בריטניה אנגליה לונדון
צילום: jcstudio, Freepik

הריבית בבריטניה עלתה בהתאם לצפי ל-5.25%

בפעם ה-14 ברציפות, הבנק המרכזי בהובלת אנדרו ביילי העלה שוב את הריבית ב-0.25% וזו הרמה הגבוהה ביותר מאז 2008. רונן מנחם, מזרחי טפחות: "רמת הריבית הנוכחית היא "משברית". הליש"ט נחלש מול הדולר ב-0.65% בשבוע האחרון. סביר להניח שהריבית תעלה לפחות עוד פעם אחת"
נתנאל אריאל |

הריבית בבריטניה עלתה היום בפעם ה-14 ברציפות כדי להמשיך ולהאט את האינפלציה שהגיעה בשנה שעברה ליותר מ-11%. האינפלציה במדינה ממשיכה לרדת אבל היא עדיין גבוהה משמעותית, יותר מאשר באירופה ובוודאי בארה"ב.

העלאת הריבית ברבע אחוז נוסף לרמה של 5.25% היא בהתאם לצפי הכלכלנים, כך שמהבחינה הזו אין הפתעה. העלאת הריבית מגיעה אחרי שבפגישה הקודמת בחודש יוני הבנק הפתיעה עם העלאה מהירה יותר של חצי אחוז. הרמה הנוכחית היא הגבוהה ביותר מאז חודש אפריל 2008.

מתוך חברי הוועדה, 6 תמכו בהעלאה שהתקבלה, עוד 2 תמכו בהעלאה מהירה יותר של חצי אחוז וחבר אחד חשב שעדיף להשאיר את הריבית ללא שינוי.

האינפלציה בבריטניה עומדת כעת על 7.9% אבל זה כמובן רחוק מאוד מתחום היעד של 2% של הבנקים המרכזיים, אבל זה טוב מהצפי של הכלכלנים. אלה העריכו שהיא תעמוד על 8.2% בחודש הקודם. בבנק המרכזי של אנגליה מעריכים שהאינפלציה תרד ל-5% עד סוף השנה, אך אינפלציית הליבה ומחירי השירותים יישארו גבוהים - כאשר מה שיסייע לכך יהיו ירידה במחירי הנפט, רק שהם חזרו לעלות בשבועות האחרונים.

הירידה באינפלציה התחילה כבר באוקטובר האחרון אבל אינפלציית הליבה, המשקפת טוב יותר את הביקוש בתוך הממלכה הבריטית ובנק אוף אינגלנד מתמקד בה, החלה לרדת רק בחודש שעבר והמספרים גבוהים משמעותית מאלו של ארה"ב (4.8%) וגוש האירו (5.5%).

בריטניה 'חטפה' את העלייה הכואבת ביותר מבין הכלכלות הגדולות כאשר נכון לעכשיו האינפלציה באירופה עומדת על 5.3% (נתונים מקדמיים) והאינפלציה בארה"ב כבר ירדה ל-3% בלבד. עדיין מעל הטווח אבל כבר מתקרב לשם.

כזכור, בשבוע שעבר הבנק המרכזי בארה"ב, הפד', העלה את הריבית ברבע אחוז ולמחרת גם הבנק המרכזי באיחוד האירופי (ה-ECB) העלה את הריבית ברבע אחוז.

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי, מזרחי -טפחות אומר בעקבות העלאת הריבית כי "הליש"ט פוחתה ב-0.65% כנגד הדולר בשבוע לפני ההודעה. הריבית כעת היא הגבוהה ביותר משנת 2008 אז שרר בעולם משבר המשכנתאות ולכן רמתה הנוכחית של הריבית הינה "משברית".

"סביר להניח כי הריבית בבריטניה תעלה פעם אחת נוספת (לפחות) והשוק יהיה דרוך לקראת מועד ההחלטה הבא, ב-21 לספטמבר. עוד נכונה לבנק אוף אינגלנד מלאכה מרובה. הנחת העבודה של הבנק המרכזי היא שהריבית תעלה עוד ותעמוד על 5.5% או קצת פחות, עד 6%, או קצת יותר. במהלך 3 השנים הבאות.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.