אקספנג משיקה טכנולוגיה חדשה לנהיגה אוטונומית - המניה מזנקת ב-5%
בכל מקרה, אקספנג השיקה את הטכנולוגיה בעיר הבירה בייג'ינג' וכן בערים בשנגחאי, שנזן וגואנגג'ואו. אקספנג גם מתכננת להשיק את הטכנולוגיה בהמשך השנה בעשרות ערים נוספות במדינה.
בתגובה, מניית אקספנג עולה ב-5% במסחר בוול סטריט ומשלימה עלייה של 24% בשבוע באחרון.
החברה היא הראשונה שהוציאה מערכת מתקדמת לסיוע לנהגים (ADAS) בבייג'ין לאחר שאושרה לשימוש בכבישים טבעתיים וכבישים מהירים בעיר הבירה. באקספנג הסבירו כי מערכת City NGP (ניווט מודרך טייס) שלה דומה לתכונת FSD (נהיגה עצמית מלאה) של טסלה.
מניית החברה נסחרת בבורסה בארצות הברית במחיר של 11.4 דולר ולפי שווי שוק של 9.8 מיליארד דולר. מניית החברה אומנם זינקה בימים האחרונים, אבל עדיין מדובר בירידה של 58% בשנה האחרונה בעיקר בגלל הירידה במכירות החברה.
- אקספנג מחזקת אחיזה - מייסד החברה ורשת עמדות טעינה
- הסיניות דוהרות, טסלה בנסיגה: הפער בשוק הרכב החשמלי הולך וגדל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באקספנג כאמור רוצים להרחיב את פעילות המערכת לעשרות ערים נוספות בסין בהמשך השנה הנוכחית, כאשר המערכת לנהיגה עצמית שלהם יכולה לבצע הרבה מהמשימות שמבצע נהג אנושי.
"נכון לעכשיו, למערכת שלנו יש יכולות נהיגה שמקבילות לנהג מתחיל", אמר המייסד והמנכ"ל Xiaopeng He בשיחת לאחר פרסום הדוחות של החברה ברבעון הראשון במאי. "בהמשך, ונתמך על ידי מערך הנתונים בקנה מידה גדול שנוצר בסביבת נהיגה עירונית ומערכות אימון אחוריות חזקות בלולאה סגורה, אנו מצפים להציג למשתמשים עדכונים רבעוניים".
נתונים, הדרכה ועדכוני תוכנה נשמעים כמו האופן שבו טסלה משפרת את תכונות הסיוע לנהגים שלה. הנהלת XPeng והמשקיעים מקווים ששיפור תכונות הסיוע לנהג יוביל לצמיחה במכירות. מניית אקספנג זינקה כבר בתחילת השבוע לאחר שהודיעה כי רכב השטח החדש שלה G6 קיבל 25,000 הזמנות מראש תוך 72 שעות בלבד.
- ויימו דוהרת קדימה עם Via: טסלה עדיין תקועה באוסטין
- הרובוטקסי של גוגל יתחיל לפעול בשדה התעופה סן פרנסיסקו
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
במהלך 12 החודשים האחרונים, XPeng מכרה כ-100,000 כלי רכב, ירידה של יותר מ-20% ביחס לתקופה הקודמת, וזאת לעומת המכירות בחברות המתחרות NIO ו-Li Auto שהמשיכו לגדול באותו זמן. NIO מכרה כ-128,000 כלי רכב, עלייה של 35%. לי אוטו סיפקה יותר מ-190,000 כלי רכב, עלייה של כ-67%.
לשם השוואה - טסלה מסרה ברבעון האחרון 422,875 כלי רכב, כ-36% יותר מאשר בתקופה המקבילה בשנה שעברה. ב-2023 כולה צופה טסלה מסירה של 1.8 מיליון כלי רכב, עלייה של כ-40% ביחס לשנה שעברה.
כיום יש בעולם רק כ-20 מיליון כלי רכב חשמליים, רק כ-1% מתוך כ-2 מיליארד כלי רכב בעולם. אבל על פי מחלקת המחקר לאנרגיה מתחדשת של בלומברג - הצפי הוא ל-730 מיליון רכבים חשמליים בכבישים ברחבי העולם עד שנת 2040. בממוצע, לרכב חשמלי יש אורך חיים של קצת יותר מ-15 שנים ואם נכלול בספירה גם את הרכבים שייצאו משימוש בשנים הבאות עקב גילם, בין 800 ל-900 מיליון רכבים חשמליים צפויים להימכר במהלך 17 השנים הבאות.
במחלקת המחקר צופים כי רק באמריקה הרכבים החשמליים יהוו 28% מהמכירות של מכוניות חדשות עד 2026, מה שאומר שהמכירות של החשמליות צפויות להגיע לבין 4 ל-4.5 מיליון רכבים, לעומת כ-800 אלף שנמכרו ב-2022. כאשר כל יצרניות הרכבים החשמליים פועלות במרץ על מנת להצליח לייצר כמה שיותר רכבים, זה עלול לגרום לעודף היצע בשוק. האנליסט מייק וורד אמר כי יצרניות ה-EV בצפון אמריקה יצליחו לייצר 2.6 מיליון רכבים עד 2025 ו-4.5 מיליון עד 2030 וזה עוד בלי טסלה. עם טסלה הייצור יעמוד על 4.6 מיליון רכבים עד 2025 ו-7 מיליון עד 2030 וזה רק מייצור, אל תשכחו שיש גם ייבוא של רכבים.

ויימו דוהרת קדימה עם Via: טסלה עדיין תקועה באוסטין
המרוץ לעתיד התחבורה האוטונומית נכנס לשלב קריטי. בעוד ויימו משנה את כללי המשחק עם אסטרטגיית שילוב חברות אחרות בתחבורה הציבורית, טסלה של אילון מאסק מתמודדת עם מציאות מאתגרת
נקודת מפנה במרוץ הרובו-טקסי האמריקאי. ויימו, זרוע הרכב האוטונומי של אלפבית, ממשיכה להפתיע את השוק בצעדים אסטרטגיים נועזים, בעוד טסלה, למרות כל ההבטחות הגרנדיוזיות של אילון מאסק, מוצאת עצמה מרותקת לפילוט מצומצם בעיר אחת. השאלה המרכזית היא לא רק מי יגיע ראשון, אלא מי יצליח להטמיע את הטכנולוגיה בחיי היומיום של מיליוני אנשים.
ויימו הכריזה על שותפות עם Via Transportation הישראלית שהנפיקה לאחרונה שעשויה לשנות את פני התחבורה העירונית. Via, חברה שהתמחתה בפיתוח תוכנה לניהול מיקרוטרנזיט, מביאה לשולחן משהו שוויימו חסרה, גישה ישירה למערכות התחבורה הציבורית של ערים ברחבי ארצות הברית. זוהי לא עוד שותפות טכנולוגית, אלא חיבור אסטרטגי שמאפשר לוויימו להיכנס מהדלת הראשית למערכי התחבורה העירוניים, במקום לנסות להתחרות בהם מבחוץ.
העיר צ'נדלר באריזונה נבחרה כמעבדה הראשונה לניסוי. במסגרת שירות "צ'נדלר פלקס", תושבי העיר יוכלו להזמין רכב אוטונומי של ויימו דרך אותה אפליקציה שבה הם מזמינים כיום אוטובוס או שירות הסעות עירוני. המחירים יהיו מסובסדים כחלק ממערך התחבורה הציבורית, והנסיעות ישולבו עם כרטיסי התחבורה הקיימים. זהו שינוי תפיסתי מהותי. הרובוטקסי הופך מאיום על התחבורה הציבורית לחלק אינטגרלי ממנה.
יום אחד לפני ההכרזה על השותפות עם Via, ויימו הודיעה על הרחבת שיתוף הפעולה עם ליפט לעיר נאשוויל שבטנסי, עם השקה מתוכננת ל-2026. השותפות עם ליפט, שהחלה בפיניקס ב-2023 והוכיחה את עצמה כהצלחה מסחררת, מדגימה את הגמישות האסטרטגית של ויימו. במקום לבנות אפליקציה משלה ולהתחרות חזיתית באובר ובליפט, החברה בחרה להשתמש בפלטפורמות הקיימות כערוץ הפצה. התוצאה מדברת בעד עצמה: 250,000 נסיעות שבועיות ללא תאונות, נתון שאף מתחרה לא מתקרב אליו.
- אובר ו-Waymo מרחיבות את השת"פ: הרובוטקסי מגיע לאטלנטה
- וויימו בדרך לניו-יורק: ליפט ואובר מאבדות גובה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טסלה: החזון הגדול פוגש מציאות עיקשת
בצד השני של המתרס, טסלה ממשיכה לנווט בין חזון מהפכני למציאות מאתגרת. הפילוט באוסטין, שהושק ב-22 ביוני עם תעריף סמלי של 4.20 דולר לנסיעה, אמנם הורחב לאזור גדול פי ארבעה מהשטח המקורי, אך עדיין מוגבל לעיר אחת בלבד. ההבטחה של מאסק לכסות מחצית מארצות הברית עד סוף 2025 נראית כעת רחוקה מתמיד, כשנותרו פחות מארבעה חודשים לסוף השנה.