בינה מלאכותית
צילום: טוויטר

ענקיות הטכנולוגיה משקיעות בסטארטאפ בינה מלאכותית - מה הסיבה?

הסטארטאפ שנקרא Hugging face, גייס 235 מיליון דולר לפי שווי של 4.5 מיליארד דולר. ההשקעה בסטארטאפ על ידי חברות הטכנולוגיה המובילות את התחום משקפת גישה יותר שיתופית לפיתוחי AI
אדיר בן עמי |

סטארטאפ הבינה המלאכותית שנקרא Hugging face, ממוקם בניו יורק וגייס 235 מיליון דולר לפי שווי של 4.5 מיליארד דולר. ענקיות הטכנולוגיה גוגל, אמזון, אנבידיה, סיילפורס, AMD, אינטל, IBM וקוואלקום השקיעו. הסיבה - העובדים של החברות הללו כבר משתמשים בפלטפורמה של הסטארטאפ מדי יום.

מנכ"ל Hugging face קלמנט דלאנג אמר כי הכספים שגויסו ישמשו לגיוס כישרונות על מנת להיות תחרותיים בתחום הבינה המלאכותית. סטארטאפים רבים שעוסקים בפיתוח כלים המבוססים על AI מגיעים להערכות שווי גבוהות כאשר חברות גדולות וחברות הון סיכון מנסות להרוויח כמה שיותר כסף בהייפ הנוכחי. 

השווי הגדול לפיו גייסה Hugging face וכמות החברות הגדולות שהשקיעו בה משקפים גישה יותר שיתופית לפיתוחי בינה מלאכותית, במיוחד לאחר שמטא פירסמה את מודל השפה שלה Llama בחינם לרוב החברות. סטארטאפים אחרים בתחום ה-AI כדוגמת OpenAI שומרים על הטכנולוגיות שהם מפתחים ועל התוצאות מהניסויים שהם עושים כסוד מסחרי וגובים מלקוחות כסף עבור שימוש בהם דרך ממשקי API. 

Hugging face בונה פלטפורמה שבה מפתחי בינה מלאכותית יכולים לשתף קוד, מודלים ונתונים ולהשתמש בכלים של החברה על מנת להפעיל מודלים של בינה מלאכותית בקוד פתוח בקלות. החברה פיתחה כמה מודלים, אך המוצר העיקרי שלה היא פלטפורמה אליה המשתמשים יכולים לעלות מודלים. בנוסף, החברה מפתחת ספריות שנועדו לעזור למפתחים לפתור מודלים במהירות. החברה מאמינה כי רוב החברות ירצו לפתח מודלים משלהן ויצטרכו כלים כדי לעשות זאת. 

מנכ"ל הסטרטאפ אמר כי "מפתחי ה-AI משתמשים בפלטפורמה של Hugging face מדי יום", דלאנג צופה כי מספר המפתחים יגדל משמעותית בשנים הקרובות. "אולי תוך 5 שנים, יהיו בערך 100 מיליון מפתחים ואם כולם ישתמשו בפלטפורמה שלנו מדי יום, אנחנו נהיה במצב טוב". למרות שאת רוב תשומת הלב קיבלו מודלי שפה גדולים כמו ChatGPT ו-Llama שמתמקדים ביצירת טקסט, Hugging face את כל סוגי המודלים, כולל אלה שמייצרים מוזיקה או תמונות, מתרגמים שפות או מזהים אובייקטים בתוך תמונות. החברה מאחסנת 500 אלף מובלים שונים ויש לה 10 אלף לקוחות משלמים. 

אחת מהחברות שהשקיעו בסטארטאפ היא איך לא, אנבידיה, שנחשבת למובילה בתחום הבינה המלאכותית. החברה ציינה בדוחותיה האחרונים כי היא צופה גידול ביכולות הייצור שלה במשך השנה הבאה ושהיא לא צופה כי תתקשה לעמוד בביקושים. חששות היו גם לגבי גודל הנתח של סין בביקושים, בעיקר חשש כי סין תבטל את ההזמנות שלה בעתיד בעקבות מלחמת הסחר עם ארה"ב, אך התברר שהשוק הסיני תופס רק בין 25%-20% מההכנסות של החברה מה שהרגיע את המשקיעים. העלייה בביקושים  מעידה על שינוי בכיוון הרוח וצפי למעבר בקנה מידה גדול לשימוש במעבדים של אנבידיה בכדי להפעיל כלי בינה מלאכותית, ולהתרחק ממעבדים רגילים.

אחרי הראלי המטורף במניות ה-AI, אנחנו מתקרבים לסוף הרבעון השני ונראה שיש אנליסטים שבטוחים שגם בחצי השנה הקרובה נמשיך לראות עליות במניות הטכנולוגיה בהובלת מניות הבינה המלאכותית.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.