מחקר: ירידה של 29% בשימוש בתחבורה ציבורית מאשר לפני הקורונה
29% מהציבור העידו שהם משתמשים פחות בתחבורה ציבורית כיום בהשוואה לתקופה שלני מגפת הקורונה, 16% אמרו שהם משתמשים יותר ו-55% אמרו שהתנהגותם נותרה זהה, כך עולה ממחקר שערכה Visa בישראל בקרב 800 איש מהאוכלוסיה הבוגרת שנשאלה מה הכי חשוב למשתמשים כיום בתחבורה ציבורית.
עוד עולה מהמחקר כי 46% אמרו שלשלם בנייד הכי חשוב להם, 16% אמרו שתהיה להם אפשרות לשלם ללא טעינה מראש של כרטיס- אלא באופן חופשי, ו-17% אמרו שהתשלום יהיה מותאם לצרכים שלהם על בסיס חודשי. 40% אמרו שהם יהיו מוכנים לנסות במידה רבה טכנולוגיה או אפליקציה שימליצו על מסלול הנסיעה החסכוני ביותר, בהתבסס על הרגלי הנסיעה שלהם. 72% אמרו שהם בטוחים ו/או חושבים שהם ישתמשו באפליקציה שבאמצעותה ניתן לטעון כסף לתשלום תחבורה ציבורית לילדיהם עד גיל 18 עם הגבלות שימוש. רובם חושבים שזהו חידוש אמיתי.
בין החסרונות בשימוש בכרטיס נטען מראש נימנו הצורך בכרטיס נוסף בארנק (70%) וחוסר יכולת להשתמש בכרטיס לנסיעות מחוץ לאזורים שנקבעו מראש (61%).
בנוסף נרשמה ירידה בשביעות הרצון של משתמשי הכרטיס הנטען מראש - closed loop (רב-קו): רק 16% מרוצים מאוד, בהשוואה ל-20.8% מהנשאלים בשנת 2019 - ההטענה מראש מהווה את הטרדה העיקרית.
חלה ירידה בשימוש בתחבורה ציבורית והמכונית היא עדיין הכלי העיקרי
אם אתם מחפשים את הסיבה לפקקי התנועה אז היא כמובן מול העיניים - מכונית פרטית היא עדיין אמצעי התחבורה המוביל בישראל, הן לנסיעה והן לצרכים אישיים (72%), 60% מהישראלים משתמשים בתחבורה ציבורית לפחות פעם בשבוע, כאשר הצעירים מאמצים אותה לעתים קרובות יותר (גילאי 18-34). יותר מ-30% מהנשאלים מעולם לא נסעו ברכב פרטי בנת״צ (בנתיבים המהירים של התחבורה הציבורית) - מבין אלה שהשתמשו, 19% היו מאוד מרוצים, 27% היו מרוצים ו-27% היו מרוצים במידה בינונית.
- eToro ו-Visa משיקות כרטיס חיוב באירופה ובריטניה
- בתמורה ל-100 מ' דולר - ויזה רוצה לספק כרטיסים לאפל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כ-71% מהנשאלים משתמשים באוטובוס (בהשוואה ל-79% בשנת 2019), 38% משתמשים ברכבת (בהשוואה ל-36% בשנת 2019), 15% משתמשים ברכבת הקלה בירושלים (בהשוואה ל-12% בשנת 2019).
עפ"י המחקר הישראלים חושבים שניתן לשפר את חווית ההמתנה בתחנות האוטובוס: 33% מעוניינים שיהיו סככות והצללות נוספות וטובות יותר, ו-14% חושבים שצריך להוסיף עוד ספסלים. במקביל עולה כי יש עדיין מקום לצמיחת התחבורה השיתופית. עם זאת, הישראלים נרתעים מאוד משימוש באופניים, קורקינטים או רכב שיתופי - 62% אמרו כי הם בטוחים או חושבים שלא ישתמשו בהם.
אסף רגב, סמנכ"ל Visa בישראל: "לתשלומים יש חלק מהותי בשימוש בכל אמצעי התחבורה, והגיע הזמן לעשות דיגיטציה רחבה יותר גם בתחבורה הציבורית. חדשנות בתשלומים הדיגיטליים יכולה להניע שימוש רחב יותר בתחבורה הציבורית, ולאפשר לתיירים ולנוסעים מזדמנים בה להשתמש ביתר קלות . בסך הכל הדבר יקל עומסי התנועה הכבדים בערים הגדולות".
- 6.שאול 19/06/2023 16:30הגב לתגובה זולצאת עם קמפיין רציני לטובת שימוש בתחבורה ציבורית נוחה . יש תחושה שבעלי רכבים פרטיים לא מכבודם להשתמש בתחבורה ציבורית . איך נצא ממלכודת הפקקים ? רק באמצעות שינוי השינוע ,אוטובוס אחד שקול כנגד עשרות מכוניות .
- 5.נחל 19/06/2023 15:24הגב לתגובה זולהוסיף לכל תעריף 25 % ולאפשר לנוסע המזדמן באוטובוסים בלבד . לשלם . 5.5 יהפוך ל -7 . וישולשל למכונה שתנפיק קבלה . 12 יהפוך ל-15 . 16 יהפוך ל -20 וכך הלאה .
- 4.נוסע תחבצ 19/06/2023 14:48הגב לתגובה זוכל פעם שהמדינה השיתה הגבלות הראשונים לסבול היו נוסעי התחבצ, בו בזמן שבעלי הרכבים פחות הרגישו את זה. שלא לדבר שרוב בדיקות הקומונה היו רק ברכבים. כל זה נתן לנו תחושה ממש סוג ב, מכיר הרבה אנשים שהגיעו למסקנה שרכב זה אכן חובה
- 3.נוסע תחבצ 19/06/2023 14:18הגב לתגובה זוכל פעם שהמדינה השיתה הגבלות הראשונים לסבול היו נוסעי התחבצ, בו בזמן שבעלי הרכבים פחות הרגישו את זה. שלא לדבר שרוב בדיקות הקומונה היו רק ברכבים. כל זה נתן לנו תחושה ממש סוג ב, מכיר הרבה אנשים שהגיעו למסקנה שרכב זה אכן חובה
- 2.מוקי 19/06/2023 13:15הגב לתגובה זואזי אנשים רכשו רכבים ומשתמשים בהם
- 1.חיים 19/06/2023 12:51הגב לתגובה זומעדף שיעלו מחירים ויעלו שירות
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום.
ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.
מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.
את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.
תקופה ראשונה
תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.
- חשמל או פלאג אין - דילמת המורה לנהיגה
- משרד הביטחון אוסף את הרכבים הסיניים של הקצינים - בעקבות חשש מדליפת מידע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
| שנה | כמות |
| 2011 | 5 |
| 2012 | 45 |
| 2013 | 60 |
| 2014 | 19 |
| 2015 | 0 |
| 2016 | 5 |
משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"
משרד התחבורה השיק את התוכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, עם יעד שאפתני להפחתת מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בראשות שרת התחבורה מירי רגב, ובהובלת מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, פתח את שבוע הבטיחות בדרכים 2025 בכנס חירום לאומי ראשון מסוגו בישראל. גולת הכותרת של הכנס, שאורגן בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), היא התכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, שנועדה לשנות מן היסוד את מגמת הבטיחות בכבישי ישראל.
על פי משרד התחבורה, ההישג הנדרש הוא צמצום מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור וב-25% כבר בתוך חמש שנים. במשרד התחבורה וברלב"ד משוכנעים כי מדובר ביעד ריאלי, הניתן להשגה באמצעות שילוב בין תשתיות מתקדמות, אכיפה חכמה, חינוך והסברה. מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, פתח את הכנס ואמר: "היום אנחנו מסמנים שלב חדש של מעבר מדיבור לעשייה. אנחנו כאן לא רק כי לדבר על שינוי אלא כדי להוביל שינוי". בן זקן הדגיש כי מדובר ברגע משמעותי במאבק הלאומי בתאונות הדרכים: "זהו כנס היסטורי שבו לראשונה מתכנסים סביב שולחן אחד כל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים במטרה אחת משותפת - להציל חיים".
המנכ"ל הצהיר כי מדינת ישראל מתייחסת לנושא כיעד לאומי מהמעלה הראשונה: "מדינת ישראל רואה בבטיחות בדרכים מטרה לאומית ממדרגה ראשונה", אמר, והוסיף כי "לא מדובר בעוד תחום עבודה אלא במחויבות לחיים עצמם." בכנס השתתפו בכירים ממשרדי הממשלה, משטרת ישראל, הרשויות המקומיות, נציגי האקדמיה, חברות התחבורה הציבורית, גופי טכנולוגיה בתחום התחבורה החכמה וארגוני מתנדבים הפועלים למען בטיחות בדרכים.
הנחת היסוד של כלל גורמי המקצוע שהשתתפו בכנס הייתה כי טעויות אנוש בכביש הן בלתי נמנעות, אך התוצאה שלהן אינה גזירת גורל, וניתן למנוע אותה באמצעות שילוב של תשתיות בטוחות, אכיפה יעילה, חינוך, הדרכה וטכנולוגיות מתקדמות. המנכ"ל בן זקן סיכם את דבריו באמירה ברורה וחדה: "כל מוות על הכביש הוא מוות מיותר. המשוואה פשוטה: אכיפה פלוס ענישה שווה הרתעה שמצילה חיים".
בסיום דבריו הציב בן זקן יעד שאפתני במיוחד: "המטרה היא להביא את ישראל להיות בין 10 המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים" והדגיש כי מדובר ביעד שהוא בהחלט בר השגה. לדברי גורמים במשרד, התכנית החדשה כוללת השקעה חסרת תקדים בתשתיות בטיחות, שדרוג צירי תחבורה אדומים, הגברת האכיפה המשטרתית נגד עבירות מסכנות חיים, קידום תחבורה ציבורית בטוחה ונגישה, והטמעת טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי מוקדם של סיכונים בכבישים.
