אמנון שעשוע מובילאיי
צילום: Photography courtesy of Nasdaq, Inc

מובילאיי נבחרה לספק לפולסטאר את טכנולוגיות הנהיגה האוטונומית שלה. המחיר מעניין

מכוניות עם נהיגה אוטונומית מלאה אמיתית עדיין לא קיימות בכבישים. רוב המערכות, הכוללות טכנולוגיות כמו בלימת חירום אוטומטית, בקרת שיוט אדפטיבית וסיוע בשמירה על הנתיב נמצאות ברמה 2. המערכת של מובילאיי אמורה להיות טובה יותר מרמה 2
אדיר בן עמי |

מובילאיי מובילאיי של אמנון שעשוע שבשליטת אינטל INTEL CORPORATION (88%) נבחרה לספק לחברת פולסטאר את טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית שלה Chauffeur לרכבי הפולסטאר 4. העלות צפויה להיות מתחת ל-6,000 דולר לרכב. 

החברה מפתחת מספר טכנולוגיות שנועדו לסייע לנהגים, שכשמשלבים אותן יחד הן מאפשרות לרכבים לנהוג בעצמם במצבים מסוימים. Chauffeur נחשב פיתרון המפתח של מובילאיי "שנועד להפוך רכב צרכני למערכת ללא ידיים/ ללא עיניים". המערכת כוללת חיישנים רבים, מצלמות, מכ"מ, לידאר וכמובן תוכנה. כל זה והעלות צפויה להיות מתחת ל-6,000 דולר לרכב. 

למה בעצם המחיר חשוב? טסלה, מוכרת את המוצר שלה לנהיגה אוטונומית מלאה (FSD)  ב-15 אלף דולר ואת מערכת ה"טייס האוטומטי" המשופרת שלה ב-6,000 דולר. שתי המערכות הללו נחשבות מערכות רמה 2, כלומר דורשות מעורבות של נהג לאורך כל הנסיעה. טסלה מקווה שה-FSD תהיה בסופו של דבר מספיק טובה כדי להפוך למערכת לנהיגה אוטונומית בעלת תפקוד גבוה יותר. המחירים שטסלה גובה כמובן הם לצרכן. בעוד, המחיר של 6,000 דולר של מובילאיי הוא ליצרן הרכב. 

מכוניות עם נהיגה אוטונומית מלאה אמיתית עדיין לא קיימות בכבישים. רוב המערכות, הכוללות טכנולוגיות כמו בלימת חירום אוטומטית, בקרת שיוט אדפטיבית וסיוע בשמירה על הנתיב נמצאות ברמה 2. 

Chauffeur של מוביליאיי נועד להיות טוב יותר מרמה 2, כשהמכונית מסוגלת לעשות הכל בכבישים מהירים. תכנית החברה היא להוסיף מצבי נהיגה נוספים בשלב מאוחר יותר. המערכת אמורה להיות מוכנה עד 2024 או 2025 ורכב הפולסטאר יהיה בשנתון 2025.

"אנחנו מאוד נרגשים להכניס חדשנות לכלי הרכב החשמליים שלנו יחד עם מובילאיי", אמר מנכ"ל פולסטאר תומס אינגלס. "אנחנו יודעים שנהיגה אוטונמית היא לא תמיד כיפית ומרגשת. טכנולוגיה זו פירושה שהלקוחות שלנו יוכלו לאפשר נהיגה אוטונומית כשיבחרו ולהפוך את כל הנסיעות העתידיות למהנות". 

בדוחותיה האחרונים לרבעון השני מובילאיי עקפה את צפי האנליסטים והרוויחה 17 סנט למניה על הכנסות של 454 מיליון דולר (ירידה של 1% לעומת הרבעון המקביל), מעל צפי האנליסטים לרווח של 12 סנט למניה על הכנסות של 451.7 מיליון דולר. מובילאיי גם העלתה את תחזית הרווח התפעולי השנתי המתואם לטווח של 600 עד 631 מיליון דולר, לעומת צפי קודם ל-548-577 מיליון דולר - עליה של 9.4% לעומת התחזית הקודמת.

קיראו עוד ב"גלובל"

תחזית ההכנסות של החברה נותרה ללא שינוי בטווח של 2.065 עד 2.114 מיליארד דולר (אחרי שהורידה אותם ברבעון הקודם, כאשר אז הסיבה הייתה מבצעים והפחתת סובסידיות בסין). 

מובילאיי ייצרה מתחילת השנה מזומנים מפעילות שוטפת של 197 מיליון דולר, עם זאת מדובר בירידה של 15.4% לעומת 233 מיליון במחצית השנה הראשונה של 2022. בתחילת השנה הציבה מובילאיי יעדים עם צבר של 21 מיליארד דולר עד שנת 2030, זה לא יעד פשוט להשגה אבל בינתיים במובילאיי בהחלט יכולים להיות מרוצים מההישגים שלהם. מדובר בהצלחה גדולה לחברה שנוסדה בישראל.

"הצגנו תוצאות טובות ברבעון השני. הרווח התפעולי השתפר בהשוואה לרבעון הראשון של 2023 למרות שהכנסות נותרו יציבות יחסית ואנו ממוקמים היטב לגידול בהכנסות מוגברת במחצית השנייה של 2023" אמר נשיא ומנכ"ל מובילאיי פרופ' אמנון שעשוע. "נקודות השיא העסקיות העתידיות כוללות את עומק הקשר שלנו עם קבוצת פולקסווגן והרחבה של התקשרויות משמעותיות עבור הפורטפוליו שלנו ל-9 יצרני OEM גדולים.

לאחרונה קיבלה החברה גם המלצת קנייה מאופנהיימר עם מחיר יעד של 60 דולר. חברת ההשקעות אמרה כי היא צופה עתיד חיובי לחברה אך ציינה מספר סיכונים אפשריים:

סיכון טכנולוגי – יתכן כי קצב ההתפתחות הטכנולוגית של מוצריה העתידיים של החברה, בייחוד השקת ה-Chauffeur וה-Drive, יתעכבו מעבר למתוכנן כפי שקרה בשנים האחרונות. פיתוח רכבים אוטונומיים ומסחורם אופיין עד כה באיטיות רבה מהמתוכנן וגרם לקונסולידציה רבה בשוק הרכבים האוטונומיים.

סיכון מסחרי מובילאיי מוכרת את מרבית מוצריה דרך שחקני 1 Tier, כ- 71% מהכנסותיה נובעות מ- 3 לקוחות בלבד. אובדן של אחד מהלקוחות ישפיע בצורה מהותית על יכולותיה של החברה למכור מוצרים ושירותים בנפחים ובמהירות שהיא מעוניינת. 

סיכון תחרותי – פיתוחים טכנולוגיים של חברות מתחרות, דוגמת טסלה, קרוז, ביידו, ויימו, אפל, גוגל או חברות טכנולוגיה אחרות עלולות לפגוע ביתרון התחרותי של החברה. הסיכון הגבוה ביותר מגיע מכיוון טסלה, קרוז וויימו אשר כבר מציעות, או מתכוונות להציע בשנים הקרובות, שירותי מוניות אוטונומיות או מערכות אוטונומיה לרכבים פרטיים. 

סיכון גיאו-פוליטי – מפני שכ- 30% מסך הכנסותיה של החברה ב2022 - נבעו מהשוק הסיני, ובייחוד ממכירת מוצרים לענקית הרכב ג'ילי, עלולים מתחים גיאו-פוליטיים בין סין לשאר שותפות המסחר שלה לפגוע בהכנסותיה של החברה. במקרה של הגדלת המכסים על שינוע סחורות בין סין לשאר העולם, או אף איסור מוחלט על שינוע שכזה, הכנסותיה של מובלאיי צפויות להיפגע בצורה מהותית.

סיכון מאקרו-כלכלי - מפני שמוצריה של חברה נשענים על מחזורי המכירות הטבעיים של רכבים ברחבי העולם, מיתון או האטה כלכלית עולמית עלולים לפגוע ביכולותיה למכור את מוצריה. התממשות של סיכון זה כבר התרחשה ברבעון הראשון של ,2023 כאשר מובילאיי הודיעה כי Zeekr, חברת הרכב הסינית שממנה נובעים כלל מכירות ה-SuperVision, הודיעה כי עכב ביקושים נמוכים מן הצפוי היא דוחה את הזמנתיה מהרבעון השני של 2023 לרבעון האחרון של אותה השנה. יתכן כי תחול דחייה נוספת בהזמנות אם כלכלת סין תקלע למשבר או האטה כלכלית. 

מובילאיי נסחרת לפי שווי של 28 מיליארד דולר עם מכפיל רווח עתידי של 45.3, זאת לאחר שמניית החברה ירדה ב-0.8% מתחילת השנה והייתה יציבה בשנה האחרונה כולה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.