מטוס לוקהיד מרטין
צילום: לוקהיד מרטין

לוקהיד בדוחות טובים וגם העלתה תחזיות אבל לא עולה - הנה הסיבה

מסירות מטוסי ה-F35 של החברה השתפרו בצורה משמעותית ברבעון הנוכחי אבל בינתיים הצפי הוא שהיא לא תעמוד ביעד המסירות השנתי של 150 מטוסים, זאת בעקבות עצירת הזמנות זמנית מהפנטגון. בחברה טוענים שגם אם תהיה פגיעה, מדובר רק בעיכוב כך שהמסירות יהיו בשנה הבאה. השאלה היא כמובן האם זה יספק את המשקיעים. המניה מדשדשת בשנה האחרונה
נחמן שפירא |

יצרנית המטוסים האמריקאית לוקהיד מרטין LOCKHEED MARTIN CORP עקפה את צפי האנליסטים ברבעון השני ואף העלתה את התחזית לשנה כולה - אבל בכל זאת התחזית נמוכה מעט מהצפי והמניה לא עולה במסחר בוול סטריט.

החברה דיווחה על רווח מתואם של 6.73 דולר למניה על הכנסות של 16.7 מיליארד דולר. האנליסטים לעומת זאת צפו לרווח מתואם של 6.45 דולר על הכנסות של 15.9 מיליארד דולר. גם צבר ההזמנות של החברה המשיך לזנק ועלה ל-158 מיליארד דולר, לעומת 149 מיליארד בסוף השנה שעברה. 

החברה גם העלתה את התחזית השנתית וצופה כעת רווח מתואם של 27.1 דולר למניה על הכנסות של 66.5 מיליארד דולר. אבל מדובר בתחזית יחסית מאכזבת בשורה התחתונה. האנליסטים ציפו לרווח של 27.15 דולר למניה על הכנסות של 65.8 מיליארד דולר.

עוד צרות לחברה? המשקיעים קיוו לראות חדשות טובות בקשר למטוס הקרב ה-F-35, אבל אלה לא ממש הגיעו. הפנטגון (משרד ההגנה של ארה"ב) החליט רק לאחרונה להפסיק לקבל מטוסי F-35 מצוידים בשדרוגים של Technology Refresh 3 (TR-3) "עד להשלמת בדיקת יכולת ה-TR-3", המשמעות היא שהחברה צפויה לספק 55 מטוסים פחות מהיעד הקודם של 150 מטוסים שהציבה החברה. במילים אחרות - צפו לפגיעה של כ-440 מיליון דולר בתזרים המזומנים החופשי של החברה ב-2023.

עם זאת, צריך לומר ביושר שמדובר בצרות של עשירים. האטת משלוחים בינתיים לא ממש פוגעת ברווחים. לוקהיד מכירה בהכנסות וברווחים גם לאורך בניית המטוסים שלה ובאשר לתזרים המזומנים החופשי שלה לשנה הנוכחית, לוקהיד שומרת גם היום על הצפי שלה לייצר כ-6.2 מיליארד דולר בשנת 2023, למרות הודעת הפנטגון. רק שעדיין מדובר בתחזית שהיא מעט נמוכה מהצפי בשוק לתזרים של 6.3 מיליארד דולר.

סמנכ"ל הכספים של לוקהיד מרטין Jay Malave אומר היום שכל השפעה על תזרים המזומנים מעיכובים באספקה של F-35 תסתכם רק ב"שינויי תזמון" בין 2023 ל-2024, אבל הוא בטוח ש"המזומנים עדיין ייכנסו".

לוקהיד מרטין מסרה 45 מטוסים ברבעון השני של השנה, התאוששות לעומת 35 מטוסים ברבעון המקביל ושיפור משמעותי לעומת 5 מסירות ברבעון הקודם (אחרי נפילה מ-26 מסירות ברבעון המקביל בשנה שעברה). במהלך שנת 2022 מסרה לוקהיד 141 מטוסי F-35 והמטרה שלה היא להגיע למסירות של 156 מטוסים בשנה עד שנת 2025. 

קיראו עוד ב"גלובל"

מניית לוקהיד מרטין יורדת היום ב-1% על רקע הדוחות. היא נסחרת במחיר של 464.8 דולר למניה ושווי שוק של 117.6 מיליארד דולר. מאז הזינוק שרמה בחודש אוקטובר האחרון המניה 'הולכת הצידה', במשך כמעט שנה. 10 מתוך 22 האנליסטים שסוקרים את המניה נותנים לה המלצת קנייה ומחיר יעד של 508.8 דולר למניה, עליה אפשרית של 10% ביחס למחיר הנוכחי. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

מחשוב קוונטי גטי תמונותמחשוב קוונטי גטי תמונות

מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים

ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחשוב קוונטי

מניות שמזנקות כמעט 2,000% בשנה בדרך כלל מספרות סיפור של הצלחה עסקית עם רווחים שמתפוצצים, מוצרים שכובשים את השוק, לקוחות שעומדים בתור. אבל מניות המחשוב הקוונטי שוברות את כל הכללים: הן טסות לשמיים למרות שהרווחים עדיין לא קיימים


ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72%  ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91%  הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.


הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה

תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.


התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.


נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.