BYD
צילום: BYD

תחרות צמודה: BYD מוכרת בסין יותר רכבים מטסלה. מה קורה באירופה ומה קורה אצלנו?

לפי נתוני הרבעון האחרון, החברה הסינית מכרה יותר במדינה, אך בחוץ - טסלה עדיין שולטת. האם היא מסוגלת להדביק את הפער? כל המספרים
איציק יצחקי |

חברת יצרנית הרכב החשמלי BYD מסרה כ-700,000 כלי רכב חשמליים ברבעון השני של 2023 - כמעט כפול מהכמות ברבעון המקביל אשתקד. בחודש יוני נמכרו בסין 251 אלף רכבים חשמליים של BYD. מניית BYD עלתה ב-4.5% במסחר בהונג קונג על רקע נתוני המסירות שמבטאים את הובלתה בתחום בסין בפער גדול על פני טסלה. על רקע זה, עולה השאלה האם היא מסוגלת "להדביק" את טסלה במכירות גם מחוץ למדינה?

BYD מוכרת גם רכבים נטענים וגם רכבים חשמליים עם סוללות. ברבעון האחרון מכרה מחוץ לסין כ-350 אלף כלי רכב חשמליים באמצעות סוללות - עלייה של יותר מ-90% לעומת השנה שעברה. טסלה, לעומתה, מכרה כ-466 אלף כאלה ברבעון השני. טסלה גדולה ביותר מחוץ לסין , אבל BYD היא מספר אחת בסין וכשמחשבים את הכמות העולמית BYD עולה על טסלה.

טסלה לא מדווחת על מכירות לפי אזורים גיאוגרפים, אבל המספר שהציגה (466 אלף) כולל כ-155 אלף רכבים חשמליים בעלי סוללות שנמכרו בסין - עלייה של יותר מ-70% לעומת השנה שעברה. כלומר, BYD הציגה צמיחה גדולה יותר והגדילה את הפער בסין. יש מספר סיבות לכך שטסלה צומחת לאט יותר בסין מאשר BYD. ראשית, היא מייצרת רכבים יקרים יותר וקל יותר למכור מכוניות זולות יותר. שנית, טסלה משרתת שווקים אחרים מהמפעל שלה בשנחאי. חלק מהתפוקה הזאת מגיעה לאירופה ואפילו לקנדה וזאת ההעדפה הראשונית של טסלה. כלומר, היא מעדיפה להעביר מלאים למערב ולא למכור בסין, כי הרווח שלה גבוה יותר. 

BYD צומחת מהר יותר, אבל המספרים מראים שהקרב על מנהיגות הרכבים החשמליים בסין הוא "מירוץ לשני סוסים". שתי החברות צומחות מהר יותר מהשוק כולו ותפסו נתח שוק גדול במחצית הראשונה של 2023.

לשם השוואה, ברבעון השני מכרו החברות המוכרות Li Auto (LI), NIO (NIO) ו-XPeng (XPEV) יחדיו כ-133 אלף יחידות - עלייה של כ-50% לעומת השנה שעברה. זוהי צמיחה מרשימה, אבל לא מהירה כמו שתי המובילות. חברת Li Auto ראויה להתייחסות אחרת כי היא הגדילה את המכירות בכ-200% ברבעון השני, לפני יותר משנה, אבל היא עדיין מותג יחסית קטן. משלוחי NIO ו-XPeng ירדו שניהם ביחס לשנה שעברה.

במהלך 12 החודשים האחרונים טסלה סיפקה כ-1.6 מיליון רכבים נטענים רגילים לעומת כ-1.2 מיליון ל-BYD. טסלה גדולה בכ-35% במכירת הרכבים האלה, אבל לפני שנה היא הייתה גדולה פי שניים ממנה. אגב, הרכב הנמכר בעולם הוא טסלה מודל Y, שעקף ארבעה דגמים של טויוטה ברבעון הראשון של השנה. זאת הייתה הפעם הראשונה שרכב חשמלי שובר את שיא המכירות.

BYD מנצחת גם בארץ; השקת הדולפין עשויה לחזק אותה יותר

ומה המצב בישראל? גם כאן, לפי נתוני המכירות, BYD מכה את טסלה. במחצית הראשונה של 2023 נמכרו 29 אלף כלי רכב חשמליים - פי 3 מאשר בתקופה המקבילה אשתקד. נתח השוק עולה בהתמדה ומגיע כבר לקצב של 17%-18% מסך המכירות. הדגם הפופולארי של  BYD, ה-ATTO3 נמכר בהיקף של 9.3 אלף יחידות במחצית הראשונה של השנה. 

BYD השיקה לאחרונה את דגם דולפין באירופה ובקרוב הוא יגיע לארץ. היתרון הגדול שלו הוא טווח של 425 קילומטר של הטענת סוללה. סביר שגם המחיר יהיה נמוך יותר. ה-ATTO נמכר ב-163 אלף שקל, אך הוא גדול ומרשים יותר. הדולפין עשוי לצאת לשוק במחירים של מתחת ל-150 אלף שקל ולחזק את BYD בארץ.    

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

לטסלה עדיין יש יתרון על פני BYD במונחים של שווי שוק. טסלה שווה יותר מ-800 מיליארד דולר, BYD כ-100 מיליארד דולר בלבד. המניות של טסלה עלו בכ-12% ב-12 החודשים האחרונים (127% מתחילת השנה, אבל השנה שעברה הייתה פחות טובה לחברה), בעוד מניית BYD ירדה ב-21%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טסלה מודל 3 חדש
צילום: טסלה

טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?

הרגולטור האמריקאי בוחן אם השחרור המכני בדגם הפופולרי מוסתר ולא מספיק ברור בזמן לחץ, ובמקביל נמשכת בחינה במודל Y סביב תקלות שמנטרלות פתיחה חשמלית

ליאור דנקנר |

הרשות האמריקאית לבטיחות בדרכים NHTSA פותחת בדיקה סביב מנגנון השחרור המכני של הדלתות בטסלה מודל 3. הבדיקה נוגעת לכ-179,071 רכבים משנת דגם 2022, והיא מגיעה אחרי בקשה רשמית לבחינת פגם שמעלה טענה מרכזית אחת, ידית החירום קיימת אבל בפועל היא מוסתרת, לא מסומנת מספיק, ולא אינטואיטיבית לאיתור כשיש לחץ. לבדיקה הזו יש משמעות על כל הדגם האמור לרבות רכבים מחוץ לארה"ב, גם בישראל. 

הטריגר הוא תלונה של בעל רכב מג׳ורג׳יה, קווין קלאוז, שמתאר אירוע חירום בשנת 2023 שבו התקשה לאתר במהירות את השחרור הידני. הוא טוען שהדלתות לא נפתחו, שהרכב החל לבעור, ושנאלץ לעבור למושב האחורי ולשבור חלון כדי להיחלץ. בהמשך הגיעו עדויות נוספות על בעיות דומות. בשלב הזה מדובר בבדיקה מקדמית שמטרתה להחליט אם יש בסיס לפתוח חקירת פגם מלאה, ולא בצעד שמוביל מיד לריקול.

כשעיצוב עתידני פוגש מציאות חירום

טסלה Tesla -0.03%   נשענת ברוב הדגמים על פתיחה אלקטרונית באמצעות כפתור ומנגנון חשמלי, לצד שחרור מכני שאמור לתת גיבוי כשאין מתח או כשיש תקלה. זה עובד חלק ביום יום, אבל בתאונה או שריפה, במיוחד אם יש ניתוק חשמל או פגיעה במערכת, כל אלפית שנייה חשובה, והחילוץ תלוי גם בדברים לכאורה קטנים כמו סימון ברור ותפעול אינטואיטיבי של המערכות המכניות. 

הבדיקה של NHTSA בוחנת לא רק את עצם קיום השחרור המכני, אלא את השאלה אם הוא נגיש וברור מספיק במצבים של לחץ, עשן, חושך או פציעה. בתוך זה נכנס גם ההיבט של נוסעים שלא מכירים את הרכב, או יושבים מאחור ולא יודעים איפה נמצא הגיבוי, אחרי הכל, מדובר ברכיב שמבחינה תפיסתית הוא קשה להבנה ופחות נגיש - הרי בפועל רוב חוויית הפתיחה ברכב בנויה על רכיב חשמלי אחד שמפסיק לעבוד אם אין מתח. אף אחד לא חושב מה נעשה אם לא יהיה חשמל ונהיה לכודים באוטו במצוקה. 


MGS6 - D-SUV חשמלי. צילום רונן טופלברגMGS6 - D-SUV חשמלי. צילום רונן טופלברג

התחרות מתגברת - שני קרוסאוברים חשמליים חדשים של MG

לובינסקי יבואנית דגמי MG לישראל החלה בשיווק שני קרוסאוברים חשמליים חדשים ומאובזרים.

ה MGS5 בסגמנט C-SUV במחיר של 149.0 אלף ש"ח

ה MGS6 בסגמנט D-SUV במחיר של 179.0 אלף ש"ח

יואב פולס |
נושאים בכתבה לובינסקי MGS5 MGS6

קבוצת לובינסקי יבואנית דגמי MG לישראל השיקה הבוקר שני דגמי קרוסאובר חשמליים. שני הדגמים ה MGS5 וה – MGS6 מצטרפים לסגמנטים התחרותיים ביותר בשוק היום כשלצידם מחיר תחרותי מעניין, רמת אבזור יחידה וציון מקסימלי במבחן הבטיחות האירופאי EuroNcap.

הדגם הראשון ה MGS5 הוא קרוסאובר בסגמנט C-SUV עם אורך כולל של 4.476 מטר, רוחב של 1.85 מטר, גובה של 1.63 מטר ובסיס גלגלים של 2.73 מטר. העיצוב אינו פורץ דרך אולם נאה לכשעצמו. החומרים בתא הנוסעים נעימים למגע, ואיכות ההרכבה נראית לפחות באולם התצוגה כמצוינת. תא הנוסעים מצויד בלוח מחוונים בגודל ''10.25 ומסך מולטימדיה בגודל ''12.8 עם קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי.

ה MGS5 משווקת ברמת אבזור יחידה ומפנקת הכוללת קילס מלא, מצלמת 360°, טעינה אלחוטית, מושב נהג חשמלי, חימום למושבים הקדמיים, גג פנורמי נפתח ועוד. בתחום הבטיחות בו MG מצטיינת כבר שנים ה MGS5 לא שונה עם חמישה כוכבי בטיחות ב EuroNcap וציון אבזור בטיחות 6 לפי הקריטריונים של 2026, ( או ציון אבזור בטיחות 7 לפי הקריטריונים של 2025).


MGS5 - קרוסאובר חשמלי C-SUV. צילום רונן טופלברג

ה MGS5 מצוידת במנוע חשמלי בהספק של 170 כ"ס ומומנט של 25.5 קג"מ. הסוללה בקיבולת 62.2Kwh ומאפשרת טווח מוצהר של 425 ק"מ בתקן WLTP. טעינה איטית AC בהספק של עד 11Kw וטעינה מהירה DC בהספק של עד 150Kw. ל S5 יכולות V2L בהספק של עד 6Kw.

ה MGS5 משווקת במחיר של 148,888 ₪ לרכב בצבע לבן. צבעים מטאליים בתוספת של 1888 ₪, וריפוד פנים בהיר בתוספת של 1555 ₪.