שירן הולצמן אורן הולצמן
צילום: איל מקיאג

איל מקיאג' השלימה הנפקה לפי 2 מיליארד דולר, הולצמן מכר מניות ב-200 מיליון

מחיר ההנפקה נסגר על 35 דולר למניה, מעל המחיר של 27-30 דולר וגם מעל המחיר השני שנאמד בטווח של 32-34 דולר. החברה מכרה מניות בסכום של יותר מ-420 מיליון דולר
איציק יצחקי |

חברת אודיטי (Oddity) שמחזיקה בחברת הביוטי הישראלית איל מקיאג' השלימה את ההנפקה לפי שווי של 2 מיליארד דולר. המחיר בהנפקה נסגר על 35 דולר למניה, אחרי שתי העלאות מחיר - מטווח של 27-30 דולר ל-32-34 ולבסוף המחיר כעת. החתמים בהנפקה היו גולדמן זאקס ומורגן סטנלי. החברה גייסה בהנפקה יותר מ-420 מיליון דולר כאשר רובו הגיע לכיס של בעלי השליטה (אורן הולצמן ואחותו שירן 51% וכן קרן ההשקעות של לואי ויטון עם 30% מהמניות), קרן ההשקעות של פרנקלין טמפלטון ואחרות.

אודיטי מחזיקה למעשה בשני המותגים הצומחים ביותר בדיגיטל בתחום הביוטי בארה"ב - איל מקיאג' שמהווה את עיקר ההכנסות ו-Spoiled Child מותג חדש יחסית שהושק לפני יותר משנה. 

הצמיחה של הפעילות מרשימה - ב-2020 ההכנסות הסתכמו ב-110 מיליון דולר וקפצו ל-222 מיליון ב-2021 ומשם ל-324 מיליון דולר ב-2022. היא הרוויחה בשנה שעברה 21.7 מיליון דולר. אבל זה הרבה יותר מרשים כשחוזרים אחורה. 

 

איל מקיאג' -  מ-11 מיליון שקל ל-2 מיליארד דולר

אורן הולצמן ואחותו שירן הולצמן אראל רכשו את הפעילות של איל מקיאג' בארץ מכינוס נכסים ב-11 מיליון שקל והשביחו אותה. הקפיצה הגדולה היתה עם החיבור לקרן ההשקעות של לואי ויטון ובהמשך החדירה לשוק האמריקאי. החברה סיפקה בשורה - התאמה של האיפור בעזרת מספר שאלות ואלגוריתם של בינה מלאכותית שמנתח על בסיס מאות מיליוני תצפיות קודמות את הטיפוח הייעודי. זה עובד.  

הקפיצה בשווי התעצמה בשנים האחרונות במקביל לכניסה לשוק האמריקאי ולצד הרחבת שירותים ופתרונות אונליין. הולצמן שמנהל את החברה הבת איל מקיאג' מכר לפני מספר חודשים יחד עם זרוע ההשקעות של לואי ויטון, 7% ממניות איל מקיאג' בתמורה ל-100 מיליון דולר, משמע לפי שווי של כ-1.4 מיליארד דולר. הרוכשות הן קרן ההשקעות של מייקל דל וקרנות נוספות. 

 

רווחי שיא ברבעון הראשון

על פי התשקיף שפרסמה החברה, התוצאות ברבעון הראשון ממשיכות לצמוח - 165.7 מיליון דולר לעומת 90.4 מיליון דולר ברבעון הקודם. מדובר בתוספת של המותג החדש שהקפיצה את המכירות לצד הגידול הנמשך בפעילות איל מקיאג'. 

הרווח בשורה התחתונה הסתכם ב-19.6 מיליון דולר כשבכל שנת 2022 הסתכם הרווח ב-21.7 מיליון דולר וברבעון מקביל ב-3 מיליון דולר. הזינוק בפעילות הרבעון הראשון אומנם מרשימה, אבל צריך לזכור שמדובר ברבעון עונתית חזק (לצד הרבעון השני). המחצית השנייה של השנה חלשה עונתית. 

איל מקיאג - נתונים שנתיים

קיראו עוד ב"גלובל"

  נתונים שנתיים - איל מקיאג' 

איל מקיאג - נתונים רבעוניים

     נתונים רבעוניים - איל מקיאג' 

 

הסיכון הגדול - מותגים עולים ומותגים נופלים

הסיכון הגדול בפעילות של איל מקיאג' הוא התחרות עם מותגים אחרים וההיסטוריה - מותגים מתחלפים במהירות יחסית. מול הסיכון הזה החברה האם - אודיטי מייצרת כאמור מותג חדש - Spoiled Child ומציגה בתשקיף נאמנות לקוחות - שיעור הרכישות של לקוחות ביחס להזמנה הראשונה הוא גבוה והוא עולה (אם כי לא כמו בתקופת רכישה ראשונה).  המשמעות היא שבאופן יחסי לתחום בלי נאמנות לקוחות, יש כאן נאמנות סבירה-טובה. השאלה אם זה יימשך?

מול הסיכון החברה גם משתמשת ביתרון שלגישתה מבדל אותה מכל האחרות - מערכת AI מתקדמת עם דטה גדול. כן, גם חברות ביוטי משתמשות ב-AI בעסקים וכמובן שזה לא מזיק להנפקה בוול סטריט. כל מה שמריח AI זוכה לאהדת המשקיעים וזה מוסיף לתמחור. 

החברה מגדירה את עצמה בראש וראשונה כחברה טכנולוגית. יותר מאשר היא טיפוח וביוטי היא חברת טכנולוגיה כש-40% מעובדיה הם אנשי טכנולוגיה. זה מסר שמיועד לוול סטריט, אבל זה גם מסר עסקי - כך היא סבורה שהיא תנצח את המתחרות בעולם הביוטי שלגישתה נמצאות מאחוריה מבחינה טכנולוגית.  

    

הטכנולוגיה של איל מקיאג'

החברה מדגישה כאמור את היכולת שלה לספק ללקוחה את המוצרים שמתאימים לה, דרך שאלון. שירות נוסף שמספקת החברה הוא אלגוריתמים שמתאים לכל משתמשת את מוצרי המייקאפ שנכונים ומתאימים לה וזה בהתבסס על מידע שנאסף מכמות גדולה מאוד של משתמשות. 

הפתרונות הטכנולוגיים של החברה התרחבו דרך רכישת חברות טכנולוגיה - ב-2019 איל מקיאג' רכשה את הסטארט-אפ NeoWize, מיזם דאטה ובינה מלאכותית שמשפר את חוויית הקנייה  באונליין. בהמשך היא רכשה את הסטארט־אפ  Voyage81  שפיתח מערכת ראייה ממוחשבת מבוססת בינה מלאכותית. במילים אחרות, החברה מספקת חוויה - הרוכשת יכולה להתאים את האיפור ומוצרי טיפוח נוספים הנדרשים לה, לראות בצורה נוחה באינטרנט עד כמה זה מתאים-נוח לה, ולקנות.

הטכנולוגיה לצד התחום - טיפוח וביוטי, מאפשרים לחברה ליהנות מרווחיות גולמית גבוהה מאוד של 70%-80%. אלא שהחברה מוציאה כסף גדול על שיווק, מכירות ופרסום (יותר מטכנולוגיה ויותר מעלות החומרים) כך שהרווח בשורה התחתונה היה  6% בשנה שעברה. ברבעון הראשון שכאמור לא מבטא את המשך השנה בשל עונתיות, הרווחיות גבוהה הרבה יותר - כ-13%. 

סיכוי ההצלחה תלויים כמובן בשוק האמריקאי. השוק אומנם השתפר והנאסד"ק החזיר את רוב הירידות, אבל ההנפקות עדיין חזרו. יש טפטופים. לפני שבוע הונפקה CAVA, רשת מסעדות ים תיכוניות וזכתה להצלחה גדולה. יכול להיות שדווקא העיתוי של איל מקיאג' מושלם. עם השיפור בשווקים ותחילת חזרה לשוק של הנפקות ולצד האהדה של המשקיעים למניות ה-AI.    

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.