אוטובוס דן
צילום: תמר מצפי

סמוטריץ' ורגב הגיעו להסכמות - תבוטל ההתייקרות בתחבורה הציבורית

שרת התחבורה רגב תוציא רפורמה משל עצמה במחיר התחב"צ כאשר בין היתר צפויה הנחה של 50% לתושבי היישובים בדירוג סוציו אקונומי 1-5, 50% לזכאי ביטוח לאומי ועוד
דור עצמון | (11)

משרד התחבורה ומשרד האוצר גיבשו תכנית כוללת לביטול ההתייקרות באוטובוסים וברכבות, התייקרות בגובה 12% שנכנסה לתוקפה כבר אתמול לנוסעים המשלמים באפליקציות ושהייתה צריכה להיכנס לתוקפה ב-1.8 לנוסעים המשלמים בכרטיסי הרב-קו.

שרת התחבורה מירי רגב מודיעה כי תוכל ליישם את הרפורמה אותה היא מכנה "צדק תחבורתי" הכוללת הנחות מרחיקות לכת - 50% הנחה לכל תושבי היישובים בפריפריה הגאוגרפית (1-5), 50% לזכאי ביטוח לאומי, 50% לתושבי היישובים בדירוג סוציו אקונומי 1-5 וכן 33% הנחה לצעירים מגיל 18-26 על חוזים חודשיים (חופשי חודשי) באוטובוסים, רכבות ורכבות קלות.

בנוסף, הוחלט לתת שנה שלמה של נסיעות חינם בתחבורה הציבורית לחיילים משוחררים, זאת על מנת לעודד חיילים להמשיך ולנסוע בתחבורה הציבורית כמה שיותר. התכנית הכוללת תמומן ממקורות משרד התחבורה, משרד האוצר, הרשות לפיתוח האוכלוסייה החרדית והתאמת תעריפי הרק"לים.

שרת התחבורה מירי רגב: "הבאנו 'צדק תחבורתי' לישראל. מהיום הראשון הודעתי שלא אאפשר את העלייה במחירי התחבורה הציבורית, ואני שמחה היום על הבשורה הגדולה לציבור. בנוסף לכך שביטלנו את העליה במחירי התחבורה הציבורית, הרפורמה אותה אני מובילה 'צדק תחבורתי' יוצאת לדרך ותעניק הנחות משמעויות לאוכלוסיות נרחבות בחברה הישראלית, ותתמרץ את הציבור להשתמש בתחבורה הציבורית ולוותר על רכבם הפרטי. אני רוצה להודות לרה״מ נתניהו, לסגן השרה מקלב, למנכ"ל רה"מ ולמשרד האוצר, שנרתמו יחד על מנת למנוע את הגזירה על ציבור משתמשי התחבורה הציבורית. בימים אלה כאשר הציבור כורע תחת יוקר המחיה, צריך לעשות הכל על מנת לפעול להוזיל את השירותים לאזרח".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ': "אנחנו מונעים היום את עליית מחירי התחבורה הציבורית. זה לא היה פשוט אבל הפכנו כל אבן לשם כך. כשר אוצר אני מחויב למאבק ביוקר המחיה ולהמשך שירותי התחבורה הציבורית באופן מיטבי וללא התייקרויות. בשיח משמעותי עם משרד התחבורה, מצאנו את המקורות התקציביים לכך. התחבורה הציבורית חשובה לי ואני תומך בייעול ושיפור מערך התחב"צ. נמשיך לפתח את הכלכלה הישראלית ולדאוג לכיס של כל אזרחי ישראל".

ארגון נהגי האוטובוסים מבית ההסתדרות הלאומית בתגובה למניעת עליית מחירי התחבורה הציבורית: "אנו מברכים את השרים רגב וסמוטריץ על החלטה זו. תחבורה ציבורית יעילה וזולה היא מחוללת שינוי חברתי והיא חשובה ביותר כדי להניע את הכלכלה הישראלית. ארגון הנהגים יחד עם ההסתדרות הלאומית ימשיכו לדאוג למיליוני משתמשי התחבורה הציבורית בישראל".

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    אוח 28/07/2023 04:52
    הגב לתגובה זו
    אז מסתבר עכשיו שהבטיחה,ולא קיימה
  • 7.
    ה"צדק" 27/07/2023 11:15
    הגב לתגובה זו
    הפיצוי לעושים "הדואגים" ,במיליארדים
  • 6.
    פארזיטים נןסעיםצבחינם על חשבון העובדים (ל"ת)
    הליכוד=פח זבל 26/07/2023 21:57
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    נכה 26/07/2023 21:39
    הגב לתגובה זו
    מי יכול להסביר מה השתנה
  • 4.
    ישראל 26/07/2023 19:43
    הגב לתגובה זו
    הפריזטים עולים על הגב של העובד משלם המיסים.
  • 3.
    הרב 26/07/2023 18:55
    הגב לתגובה זו
    כל עוד רק בעלי רכב פרטי יכולים להתנייד בשבתות.
  • 2.
    פנסיונר 26/07/2023 18:50
    הגב לתגובה זו
    מה עם תחב"צ חינם לבני 67 ומעלה, כפי שהבטחת? מאז ההבטחות ההם, את לא מדברת על זה כלל וכלל. הציבור רוצה תשובות.
  • == תחבורה ציבורית - חינם - לאזרחים ותיקים !! == (ל"ת)
    nav 26/07/2023 22:22
    הגב לתגובה זו
  • הוא צודק 27/07/2023 11:17
    =67 ,בפועל מדובר על 75
  • 1.
    מבין2 26/07/2023 18:27
    הגב לתגובה זו
    לא תודה רגב וסמוטריץ, ניסע במכוניות ואתם תדאגו לכבישים חדשים במיליארדים ופקקים שמורידים עוד מיליארדים מהתל"ג.
  • האשליות 27/07/2023 11:18
    הגב לתגובה זו
    האשליות!!
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.