מתמקדת בייצור: סמסונג מימשה מחצית מאחזקותיה ב-ASML בחודשיים
ענקית הטכנולוגיה הדרום קוריאנית סמסונג (Samsung) מימשה במהלך חודשיים כמחצית מאחזקותיה ביצרנית הציוד לייצור מוליכים למחצה ההולנדית ASML, כחלק מניסיונותיה לחזק את עסקי ייצור השבבים שלה, כך על פי דוחות המחצית הראשונה של החברה.
לקריאה נוספת
>> מריחה דם: סמסונג תייצר שבבים זעירים ותנסה להתחרות ב-TSMC
על פי הדיווח שהוציאה החברה הדרום קוריאנית, היא מכרה במהלך החודשים אפריל-יוני כ-3.55 מיליון מניות, מה שהקטין את האחזקה של סמסונג בחברה האירופאית הגדולה ביותר (במונחי שווי שוק) ל-0.7%, או 2.75 מיליון מניות, בהשוואה אחזקה של 1.6% בסוף הרבעון הראשון. על פי הדיווחים בקוריאה הדרומית, הכספים אותם קיבלה סמסונג כתוצאה מהמכירה, כ-2.2 מיליארד דולר, צפויים לשמש אותה להשקעה בקווי ייצור השבבים שלה.
המימוש האחרון מגיע כחלק מהניסיונות של סמסונג, יצרנית השבבים השנייה בגודלה בעולם, לחזק את היכולת שלה בתחום ולהוסיף כושר ייצור וטכניקות ייצור מתקדמות יותר כדי להתמודד עם החברה המובילה בשוק TSMC הטאייוואנית (Taiwan Semiconductor Manufacturing), שהיא גם הלקוחה הגדולה ביותר של ASML. לפני כחודשיים הודיעה החברה, כי תתחיל בייצור המוני של מוליכים למחצה זעירים (בגודל של 2 ננומטר), עבור מכשירים ניידים כבר בשנת 2025. על פי ההערכות, השקיעה סמסונג 230 מיליארד דולר, במתקני הייצור שלה בקוריאה הדרומית, לצד הגדלת דריסת הרגל שלה בארה"ב, עם מפעל חדש בטיילור, טקסס.
- אינטל חוזרת לעלות, הבנקים עולים - מניות בולטות בוול סטריט
- ASML מטפסת על גל ה-AI אך מזהירה מעליית הסיכונים בסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברקע נמצאים גם הניסיונות של אינטל לחזק את מעמדה בתחום באמצעות הקמת שורה של מפעלים בהשקעות עתק ברחבי העולם כולל בישראל. עסקת טאוואר שנפלה היום באופן רשמי בשל התנגדות הרגולטור הסינית, הייתה אמורה לסייע לחברה להגדיל את נתח השוק שלה בתחום שנשלט על ידי סמסונג ו-TSMC. במסגרת השינוי האסטרטגי שעברה החברה האמריקאית, בכוונתה להשיק שבב זעיר דומה כבר ב-2024, אלא שאם לשפוט על פי ביצועי העבר, ההשקה הרשמית עשויה להידחות מעבר ליעד שהציבה.
ASML היא חברת הטכנולוגיה הגדולה ביותר באירופה (במונחי שווי שוק), ולמעשה היא היצרנית היחידה בעולם של מכונות המשמשות לייצור שבבים מתקדמים, החיוניים כמעט עבור כל מכשיר אלקטרוני, החל ממכוניות, עובר בסמארטפונים ומחשבים וכלה במטוסים. על רקע הביקוש הגובר לשבבים בין היתר לאור העלייה של פלטפורמות הבינה המלאכותית הפופולאריות דוגמת ChatGPT, עלתה מניית החברה מתחילת השנה בכ-17%, והיא נסחרת כעת לפי שווי שוק של כ-244.4 מיליארד יורו.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
משקיעים עובדים AIלקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?
זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.
מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.
בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.
מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45% , פלנטיר Palantir 1.65% או רובין הוד Robinhood 2.58% מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.
