מכונית רכב ניו nio
צילום: צילום מסך אתר החברה

לאחר ביטול ההסכמות: מלחמת המחירים בשוק הרכבים בסין לקראת פיצוץ

יצרניות הרכב המובילות בסין הגיעו בסוף השבוע להסכם רגיעה במלחמת המחירים המתנהלת ביניהן, אך לא חלף יום והן נאלצו לחזור בהן בעקבות מהלך של טסלה, אשר מעמיד את שוק הרכב הגדול בעולם בפני פיצוץ
איתן גרסטנפלד | (6)

שביתת הנשק נמגרה מוקדם מהצפוי: איגוד יצרני הרכב בסין (CAAM) הודיע בסוף השבוע, כי הוא חוזר בו מההסכמות להפסקת מלחמת המחירים של יצרניות הרכבים החשמליים. זאת לאחר שטסלה, הודיעה על שורה של מבצעים זמן קצר לאחר ההודעה המקורית.

תחילתו של הסיפור אי שם בתחילת השנה, אז יצרנית הרכבים החשמליים המובילה, טסלה הודיעה על הורדת מחירים בסין, דבר שהוביל את יתר יצרניות הרכב להורדת מחירים, כדי להישאר תחרותיות ולעורר את הביקוש. בין יצרניות הרכב הללו ניתן למנות את Xpeng, ולוו (שבשליטת Geely), NIO ,Great Wall Motor, והחברה בבעלות המדינה Chery. אליהן הצטרפו יצרניות הרכב העולמיות: פורד הורידה מחירים עבור המוסטאנג החשמלית שלה (ב-Mustang Mach E EV), וטויוטה הציעה הנחה על ה-bZ4X EV שלה, כמו גם ניסאן שתמחרה מחדש את ה-Ariya EV.

ברקע לכך, העובדה ששוק הרכב בסין, הגדול בעולם, נמצא בדרך להגיע למכירות של כמעט 25 מיליון כלי רכב השנה, המהווים צמיחה כוללת של כ-3%. במקביל גם הנתח של הרכבים החשמליים עולה במהירות. השינויים הללו יצרו תחרות גוברת על המחירים של רכבים חשמליים. אך באותה נשימה גם מאיימים במידה רבה על הרווחיות של החברות בתעשייה. על כן, איגוד יצרני הרכב בסין הפציר בחודש מרץ האחרון ביצרניות וברשויות המקומיות לצנן את "ההיפ" סביב הורדת המחירים, כדי להבטיח את מה שהיא כינתה "ההתפתחות היציבה של התעשייה".

ואכן, ביום חמישי האחרון, במסגרת אירוע שנערך בשנחאי, תיווך האיגוד בין 16 יצרניות רכב, אשר הגיע ביניהן להסכמות על סוג של "שביתת אש". בין החותמים טסלהBYD,  EV, NIO, Li Auto ו-Xpeng, כמו גם Geely. החתימה נעשתה בתמיכה ממשלתית כשבאירוע נכח גם פקיד ממשרד התעשייה וטכנולוגיית המידע. גולת הכותרת של ההסכמות הייתה התחייבות "לא להפריע לתחרות ההוגנת בשוק בתמחור חריג" כדי לייצב את השוק ולקדם צריכה. במה שנתפס לפחות על פי רוב הנוכחים כהפוגה (גם אם זמנית) במלחמת המחירים. אלא שההסכמות החזיקו פחות מיום, כשלמחרת הודיעה טסלה על הנחות עבור שני מודלים שלה, כולל בסין. אליה הצטרפה פולקסווגן שהודיעה גם היא על הורדת מחירים בסין. לאור ההחלטות הללו, הודיע האיגוד כי הוא חוזר בו מהתחייבות האחרונות וכי הן אינן מחייבות.

כעת ניצבות יצרניות הרכב הבינלאומיות, תחת לחץ אינטנסיבי לארגן מחדש את הפעילות בסין, עם מח רווחים נמוך יותר. בזמן שטסלה ממתינה לאישור עבור התוכנית שלה להגביר את הייצור במפעל שלה בשנחאי, המפעל הגדול והיצרני ביותר שלה, בסוף השבוע היא פיטרה מספרה עובדים המייצרים חבילות סוללות. חברת יונדאי, יצרנית הרכב העולמית השלישית בגודלה, אמרה בחודש שעבר שהיא תסגור מפעל בסין ותנסה למכור אותו. מנגד, מותגים סיניים פועלים לשיפור הצמיחה מחוץ לסין, כולל באירופה ובדרום מזרח אסיה. כך לדוגמה, יצרניות רכב סיניות השקיעו 1.4 מיליארד דולר בתאילנד מאז 2020, כשהן שולטות כעת בשוק כלי הרכב התאילנדי לאחר שנגסו בחלקם שך מהמותגים היפניים שפעלו שם זמן רב.

מצית ראשונה חזקה

בינתיים, מנתונים שמתפרסמים היום בסין עולה כי במהלך חודש יוני נמכרו כ-1.91 מיליון רכבים, ירידה של 2.9% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. עם זאת, לאורך המחצית הראשונה של השנה עלו המכירות ב-2.5% ל-9.65 מיליון רכבים. המכירות של רכבים חשמליים והיברידיים, זינקו ביותר מ-25% ביוני והיוו כ-35% מכלל מכירות הרכב. במחצית הראשונה של השנה מכירות הרכבים החשמליים זינקו ביותר מ-37% ל-3.09 מיליון יחידות.

במהלך הרבעון יצרניות רכב סיניות סמכו יותר על השווקים בחו"ל כדי לשמור על צמיחת המכירות שלהן, כאשר יצוא המכוניות זינק ב-56% ביוני. מנגד, חלקה של טסלה בשוק של מכוניות חשמליות והיברידיות ירד ל-8.8% ברבעון השני מ-10.5% בשלושת החודשים הראשונים.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    גם בחינם לא שם את הילד שלי בקופסת קרטון מאמזון.... (ל"ת)
    אלי ברקוביץ 12/07/2023 06:35
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    הודאת בעל דין 11/07/2023 13:11
    הגב לתגובה זו
    הסינים יודעים שהמכוניות המערביות בטוחות יותר ואמינות יותר מאשר הזבל הסיני שסין מייצאת לאהבלים בעולם
  • 2.
    חשמלי לא 10/07/2023 20:02
    הגב לתגובה זו
    סין לא תעמוד ביעדי טעינה ומחיר החשמל יעלה והזיהום לא יפחת.
  • 1.
    מתי אצלנו ???? (ל"ת)
    המגיב 10/07/2023 19:59
    הגב לתגובה זו
  • מ 11/07/2023 14:55
    הגב לתגובה זו
    לא לקנות ולא הגיוני ממחיר 200000 לרכב משפחתי שזה להיפך צריך לתת מחיר מציאותי 150000
  • בעל טסלה 11/07/2023 15:43
    רכשתי טסלה רק בגלל המוניטין ארוך הטווח והטוב שלה, והבנת הפוטנציאל של הרכבים שלה. מי שקונה טסלה לא מסתכל על אף מכונית אחרת, גם לא חשמלית.
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)

פניית הפרסה של פורד אירופה

המעבר מעבר מפואר לעתיד לא ברור של פורד אירופה

יעקב צלאל |
נושאים בכתבה פורד

לאחרונה חתמו פורד אירופה וקבוצת רנו על הסכם לייצור כלי רכב חשמליים קטנים, סופרמיני ומיני, שיתבססו על פלטפורמה החשמלית שפיתחה Ampere, חטיבת כלי הרכב החשמליים של קבוצת רנו. מדובר בשני דגמים קטנים, שישתלבו בסגמנט B ואולי אף A, סגמנט שעדיין אין לו נוכחות גדולה בקטגוריית כלי הרכב החשמליים, בעיקר בגלל הקושי בשילוב סוללה בכלי רכב קטן. אולם בעיה זו תיפתר בעתיד - היא חייבת להיפתר - מאחר שלא סביר ששוק הרכב העתידי יתנהל ללא כלי רכב קטנים, שלא רק שהם מתאימים יותר לסביבה עירונית, אלא גם מחיריהם יהיו נמוכים יותר ויקרבו את המכונית החשמלית אל ההמונים.


כלי רכב חשמליים שב-2022 פורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)


עבור פורד אירופה זהו שיתוף פעולה שני בייצור כלי רכב חשמליים עם יצרנית רכב אירופית. פורד אקספלורר ופורד קאפרי, שני קרוסאוברים הנושאים שמות היסטוריים של המותג, שאין להם קשר למוצר עליו הם מודבקים (כשם שלמוסטנג מאך-E אין שום קשר למוסטנג המקורי), הינם קרוסאוברים חשמליים המבוססים על פלטפורמת MEB של קבוצת פולקסווגן ומיוצרים במפעל פורד בקלן, שהוסב בשנים האחרונות, בהשקעה של כ-2 מיליארד יורו, למרכז לייצור כלי רכב חשמליים וסוללות. אולם הפרויקט כשל, בין השאר בגלל הצמיחה האיטית מהצפוי בגידול התפוצה של כלי רכב חשמליים. כשלונו של המפעל תרם לכך שבעסקה הנוכחית עם רנו, כלי הרכב ייוצר במפעלי רנו בצפון צרפת, המתמחים בייצור כלי רכב חשמליים – מיוצרים בהם הדגמים רנו 5 ורנו 4 החשמליות - אחרי שפורד תעצב את כלי הרכב, מבחוץ ומבפנים, ותעניק לו את המאפיינים הוויזואליים של פורד אירופה. שני הסכמים אלה, עם פולקסווגן ועם רנו, מעידים שיתכן שפורד אירופה, כפי שהיתה מוכרת ב-58 השנים האחרונות, נמצאת לקראת סיום דרכה. בנוסף להפיכת רנו לקבלנית ייצור (contract manufacturing) לפורד, שתי החברות גם ינהלו מו״מ על שיתוף פעולה בייצור כלי רכב מסחריים. עבור פורד, וככל הנראה גם עבור רנו, סגמנט כלי רכב מסחריים הוא בעל רווחיות גבוהה.

שיתוף הפעולה עם רנו, מצטרף למהלך שנקטה פורד מוטור קומפני השנה, כאשר הזרימה לפורד אירופה, שהמטה הראשי שלה נמצא בקלן, גרמניה, 4.4 מיליארד דולר, והודיעה שהיא אינה מחויבת יותר לתמוך בחברה, במידה ותידרש תמיכה כזו. כלומר פורד אירופה צריכה להפוך לחברה רווחית לטווח ארוך.


פיננסים

בשנים האחרונות התוצאות הפיננסיות של פורד אירופה אינן נחשפות, אחרי שבראשית 2022, בהתלהבות שנבעה מהצלחה הצפויה של המכונית החשמלית, פורד מוטור קומפני שינתה את צורת הדיווח מחלוקה לאזורים גיאוגרפיים לחלוקה לחטיבות כלי רכב: כלי רכב בעלי מנועי בעירה פנימית (פורד בלו), כלי רכב חשמליים (מודל e), וכלי רכב מסחריים (פורד פרו). החטיבה האחרונה היא גם החטיבה הרווחית ביותר של הקבוצה ובאופן ניכר.

למרות שנתונים מדויקים אינם ידועים ההערכה שבשנתיים האחרונות פורד אירופה אינה מפסידה, אולם רווחיה נמוכים.