BYD דולפין
צילום: אתר החברה

ההשקה של הדגם החדש של BYD - והאם המכירות צפויות להיות גבוהות

על המחירים בשוק הרכבים החשמליים, על הדרך של היצרנים והיבואנים לשמור את המחירים של הרכבים המשומשים ועל הפער שמצטמצם בין טסלה ל-BYD
דור עצמון | (12)

השבוע הושק דגם נוסף של חברת BYD בישראל - המשפחתית החשמלית דולפין במחיר של החל מ-142 אלף שקל. באבזור נוסף ותוספות המחיר עשוי להגיע לקרוב ל-150 אלף שקל. האם מדובר במחיר טוב לרכב של החברה שמובילה את השוק המקומי במסירות מתחילת השנה למעשה מאז ההשקה של הדגם ATTO לפני פחות משנה? אז הדולפין זה לא ATTO שמרווח וגדול יותר, שמחירו כ-165 אלף שקל, אך באופן יחסי לרכבי הקטגוריה זה נראה מחיר סביר.  

דגם דולפין של BYD

  דגם דולפין של BYD 

הדולפין שתשווק בארץ היא עם מנוע קדמי בהספק 204 כוח סוס ועם סוללה של 62 קילוואט לשעה, שמספקת טווח נסיעה של מעל 420 קילומטר. היבואן  מספק אחריות לשש שנים או לעד 150 אלף קילומטר. המכירות בחודשים הקרובים יעלו בהדרגה, כאשר הדולפין עשויה ליהנות בדומה לשאר הרכבים החשמליים מזינוק במכירות לקראת סוף השנה בשל עליית מס קנייה בתחילת שנה הבא.

הדולפין תחזק את מעמדה של BYD בשוק המקומי כאשר ה-ATTO מוביל את המכירות עם קצב של כ-2,000 מסירות בחודש. ובכלל - BYD הפכה לחברה שמתחרה ראש בראש מול טסלה בכל העולם. ברבעון האחרון היא מסרה 383 אלף רכבים חשמליים. טסלה  מסרה 466 אלף, מה שאומר ש-BYD מוסרת יותר מ-80% מנפח המסירות של טסלה, כשלפני שנה BYD מסרה 40% מנפח המסירות של טסלה. האנליסטים מעריכים שסיכוי טוב שעוד כשנה BYD תשווה את המסירות לטסלה ואף תעקוף אותה.

התחרות הזו היא בין שני מותגים שנתפסים תדמיתית שונים, אבל לא כבעבר. טסלה מתיימרת לשווק את הרכבים שלה כ-"יוקרתיים" ויקרים יותר בעוד ש-BYD מכוונת לצרכן "הפשוט". אבל ככל שמתקדמים בהשקות מקבלים דגמים איכותיים יותר של החברות הסיניות לרבות BYD. הפער מול טסלה עדיין קיים, המיתוג והתדמית של טסלה עולים על BYD, אך נראה שהפערים מצטמצמים.

ניסיון להחזיק את המחיר של הדגמים הקיימים  

וכמה מילים על המחירים - המחיר של הדולפין נראה הוגן, נזכיר שה-ATTO משווקת בכ-165 אלף שקל, אבל ברור לכל שהמחירים של הרכבים החשמליים במגמת ירידה. רואים את זה בעולם, התחרות מחייבת את החברות להוריד מחירים כדי לתפוס נתח שוק כשטסלה המובילה הורידה 7 פעמים בשנה האחרונה את המחירים. BYD והחברות הסיניות הלכו בעקותיה. 

היבואנים במקביל מורידים גם את המחירים, אבל יותר נוח להם להשיק דגמים חדשים במחירים נמוכים יותר מאשר להוריד בשיעור משמעותי את המחיר של דגמים קיימים. דמיינו שהיבואן יורד את מחיר ה-ATTO ב-10%. הוא בעצם פוגע בכל מי שקנה רכב בשנה האחרונה ובאופן משמעותי מאוד. מחירי הרכבים המשומשים ירדו בחדות. מעבר לשחיקה הטבעית-הרגילה של 10%-15% הם ירדו ב-10% נוספים.

אז הדרך לנסות ולעקוף את הירידה הזו, היא לנסות להשאיר את המחירים של הדגמים הקיימים באותו מחיר או בהנחות נמוכות - בסופו  של דבר אין להם ברירה אלא להוריד מחירים, אבל לא בשיעור דרמטי ובמקביל להשיק דגמים חדשים במחירים נוחים יחסית לאותה קטגוריה. 

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

  

השקה נוספת של BYD

BYD צפויה להשיק בקרוב גם את דגם ה-SEAGULL ("השחף") - רכב קומפקטי יחסית,  אבל מושקע ובמחיר כנראה נוח.

מחירי הרכב בישראל והמסים על יבוא המכוניות הם מוכרים ולכן סביר שלא נראה אצלנו מחיר של 35 אלף שקל כפי שזה ישווק בסין, אבל סביר שזה יימכר במחיר התחלתי של 70-80 אלף שקל  

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    אסף 11/08/2023 17:19
    הגב לתגובה זו
    כי זה רכב חשמלי במלוא מובן המילה הל השאר חארטה
  • 9.
    משה 11/08/2023 16:57
    הגב לתגובה זו
    המחיר ממש יקרבסין הדגם הזה עולה 20% פחות מה- atto3 כלומר אמור להמכר בעלות התחלתית של 130,000 ₪ וגם זה משאיר ליבואן אחוזי רווח מאוד גבוהים על הרכבעושים עלינו סיבוב.....
  • 8.
    הגיע הזמן להוריד את המיסים גג ל 17% (ל"ת)
    שי 11/08/2023 14:36
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    נהגוס 11/08/2023 14:29
    הגב לתגובה זו
    הלוואי. שחף חשמלי ב 50 אלף ירסק את שוק הרכב הקטן כי מי לא ירצה להחליף רכב קטן וישן מונע בנזין בחשמלי חדש וזול?
  • 6.
    יעקב 11/08/2023 14:23
    הגב לתגובה זו
    ממה עלות התחזוקה לשנה, איזה בעיות יש ברכב חשמלי מתי מחליפים סוללה, כמה סוללה עולה
  • 5.
    אורי 11/08/2023 13:04
    הגב לתגובה זו
    רכב חשמלי לא בישראל עוד 3 שנים כול הסוללות יתפתחו היום בישראל יגרום להם להיתפוצץ
  • 4.
    אלי 11/08/2023 12:49
    הגב לתגובה זו
    אומנם זה חשמלי אבל המחיר זה לא מטוס ורק המחיר בשמיים ככה שלא לא נראה לי יעוף במכירות כמו שמדמיינים
  • 3.
    דוד 11/08/2023 10:51
    הגב לתגובה זו
    כנראה שלא ראית את האוטו פיסית. לא שווה את המחיר בו הוא משווק, להבדיל מה- atto 3
  • 2.
    גולש וותיק 11/08/2023 10:09
    הגב לתגובה זו
    מה זה הקשקוש הזה?!? למה שמישהו יקנה את הדולפין כשהוא יכול להוסיף 20 אלף ולקנות את ה האטוֿ?? אמנם זה מחיר תחרותי ל mg4 אבל עדיין מי שיקנה את הדולפין לא יצליח למכור, כי הקונים יעדיפו להוסיף כמה אלפי שקלים ולקבל את האטו3
  • 1.
    הדג מסריח מהראש 11/08/2023 10:07
    הגב לתגובה זו
    רכב חשמלי הוא אקולוגי ולכן הוא חייב להיות זול יותר ולא ייקר יותר . איך נלחם בהתחממות הגלובלית עם חשיבה כל כך מטומטמת . יש כאן אלמנט חינוכי חמור ביותר ללמד צרכנים לזלזל במלחמה לעולם טוב יותר .
  • אוטובוס 11/08/2023 14:27
    הגב לתגובה זו
    מי שבוחר לנהוג ברכב פרטי ותורם לפקקים שלא יתבכיין
  • בסופי שבוע? (ל"ת)
    המיעוט הכי גדול 14/08/2023 09:05
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)

פניית הפרסה של פורד אירופה

המעבר מעבר מפואר לעתיד לא ברור של פורד אירופה

יעקב צלאל |
נושאים בכתבה פורד

לאחרונה חתמו פורד אירופה וקבוצת רנו על הסכם לייצור כלי רכב חשמליים קטנים, סופרמיני ומיני, שיתבססו על פלטפורמה החשמלית שפיתחה Ampere, חטיבת כלי הרכב החשמליים של קבוצת רנו. מדובר בשני דגמים קטנים, שישתלבו בסגמנט B ואולי אף A, סגמנט שעדיין אין לו נוכחות גדולה בקטגוריית כלי הרכב החשמליים, בעיקר בגלל הקושי בשילוב סוללה בכלי רכב קטן. אולם בעיה זו תיפתר בעתיד - היא חייבת להיפתר - מאחר שלא סביר ששוק הרכב העתידי יתנהל ללא כלי רכב קטנים, שלא רק שהם מתאימים יותר לסביבה עירונית, אלא גם מחיריהם יהיו נמוכים יותר ויקרבו את המכונית החשמלית אל ההמונים.


כלי רכב חשמליים שב-2022 פורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)


עבור פורד אירופה זהו שיתוף פעולה שני בייצור כלי רכב חשמליים עם יצרנית רכב אירופית. פורד אקספלורר ופורד קאפרי, שני קרוסאוברים הנושאים שמות היסטוריים של המותג, שאין להם קשר למוצר עליו הם מודבקים (כשם שלמוסטנג מאך-E אין שום קשר למוסטנג המקורי), הינם קרוסאוברים חשמליים המבוססים על פלטפורמת MEB של קבוצת פולקסווגן ומיוצרים במפעל פורד בקלן, שהוסב בשנים האחרונות, בהשקעה של כ-2 מיליארד יורו, למרכז לייצור כלי רכב חשמליים וסוללות. אולם הפרויקט כשל, בין השאר בגלל הצמיחה האיטית מהצפוי בגידול התפוצה של כלי רכב חשמליים. כשלונו של המפעל תרם לכך שבעסקה הנוכחית עם רנו, כלי הרכב ייוצר במפעלי רנו בצפון צרפת, המתמחים בייצור כלי רכב חשמליים – מיוצרים בהם הדגמים רנו 5 ורנו 4 החשמליות - אחרי שפורד תעצב את כלי הרכב, מבחוץ ומבפנים, ותעניק לו את המאפיינים הוויזואליים של פורד אירופה. שני הסכמים אלה, עם פולקסווגן ועם רנו, מעידים שיתכן שפורד אירופה, כפי שהיתה מוכרת ב-58 השנים האחרונות, נמצאת לקראת סיום דרכה. בנוסף להפיכת רנו לקבלנית ייצור (contract manufacturing) לפורד, שתי החברות גם ינהלו מו״מ על שיתוף פעולה בייצור כלי רכב מסחריים. עבור פורד, וככל הנראה גם עבור רנו, סגמנט כלי רכב מסחריים הוא בעל רווחיות גבוהה.

שיתוף הפעולה עם רנו, מצטרף למהלך שנקטה פורד מוטור קומפני השנה, כאשר הזרימה לפורד אירופה, שהמטה הראשי שלה נמצא בקלן, גרמניה, 4.4 מיליארד דולר, והודיעה שהיא אינה מחויבת יותר לתמוך בחברה, במידה ותידרש תמיכה כזו. כלומר פורד אירופה צריכה להפוך לחברה רווחית לטווח ארוך.


פיננסים

בשנים האחרונות התוצאות הפיננסיות של פורד אירופה אינן נחשפות, אחרי שבראשית 2022, בהתלהבות שנבעה מהצלחה הצפויה של המכונית החשמלית, פורד מוטור קומפני שינתה את צורת הדיווח מחלוקה לאזורים גיאוגרפיים לחלוקה לחטיבות כלי רכב: כלי רכב בעלי מנועי בעירה פנימית (פורד בלו), כלי רכב חשמליים (מודל e), וכלי רכב מסחריים (פורד פרו). החטיבה האחרונה היא גם החטיבה הרווחית ביותר של הקבוצה ובאופן ניכר.

למרות שנתונים מדויקים אינם ידועים ההערכה שבשנתיים האחרונות פורד אירופה אינה מפסידה, אולם רווחיה נמוכים.