טסלה ממשיכה להוביל בארה"ב, יונדאי מוכרת יותר מג'נרל מוטורס
יצרניות רכב המסורתיות שהחלו גם לייצר מכוניות חשמליות (EV) מציגות עלייה במכירות של כלי הרכב החשמליים שלהן, אך פעילויותיהן בתחום עד כה לא שינו יותר מדי את שוק הרכב החשמלי.
למרות העליות הבולטות במכירות בהשוואה לשנה שעברה, ענקית הרכב החשמלי טסלה TESLA INC נותרה החברה המובילה הענף בארה"ב ועקפה את יצרניות הרכב המסורתיות שמייצרות כעת גם רכב חשמלי. נתונים מצביעים על כך שטסלה מכרה במהלך המחצית הראשונה של השנה כ-300,000 יחידות יותר מהחברות שנמצאות אחריה ברשימות המוכרות הגדולות ביותר בארה"ב - יונדאי וג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS . זאת בהשוואה לפער של כ-225,000 במחצית הראשונה של 2022.
עוד עולה כי טסלה, שאינה מפרטת את המכירות לפי אזור, מכרה על פי ההערכות 336,892 כלי רכב בארה"ב במהלך המחצית הראשונה של השנה, עלייה של 30% לעומת שנה קודם לכן. בינתיים, יונדאי - כולל המותג קיה שבבעלותה - הגדילה את מכירות ה-EV שלה בכ-11% במהלך אותה תקופה ל-38,457 יחידות. GM, שהייתה במקום השני במכירות ה-EV במהלך הרבעון הראשון, מכרה יותר מפי ארבעה מכוניות ומשאיות חשמליות עם כ-36,322 יחידות עד המחצית הראשונה של השנה בהשוואה לשנה קודמת. גם פולקסווגן יותר מהכפילה את מכירות ה-EV ל-26,538 יחידות שנמכרו עד יוני.
פורד FORD MOTOR , שהייתה שנייה במכירות ה-EV בשנה שעברה אחרי טסלה, סיימה את במקום החמישי עם מכירות של 25,709 רכבים עד יוני. מכירות ה-EV של פורד עלו רק ב-12% בהשוואה לשנה קודם לכן, מכיוון שיצרנית הרכב שבתה לזמן מה כדי לתקן כמה מפעלים, כמו המפעל המקסיקני המייצר את המוסטנג Mach-E, הקרוסאובר החשמלי שלה. "מכירות ה-EV שלנו ממשיכות לגדול. זרימת מלאי משופרת של מוסטנג Mach-E החלה להגיע בסוף הרבעון השני בעקבות עיבוד מחדש של המפעל שלנו מוקדם יותר השנה, מה שעזר למכירות המוסטנג Mach-E להכפיל את עצמן", אמר אנדרו פריק, סגן נשיא פורד למכירות.
- אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
- וול-סטריט ננעלה בעליות מתונות; נייקי קפצה ב-5%, מיקרון עלתה ב-4%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הצמיחה של 30% במכירות של טסלה משנה לשנה במהלך המחצית הראשונה באה בעיקר הודות לייצור במפעל החדש בטקסס שנכנס לרשת ותגבר את הייצור. עם זאת, זה לא הספיק כדי לעמוד בקצב הצמיחה הכוללת של שוק החשמל. נתח השוק של טסלה במכירות ה-EV ארה"ב ירד בכמעט 0.1% לעומת שנה שעברה וייצג 60% מכלי הרכב החשמליים הנמכרים בארץ. הירידה של טסלה בנתח השוק מגיעה ככל שמתחרים נוספים נכנסים לתחום, וכתוצאה מכך צמיחת שוק כוללת. מכירות הרכב החשמלי בארה"ב עלו בכ-50% עד יוני בהשוואה למחצית הראשונה של 2022.
יצרניות רכב מסורתיות, כמו גם חברות חדשות יותר כמו ריביאן RIVIAN AUTOMOTIVE , ניסו להגביר את הייצור של כלי הרכב החשמליים אך לרוב התפוקות שלהן נותרו קטנות. מלבד אלו שבראש הרשימה, רק לחמש אחרות יש נתח שוק של בין 1% ל-4% בארה"ב, והשאר הן מתחת ל-1%. המסירות העולמיות של טסלה היו יותר מ-889,000 רכבים חשמליים במהלך המחצית הראשונה של השנה, מתוכם 466,140 כלי רכב ברבעון השני. הייצור צפוי להמשיך ולגדול, שכן טסלה שואפת לייצר לפחות 1.8 מיליון כלי רכב חשמליים ב-2023.
העובדה שיונדאי הגיעה למקום השני בולטת במיוחד בהתחשב בכך שכלי הרכב שלה אינם זכאים לתמריצי מס פדרליים של עד 7,500 דולר אלא אם כן הם מושכרים, תמריצים הללו שנועדו לתמוך במכוניות החשמליות המיוצרות בצפון אמריקה, בעוד שרכבי ה-EV של יונדאי מיובאים כיום מחו"ל.
- הפד נכנס ל-2026 מפולג: אינפלציה עקשנית, שוק עבודה מתקרר ויו"ר חדש באופק
- למרות ההבנות: סין ממשיכה להגביל חומרי גלם קריטיים לתעשייה האמריקאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
יצרנית הרכב מדרום קוריאה חדרה לתוך פרצת הליסינג הזו במסגרת חוק הפחתת האינפלציה של ממשל ביידן. המותג יונדאי הגדיל את הליסינג של המכוניות החשמליות שלו מכ-2% בתחילת השנה וכעת הגיע ליותר מ-30%, כך על פי מנכ"ל יונדאי מוטור אמריקה, רנדי פארקר. "זה לא מגרש משחק הוגן, ואנחנו בהחלט לא מרוצים מזה. אבל אלו הם הקלפים ואנחנו מנסים לשחק איתם הכי טוב שאנחנו יכולים", אמר פארקר.
- 1.הכח הרבה רכבים בכלל או רכבים חשמלים? (ל"ת)אסף 08/07/2023 08:06הגב לתגובה זו
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.
אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים
אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.
גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.
המיקוד עובר לחלל
מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.
בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.
- ניצחון למאסק: בית המשפט העליון החזיר את חבילת השכר ההיסטורית של טסלה
- אילון מאסק, הנפקת ספייסX ומניית טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.
