אלקטריאון מנסה להרגיע: "אני מבין את הפאניקה בשוק, אבל הפרויקט לא בוטל. כנראה יהיה מכרז חוזר"
"אני מבין את הפאניקה בשוק, הפרויקט לא בוטל - התקציב קיים, המכרז בוטל. כלומר השבדים מבינים שהיו ליקויים במכרז ולכן הם אזרו אומץ למרות שלקח להם זמן להגיב. המכרז התחיל בצורה מעוותת, אין מכרזים דומים כאלה לכבישים חשמליים בעולם. המכרז שבוטל הכיל בתוכו מספר טכנולוגיות שונות ומשונות. כמו שכולם מבינים, להכיל את כל הטכנולוגיות ולהתאים את המכרז לכולם זה מייצר עיוותים, אי התאמות וליקויים וזה מה שהעלה את העלות של כל המציעים. לא רק אנחנו הצענו מחיר שלא התאים לציפיות של השבדים אלא כולם; השבדים הבינו את הליקויים ויתקנו אותם. אם השבדים יוציאו עוד מכרז אנחנו כבר מבינים מה אנחנו צריכים לעשות כדי להתאים את ההצעה שלנו ולהתאים את עצמנו לשבדיה - כך שזה יתאים לציפיות שלהם", אומר אורן עזר, מנכ"ל אלקטריאון בראיון לביזפורטל.
רשות התחבורה בשבדיה (TRV) מבטלת את המכרז להקמת הכביש החשמלי שבו השתתפה חברת החלום אלקטריאון אלקטריאון -3.85% והמניה נופלת ב-42% לשווי שוק של 850 מיליון שקל. אלקטריאון זינקה בשנה האחרונה פי 5 משווי של 300 מיליון שקל ל-1.5 מיליארד, כשהמשקיעים הלכו אחרי התחזיות האופטימיות וההתקדמות שעושה החברה וקיוו לראות הצלחה גם במכרז בשבדיה. אבל זה מגיע אחרי שבשנה שעברה מחקה 86% משוויה. במילים אחרות - מדובר במניה בסיכון גבוה. כמו שאר חברות החלום, זה יכול להצליח ולתת תשואה גבוהה למשקיעים, אבל זה גם יכול להיכשל ולהתרסק ולגרום נזק גדול למשקיעים. אז אם אתם בוחרים להשקיע בחברות חלום תזכרו שצריך להיזהר ו'לא לשים את כל הביצים בסל אחד'.
>> מנכ"ל אלביט מערכות, בצלאל מכליס בשיחה על העבר ועל עתיד החברה; מנכ"ל צים, אלי גליקמן יספר על התקופה המטלטלת ועל העתיד; וגם - המניות הטובות להשקעה על פי דירוג ביזפורטל - הירשמו לוועידה הכלכלית של ביזפורטל
מה בעצם היו הליקויים?
"אם למשל אתה מוציא מכרז ומכניס בו דיזל, היברידי וחשמלי, אז הפתרונות הם שונים. הרי צריך גם עמדות החלפה וטעינה וגם תחנות דלק. רכב מסוים צריך תחזוקה ואחר לא צריך תחזוקה בכלל. קשה לתכלל הכל במכרז אחד ולענות על הכל. יש עיוותים בכל מיני צורות שמכרז כזה לא ממוקד יכול לייצר והתוצאה היא שהעלויות יצאו מהתקציב שהם ציפו לקבל. הצורה שניהלו את המכרז וניהלו אותו יצר ליקויים והם מבינים את הבעיה, גם בשיחות שהם ניהלו איתנו וגם עם אחרים. עצם זה שהם קיבלו את ההחלטה לבטל את המרכז זו החלטה אמיצה שלהם כי הם השקיעו בזה זמן ומשאבים, אבל כנראה זו הדרך הכי נכונה, למשוך את המכרז חזרה, לתקן אותו ולצאת עם מכרז יותר מדויק.
- מנכ״ל אלקטריאון: ״Eurabus זו רק ההתחלה; יש שת״פים נוספים״
- אלקטריאון חושפת: "טויוטה מאמינה בנו, זו השקעה לטווח בינוני-ארוך"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"הנקודה היא שכשאתה לא מתמקד בטכנולוגיה מסוימת אלא פותח למגוון אדיר של טכנולוגיות - לכל אחת יש מגבלות, יתרונות, צרכים וקשה מאוד לתכלל הכל למכרז אחד. אם אוציא מכרז לרכב ואגיד לך אם זה דיזל או חשמלי ברור שהפתרון שונה כי זה לא רק רכב, גם הדברים שמסביבו משפיעים. אם היו עושים מכרז רק על טכנולוגיה, זה משהו אחר אבל הם ערבבו הרבה דברים שלא קשורים לטכנולוגיה. אם אני מקבל רכב חשמלי ודיזל, אפשר אולי להשוות. אבל אם אבקש הכל אני מייצר עיוות וזה יכול להטות את הכף לרכב שאתה לא רוצה אותו."
איך אתם בטוחים שמצבים כמו זה לא יגיעו לעוד מכרזים בעולם?
"כל שאר המכרזים בעולם מאוד ממוקדם. המכרזים האחרים בעולם, לדוגמא בנורבגיה זה מכרז שהוא היה ממוקד על טעינה אלחוטית בלבד. הוא התמקד בטכנולוגיה ולא בדברים נלווים. כנ"ל גם בגרמניה, יוטה ומישיגן. אם באים לעבוד בגרמניה ובאים לבנות כביש לא צריך להתעסק בדברים שלא קשורים לטכנולוגיה. אם אתה ממקד את המכרז נכון, הוא יקל עלייך לקבל החלטה. במידה ויצאו עוד מכרזים אנחנו מוכנים ומבינים את הליקויים שהם הכניסו במכרז, בכל אופן, אנחנו ערוכים עם מענה שיעמוד בציפיות.
- גולף תרכוש את ג'אמפ ועונות תמורת 30 מיליון שקל
- העולות - היורדות - הסחירות; המניות הבולטות בת"א
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אלו המניות שיזכו לביקושים והיצעים בשל עדכון המדדים
אורן עזר, מנכ"ל אלקטריאון. צילום: ניר סלקמן, יחצ
ומה קורה בשאר המקומות שהתחלתם לפעול בהם?
"בגרמניה אנחנו כבר בביצוע של הפרויקט השלישי, אוטוטו עולים לכביש. דיווחנו על הארכה של פרויקט שעשינו ומאריכים אותו. בנורבגיה זכינו ומתחילים עוד מעט לעבוד, כנ"ל ביוטה שבארה"ב, אוטוטו מתחילים. מישיגן בביצוע. הכל מתפקד לפי לוחות זמנים. במבט קדימה, יש לנו 5 קילומטר מוזמנים לפריסה בכל המקומות ביחד נכון לעכשיו. אני מניח לעצמי שב-2024 יהיו פרויקטים נוספים, ב-2025 יהיו יותר וכן הלאה."
איך השוק אמור להאמין לכם אחרי שנכשלתם במכרז בשבדיה?
"היו מכרזים אפילו בארץ שנכשלו, נדחו, התחדשו או שונו. זה קורה במכרזים וזה בסדר. יש מצב שמקבלים הצעה לא מתאימה לציפיות ומעדכנים את המכרז. יש כאלה שהמחיר לא אטרקטיבי, הפתרון לא מספיק טוב וכו', יש המון סיבות וזה קורה. הפרויקט לא נפסל, אם ייקח עוד כמה חודשים זה בסדר גמור וזה לא משפיע על החברה. החברה עובדת בישראל, באירופה וארה"ב כרגיל.
"אני מדגיש - הפרויקט בשבדיה לא נכשל, רק המכרז בוטל. על מנת להאמין לנו אפשר להסתכל על הביצועים של החברה. אפשר לראות את מספר השותפים שלנו ואת כמות שותפים ההולכת וגדלה. כמות המכרזים גדלה כל יום, לא רק באירופה, גם במקומות נוספים ואנחנו מגדילים את צבר ההכנסות. ניתן לראות שיש עניין. אנחנו עושים עבודה נכונה וזוכים במכרזים; אני חושב שהשוק צריך לעבד את זה כי אנחנו מראים ביצועים טובים עד כה. קצת מאכזב מה שקרה בשבדיה אבל זה לא כישלון. לגבי המכרז הבא, אנחנו לא יודעים מתי הוא יצא אך מניח שתצא הבהרה בקרוב."
- 12.ב-TOTAL יש להם 5ק"מ כביש, בכל העולם(!) ...5 ק"מ :-))) (ל"ת)כלכלן 10/09/2023 11:47הגב לתגובה זו
- 11.לני 01/09/2023 12:55הגב לתגובה זושתתפוצץ בקול רעש גדול בשנה הקרובה. כמה ראשים יעופו וכמה משקיעים יבכו. תתרכזו בטכנולוגיה.
- 10.קניתי , נותן לה שנה להכפיל (ל"ת)קניתי 30/08/2023 08:33הגב לתגובה זו
- חחח. קנית? באמא שלך? (ל"ת)כלכלן בכיר 10/09/2023 11:48הגב לתגובה זו
- 9.לרון 30/08/2023 08:03הגב לתגובה זולמי שמכר לי בהיסטריה כ"כ בזול
- 8.לרון 30/08/2023 07:59הגב לתגובה זואומרת הכל,נכון המנייה תנודתית מ א ד אך העתיד שם,על כל מוכר יש קונה,אני בפנים,לא המלצה,מנייה נהדרת לסיבובים
- 0 עיסקאות. אכל הכמות אומרת הכל. (ל"ת)מנהל בנק 10/09/2023 11:48הגב לתגובה זו
- 7.עוד בלוף מבית בטר פלייס (ל"ת)ספין דר 30/08/2023 01:40הגב לתגובה זו
- לרון 30/08/2023 08:02הגב לתגובה זועוד מנייה שמ ד י נ ו ת משקיעות בה לצורך פיתוח,שאלו את עידן עופר איך אביו עשה את הכסף
- 6.תותח מצוי 29/08/2023 23:52הגב לתגובה זוהיום היה היזדמנות להיכנס למניה החבוטה,יתכן שמחר גם תוכלו להיכנס יש למניה פוטנצייאל אדיר,בהצלחה לנו המשקיעים.
- 5.ג'ודי 29/08/2023 21:56הגב לתגובה זושומר נפשו ירחק
- 4.בועתי 29/08/2023 21:12הגב לתגובה זומי שלא מימש חיי במאדים ועם זאת - לחברה יש פוטנציאל גדול מאחר והטכנולוגיה שלה הכי מתקדמת בעולם כיום לעומת המתחרות . עוד לא נאמרה המילה האחרונה- הענישה היום גם בגלל מצב השוק הקטסטרופלי בארץ
- 3.ברוך 29/08/2023 21:02הגב לתגובה זוהיום כאשר מכוניות חשמליות עולות על הכביש , בשביל מה צריך אתה השטות הזה של לחשמל כבישים... אני לא מאמין שאנשים משקיעים בזה...
- cocus 29/08/2023 21:14הגב לתגובה זוהעתיד הולך לכבישים נטענים
- 2.עודד המעודד 29/08/2023 20:20הגב לתגובה זוקשה להאמין למנכ"ל אחרי שהוא אמר שהוא לא מכיר פרוייקטים של טעינה במסילה חוץ משוודיה. הלו, הפרוייקט עם ונסי בצרפת, אתה מכיר? החברה שלך משתתפת בו. בפרוייקט הזה משתתפת לברה לטעינה במסילה. ויש עוד פרוייקט בצרפת של חברה קטנה לטעינה במסילה בשם אלסטום...
- 1.סה"כ 5 ק"מ בטוטאל? 1.5 מיליארד שקלים?? חחח (ל"ת)כלכלן בכיר 29/08/2023 20:13הגב לתגובה זו
- צודק 1.5 מיליארד זה לא חלום זה חלום שהתגשם (ל"ת)אמיר 05/09/2023 16:39הגב לתגובה זו

אופנהיימר: אפסייד של 30% בטבע
בבית ההשקעות אופנהיימר מציינים לחיוב את השיפור בכל חטיבות הפעילות של חברת התרופות, את העלאת התחזיות להכנסות מאוסטדו ויוזדי, והתקדמות בפיתוח מולקולת ה-TL1A; מחיר היעד למניה על 30 דולר עם המלצת "תשואת יתר"
אופנהיימר מפרסמים סקירה חיובית על טבע טבע -1.91% בעקבות דוחות הרבעון השלישי, שבהם הציגה החברה הכנסות של 4.5 מיליארד דולר - עלייה של 3% מהתקופה המקבילה וגבוהה מהצפי שעמד על 4.34 מיליארד דולר.
כל חטיבות הפעילות - הגנריקה, הביוסימילרס ותרופות המקור - הראו שיפור בתוצאות, וטבע העלתה את התחזיות השנתיות שלה. בבית ההשקעות אופנהיימר משאירים את המלצת ה-Outperform ומחיר היעד על 30 דולר למניה, כשהם מתבססים על מכפיל 6.7 לרווח התפעולי המתואם של 2026.
צמיחה בכל החטיבות
בחטיבת הגנריקה נרשמה צמיחה של 2% בהכנסות, ל-2.58 מיליארד דולר, מעל תחזית השוק שעמדה על 2.41 מיליארד דולר. בארה"ב בלטה עלייה של 7% (במונחי מטבע מקומי), שהובילה להכנסות של 1.18 מיליארד דולר, בעוד שבאירופה נרשמה ירידה של 5% עקב בסיס השוואה גבוה. שאר העולם הציג צמיחה מתונה של 3%. תחת אותה חטיבה משולבות גם תרופות הביוסימילרס, שמהן כבר הושקו 10 תרופות, ועוד שש צפויות עד סוף 2027. אופנהיימר מציין כי השקת התרופות באירופה ב-2027 צפויה להאיץ את קצב הצמיחה בתחום, כאשר התחזית להכנסות נותרת על 800 מיליון דולר.
בחטיבת תרופות המקור הממוסחרות בלטה צמיחה משמעותית באוסטדו (Austedo) - עלייה של 38% ל-618 מיליון דולר. גם יוזדי (Uzedy) הציגה צמיחה של 24% ל-43 מיליון דולר, ואג’ובי (Ajovy) עלתה ב-19% ל-168 מיליון דולר. טבע מאשררת את תחזית ההכנסות לאוסטדו לשנת 2027 - 2.5 מיליארד דולר - וצופה כי לאחר חדירה לשוק האירופי היא תגיע להכנסות שיא של כ-3 מיליארד דולר. בהתאם לכך, החברה העלתה את התחזית השנתית ל-2025 ל-2.05-2.15 מיליארד דולר. גם יוזדי מתקדמת בקצב מהיר מהצפי - עם תחזית מעודכנת של 190-200 מיליון דולר השנה, לעומת 150 מיליון בתחזית הקודמת. שתי התרופות, יחד עם האולנזפין שצפויה להגיע לשוק ב-2026, מוערכות לייצר בשיאן בין 1.5 ל-2 מיליארד דולר.
- טבע מזנקת ב-21% - האנליסטים צופים אפסייד של עוד 25%
- טבע מכה את התחזיות בהכנסות וברווח; המניה מזנקת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בצד של הפיתוח, טבע מתכננת להגיש את זריקת האולנזפין (לטיפול בסכיזופרניה) ל-FDA עד סוף 2025, עם צפי למכירות מ-2026 והכנסות של עד 1.5 מיליארד דולר. מולקולת ה-TL1A, שמפותחת יחד עם סנופי, מתקדמת כמתוכנן, והחברה צופה לקבל בגינה תשלום ראשון של 250 מיליון דולר ברבעון הרביעי של השנה ועוד 250 מיליון נוספים ברבעון הראשון של 2026. בטווח הארוך מעריכה טבע כי מדובר בפוטנציאל הכנסות של 2-5 מיליארד דולר, לא כולל אינדיקציות נוספות.

גולף תרכוש את ג'אמפ ועונות תמורת 30 מיליון שקל
גולף גולף -1.96% חתמה על מזכר הבנות לא מחייב לרכישת רשת האופנה לנשים ג'אמפ ועונות מבעל השליטה יואב שמע. מחיר העסקה עומד על כ-30 מיליון שקל, כאשר רוב הסכום יועד לכיסוי חובות הרשת הנרכשת. החוב של ג'אמפ ועונות מוערך בכ-20 מיליון שקל, כך שהסכום הנותר יועבר לבעלי הרשת, יואב שמע וארבעת יורשי השותף לשעבר אבי יפת, שמחזיקים בשליש מהבעלות. השלמת העסקה תלויה בהשלמת בדיקת נאותות ואישור דירקטוריון גולף.
הרשת הנרכשת מפעילה 63 סניפים ברחבי הארץ, רובם ממוקמים בקניונים מובילים ובמרכזי קניות פתוחים. חלק מהסניפים הם חנויות רחוב וסניפי אאוטלט. הרשת מתמחה באופנה לנשים במידות 40 ומעלה ומעסיקה כ-260 עובדים. גולף תוכל לבצע סינרגיה מיידית עם הרכישה החדשה על ידי איחוד המערכים הלוגיסטיים. צעד זה יחסוך לחברה כ-150 אלף שקל בחודש ששילמה ג'אמפ ועונות עבור שימוש במרלו"ג חיצוני. גולף תאחד גם את מטה החברה הנרכשת עם המטה שלה.
יואב שמע רכש את רשת ג'אמפ ב-2014 דרך בית משפט תמורת 800 אלף שקל, כאשר הרשת מנתה באותה עת 20 סניפים. כמה חודשים לאחר מכן איחד שמע את פעילותה עם רשת עונות שכבר הייתה בבעלותו. מאז הרחיב את הרשת ל-63 סניפים.
זו העסקה השנייה של גולף השנה, לאחר רכישת רשת חנויות סבון תמורת 6.5 מיליון שקל באוגוסט. את סבון רכשה גולף מתאגיד איב רושה הצרפתי, לאחר שהתאגיד סגר את מפעל הייצור בקריית גת ואת המערך הלוגיסטי והמטה בישראל. גולף, שבשליטת כלל תעשיות של לן בלווטניק, מפעילה כ-340 חנויות ונסחרת בשווי של 320 מיליון שקל. בניגוד לחברות מתחרות כמו פוקס וקסטרו, לגולף אין זכיונות על מותגים זרים, מה שמאפשר לה גמישות רבה יותר בקבלת החלטות.
- ״עם כלביא״ פגע בגולף פעמיים: המלחמה והדולר שחקו את הרווח ב-80%
- הסוף לסאגה: קבוצת גולף תפעיל את רשת סבון בישראל תמורת 6.5 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הרכישה של ג'אמפ ועונות צפויה לשמש כמנוע צמיחה לפעילות הקיימת של גולף בתחום אופנת הנשים. הרשת הנרכשת תתווסף ל-20 חנויות סבון שגולף רכשה ומעוניינת להרחיב ל-40 חנויות. גולף עלתה ב-7% מתחילת השנה ונסחרת לפי שווי של 314 מיליון שקל.
