סיליקון ואלי בנק
צילום: טוויטר

בנק SVB דורש מהרשויות בארה"ב לקבל בחזרה 1.9 מיליארד דולר

חברת האם של בנק סיליקון ואלי שקרס טוענת שהחזקת המזומנים על ידי ה-FDIC (התאגיד הפדרלי לביטוח פיקדונות) מפרה את חוק פשיטת רגל וכי המשמעות היא שהיא תצטרך לגייס חוב יקר
דור עצמון | (1)

חברת האם של בנק עמק הסיליקון (SVB) שקרס תובעת את התאגיד הפדרלי לביטוח פיקדונות (FDIC) כדי שיחזיר לבנק 1.9 מיליארד דולר שהוחרמו ממנו בחודש מרץ לאחר שנכנס לפשיטת רגל. החברה האם של SVB אמרה כי שמירת המזומנים על ידי ה-FDIC האי הפרה את חוק פשיטת הרגל בארה"ב.

לחברת ההחזקות יש איגרות חוב ומניות בשווי נקוב של 7 מיליארד דולר, המוחזקות כיום ברובן על ידי משקיעים שונים כ'נכסי מצוקה'. הבעלות על המזומנים הייתה נושא מרכזי מאז הדיון בבית המשפט לפשיטת הרגל נפתח, שבו עורך דין אחד של SVB Financial האשים את ה-FDIC בכך ש"רוקן" סכום של 1.9 מיליארד דולר. יתרת המזומנים, המוחזקת בחשבון בחברת הבת הבנקאית שלה, מתוארת כ"נכס המשמעותי ביותר" של העיזבון הפיננסי של SVB, כך לפי התביעה שהוגשה בבית המשפט הפדרלי לפשיטת רגל בניו יורק. SVB Financial אמרה כי אם ה-FDIC לא יחזיר את הכספים, ייתכן שיהיה עליה לחפש מימון חיצוני כדי לסגור את החוסר מבחינתה, אבל ההלוואות התייקרו משמעותית בעקבות הזינוק בריבית במשק, ולדברי החברה מדובר כעת בתהליך "יקר במיוחד".

"חוסר הגישה של החייב (הבנק) לכספי החשבון הללו פוגע ביכולתו להתארגן מחדש, וגורם נזק לחייב באופן מתמשך", כתבה SVB Financial בתביעתה. SVB Financial מסרה כי לאחר שמשרד האוצר האמריקני התערב באופן חריג, החברה האם הייתה זכאית לגשת למזומנים שלה בפיקדון בחברה הבת - הבנק - שנתפס. ה-FDIC בהופעות קודמות בבית המשפט ובמסמכי בית המשפט טען שייתכן שיש לו מה שנקרא זכויות קיזוז לתבוע את המזומנים של החברה האם כדי לעמוד בהתחייבויות פוטנציאליות. SVB Financial אמרה מצידה כי טרם למדה על סמך מה ה-FDIC עשוי לטעון זכויות כאלה.

המחלוקת בין שני הצדדים היא מי יקבל בינתיים את המזומנים, מה שמשאיר לצד אחד להגיש תביעה כנגד הצד השני על איזה חלק הוא סבור שיש להחזיר.

חברת SVB Financial Group, חברת האם של בנק סיליקון ואלי, הגישה בקשה לפשיטת רגל בחודש מרץ לאחר שבנק סיליקון ואלי נכנס לקשיים בעקבות מה שמכונה "ריצה אל הבנק" של לא פחות מ-42 מיליארד דולר - מצב שבו הלקוחות חוששים שלבנק אין מספיק כסף לשלם והם מנסים להוציא ממנו מזומנים. האמת היא שאף פעם אין לבנקים מספיק מזומנים כדי לשלם לכולם אבל בדרך כלל הציבור לא נכנס לפאניקה ולכן המערכת הבנקאית מתפקדת יפה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    גם חילצו אותם 11/07/2023 09:40
    הגב לתגובה זו
    צריך לתבוע את כל המנהלים על ניהול כספים כושל ורשלנות
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיות

אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון

זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים

אדיר בן עמי |

אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.


גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.


המיקוד עובר לחלל

מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.


בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.


עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.