה תייגו את וואווי כסיכון ביטחוני, ואף טענו שהחברה אספה מידע על אזרחיהם.

החברה אמנם הכחישה את הטענות, אך התקשתה להשתקם מהמהלומה הקשה שהונחתה עליה. מאז השטת הסנקציות, מכרה החברה רק קבוצה מוגבלות של דגמי 5G באמצעות שבבים שנשארו במאגריה. כמו כן, החברה התקשתה במכירת מכשירי דור 4, דבר שהביא לשפל חסר תקדים במכירותיה. עם זאת, החברה הצליחה למזער במקצת את הנזקים באמצעות הגדלת נתח השוק שלה בסין ל-10% ברבעון הראשון של השנה.

את שנת 2022 סיימה החברה עם עליה קלה של כ-1% בהכנסות שעמדו על 642.3 מיליארד יואן (93.5 מיליארד דולר), זאת לאחר ירידה של 28% במכירות שנרשמה במהלך 2021. עם זאת בשורה התחתונה, רשמה החברה רווח הנקי של 35.6 מיליארד יואן (5.18 מיליארד דולר), צניחה של 69% לעומת שנה קודם לכן. בכדי להתמודד עם חוסר היכולת שלה למכור סמארטפונים ושעונים חכמים מחוץ לסין, וחסימת הגישה שלה למערכת ההפעלה של אנדרואיד, פנתה החברה לתחומים חדשים כמו מחשוב ענן ורכב. בנוסף, השיקה החברה מערכת הפעלה עצמאית בשם HarmonyOS, אשר נכון לסוף השנה שעברה הותקנה על 330 מיליון מכשירים.

בחודש שעבר, דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס כי החברה צפויה לחזור לשוק  ייצור הסמארטפונים המתקדמים עד סוף השנה הנוכחית. על פי הדיווח, וואי צפויה להשיג גישה לשבבי 5G (דור 5), באמצעות שורה של התקדמויות שביצעה בכל הקשור לעיצוב מוליכים למחצה יחד עם ייצור שבבים מבית יצרנית המולכים למחצה הסינית SMIC. אם וכאשר, חזרה לשוק ה-5G תסמן ניצחון אדיר עבור החברה שבמשך כמעט שלוש שנים סבלה מסנקציות קשות מצד הממשל האמריקאי, אשר הטילו צל כבד על פעילותה.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אייל 30/08/2023 23:58
    הגב לתגובה זו
    אין שום בעיה. נשמע שזה אחלה טלפון.
  • 2.
    ברוך 30/08/2023 17:15
    הגב לתגובה זו
    אי אפשר לעצור אותם. לא צריך לעצור אותם.
  • 1.
    אלון 30/08/2023 14:38
    הגב לתגובה זו
    שתי החברות סיניות שעשות מה שהשלטון אומר
  • אולי צריך לשאול את ה"צייד" (HUNTER) (ל"ת)
    המגיב 30/08/2023 20:49
    הגב לתגובה זו
יואב שפרינגר וגלעד עזרא, מייסדים Apptor.ai צילום פרטייואב שפרינגר וגלעד עזרא, מייסדים Apptor.ai צילום פרטי
סטארטאפ להכיר

אין לנו מתחרים- הדרך להתחרות זה אם הלקוחות יתחילו לפתח את המוצר בעצמם

שיחה עם יואב  שפרינגר- המנכ"ל ושותף מייסד של  Apptor.ai



הדס ברטל |

ספר בקצרה על עצמך:

אני במקור מבית חנן בצפון. בצבא שירתי ב-8200, שם גם פגשתי את השותף שלי, גלעד עזרא, ובזמן השירות, עבדנו על פיתוח מודלים של פרדיקציה לצבא כדי לזהות התנהגויות, אבל הרעיון זה להתעסק ב-predictable AI. אחרי הצבא הייתי בפלייטיקה בעולמות ה-AI retention. את הסטארטאפ הקמנו במהלך המלחמה, והתחלנו לרוץ איתו ממש תוך כדי המילואים.

ספר על החברה ומניין בא הרעיון?

אלו דברים דומים שעשינו בצבא. חיפשנו איפה אפשר למקסם את מה שעשינו בצבא ולהשליך על שוק, שהוא ממש בלו אושן עבורנו ואין חברה שעושה משהו דומה. תעשיית ה- direct sales, שהיא מאוד אמריקאית ואנחנו בנינו כמה מודלים של פרדיקציה שעוזרים לחברות direct sales לייצר תקשורת טובה יותר עם הלקוחות שלהן. המודלים מזהים טוב יותר מה הלקוח רוצה לקנות, מה המוצר שכדאי להציע לו ומתי יספיק לקנות, כאשר המטרה היא לטרגט בצורה טובה יותר את הלקוחות דרך המודלים שאנחנו מריצים. זה דומה לאי קומרס אבל יש הבדלים כי דרך המכירה בחברות direct sales היא שונה מעט, ואותן חברות רואות את עצמן כתעשייה נפרדת. למשל הרבהלייף היא לקוחה שלנו, ואם ספורה מבחינים שאני עובד איתם, הם יחשבו "מעולה, חברה דומה לנו." לעומת זאת, אם הרבהלייף היו רואים שאני עובד עם ספורה הם היו חושבים שזה אי קומרס. בשנה אחת הגענו ללקוחות וחברות כמו הרבהלייף, שופ דוט קום, It works! Global ו-Immunotec.

אופן המכירה ב-direct sales זה דרך מפיצים שהם המשווקים את המוצרים של החברה. עד שאנחנו הופענו, כל החברות הללו היו בונות על המפיצים לעשות את עבודת השיווק והמכירות והכל היה קורה דרכם בלי ערוצים נוספים. המפיצים מביאים לקוחות והם מדברים עם לקוחות וכדומה. מה שקורה בפועל זה שמאחר וכיום יש עוד הרבה אלטרנטיבות לעשות הכנסה מ-gig economy ובגלל התחרות הרבה בשוק, אז המודל לפיו הם בונים רק על המפיצים כבר לא עובד. מה שאנחנו מביאים לשולחן זה שאנחנו מייצרים מודלים של פרדיקציה שעושים את הכל באופן אוטומטי, את ה-retention, ההמלצות על מוצרים כאשר אנחנו יודעים לזהות מה כל לקוח יקנה ומתי והחברות כבר לא צריכות לבנות על המפיצים אלא אנחנו עושים את זה בשבילם, הכל כבר הופך לאוטומטי.

מתי הוקמה וכמה עובדים?

קמנו ביולי 2024, אנחנו 10 עובדים, הרוב בישראל ואחת ביוטה.

מי המשקיעים?

זוהר גילון, יובל בר-גיל, ניר גרינברג, רן שריג, אפי כהן ועוד

הונאה ברשת (AI)הונאה ברשת (AI)

המלחמה בהונאות: TrueScontrol סטארט-אפ ישראלי יקבע אם האתר אמין; למה זה חשוב?

על רקע ההונאות והאכזבה משירותים ומוצרים שמקבלים ברשת האינטרנט, פותח מנגנון שיספק קוד אימון לאתרים ולאנשי מקצוע; המטרה: לצמצם את ההונאות בתחום הזה ולייצר לעסקים אמינים גושפנקא אובייקטיבית שתוכר על ידי הציבור

רן קידר |
נושאים בכתבה הונאה

בעשור האחרון הכלכלה הדיגיטלית צמחה בקצב מואץ, אך במקביל צמחה גם תופעה שפוגעת ישירות בשורה התחתונה של עסקים שמשתמשים בדיגיטל: הונאות שגורמות לשחיקת האמון ברשת. 

צרכנים נחשפים לאינספור אתרים, בעלי מקצוע ושירותים מקוונים אך מתקשים לדעת מי מהם אמין, מוסמך ובעל זהות ברורה. התוצאה היא לרוב היסוס, נטישת עסקאות ופגיעה בהכנסות של העסקים האלו. על הרקע הזה הוקם  הסטארט־אפ הישראלי TrueScontrol שמבקש להתמודד עם הבעיה דרך מתן ביטחון לגולשים. 

מנהלי החברה, גל חזיזה ושחר ישראל בוטבול מסבירים כי התופעה של בריחת לקוחות מעסקים בגל חוסר אמון הובילה אותם להבין שהציבור רוצה קוד אימון ולא להסתמך על הבטחות וה"יהיה בסדר" המוכר. הם רוצים לדעת שהעורך דין, יועץ מס, מכונאי, טכנאי מחשבים הוא אמין ואת זה הם מתכוונים לספק להם דרך  TrueScontrol. 

הם יצרו שכבה אוטומטית עם תוספת של אימות אנושי מול בעלי האתר ונותני השירותים וכך הם מעבדים והופכים את המידע שהתגבש אצלם למדד אמון. 


אובדן אמון = אובדן הכנסות


מחקרים רבים מצביעים על קשר ישיר בין רמת אמון לבין החלטות רכישה. אתרים שאינם נתפסים כאמינים סובלים משיעורי נטישה גבוהים, יחס המרה נמוך ופגיעה במוניטין לטווח ארוך. זה נכון לכל סוגי האתרים, גם אתרי תוכן וגם אתרים של אנשי מקצוע. בעולמות שבהם השירות ניתן מרחוק כמו: מסחר מקוון, ייעוץ, רפואה, משפטים והנדסה, חוסר הוודאות הופך לחסם כלכלי של ממשעסקים לגיטימיים נאלצים כיום "להוכיח את עצמם" שוב ושוב רק משום שהצרכן אינו יודע להבדיל בינם לבין גורמים מתחזים וכאן הפתרון של  TrueScontrol יכול לספק להם מענה טוב.