אורן עזר אלקטריאון
צילום: ניר סלקמן, יחצ
ראיון

אלקטריאון מנסה להרגיע: "אני מבין את הפאניקה בשוק, אבל הפרויקט לא בוטל. כנראה יהיה מכרז חוזר"

אורן עזר, מנכ"ל אלקטריאון, רואה את המניה שלו צוללת ב-42% אבל בראיון לביזפורטל הוא מאמין שיהיה בסדר - ושייצא מכרז חדש בשבדיה. אמנם מדובר בביטול (לפחות זמני) של המכרז הגדול באורך 42 קילומטר בשבדיה, אבל יש עוד פיילוטים בהיקף כולל של עד 5 קילומטר והוא אופטימי שלאחר מכן יגיעו גם הזמנות לכבישים ארוכים, כמו זה שבוטל בשבדיה. מדוע לדעתו המכרזים האחרים בעולם לא יבוטלו?
עדן ספיר | (17)

"אני מבין את הפאניקה בשוק, הפרויקט לא בוטל - התקציב קיים, המכרז בוטל. כלומר השבדים מבינים שהיו ליקויים במכרז ולכן הם אזרו אומץ למרות שלקח להם זמן להגיב. המכרז התחיל בצורה מעוותת, אין מכרזים דומים כאלה לכבישים חשמליים בעולם. המכרז  שבוטל הכיל בתוכו מספר טכנולוגיות שונות ומשונות. כמו שכולם מבינים, להכיל את כל הטכנולוגיות ולהתאים את המכרז לכולם זה מייצר עיוותים, אי התאמות וליקויים וזה מה שהעלה את העלות של כל המציעים. לא רק אנחנו הצענו מחיר שלא התאים לציפיות של השבדים אלא כולם; השבדים הבינו את הליקויים ויתקנו אותם. אם השבדים יוציאו עוד מכרז אנחנו כבר מבינים מה אנחנו צריכים לעשות כדי להתאים את ההצעה שלנו ולהתאים את עצמנו לשבדיה - כך שזה יתאים לציפיות שלהם", אומר ​אורן עזר, מנכ"ל אלקטריאון בראיון לביזפורטל.

רשות התחבורה בשבדיה (TRV) מבטלת את המכרז להקמת הכביש החשמלי שבו השתתפה חברת החלום אלקטריאון אלקטריאון 0.02% והמניה נופלת ב-42% לשווי שוק של 850 מיליון שקל. אלקטריאון זינקה בשנה האחרונה פי 5 משווי של 300 מיליון שקל ל-1.5 מיליארד, כשהמשקיעים הלכו אחרי התחזיות האופטימיות וההתקדמות שעושה החברה וקיוו לראות הצלחה גם במכרז בשבדיה. אבל זה מגיע אחרי שבשנה שעברה מחקה 86% משוויה. במילים אחרות - מדובר במניה בסיכון גבוה. כמו שאר חברות החלום, זה יכול להצליח ולתת תשואה גבוהה למשקיעים, אבל זה גם יכול להיכשל ולהתרסק ולגרום נזק גדול למשקיעים. אז אם אתם בוחרים להשקיע בחברות חלום תזכרו שצריך להיזהר ו'לא לשים את כל הביצים בסל אחד'.

>> מנכ"ל אלביט מערכות, בצלאל מכליס בשיחה על העבר ועל עתיד החברה; מנכ"ל צים, אלי גליקמן יספר על התקופה המטלטלת ועל העתיד; וגם - המניות הטובות  להשקעה על פי דירוג ביזפורטל - הירשמו לוועידה הכלכלית של ביזפורטל

מה בעצם היו הליקויים?

"אם למשל אתה מוציא מכרז ומכניס בו דיזל, היברידי וחשמלי, אז הפתרונות הם שונים. הרי צריך גם עמדות החלפה וטעינה וגם תחנות דלק. רכב מסוים צריך תחזוקה ואחר לא צריך תחזוקה בכלל. קשה לתכלל הכל במכרז אחד ולענות על הכל. יש עיוותים בכל מיני צורות שמכרז כזה לא ממוקד יכול לייצר והתוצאה היא שהעלויות יצאו מהתקציב שהם ציפו לקבל. הצורה שניהלו את המכרז וניהלו אותו יצר ליקויים והם מבינים את הבעיה, גם בשיחות שהם ניהלו איתנו וגם עם אחרים. עצם זה שהם קיבלו את ההחלטה לבטל את המרכז זו החלטה אמיצה שלהם כי הם השקיעו בזה זמן ומשאבים, אבל כנראה זו הדרך הכי נכונה, למשוך את המכרז חזרה, לתקן אותו ולצאת עם מכרז יותר מדויק.

 

"הנקודה היא שכשאתה לא מתמקד בטכנולוגיה מסוימת אלא פותח למגוון אדיר של טכנולוגיות - לכל אחת יש מגבלות, יתרונות, צרכים וקשה מאוד לתכלל הכל למכרז אחד. אם אוציא מכרז לרכב ואגיד לך אם זה דיזל או חשמלי ברור שהפתרון שונה כי זה לא רק רכב, גם הדברים שמסביבו משפיעים. אם היו עושים מכרז רק על טכנולוגיה, זה משהו אחר אבל הם ערבבו הרבה דברים שלא קשורים לטכנולוגיה. אם אני מקבל רכב חשמלי ודיזל, אפשר אולי להשוות. אבל אם אבקש הכל אני מייצר עיוות וזה יכול להטות את הכף לרכב שאתה לא רוצה אותו."

איך אתם בטוחים שמצבים כמו זה לא יגיעו לעוד מכרזים בעולם?

"כל שאר המכרזים בעולם מאוד ממוקדם. המכרזים האחרים בעולם, לדוגמא בנורבגיה זה מכרז שהוא היה ממוקד על טעינה אלחוטית בלבד. הוא התמקד בטכנולוגיה ולא בדברים נלווים. כנ"ל גם בגרמניה, יוטה ומישיגן. אם באים לעבוד בגרמניה ובאים לבנות כביש לא צריך להתעסק בדברים שלא קשורים לטכנולוגיה. אם אתה ממקד את המכרז נכון, הוא יקל עלייך לקבל החלטה. במידה ויצאו עוד מכרזים אנחנו מוכנים ומבינים את הליקויים שהם הכניסו במכרז, בכל אופן, אנחנו ערוכים עם מענה שיעמוד בציפיות.

אורן עזר, מנכ

קיראו עוד ב"שוק ההון"

אורן עזר, מנכ"ל אלקטריאון. צילום: ניר סלקמן, יחצ

ומה קורה בשאר המקומות שהתחלתם לפעול בהם? 

"בגרמניה אנחנו כבר בביצוע של הפרויקט השלישי, אוטוטו עולים לכביש. דיווחנו על הארכה של פרויקט שעשינו ומאריכים אותו. בנורבגיה זכינו ומתחילים עוד מעט לעבוד, כנ"ל ביוטה שבארה"ב, אוטוטו מתחילים. מישיגן בביצוע. הכל מתפקד לפי לוחות זמנים. במבט קדימה, יש לנו 5 קילומטר מוזמנים לפריסה בכל המקומות ביחד נכון לעכשיו. אני מניח לעצמי שב-2024 יהיו פרויקטים נוספים, ב-2025 יהיו יותר וכן הלאה."

 

איך השוק אמור להאמין לכם אחרי שנכשלתם במכרז בשבדיה?

"היו מכרזים אפילו בארץ שנכשלו, נדחו, התחדשו או שונו. זה קורה במכרזים וזה בסדר. יש מצב שמקבלים הצעה לא מתאימה לציפיות ומעדכנים את המכרז. יש כאלה שהמחיר לא אטרקטיבי, הפתרון לא מספיק טוב וכו', יש המון סיבות וזה קורה. הפרויקט לא נפסל, אם ייקח עוד כמה חודשים זה בסדר גמור וזה לא משפיע על החברה. החברה עובדת בישראל, באירופה וארה"ב כרגיל.

 

"אני מדגיש - הפרויקט בשבדיה לא נכשל, רק המכרז בוטל. על מנת להאמין לנו אפשר להסתכל על הביצועים של החברה. אפשר לראות את מספר השותפים שלנו ואת כמות שותפים ההולכת וגדלה. כמות המכרזים גדלה כל יום, לא רק באירופה, גם במקומות נוספים ואנחנו מגדילים את צבר ההכנסות. ניתן לראות שיש עניין. אנחנו עושים עבודה נכונה וזוכים במכרזים; אני חושב שהשוק צריך לעבד את זה כי אנחנו מראים ביצועים טובים עד כה. קצת מאכזב מה שקרה בשבדיה אבל זה לא כישלון. לגבי המכרז הבא, אנחנו לא יודעים מתי הוא יצא אך מניח שתצא הבהרה בקרוב."

תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    ב-TOTAL יש להם 5ק"מ כביש, בכל העולם(!) ...5 ק"מ :-))) (ל"ת)
    כלכלן 10/09/2023 11:47
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    לני 01/09/2023 12:55
    הגב לתגובה זו
    שתתפוצץ בקול רעש גדול בשנה הקרובה. כמה ראשים יעופו וכמה משקיעים יבכו. תתרכזו בטכנולוגיה.
  • 10.
    קניתי , נותן לה שנה להכפיל (ל"ת)
    קניתי 30/08/2023 08:33
    הגב לתגובה זו
  • חחח. קנית? באמא שלך? (ל"ת)
    כלכלן בכיר 10/09/2023 11:48
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    לרון 30/08/2023 08:03
    הגב לתגובה זו
    למי שמכר לי בהיסטריה כ"כ בזול
  • 8.
    לרון 30/08/2023 07:59
    הגב לתגובה זו
    אומרת הכל,נכון המנייה תנודתית מ א ד אך העתיד שם,על כל מוכר יש קונה,אני בפנים,לא המלצה,מנייה נהדרת לסיבובים
  • 0 עיסקאות. אכל הכמות אומרת הכל. (ל"ת)
    מנהל בנק 10/09/2023 11:48
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    עוד בלוף מבית בטר פלייס (ל"ת)
    ספין דר 30/08/2023 01:40
    הגב לתגובה זו
  • לרון 30/08/2023 08:02
    הגב לתגובה זו
    עוד מנייה שמ ד י נ ו ת משקיעות בה לצורך פיתוח,שאלו את עידן עופר איך אביו עשה את הכסף
  • 6.
    תותח מצוי 29/08/2023 23:52
    הגב לתגובה זו
    היום היה היזדמנות להיכנס למניה החבוטה,יתכן שמחר גם תוכלו להיכנס יש למניה פוטנצייאל אדיר,בהצלחה לנו המשקיעים.
  • 5.
    ג'ודי 29/08/2023 21:56
    הגב לתגובה זו
    שומר נפשו ירחק
  • 4.
    בועתי 29/08/2023 21:12
    הגב לתגובה זו
    מי שלא מימש חיי במאדים ועם זאת - לחברה יש פוטנציאל גדול מאחר והטכנולוגיה שלה הכי מתקדמת בעולם כיום לעומת המתחרות . עוד לא נאמרה המילה האחרונה- הענישה היום גם בגלל מצב השוק הקטסטרופלי בארץ
  • 3.
    ברוך 29/08/2023 21:02
    הגב לתגובה זו
    היום כאשר מכוניות חשמליות עולות על הכביש , בשביל מה צריך אתה השטות הזה של לחשמל כבישים... אני לא מאמין שאנשים משקיעים בזה...
  • cocus 29/08/2023 21:14
    הגב לתגובה זו
    העתיד הולך לכבישים נטענים
  • 2.
    עודד המעודד 29/08/2023 20:20
    הגב לתגובה זו
    קשה להאמין למנכ"ל אחרי שהוא אמר שהוא לא מכיר פרוייקטים של טעינה במסילה חוץ משוודיה. הלו, הפרוייקט עם ונסי בצרפת, אתה מכיר? החברה שלך משתתפת בו. בפרוייקט הזה משתתפת לברה לטעינה במסילה. ויש עוד פרוייקט בצרפת של חברה קטנה לטעינה במסילה בשם אלסטום...
  • 1.
    סה"כ 5 ק"מ בטוטאל? 1.5 מיליארד שקלים?? חחח (ל"ת)
    כלכלן בכיר 29/08/2023 20:13
    הגב לתגובה זו
  • צודק 1.5 מיליארד זה לא חלום זה חלום שהתגשם (ל"ת)
    אמיר 05/09/2023 16:39
    הגב לתגובה זו
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

הבורסה ננעלה באדום: ת"א ביטוח איבד 6.9%, הבנקים 4.5% - איי.סי.אל זינקה 4.8%

הבורסה ננעלה בירידות חזקות, כשהבנקים וחברות הביטוח בירידות חדות, לאור איומי שר האוצר, סמוטריץ', על הכפלת המיסוי על הבנקים במידה ויגלגלו את המיסוי לצרכנים; סאמיט ירדה לאור ירידת שווי נכסים בניו יורק, ובמקביל הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו של דה זראסאי, טורבוג'ן זינקה לאחר איזכור השם רפאל; ומי חברת האנרגיה המתחדשת שהורידה תחזיות ונפלה? 

מערכת ביזפורטל |

הבורסה ננעלה ביום אדום במיוחד, והפיננסים משכו את מדדי הדגל למטה, כשמספר גופים ירדו במהלך המסחר בשיעור דו-ספרתי, כולל הראל, מנורה, מזרחי ודיסקונט, אך לקראת הנעילה הירידות התמתנו מעט.  

 דווקא בכזה יום מעניין לראות את המניות שבכל זאת מצליחות לטפס.  ארן ארן 15.25%  מזנקת דו-ספרתית, ארן היא חברת מו"פ קטנה, היא מספקת שירותי פיתוח הנדסי לחברות בתעשיות שונות (רפואה, ביטחון, מים, פלסטיק), וגם משקיעה בסטארט-אפים, היא הודיעה על קבלת שתי הזמנות, האחת מחברה בטחונית ישראלית והשניה מחברה בטחונית בינלאומית לייצור מוצרים לשוק הבטחוני, בהיקף כולל של כ- 18.45 מיליון שקל, בנוסף להזמנה נוספת של כ-3 מיליון שקל.  בהזמנות ארן כותבת שנכללת גם הזמנה לייצור מוצר שנבחר על ידי הלקוח כפתרון ייחודי בתחום מערכות אוויריות בלתי מאוישות (רחפנים).

סאמיט סאמיט -4.78%   הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו נכסי דיור להשכרה של חברת דה זראסאי גרופ בניו־יורק, בהיקף של כ־450 מיליון דולר, והצעתה נבחרה כהצעה המובילה במסגרת הליך מכירה פומבית המתנהל כחלק מהליכי חדלות פירעון של דה זראסאי מול הבנק המממן. במקביל, עדכנה סאמיט על אינדיקציה לירידת שווי של 65-70 מיליון דולר בנכסי הדיור הקיימים שלה בניו־יורק, נתון שממחיש את הלחץ המתמשך בשוק המגורים האמריקאי.

טורבוג'ן טורבוג'ן 9.25%    זינקה היום אחרי שהודיעה על התקשרות עם רפאל כדי להשתמש במיקרו-טורבינה שעליה יש לרפאל קניין רוחני בשביל לעשות פיילוט עם חברה בטחונית, רפאל תקבל תמלוגים של 10% מההכנסות של הפרויקט. מכל ההודעה הזאת נראה שטורבוג'ן בעיקר משתמשת, לכאורה, בשם של רפאל כדי לקבל קרדיביליות מול מערכת הביטחון וגם השוק, נזכיר כי טורבוג'ן הודיעה שהיא בדרך לנאסד"ק: טורבוג’ן הגישה תשקיף ל-SEC

ג'ין טכנולוגיות 6.41%   דיווחה שנבחרה כספק יחיד לאספקת תשתית GenAI ארגונית לאחד משלושת גופי הבריאות הגדולים בישראל - לביזפורטל נודע שמדובר בקופת חולים מכבי. ההתקשרות המתוכננת היא לשלוש שנים וכוללת רישיון שימוש בפלטפורמה של החברה לצד שירותי פיתוח, התאמה, הטמעה וליווי מקצועי. נכון לעכשיו אין הזמנת עבודה מחייבת והמהלך כפוף לאישורים פנימיים אצל מכבי - ג׳ין טכנולוגיות תטמיע AI בקופ"ח גדולה - במי מדובר?



נבות בר, מנכ"ל קיסטון קרדיט: דודי מוסקויץנבות בר, מנכ"ל קיסטון קרדיט: דודי מוסקויץ

לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם

לאומי הצליח "לגנוב" את המימון לקיסטון - יממן את שותפות אגד בעסקה שתכניס לבנק כ-100 מיליון שקל בשנה והרווח עלייה יהיה כ-30 מיליון; וגם איך שה שהבטוחה ההדרת - חברת אגד שווה פחות לביטחון מהדירה שלכם?

ליאור דנקנר |

קיסטון קיסטון אינפרא -1.11%  , בעלת השליטה בקבוצת אגד, משלימה מימון מחדש בשותפות אגד, כשבנק לאומי מוביל מימון בהיקף של כ-1.75 מיליארד ש"ח בחיתום מלא. קיסטון נסחרת סביב ה-10 שקלים. מתחילת החודש היא עולה ב-2.2%, מתחילת השנה היא קפצה ב-74.8%, וב-12 החודשים האחרונים היא עלתה ב-71%. שווי השוק של החברה עומד על כ-1.9 מיליארד ש"ח.

המהלך מחליף שני הסכמי מימון נפרדים שהיו בעבר, וכל אחד מהם נשען על קונסורציום של כמה גופים מממנים. כעת המימון מתרכז בבנק אחד ובהסכם אחד, מה שמפשט את ניהול החוב בשוטף.

המימון החדש מיועד למחזור החוב הקיים, והוא כולל גם מסגרת למימון רכישת יתרת 13.2% מאגד במסגרת אופציית ה-PUT השנייה והאחרונה, שצפויה בפברואר 2026. מבחינת השותפות, זה גם מייצר מסגרת מימון מראש לאירוע המימוש, ולא רק מחליף חוב קיים.


מה הריבית האפקטיבית ולמה היא גבוהה יותר ממשכנתא

הריבית האפקטיבית המשוקללת בעסקה עומדת על כ-6% נכון להיום. חלק משמעותי מהחוב בריבית משתנה, כך שאם סביבת הריבית יורדת, גם עלות המימון עשויה להתעדכן כלפי מטה לפי התמהיל בפועל.

כדי להבין איך מתקבל המספר צריך להסתכל על ריביות הבסיס ועל מרווחי האשראי שמתווספים אליהן. חלק מההלוואה בריבית פריים, חלק בריבית בסיס שקלית או צמודה שמחוברת לשוק האג"ח, ובמסלול הצמוד נכנסת גם ההצמדה למדד שמעלה את העלות האפקטיבית כשמגלמים אינפלציה. סיכוי טוב שהריבית תרד בהמשך השנה הבאה. אם בנק ישראל אכן יוריד את המשכנתא בלפחות 0.5%, הריבית על החוב תרד ל-5.5%.