מובילאיי נבחרה לספק לפולסטאר את טכנולוגיות הנהיגה האוטונומית שלה. המחיר מעניין
מובילאיי מובילאיי של אמנון שעשוע שבשליטת אינטל INTEL CORPORATION (88%) נבחרה לספק לחברת פולסטאר את טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית שלה Chauffeur לרכבי הפולסטאר 4. העלות צפויה להיות מתחת ל-6,000 דולר לרכב.
החברה מפתחת מספר טכנולוגיות שנועדו לסייע לנהגים, שכשמשלבים אותן יחד הן מאפשרות לרכבים לנהוג בעצמם במצבים מסוימים. Chauffeur נחשב פיתרון המפתח של מובילאיי "שנועד להפוך רכב צרכני למערכת ללא ידיים/ ללא עיניים". המערכת כוללת חיישנים רבים, מצלמות, מכ"מ, לידאר וכמובן תוכנה. כל זה והעלות צפויה להיות מתחת ל-6,000 דולר לרכב.
למה בעצם המחיר חשוב? טסלה, מוכרת את המוצר שלה לנהיגה אוטונומית מלאה (FSD) ב-15 אלף דולר ואת מערכת ה"טייס האוטומטי" המשופרת שלה ב-6,000 דולר. שתי המערכות הללו נחשבות מערכות רמה 2, כלומר דורשות מעורבות של נהג לאורך כל הנסיעה. טסלה מקווה שה-FSD תהיה בסופו של דבר מספיק טובה כדי להפוך למערכת לנהיגה אוטונומית בעלת תפקוד גבוה יותר. המחירים שטסלה גובה כמובן הם לצרכן. בעוד, המחיר של 6,000 דולר של מובילאיי הוא ליצרן הרכב.
מכוניות עם נהיגה אוטונומית מלאה אמיתית עדיין לא קיימות בכבישים. רוב המערכות, הכוללות טכנולוגיות כמו בלימת חירום אוטומטית, בקרת שיוט אדפטיבית וסיוע בשמירה על הנתיב נמצאות ברמה 2.
- מובילאיי מקבלת המלצת קנייה מדויטשה בנק
- אינטל אומרת שלא תממש את מובילאיי - למה השוק לא מאמין לה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
Chauffeur של מוביליאיי נועד להיות טוב יותר מרמה 2, כשהמכונית מסוגלת לעשות הכל בכבישים מהירים. תכנית החברה היא להוסיף מצבי נהיגה נוספים בשלב מאוחר יותר. המערכת אמורה להיות מוכנה עד 2024 או 2025 ורכב הפולסטאר יהיה בשנתון 2025.
"אנחנו מאוד נרגשים להכניס חדשנות לכלי הרכב החשמליים שלנו יחד עם מובילאיי", אמר מנכ"ל פולסטאר תומס אינגלס. "אנחנו יודעים שנהיגה אוטונמית היא לא תמיד כיפית ומרגשת. טכנולוגיה זו פירושה שהלקוחות שלנו יוכלו לאפשר נהיגה אוטונומית כשיבחרו ולהפוך את כל הנסיעות העתידיות למהנות".
בדוחותיה האחרונים לרבעון השני מובילאיי עקפה את צפי האנליסטים והרוויחה 17 סנט למניה על הכנסות של 454 מיליון דולר (ירידה של 1% לעומת הרבעון המקביל), מעל צפי האנליסטים לרווח של 12 סנט למניה על הכנסות של 451.7 מיליון דולר. מובילאיי גם העלתה את תחזית הרווח התפעולי השנתי המתואם לטווח של 600 עד 631 מיליון דולר, לעומת צפי קודם ל-548-577 מיליון דולר - עליה של 9.4% לעומת התחזית הקודמת.
- פדקס עולה 1.8%, אינטל יורדת 1.5%; פתיחה חיובית בוול סטריט
- פדקס עקפה את התחזיות והמניה מגיבה בעליות
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המניה הישראלית שזינקה אתמול פי 5 וצפויה להמשיך לעלות גם היום
תחזית ההכנסות של החברה נותרה ללא שינוי בטווח של 2.065 עד 2.114 מיליארד דולר (אחרי שהורידה אותם ברבעון הקודם, כאשר אז הסיבה הייתה מבצעים והפחתת סובסידיות בסין).
מובילאיי ייצרה מתחילת השנה מזומנים מפעילות שוטפת של 197 מיליון דולר, עם זאת מדובר בירידה של 15.4% לעומת 233 מיליון במחצית השנה הראשונה של 2022. בתחילת השנה הציבה מובילאיי יעדים עם צבר של 21 מיליארד דולר עד שנת 2030, זה לא יעד פשוט להשגה אבל בינתיים במובילאיי בהחלט יכולים להיות מרוצים מההישגים שלהם. מדובר בהצלחה גדולה לחברה שנוסדה בישראל.
"הצגנו תוצאות טובות ברבעון השני. הרווח התפעולי השתפר בהשוואה לרבעון הראשון של 2023 למרות שהכנסות נותרו יציבות יחסית ואנו ממוקמים היטב לגידול בהכנסות מוגברת במחצית השנייה של 2023" אמר נשיא ומנכ"ל מובילאיי פרופ' אמנון שעשוע. "נקודות השיא העסקיות העתידיות כוללות את עומק הקשר שלנו עם קבוצת פולקסווגן והרחבה של התקשרויות משמעותיות עבור הפורטפוליו שלנו ל-9 יצרני OEM גדולים.
לאחרונה קיבלה החברה גם המלצת קנייה מאופנהיימר עם מחיר יעד של 60 דולר. חברת ההשקעות אמרה כי היא צופה עתיד חיובי לחברה אך ציינה מספר סיכונים אפשריים:
סיכון טכנולוגי – יתכן כי קצב ההתפתחות הטכנולוגית של מוצריה העתידיים של החברה, בייחוד השקת ה-Chauffeur וה-Drive, יתעכבו מעבר למתוכנן כפי שקרה בשנים האחרונות. פיתוח רכבים אוטונומיים ומסחורם אופיין עד כה באיטיות רבה מהמתוכנן וגרם לקונסולידציה רבה בשוק הרכבים האוטונומיים.
סיכון מסחרי – מובילאיי מוכרת את מרבית מוצריה דרך שחקני 1 Tier, כ- 71% מהכנסותיה נובעות מ- 3 לקוחות בלבד. אובדן של אחד מהלקוחות ישפיע בצורה מהותית על יכולותיה של החברה למכור מוצרים ושירותים בנפחים ובמהירות שהיא מעוניינת.
סיכון תחרותי – פיתוחים טכנולוגיים של חברות מתחרות, דוגמת טסלה, קרוז, ביידו, ויימו, אפל, גוגל או חברות טכנולוגיה אחרות עלולות לפגוע ביתרון התחרותי של החברה. הסיכון הגבוה ביותר מגיע מכיוון טסלה, קרוז וויימו אשר כבר מציעות, או מתכוונות להציע בשנים הקרובות, שירותי מוניות אוטונומיות או מערכות אוטונומיה לרכבים פרטיים.
סיכון גיאו-פוליטי – מפני שכ- 30% מסך הכנסותיה של החברה ב2022 - נבעו מהשוק הסיני, ובייחוד ממכירת מוצרים לענקית הרכב ג'ילי, עלולים מתחים גיאו-פוליטיים בין סין לשאר שותפות המסחר שלה לפגוע בהכנסותיה של החברה. במקרה של הגדלת המכסים על שינוע סחורות בין סין לשאר העולם, או אף איסור מוחלט על שינוע שכזה, הכנסותיה של מובלאיי צפויות להיפגע בצורה מהותית.
סיכון מאקרו-כלכלי - מפני שמוצריה של חברה נשענים על מחזורי המכירות הטבעיים של רכבים ברחבי העולם, מיתון או האטה כלכלית עולמית עלולים לפגוע ביכולותיה למכור את מוצריה. התממשות של סיכון זה כבר התרחשה ברבעון הראשון של ,2023 כאשר מובילאיי הודיעה כי Zeekr, חברת הרכב הסינית שממנה נובעים כלל מכירות ה-SuperVision, הודיעה כי עכב ביקושים נמוכים מן הצפוי היא דוחה את הזמנתיה מהרבעון השני של 2023 לרבעון האחרון של אותה השנה. יתכן כי תחול דחייה נוספת בהזמנות אם כלכלת סין תקלע למשבר או האטה כלכלית.
מובילאיי נסחרת לפי שווי של 28 מיליארד דולר עם מכפיל רווח עתידי של 45.3, זאת לאחר שמניית החברה ירדה ב-0.8% מתחילת השנה והייתה יציבה בשנה האחרונה כולה.

לא רק AI: הנישה החדשה והצומחת שמתפתחת במקביל לתחום הלוהט
כשהבינה המלאכותית והאוטומציה הם שני המגזרים הטכנולוגיים הכי צומחים בעולם, הם זקוקים לצדם לתשתיות מתאימות. Equinix, אחת החברות המובילות בעולם בהקמת מרכזי נתונים, היא רק דוגמה אחת לחברות שנהנות מהטרנד. וגם: למה למרות העלייה של מניית סופטבנק, וול סטריט ממשיכה לאהוב אותה
בפברואר 2024 עדכנתי כתבות עבר שעשיתי על ענקית האחזקות-השקעות היפנית סופטבנק (סימול:SFTBY) תחת הכותרת "הקונגלומרט היפני שוול סטריט לא אוהבת משקף פוטנציאל גדול". היתה זו כתבה שלישית או רביעית על החברה מאז תחילת המאה. מאז הכתבה המניה עלתה בקרוב ל-200%, אלא שבמהלך השנה האחרונה ולמרות העלייה במחיר וול סטריט מחבבת יותר ויותר את הקונגלומרט היפני הגדול שהקים ב-1981 היזם מסאיושי סאן, אז בן 24. מאז, סאן ללא ספק מצליח להוכיח שהוא קורא נכון את התפתחות מהפכת האינפורמציה ופועל בהתאם, וזאת למרות אישיות מוזרה ולקיחת סיכונים אדירים שלמעשה גרמו לאנליסטים להגדירו כ"ספקולנט".
סאן התחיל את דרכו כמפיץ תוכנות ומשחקי וידאו, אבל אז פגש בזכיין מקדונלד'ס ביפן ששכנע אותו לעבור וללמוד בארה"ב. סאן אכן עשה זאת, למד מחשבים ב-UCLA, חזר ליפן והקים את סופטבנק שאותה הוא מוביל מאז כיו"ר, נשיא ומנכ"ל.

קבוצת סופטבנק מוגדרת כחברת אחזקות-השקעות יפנית רב-לאומית שמתמחה בהשקעות בחברות טכנולוגיה שמקדמות את מהפכת המידע, תוך התמקדות בשבבים, בבינה מלאכותית, רובוטיקה חכמה, האינטרנט של הדברים, טלקומוניקציה, שירותי אינטרנט ואנרגיה נקייה. החזקות מרכזיות של הקבוצה כוללות את חברת הקניין הרוחני המובילה של מוליכים למחצה Arm Holdings (סימול:ARM) שבה סופטבנק שולטת ב-90%. שווי החזקה זו לבדה מגיע כיום לכ-80% משווייה הכולל של סופטבנק. החחזקה השנייה בגודלה היא בקרן ההון סיכון הגדולה בעולם SoftBank Vision, אשר משקיעה בגל הבא של טרנספורמציה טכנולוגית, ושם סופטבנק שותפה עם ממשלת ערב הסעודית.
- נוקיה מקימה מחלקת בינה מלאכותית ומגייסת מאינטל
- וישראל מובילה עולמית בשימוש ב-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השאיפה המוצהרת של סאן היא להפוך את הקונצרן לקבוצת התאגידים החיונית ביותר לכלכלה הגלובלית. אגב, החברה היא גם ממנהלי הכספים המובילות גלובלית ומנהלת נכסים של רוב חברות הטכנולוגיה המובילות, ביניהן אפל (סימול:AAPL) וקוואלקום (סימול:QCOM). החברה השקיעה הון סיכון ראשוני בחברות כמו אנבידיה, אובר, T-Mobile, עליבאבא וספרינט, ובכולן מכרה את רוב ההחזקות ברווחי שיא (את ARM רכשה בהצעת רכש). היו לה גם כישלונות בדרך כמו WeWork הישראלית. סופטבנק היא גם המשקיעה הגדולה בעולם בסטארטאפים בתחומי הטכנולוגיה שהזכרתי למעלה, במיוחד בתחום ה-AI.

פדקס עולה 1.8%, אינטל יורדת 1.5%; פתיחה חיובית בוול סטריט
וול סטריט ממשיכה את המגמה החיובית עם שיאים חדשים, וגם מדד הראסל 2000 מצטרף לחגיגת השיאים
לאחר יום מסחר חיובי אתמול שבו המדדים המובילים קבעו שיאים חדשים, המדדים ממשיכים את המגמה החיובית. מדד הדאו ג׳ונס עולה 0.1%, ה-S&P 500 מוסיף 0.2% והנאסד״ק מטפס 0.3%. גם מדד הראסל 2000 סגר אתמול בעליות ושיא ראשון מאז 2021, על רקע הציפיות להמשך הורדות ריבית. תשואת האג״ח ל-10 שנים עולה ל-4.31. הביטקוין יורד קלות לכ-116.5 אלף דולר והזהב יציב סביב 3,680 דולר לאונקיה.
אתמול זה היה היום של אינטל, לאחר שקיבלה השקעה מרשימה מהחברה היקרה והיוקרתית ביותר בוול סטריט, אנבידיה. איך אינטל הגיעה למצב שהיא צריכה השקעות ומה יהיה בעתיד - אינטל - העבר, ההווה והעתיד לצד אנבידיה. נזכיר כי הממשל האמריקאי רכש כ-10% מאינטל בהשקעה של כ-9 מיליארד דולר והרוויח מהזינוק במניה בעקבות הצטרפות אנבידיה כמשקיעה - ההשקעה המוצלחת של טראמפ: 5 מיליארד דולר בפחות מחודש.
שיחת טראמפ/שי - הנשיא טראמפ צפוי
לשוחח היום עם נשיא סין שי ג׳ינפינג במטרה לסגור סופית את עסקת טיקטוק, אחרי שדחה את הדד-ליין למכירת השליטה הסינית באפליקציה עד דצמבר. על פי הדיווחים, קונסורציום בהובלת אורקל צפוי להפעיל את הפעילות בארה״ב, כשברקע יש גם ציפיות להתקדמות בהפחתת מכסים הדדיים. עסקת ענק: טיק טוק הסינית נמכרת לקונסורציום אמריקאי הכולל את אורקל
מאקרו
סיכום שבוע
בקריפטו: בדרך להמשך עליות? הרגולטור מסיר חסמים, וחברות הקריפטו עם ביצועי שיא - אפשרויות החשיפה לקריפטו מתרחבות ומתגוונות, מהשקעה ישירה
דרך תעודות סל, חברות אוצר, ועד חברות מתעשיית הקריפטו, כעת הרגולטור מתגייס לעזרת המשקיעים עם תקנות חדשות להנפקה מהירה יותר של תעודות סל; דוחות בוליש, השקת מטבע יציב חדש, ואיזה מטבע נסחר בשיא כל הזמנים?
- אינטל זינקה ב-23%, אנבידיה קפצה ב-3.5%; הנאסד״ק עלה ב-0.9%
- הנאסד״ק ירד ב-0.3%; אנבידיה איבדה 3%, אלביט נפלה ב-6%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הריבית באנגליה נותרה ללא שינוי אבל הצמצום הכמותי מאט הבנק המרכזי של אנגליה הותיר את הריבית על 4% אך האט את קצב הצמצום הכמותי, צעד שנתפס כהקלה מוניטרית חלקית על רקע זינוק בתשואות האג"ח וחוסר אמון גובר במדיניות הפיסקלית של הממשלה החדשה