אילון מאסק טסלה
צילום: צ'ארלי דיטס, unsplash, יוטיוב

שני אנשי עסקים בחנו את הנהיגה האוטונומית של טסלה - וגרמו לסערה

אחד מהם חשב ש'הכל בסדר' אבל השני הציג פספוסים לא קטנים בתכונת הנהיגה FSD של טסלה. האם מינהל התנועה הלאומי בארה"ב צריך לחשוב שוב על האישור למערכת האוטונומית?
נחמן שפירא | (1)
האם תוכנת הנהיגה האוטונומית של יצרנית כלי הרכב החשמליים טסלה TESLA INC   בטוחה? תלוי את מי שואלים כמובן, טסלה מוכרת את הגרסה המתקדמת ביותר של תוכנת הסיוע לנהג שלה FSD, שהם ראשי תיבות של Full Self Driving, תמורת 15,000 דולר או תמורת תשלום דמי מנוי חודשי. FSD היא מערכת נהיגה אוטונומית ברמה 2, כלומר - הנהגים צריכים להישאר מרוכזים בכביש 100% מהזמן. תוכנות ברמה 3-4 אמורות לאפשר לנהגים להפסיק לשים לב ולהסתמך לחלוטין על המכונית במצבים מסוימים.   שני משקיעי טסלה, שור ודב, יצאו לדרך - מה הייתה התוצאה? זו נשמעת כמו התחלה של בדיחה על תכונת הנהיגה האוטונומית של טסלה, אבל זה קרה במציאות. שני אנשי עסקים בארה"ב, אחד בעד טסלה והשני נגד, החליטו לנסוע יחד במכונית ולבדוק מקרוב את התוכנה. אבל התוצאות כמובן - נשארו חלוקות.  רוס גרבר (Ross Gerber), שמחזיק בעצמו במניות של טסלה ומנכ"ל חברת ניהול נכסים שקרויה על שמו ומנגד - דן או'דווד (Dan O’Dowd), מייסד של חברת תוכנה ומי שלא מאמין בטסלה, יצאו לנסיעה המשותפת. השניים נסעו בסנטה מוניקה, קליפורניה, בדגם S שקנה גרבר ובו יש את תוכנת הנהיגה העצמית המלאה (FSD). גרבר רצה להראות  ש-FSD משתפר ומסוגל לנהל כמות משמעותית של נהיגה עירונית ללא התערבות. א'ודווד מבקר את תוכנת ה-FSD ורוצה שהיא תיאסר לשימוש בידי השלטונות.   את התוצאה אתם יכולים לנחש לבד - גרבר יצא מהנסיעה תחת הרושם שהכל הלך מצוין, במהלך נסיעה של יותר משעה, שדרשה 'רק כמה התערבויות', בעוד או'דווד הרגיש אחרת. הוא פרסם בטוויטר סרטונים וציוצים של המכונית של טסלה מתקרבת לתמרור עצור, בהם נראה שגרבר נאלץ להתערב כשהטסלה שלו התקרבה לצומת מהר מדי, כשבמקביל רכב אחר פנה שמאלה בחדות מדי.   או'דווד טען ש-FSD ניסה "להרוג מישהו". אבל התוצאה לא איחרה לבוא בטוויטר - הרשת סערה. אנשים העלו סרטונים כשבהם הם מנתחים את הצילומים, אנשים הציגו מפות של הצומת שמראות שהקו לעצירה בפועל של הטסלה היה כמעט 10 מטרים אחרי תמרור העצירה - כלומר לא עמדה במשימה הבסיסית.  "התוצאות של הנסיעה הנינוחה שלנו מחזקות ממצאים קודמים, לפיהם התוכנה לנהיגה עצמית מלאה של טסלה לפעמים מפספסת תמרורים קריטיים לבטיחות", אמר או'דאוד "אלמלא הבלימה של גרבר, ה-FSD היה מכניס אותנו לבית החולים, והופך את הנסיעה הרגועה של שעה אחת שלנו לטרגדיה". הוא כמובן קובע ש"אסור למכור לצרכנים מוצר שמנסה להרוג מישהו בכל שעה, שלא לדבר על להכניס אותו לכבישים הציבוריים שלנו". גרבר מנגד, הרגיש אחרת: "דן ואני נסענו על FSD בכל רחבי סנטה ברברה בנסיעה מושלמת", אמר. "כשלקחתי אותו הביתה קרה הדבר המגניב הזה של תמרור עצור, שבו ניתקתי את המכונית כשצפיתי שהמכונית הלבנה תפנה אליי ביציאה שמאלה. זה לא נחשב אירוע, זה נפוץ מאוד בעת שימוש ב-FSD".   אז יש בעיות במערכת, ובכל זאת, מינהל הבטיחות הלאומי בארצות הברית מאפשר את הנסיעה האוטונומית של טסלה. למה? יש כמה סיבות - מערכות סיוע לנהג משפרות את הבטיחות, מכונות מסוכנות פחות מבני אדם, רוב התאונות מתרחשות בגלל 'הגורם האנושי' - עייפות, נגיעה בטלפון סלולרי, וכמובן נהיגה תחת השפעת אלכוהול. אז למרות שהמערכת של טסלה רחוקה מלהיות מושלמת - היא כנראה טובה יותר מנהג אנושי, וזה רק יילך וישתפר ככל שהטכנולוגיה תשתפר. מעבר לכך, בכל מערכת יש סיכון - כמו נהגים שלא ישימו לב. אבל מינהל הבטיחות יודע את זה, וזו הסיבה לדרישה מיצרניות הרכב לדווח על כל תקרית הכרוכה בשימוש בתוכנות הללו.   האמת היא שטסלה מדווחת על הכי הרבה אירועים של יצרנית רכב כלשהי - כ-800 מאז יולי 2021. הסיבה לכך היא שלחברה יש את הצי הגדול ביותר של כלי רכב על הכביש שמחוברים למערכת האוטונומית ומספרים לטסלה באופן אוטומטי מה קרה. יצרניות רכב אחרות נאלצות להסתמך על דוחות מפה לאוזן והמשטרה. מיותר לציין שהמינהל הלאומי לבטיחות בדרכים בארה"ב לא מסתמך על טוויטר כדי למצוא את האירועים והתקלות. המינהל לוקח תלונות, חוקר אותן ודורש 'ריקול' (החזרה של הרכב לתיקון) אם הוא מזהה בעיית בטיחות. בנוסף, במינהל חוקרים את טכנולוגיית הסיוע לנהג של טסלה, מחייבת את החברה לבצע שינויים ותיקונים שונים.   וזהו כמובן יחס הסיכוי סיכון בטסלה: אם העולם באמת ייאמץ במהירות את התכונות האוטונומיות אפשר לדמיין את הרווחים של טסלה מזנקים. מי שחושב כך היא כידוע קת'י ווד, המשקיעה הספקולנטית במניות הטכנולוגיה, ואילון מאסק מנכ"ל טסלה, שמאמינים שהחברה צריכה להיות מתומחרת פי 4-5 ואולי אפילו יותר. מבחינתם, טסלה היא הרבה יותר אפילו מאפל. האם זה יקרה? נשאיר לעתיד לקבוע.   אז הפוטנציאל גבוה. הסיכון הוא ש-FSD לא הופך לנהיגה עצמית באמת ושמערכות אחרות יהיו טובות ממנו. זה הופך לבעיית נתח שוק עבור טסלה. קיים גם סיכון שמנהל הבטיחות יעשה משהו דרמטי וידרוש ביטול של FSD. זה משהו שמשקיעים צריכים לקחת בחשבון, אבל נראה שהסיכון לכך קטן. מניית טסלה לא הושפעה יחסית מהאירוע. המניות ירדו ב-9% בחמשת הימים האחרונים, אך הצניחות הזו הגיעה לאחר שהן עלו ביותר מ-50% בארבעת השבועות הקודמים. מניית טסלה עלתה בכ-103% עד כה השנה. מניית טסלה נסחרת כעת במחיר של כ-257 דולר למניה והיא נסחרת לפי שווי שוק של 813 מיליארד דולר.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לרון 29/06/2023 04:29
    הגב לתגובה זו
    בני האדם לא נועדו לעוף כציפורים לצלול כדגים לטוס למאדים או להפעיל מכוניות אוטונומיות או מעופפות
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.