אורן עזר אלקטריאון
צילום: ניר סלקמן, יחצ
ראיון

אלקטריאון מנסה להרגיע: "אני מבין את הפאניקה בשוק, אבל הפרויקט לא בוטל. כנראה יהיה מכרז חוזר"

אורן עזר, מנכ"ל אלקטריאון, רואה את המניה שלו צוללת ב-42% אבל בראיון לביזפורטל הוא מאמין שיהיה בסדר - ושייצא מכרז חדש בשבדיה. אמנם מדובר בביטול (לפחות זמני) של המכרז הגדול באורך 42 קילומטר בשבדיה, אבל יש עוד פיילוטים בהיקף כולל של עד 5 קילומטר והוא אופטימי שלאחר מכן יגיעו גם הזמנות לכבישים ארוכים, כמו זה שבוטל בשבדיה. מדוע לדעתו המכרזים האחרים בעולם לא יבוטלו?
עדן ספיר | (17)

"אני מבין את הפאניקה בשוק, הפרויקט לא בוטל - התקציב קיים, המכרז בוטל. כלומר השבדים מבינים שהיו ליקויים במכרז ולכן הם אזרו אומץ למרות שלקח להם זמן להגיב. המכרז התחיל בצורה מעוותת, אין מכרזים דומים כאלה לכבישים חשמליים בעולם. המכרז  שבוטל הכיל בתוכו מספר טכנולוגיות שונות ומשונות. כמו שכולם מבינים, להכיל את כל הטכנולוגיות ולהתאים את המכרז לכולם זה מייצר עיוותים, אי התאמות וליקויים וזה מה שהעלה את העלות של כל המציעים. לא רק אנחנו הצענו מחיר שלא התאים לציפיות של השבדים אלא כולם; השבדים הבינו את הליקויים ויתקנו אותם. אם השבדים יוציאו עוד מכרז אנחנו כבר מבינים מה אנחנו צריכים לעשות כדי להתאים את ההצעה שלנו ולהתאים את עצמנו לשבדיה - כך שזה יתאים לציפיות שלהם", אומר ​אורן עזר, מנכ"ל אלקטריאון בראיון לביזפורטל.

רשות התחבורה בשבדיה (TRV) מבטלת את המכרז להקמת הכביש החשמלי שבו השתתפה חברת החלום אלקטריאון אלקטריאון -0.37% והמניה נופלת ב-42% לשווי שוק של 850 מיליון שקל. אלקטריאון זינקה בשנה האחרונה פי 5 משווי של 300 מיליון שקל ל-1.5 מיליארד, כשהמשקיעים הלכו אחרי התחזיות האופטימיות וההתקדמות שעושה החברה וקיוו לראות הצלחה גם במכרז בשבדיה. אבל זה מגיע אחרי שבשנה שעברה מחקה 86% משוויה. במילים אחרות - מדובר במניה בסיכון גבוה. כמו שאר חברות החלום, זה יכול להצליח ולתת תשואה גבוהה למשקיעים, אבל זה גם יכול להיכשל ולהתרסק ולגרום נזק גדול למשקיעים. אז אם אתם בוחרים להשקיע בחברות חלום תזכרו שצריך להיזהר ו'לא לשים את כל הביצים בסל אחד'.

>> מנכ"ל אלביט מערכות, בצלאל מכליס בשיחה על העבר ועל עתיד החברה; מנכ"ל צים, אלי גליקמן יספר על התקופה המטלטלת ועל העתיד; וגם - המניות הטובות  להשקעה על פי דירוג ביזפורטל - הירשמו לוועידה הכלכלית של ביזפורטל

מה בעצם היו הליקויים?

"אם למשל אתה מוציא מכרז ומכניס בו דיזל, היברידי וחשמלי, אז הפתרונות הם שונים. הרי צריך גם עמדות החלפה וטעינה וגם תחנות דלק. רכב מסוים צריך תחזוקה ואחר לא צריך תחזוקה בכלל. קשה לתכלל הכל במכרז אחד ולענות על הכל. יש עיוותים בכל מיני צורות שמכרז כזה לא ממוקד יכול לייצר והתוצאה היא שהעלויות יצאו מהתקציב שהם ציפו לקבל. הצורה שניהלו את המכרז וניהלו אותו יצר ליקויים והם מבינים את הבעיה, גם בשיחות שהם ניהלו איתנו וגם עם אחרים. עצם זה שהם קיבלו את ההחלטה לבטל את המרכז זו החלטה אמיצה שלהם כי הם השקיעו בזה זמן ומשאבים, אבל כנראה זו הדרך הכי נכונה, למשוך את המכרז חזרה, לתקן אותו ולצאת עם מכרז יותר מדויק.

 

"הנקודה היא שכשאתה לא מתמקד בטכנולוגיה מסוימת אלא פותח למגוון אדיר של טכנולוגיות - לכל אחת יש מגבלות, יתרונות, צרכים וקשה מאוד לתכלל הכל למכרז אחד. אם אוציא מכרז לרכב ואגיד לך אם זה דיזל או חשמלי ברור שהפתרון שונה כי זה לא רק רכב, גם הדברים שמסביבו משפיעים. אם היו עושים מכרז רק על טכנולוגיה, זה משהו אחר אבל הם ערבבו הרבה דברים שלא קשורים לטכנולוגיה. אם אני מקבל רכב חשמלי ודיזל, אפשר אולי להשוות. אבל אם אבקש הכל אני מייצר עיוות וזה יכול להטות את הכף לרכב שאתה לא רוצה אותו."

איך אתם בטוחים שמצבים כמו זה לא יגיעו לעוד מכרזים בעולם?

"כל שאר המכרזים בעולם מאוד ממוקדם. המכרזים האחרים בעולם, לדוגמא בנורבגיה זה מכרז שהוא היה ממוקד על טעינה אלחוטית בלבד. הוא התמקד בטכנולוגיה ולא בדברים נלווים. כנ"ל גם בגרמניה, יוטה ומישיגן. אם באים לעבוד בגרמניה ובאים לבנות כביש לא צריך להתעסק בדברים שלא קשורים לטכנולוגיה. אם אתה ממקד את המכרז נכון, הוא יקל עלייך לקבל החלטה. במידה ויצאו עוד מכרזים אנחנו מוכנים ומבינים את הליקויים שהם הכניסו במכרז, בכל אופן, אנחנו ערוכים עם מענה שיעמוד בציפיות.

אורן עזר, מנכ

קיראו עוד ב"שוק ההון"

אורן עזר, מנכ"ל אלקטריאון. צילום: ניר סלקמן, יחצ

ומה קורה בשאר המקומות שהתחלתם לפעול בהם? 

"בגרמניה אנחנו כבר בביצוע של הפרויקט השלישי, אוטוטו עולים לכביש. דיווחנו על הארכה של פרויקט שעשינו ומאריכים אותו. בנורבגיה זכינו ומתחילים עוד מעט לעבוד, כנ"ל ביוטה שבארה"ב, אוטוטו מתחילים. מישיגן בביצוע. הכל מתפקד לפי לוחות זמנים. במבט קדימה, יש לנו 5 קילומטר מוזמנים לפריסה בכל המקומות ביחד נכון לעכשיו. אני מניח לעצמי שב-2024 יהיו פרויקטים נוספים, ב-2025 יהיו יותר וכן הלאה."

 

איך השוק אמור להאמין לכם אחרי שנכשלתם במכרז בשבדיה?

"היו מכרזים אפילו בארץ שנכשלו, נדחו, התחדשו או שונו. זה קורה במכרזים וזה בסדר. יש מצב שמקבלים הצעה לא מתאימה לציפיות ומעדכנים את המכרז. יש כאלה שהמחיר לא אטרקטיבי, הפתרון לא מספיק טוב וכו', יש המון סיבות וזה קורה. הפרויקט לא נפסל, אם ייקח עוד כמה חודשים זה בסדר גמור וזה לא משפיע על החברה. החברה עובדת בישראל, באירופה וארה"ב כרגיל.

 

"אני מדגיש - הפרויקט בשבדיה לא נכשל, רק המכרז בוטל. על מנת להאמין לנו אפשר להסתכל על הביצועים של החברה. אפשר לראות את מספר השותפים שלנו ואת כמות שותפים ההולכת וגדלה. כמות המכרזים גדלה כל יום, לא רק באירופה, גם במקומות נוספים ואנחנו מגדילים את צבר ההכנסות. ניתן לראות שיש עניין. אנחנו עושים עבודה נכונה וזוכים במכרזים; אני חושב שהשוק צריך לעבד את זה כי אנחנו מראים ביצועים טובים עד כה. קצת מאכזב מה שקרה בשבדיה אבל זה לא כישלון. לגבי המכרז הבא, אנחנו לא יודעים מתי הוא יצא אך מניח שתצא הבהרה בקרוב."

תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    ב-TOTAL יש להם 5ק"מ כביש, בכל העולם(!) ...5 ק"מ :-))) (ל"ת)
    כלכלן 10/09/2023 11:47
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    לני 01/09/2023 12:55
    הגב לתגובה זו
    שתתפוצץ בקול רעש גדול בשנה הקרובה. כמה ראשים יעופו וכמה משקיעים יבכו. תתרכזו בטכנולוגיה.
  • 10.
    קניתי , נותן לה שנה להכפיל (ל"ת)
    קניתי 30/08/2023 08:33
    הגב לתגובה זו
  • חחח. קנית? באמא שלך? (ל"ת)
    כלכלן בכיר 10/09/2023 11:48
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    לרון 30/08/2023 08:03
    הגב לתגובה זו
    למי שמכר לי בהיסטריה כ"כ בזול
  • 8.
    לרון 30/08/2023 07:59
    הגב לתגובה זו
    אומרת הכל,נכון המנייה תנודתית מ א ד אך העתיד שם,על כל מוכר יש קונה,אני בפנים,לא המלצה,מנייה נהדרת לסיבובים
  • 0 עיסקאות. אכל הכמות אומרת הכל. (ל"ת)
    מנהל בנק 10/09/2023 11:48
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    עוד בלוף מבית בטר פלייס (ל"ת)
    ספין דר 30/08/2023 01:40
    הגב לתגובה זו
  • לרון 30/08/2023 08:02
    הגב לתגובה זו
    עוד מנייה שמ ד י נ ו ת משקיעות בה לצורך פיתוח,שאלו את עידן עופר איך אביו עשה את הכסף
  • 6.
    תותח מצוי 29/08/2023 23:52
    הגב לתגובה זו
    היום היה היזדמנות להיכנס למניה החבוטה,יתכן שמחר גם תוכלו להיכנס יש למניה פוטנצייאל אדיר,בהצלחה לנו המשקיעים.
  • 5.
    ג'ודי 29/08/2023 21:56
    הגב לתגובה זו
    שומר נפשו ירחק
  • 4.
    בועתי 29/08/2023 21:12
    הגב לתגובה זו
    מי שלא מימש חיי במאדים ועם זאת - לחברה יש פוטנציאל גדול מאחר והטכנולוגיה שלה הכי מתקדמת בעולם כיום לעומת המתחרות . עוד לא נאמרה המילה האחרונה- הענישה היום גם בגלל מצב השוק הקטסטרופלי בארץ
  • 3.
    ברוך 29/08/2023 21:02
    הגב לתגובה זו
    היום כאשר מכוניות חשמליות עולות על הכביש , בשביל מה צריך אתה השטות הזה של לחשמל כבישים... אני לא מאמין שאנשים משקיעים בזה...
  • cocus 29/08/2023 21:14
    הגב לתגובה זו
    העתיד הולך לכבישים נטענים
  • 2.
    עודד המעודד 29/08/2023 20:20
    הגב לתגובה זו
    קשה להאמין למנכ"ל אחרי שהוא אמר שהוא לא מכיר פרוייקטים של טעינה במסילה חוץ משוודיה. הלו, הפרוייקט עם ונסי בצרפת, אתה מכיר? החברה שלך משתתפת בו. בפרוייקט הזה משתתפת לברה לטעינה במסילה. ויש עוד פרוייקט בצרפת של חברה קטנה לטעינה במסילה בשם אלסטום...
  • 1.
    סה"כ 5 ק"מ בטוטאל? 1.5 מיליארד שקלים?? חחח (ל"ת)
    כלכלן בכיר 29/08/2023 20:13
    הגב לתגובה זו
  • צודק 1.5 מיליארד זה לא חלום זה חלום שהתגשם (ל"ת)
    אמיר 05/09/2023 16:39
    הגב לתגובה זו
משקיעים זרים מוכרים מניות, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiמשקיעים זרים מוכרים מניות, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Gemini
ניתוח Bizportal

הזרים נשברו ומכרו - מה קרה אתמול מאחורי הקלעים בבורסה?

המחזור אתמול קפץ ב-50% והסתכם על שיא של 4.2 מיליארד שקל שהחליפו ידיים - אבל בעיקר לכיוון צד אחד - מכירות: מי מכר ומי קנה ומה עשה "הכסף החכם"? ניתוח ביזפורטל 

תמיר חכמוף |

המסחר אתמול בבורסה בתל אביב התאפיין בתנודתיות חריגה, כאשר המדדים המרכזיים פתחו בעליות, על רקע רגיעה מסוימת בתחושת הסיכון לאחר הנאום השני של ראש הממשלה נתניהו, שהגיע כדי "להסביר" את מה שנאמר יום קודם לכן. עם זאת, במהלך המסחר חל מהפך, כאשר גל מכירות סחף את המדדים מטה, והירידות הלכו והחריפו ככל שהתקרבה הנעילה.

בסיום היום נרשמו ירידות חדות. מדד ת״א 35 איבד כ-1.9%, מדד ת"א 90 ירד 2.4% ומדד ת"א 125 איבד 2%. במבט על הסקטורים, מדדי הפיננסים והביטוח, שהיו הקטר של השוק בעליות, צנחו בכ-3.1% ו-4.3% בהתאמה, כאשר הירידות לוו במחזור מסחר גבוה במיוחד של כ-4.2 מיליארד שקלים, כפול מהממוצע היומי מתחילת השנה, אשר בלט במיוחד ביחס ליום רביעי "רגיל" ללא פקיעה ולפני החגים, שבדרך כלל מתאפיין במחזורים נמוכים יותר.

מי הוביל את המכירות?

מבדיקת ביזפורטל עולה כי המשקיעים הזרים היו בצד הדומיננטי של המוכרים, ככל הנראה כתגובת המשך למה שכונה על ידי משקיעים רבים "נאום ספרטה" בשל הטון הלוחמני והמסרים על ניתוק כלכלי אפשרי. עיקר פעילות המכירה של הזרים התרכזת בתעודות סל על מדד ת״א 125, שם לבדן נרשמו מכירות של למעלה מ-100 מיליון שקלים נטו. 

מעבר לכך, בלטו מכירות במניות דגל בשוק המקומי ובהן אלביט מערכות אלביט מערכות 2.21%  , בנק הפועלים פועלים 0.66%  , אל על אל על 2.32%  , נקסט ויז'ן נקסט ויז'ן 5.54%   והפניקס הפניקס 2.11%  , שתרמו כולן ללחץ כלפי מטה על המדדים.

עד כה, עבור המשקיעים הזרים השקעה בישראל היא שילוב של כלכלה פתוחה, יצוא מתקדם ויציבות מוסדית יחסית. כשהמסרים הפוליטיים מאותתים אפשרות של התרחקות ממדינות המערב ומעבר לכלכלה אוטרקית, הדבר מעלה חשש משורה של סיכונים, בהם פגיעה ביצוא וביבוא, שיובילו לפגיעה בזרימות ההון, וכמובן היחלשות המטבע והאטה בצמיחה. שוקי היעד המרכזיים של החברות הישראליות הם אירופה וארה״ב, וכל סימן ליחסים מתוחים עלול להוביל לצמצום ביקושים, חסמים רגולטוריים או מגבלות ייצוא. בנוסף, השקעה במדינה הנתפסת כמתבודדת נחשבת מסוכנת יותר, ולכן דורשת תשואת סיכון גבוהה יותר, דבר שאנחנו כבר רואים בתמחור של אגרות החוב הממשלתיות בימים האחרונים. ולסיום, משקיעים רבים יעדיפו לצמצם חשיפה, דבר שמוביל למכירות של זרים בשוק ההון המקומי ולהכביד על השקל, לייקר את היבוא, ולפגוע בפעילות הכלכלית. החששות הללו מספיקים כדי לגרום לזרים לפעול מהר ולצמצם סיכון.

מנועי בית שמש
צילום: רווח הפקות ויקיפדיה

פימי מימשה מניות בית שמש ב-500 מיליון שקל

אדיר בן עמי |

קרן פימי, בניהולו של ישי דוידי, מבצעת מהלך נוסף למימוש רווחים. הקרן מכרה כ-8.8% ממניות מנועי בית שמש תמורת כ-500 מיליון שקל. בעקבות העסקה תרד אחזקת הקרן לכ-17% בלבד, לעומת שליטה מלאה שהחזיקה בעבר. המימוש נשעה בדיסקאונט של אחוזים בודדים על מחיר השוק. פימי מורווחת על ההשקעה בבית שמש פי 20, כשרוב העלייה הגיעה בשנתיים האחרונות. 

המימוש בבית שמש מצטרף למימושים שביצעה הקרן בתקופה האחרונה. מתחילת החודש מכרה פימי גם כ-13% ממניות עשות אשקלון בהיקף של כ-250 מיליון שקל. באפריל היא מכרה 15% ממניות אורביט תמורת כ-100 מיליון שקל. מדובר בשלוש עסקאות מהותיות שביחד מצטברות למימושים של כ-850 מיליון שקל בתוך פחות מחצי שנה כשבשנה שעברה היו גם מימושים גדולים. 

פימי רכשה את השליטה במנועי בית שמש בשנת 2016 מכלל תעשיות לפי שווי חברה של כ-300 מיליון שקל בלבד. השווי הנוכחי של החברה הוא כ-5.7 מיליארד שקל - כלומר, מדובר במימוש לפי שווי הגבוה כמעט פי 20 מההשקעה המקורית. 

הדוחות האחרונים של בית שמש ביטאו צמיחה בהכנסות אך שחיקה מסוימת של הרווח. ההכנסות ברבעון השני עלו ב-24% לשיא של כ-77 מיליון דולר, בעיקר בזכות מגזר המנועים שנהנה מביקוש גבוה בשוק הביטחוני בארץ ובחו"ל ושמר על רווחיות גבוהה. מנגד, השורה התחתונה נשחקה, כאשר הרווח הנקי ירד ל-7.2 מיליון דולר לעומת 9 מיליון אשתקד, בעיקר בשל זינוק בהוצאות המימון ל-3.1 מיליון דולר והשפעת מס גבוהה שנבעו מתיסוף חד של השקל והגידול במינוף בעקבות רכישת Turbine Standard. כלומר, הפעילות עצמה ממשיכה להתרחב בקצב מהיר, אך חשיפת החברה לשערי מטבע ולחוב הפיננסי מטילה משקל כבד על התוצאות המדווחות. בנטרול האירועים החריגים ברבעון נראה שהחברה היתה מרוויחה מעל 10 מיליון דולר. 

גידול בהכנסות ברבעון מול אשתקד נובע בעיקר מעליה במכירות בשני מגזרי הפעילות, בדגש על גידול במכירות מגזר המנועים. ההכנסות כוללות סך של כ-1.7 מיליון דולר הנובעים מעדכון מחירים ללקוחות ואת מכירותיה של Turbine Standard בהיקף של כ-8.6 מיליון דולר. הכנסות מגזר החלקים ברבעון צמחו בכ-4.4% לעומת הרבעון המקביל אשתקד והסתכמו בכ-43.9 מיליון דולר (מתוכן כ-2.3 מיליון דולר מכירות פנימיות).