למה מניית דלק רכב נפלה ב-27% מתחילת השנה והאם זה מוצדק?
דלק רכב דלק רכב 1.77% התחילה בתור שלד בורסאי והפכה לאחת החברות הגדולות בארץ ואחת החברות הרווחיות ביותר בבורסה. כן, זה אומר שיש סיכוי לשלדים, אבל הוא קטן, בעוד גיל אגמון המנהל והבעלים של החברה לקח את השלד (גל תעשיות) ועשה קסמים, הרוב הגדול של מנהלים-יזמים נכשל בניסיון להחיות שלדים. אגמון לא רק הצליח להפוך את דלק רכב המסורתית לחברה מובילה בייבוא רכבי מאזדה, הוא הצליח להרחיב את פורטפוליו הרכבים שלה למותגים נוספים - BMW ופורד והפך אותה לענקית רכב שמרוויחה בקצב שנתי של מעל 1 מיליארד שקל, אחרי ששנה שעברה הרוויחה 715 מיליון שקל בדומה לשנת 2021.
דלק רכב - רווחים ללא הפסקה
ב-2020 החברה הרוויחה 350 מיליון שקל, ב-2019 370 מיליון שקל, ב-2018 רק 107 מיליון שקל (בגלל עליית ערך הין היפני). הבנתם את סדרי הגודל של הרווחים ורק נוסיף שב-2012-2017 החברה הרוויחה 3 מיליארד שקל (500 מיליון שקל בממוצע שנתי). אפשר ללכת עוד אחורה, עצרנו שרירותית כאן, אבל החברה מרוויחה בגדול כבר מעל עשרים שנה.
למעשה, מאז 2012 ועד היום החברה הרוויחה מעל 5 מיליארד שקל. השווי שלה בשוק - 2.9 מיליארד שקל וההון הוא 1.5 מיליארד שקל. איך זה ייתכן? דיבידנדים שחולקו והורידו בהתאמה את שווי החברה ואת ההון שלה. החברה מחלקת את רוב רווחיה כדיבידנדים לבעלי המניות ולצד עליית ערך המניה, מדובר באחת ההשקעות הטובות ביותר בבורסה על פני זמן. אז איך זה שדווקא כשהיא עולה לרווחים של מעל מיליארד שקל - המניה קורסת?
- דלק רכב: רווח של 37 מיליון שקל, ירידה קלה במכירות – הקופה גדלה ויורודרייב עומדת להיכנס למשחק
- המענקים בוטלו: ורידיס נדרשת להשיב עשרות מיליוני שקלים למדינה; המניה יורדת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גרף של דלק רכב - ירידה של 45% מהשיא
דלק רכב קרסה ב-45% מספטמבר אשתקד. היא נסחרת במכפיל רווח של 3. זה לא מכפיל שכולל אלמנטים חריגים מדי, אבל זה כן מכפיל שכולל עיוות שוק שלא בטוח כלל שיימשך. הבוקר העלנו טור על עיוות השוק במוצרי ביטוח בריאות שגרמו לרווחים של מיליארדים להראל. זה הולך להשתנות. הרגולטור התעורר. בחודשים האחרונים אנחנו מזכירים בלי הפסקה שיבואני הרכב "עובדים" עלינו. הם מספרים לנו שהרווחיות שלהם (שולי הרווח) נמוכים, אבל זה לא נכון ונדגים שוב.
כשהחברה מוכרת מאזדה ב-140 אלף שקל, היא לכאורה (על פי הדוחות) מרוויחה על המאזדה 35 אלף שקל (25% ואפילו מתחת). ואז אתם אומרים - זה לא דלק רכב שלוקחת לנו את הכסף, היא מרוויחה "רווחיות נורמלית". רגע - את ה-70 אלף שקל שאתם משלמים כמסים (מס קנייה, מעמ ועוד) אתם מעבירים לדלק רכב שמעבירה למדינה. זה סוג של תשלומי מעבר, סוג של צינור.
ולכן העסקה האמיתית היא כזו - דלק רכב מוכרת ב-70 אלף שקל ומרוויחה 35 אלף שקל על הרכב. חשבון מהיר והתוצאה - רווחיות של 50%. כאן נמצא יוקר המחייה. יותר מאשר במזון הוא נמצא כאן - במחירי הרכב המופקעים. אנחנו לא יודעים אם זה שיא עולמי, אבל זה הרבה הרבה מעל הממוצע העולמי, זאת רווחיות של הייטק לא של שוק תחרותי. הרווחים העודפים של יבואני הרכב לפי חישוב של ביזפורטל שנשענים על בדיקה לפני שנתיים של מבקר המדינה מסתכמים למעל 4 מיליארד שקל בשנה. אנחנו משלמים 4 מיליארד שקל מעל המחיר שצריך היה לשלם. אם היתה תחרות המצב היה נראה אחר.
- אנרג'יקס נפלה אבל המוסדיים עשו רווח מהיר
- מנכ"ל אפקון: "EBITDA של 50 מיליון שקל לרבעון - רק מגרד את הפוטנציאל"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הדילמה של המשקיעים - הם רוצים לממש מניות, אבל לא רוצים לשלם...
למה אין תחרות אמיתית? בדיוק כמו שלא היתה בתחום ביטוח הבריאות רפורמה שתמנע את הגזל מהציבור וכך במשך 20 שנה, החברות, במיוחד הראל התעשרו. מתישהו יגיע הרגולטור שיגיד לדלק רכב ולקרסו וליתר - עד כאן, הגזמתם לגמרי. זה הסיכון הגדול ביותר בפעילות של החברה, ואולי משהו יקרה. שאלנו רגולטורים שטענו שזה תמיד על המדוכה, נעדכן בקרוב.
ורידיס נופלת - האם זה בגלל רכישת אינפיניה?
אבל הסיכון הזה גדול ככל שיהיה, גם אם יתממש, ייקח זמן, יהיה מדורג וכשחברה מרוויחה סדר גודל של מעל 1 מיליארד כשהיא נסחרת ב-2.8 מיליארד שקל, אתם מבינים שהתשואה על השווי ענקית, ומספיק שהיא "תחייה" שנתיים-שלוש ברווחיות חריגה ובהמשך, אם וכאשר תהיה רפורמה תעבור לרווחיות נורמלית, כדי להצדיק את השווי הנוכחי לפחות. על פניו המניה זולה.
כל זה ועוד לא התייחסנו לורידיס ורידיס 0.46% . החברה בת שהונפקה לפני שנתיים עלתה בהתחלה וירדה בחצי השנה האחרונה ל-50% ממחיר ההנפקה. ורידיס היא חברה ירוקה, קלינטק, מסוג החברות שעושות טוב לסביבה. היא מחזיקה תחנת כוח, פעילות של טיפול בפסולת, ייצור דלק מפסולת, התפלת מים, ביוגז ועוד.
מניית ורידיס - חצי ממחיר ההנפקה
הפעילות חזקה, טובה, צומחת, אבל לא באופן ליניארי, זה לוקח זמן, זה תלוי בפרויקטים, אבל הכיוון הוא למעלה. אז למה המניה נפלה? החברה רכשה את אינפיניה (נייר חדרה) שעוסקת בין היתר במחזור נייר. היא רכשה את אינפיניה ב-2.35 מיליארד שקל ורגע אחרי הרכישה, אינפיניה פרסמה דוח כספי מ-ז-ע-ז-ע.
ורידיס כולה נסחרת ב-2.3 מיליארד שקל והחלו חששות שמא הרכישה הזו גדולה עליה, במיוחד כשהיא צריכה לממן חלק מהעסקה באשראי. היום האשראי זה לא כמו שהיה לפני שנה - זה יקר, זה בולם עסקאות, זה בולם עסקים. זה בולם רווחים. אתם רוצים להשיג תשואה של 10%, אבל אם אתם לוקחים אשראי של 7% שיכול גם לעלות, מה נשאר לכם? ושלא לדבר על הסיכון שגדל.
מה שהכי מדהים שבכל הדוח של אינפיניה אין באמת הסבר אמיתי לתוצאות החלשות ברבעון הראשון שחלקן אוחדו בדוחות ורידיס (מיום העסקה). אבל אנחנו רק רוצים להזכיר לכם שגם כשדלק רכב רכשה את קמור רכב לפני יותר מ-10 שנים הגיע מיד אחרי הרכישה דוח גרוע לקמור רכב. הסיבה היתה ככל הנראה, רצון של הרוכשת לשפר את הביצועים העתידיים. זה טריק חשבונאי שבו מוחקים-מפסידים הרבה ברבעון העסקה, כדי שתהיה "אמבטיית רווחים" להמשך. האם זה המקרה כאן? ממש לא בטוח, אבל די בטוח שאם גיל אגמון היה חושב שישי דוידי מפימי שמכר לו את אינפיניה עבד עליו הוא היה תובע אותו או מוריד את סכום העסקה - זה לא קרה.
אגב, עניינים משפטיים. ורידיס מסובכת בחקירה של המשטרה והמשרד לאיכות הסביבה בנוגע להטמנת פסולת לא חוקית ולעבירות כלכליות במאות מיליונים. בין השאר נבחן חשד לפיו החברה קיבלה מהמדינה מענקים להקמת מתקני מיחזור, אך בפועל לא עשתה זאת אלא הטמינה את הפסולת באזור בקעת הירדן. זה סיכון, אפילו בינוני ויותר, אבל לרוב חקירות מסוג זה, איכשהו מסתיימות בקול ענות חלשה. גם אם יש דברים בגו, זה קנסות, זה משהו חד פעמי ואופס חזרה לעסקים כרגיל. זה ברוב המקרים, אם כי, זה יכול כמובן להסתבך ולגרום לנזקים גדולים ומתמשכים לקבוצה.
ואם אכן ורידיס-אינפיניה שהפכה בעקבות המיזוג להיות אחת מחברות הקלינטק הגדולות בארץ תחזור לעצמה, אז דלק רכב נהנית מזרוע רכבים מסורתית חזקה לצד פעילות גדולה בקלינטק. כאן גם המקום להזכיר שוב שגיל אגמון "שיחק אותה". כשהוא רכש את ורידיס היו הרבה שגיחככו, גם השוק גיחך, המניה היתה מדוכאת. רבים אמרו מה לדלק רכב ולורידיס? אבל אחרי כמה שנים התברר שהוא צדק - הוא הצליח לייצר לחברת הרכב המזהמת סוג של גידור-הגנה דרך הקלינטק. זה סוג של פיזור סיכונים וזה עבד.
חוץ מזה, יש לדלק רכב השקעות בסטארטאפים. מובילאיי הניבה רווח של מאות מיליונים בעבר, REE הניבה לגיל אגמון עצמו רווח מרשים במקביל למימוש בעיתוי מוצלח (בעוד ששותף אחר - זיו אבירם הפסיד 97%). דלק רכב גם מימשה את אינוויז במחיר טוב. יש לה כעת החזקה באוטוטקס, אבל הסיכוי שהיא תושבח נמוך, מאחר שלאחרונה היתה עסקה בשווי נמוך מהשווי בספרים. יש גם את החזקה בהיילו שמצד אחד מתקדמת עם הפתרונות לרכבים אוטונומיים ומצד שני השוק הופך להיות צפוף יותר. החברה גייסה בהנפקה פרטית לפני שנתיים - בשיא הבועה לפי שווי של 1 מיליארד דולר, לא צפוי שהשווי הנוכחי יהיה גבוה יותר וגם אם כן, אז לא באופן משמעותי. לדלק רכב אין כאן אפסייד בינתיים.
וזה עדיין לא הכל. לדלק רכב יש פעילות נדלנית ששותפה בבניין ויתניה וקרקעות-שטחי מסחר באזורים שונים בארץ. אבל נניח לצורך העניין שהנדלן מוצג בשווי ריאלי. המגדל בויתניה מוצג לפי הערכת שמאי והקרקעות-שטחים אולי יושבחו אבל ייקח שנים.
הסיכונים בדלק רכב
אז הסיכויים ברורים ועדיין הסיכונים הם אלו שנותנים את הטון במחיר המניה. השוק חושש מאינפיניה, השוק חושש מהחקירה בורידיס, השוק אולי חושש מהרגולטור, השוק גם מבין שקצב מכירת הרכבים צפוי לדעוך. השוק יודע שבאופן יחסי, דלק רכב לא חזקה ברכבים חשמליים (בינתיים) וזה העתיד.
אי אפשר כמובן לנבא לאן זה ילך מכאן, אבל בעבר גיל אגמון הוכיח שהחששות היו מוגזמים והוא הצליח לנווט לשבירת שיאים - ברווח ובמניה. אז אחרי ירידה של 27% כנראה ששווה לשים עין על דלק רכב.
- 16.יעקב 25/11/2023 21:26הגב לתגובה זואיך אחרי הקניה מקרן פימי שבמשך השנים פירסמה דוחות מעולים, אחרי הקניה של ורידיס המצב גרוע ככ, או שקרן פימי מדווחת לא נכון בדוחות של החברות שהיא קונה (כמו בדוגמא של סקופ) או שורידיס לא מדווחת נכון, מעניין מה קורה כאן
- 15.מוטי 06/09/2023 22:01הגב לתגובה זואני מצטער שניכנסתי הפסד כרגע 14%מה עושים בהמשך
- 14.כתבה בסדר -תודה רבה (ל"ת)זאב 13/06/2023 10:03הגב לתגובה זו
- 13.טיסה. עימה למחזיקים. חבל לא נכסתי בעוד כסף (ל"ת)דוד 12/06/2023 11:14הגב לתגובה זו
- 12.יובל 12/06/2023 10:32הגב לתגובה זוצמיחה מעולה בשנים האחרונות מבחינת רווחיות ותשואות .
- 11.סחבק 12/06/2023 09:07הגב לתגובה זושווי מזומנים גבוה ,ללא חובות , שטחים לוגיסטיים, דיבידנדים בתקופה כזאת צריך חברות כאלה חזקות , אבל רוב האנשים בבורסה לא מבינים כלום
- שוגי 12/06/2023 10:55הגב לתגובה זווהחברה מוכרת מוצר בר-קיימא בתקופה של ריביות גבוהות שממשיכות לעלות. אכן, רוב האנשים בבורסה לא מבינים כלום.
- טוני 12/06/2023 11:31אכן לא מבינים כלום
- 10.אורן 12/06/2023 08:45הגב לתגובה זותודה גיל
- 9.פולק 12/06/2023 08:19הגב לתגובה זואת מניית ורידיס צריך להוציא ממדד תא 90
- 8.נועם 12/06/2023 07:44הגב לתגובה זולמה משמיצים חברה שרוצה להרוויח?מישהו חייב ב.מ.ו חדשה?מישהו חייב מאזדה חדשה?אין קשר לרגולציה ואין קשר לריכוזיותאייפון נמכר גם ברווחיות חזיריתלמרות התחרותיותר הגיוני להריע לאנשי שיווק שהצליחו לשתול ללקוחות את התשוקה לקנות רכב בכל מחיר וללמוד מהם
- 7.אור 12/06/2023 06:39הגב לתגובה זודלק גוזרת קופון מהתשלומי המיסים שהיא מעבירה למדינה? איך היותה 'צינור' משפיע על הרווחיות שלה?
- שוגי 12/06/2023 10:59הגב לתגובה זומבחינת חשבונאות- חוז מע"מ נרשם מול לקוחות. לא משפיע בכלל על סעיף הכנסות. מכס מועמס למלאי שהחברה מצדטיית והחברה משלמת אותו לפני שמכריות
- הרווחיות שלה גדולה מאוד ולא נמוכה כפי שניתן לחשוב (ל"ת)שמעון 12/06/2023 07:59הגב לתגובה זו
- 6.עיזבו 12/06/2023 04:50הגב לתגובה זוהמשק קטן מידי ויש יותר מידי שחקנים שכל אחד מהם רוצה להגדיל נתח,יוריד מחיר? מה פתאום,וכ"כ עיזבו טרנדים ירוק זה יופי אך מתקשה לתפקד
- 5.הבלון 12/06/2023 01:27הגב לתגובה זולמדינה זה הכי משתלם כי כל המיסים הם על מחיר המכירה ולכן אף פוליטיקאי לא רוצה להכניס תחרות למחבלת הכספים מהציבור. ומדברים על הבנקים…
- 4.המסדי 11/06/2023 23:58הגב לתגובה זוהרכישה של אינפיניה הוכיחה עד כמה מטומטמת הנהלת דלק וורידיס. בסוף שמים כסף על אנשים, ובמקרה הזה מתברר שהם מפגרים
- 3.ויקי 11/06/2023 22:25הגב לתגובה זודלק רכב לכיוון 200%
- 2.מ. כהן 11/06/2023 22:13הגב לתגובה זואני תוהה למה כותב מלומד ומנומק כל כך, לא מזכיר את נכסיי ד. מ. ר., זרוע הנדל"ן של דלק מוטורס ששותפה בחברת הנדל"ן ויתניה. וגם בין היתר נכסים באזור אסף הרופא שמתקרב היום ויהפכו למבוקשים לבניה.
- 1.רפול 11/06/2023 21:52הגב לתגובה זושיעשה הנפקה בארהב המניה תטוס
שווקים מסחר (AI)תחזית ל-2026 - מה יקרה בשווקים, במחירי הדירות ובדולר?
המנכ"לים, מנהלי ההשקעות הבכירים והאנליסטים שאומרים לכם שהשוק יעלה וממליצים על מניות אטרקטיביות שנסחרות בשיא, הם בדיוק אותם אנשים שטעו לפני שנה ולפני שנתיים ולפני שלוש - מי באמת צודק? הנה התשובה
אל תצפו לאנשים שמרוויחים משוק ההון להיות אמיתיים לגמרי או להיות לא מוטים. הם לא יכולים להגיד לכם שיהיו ירידות. זה מבחינתם גול עצמי. אנליסטים כמעט לא ממליצים למכור, מנהלי השקעות בכירים, סמנכ"לים ומנכ"לים כמעט ולא אומרים לכם שיהיו ירידות. אצלם הכל חיובי, אופטימי. ההטייה הזו היא בעיה אחת בהתבססות על תחזיות והערכות שלהם, אבל היא לא הגדולה ביותר. הגדולה ביותר היא פשוט חוסר היכולת שלהם לחזות. תעברו על התחזיות בשנה שעברה, לפני שנתיים, לפני שלוש שנים, ועוד, ותגלו שהן לא הכו את השוק. השוק היכה אותן. בעיה שלישית, קטנה יותר, היא שהם הולכים על בטוח. הם לא אמרו לכם שנאוויטס מעניינת לפני שנתיים-שלוש, הם אומרים את זה עכשיו אחרי שעלתה פי 9. הם תמיד ילכו על "המניות הרגילות" ולא ילכו על מניות קטנות.
אלו הם כללי המשחק שלהם. ואגב,
מה שיותר מאכזב שהם לא רק בינוניים במה שהם אומרים בתקשורת, הם בינוניים בתשואות - אתם אולי מאוד מרוצים כי התשואות בשמיים, אבל האמת היא שביחס לבנצ'מרק, מעטים הצליחו להכות את השוק. כשאתם רואים תשואות של 20%, 22% בקרן השתלמות המנייתית, השאלה היא מה עשה השוק - והוא
עשה יותר. גם בהשוואה למסלולים מעורבים השוק עושה יותר. הם מנהלים אקטיביים שאמורים לייצר תשואה טובה, וזה לא כך - במסלול כללי שמחולק לרוב 60% אג"ח והיתר מניות, הרווחתם כ-13-14%, אבל אם הייתם מחלקים את הכסף בין קרנות מחקות, קרנות סל על אגרות חוב ומסלולים מנייתיים
הייתם מרוויחים יותר.
בסוף, היכולת של גופים מנהלים להכות את השוק, במיוחד שרוב הכסף שלהם באפיק מנייתי, במניות בחו"ל - היא קטנה, גם בגלל דמי הניהול שמורידים את התשואה שלכם. הרגולטור צריך לספק לחוסכים יכולת להשקיע בחסכונות ארוכים לפנסיה, גמל במכשירים עוקבי
מדד בעלויות נמוכות. כשזה יהיה, התשואה שלכם תהיה גבוהה יותר, אבל כמובן שזה לא יהיה פשוט, מדובר כאן בכסף גדול: דמי הניהול בכל האפיקים המנוהלים מסתכמים בעשרות מיליארדים בשנה.
ובחזרה לתחזיות. התחזיות של המוסדיים הן תחזיות מלוטשות, יחסית בטוחות, אבל במבחן ההיסטוריה לא פוגעות. התחזיות הטובות יותר הן... שלכן. חוכמת ההמונים, ויש על זה מחקרים רבים, מצליחה לנצח. זה לא אומר שאין חשיבות למומחים, בטח שיש, אבל יש הבדל בין פרשנות-ניתוח של מומחה לעיתון-אתר ובין מה שהוא עושה בפועל. אנחנו מכירים לא מעט מנהלי השקעות שהורידו את הרף המנייתי בחודשים האחרונים בהשקעות האישיות שלהם. הם אומרים לנו שהם לא יכולים לעשות את זה בכספים שהם מנהלים כי זה לפי מחויבות תשקיפית, אבל הם חושבים שהשוק גבוה - כמעט ולא תראו את זה בתחזיות החוצה של הבית שלהם. ולכן, אנו מביאים את הסקר שלכם (הנה הסקר של שנה שעברה). בואו להצביע ולהשפיע. בסקר אתם עונים על כיוון השווקים, הנדל"ן, הדולר, וככל שהמדגם גדול יותר, כך הוא מקבל תוקף חזק יותר:
התחזית של גולשי ביזפורטל ל-2026
- פייזר מאותתת על קיפאון במכירות ב-2026 והמניה נחלשת
- הום דיפו: תחזית לצמיחה כמעט אפסית בשנה הבאה עקב ריביות ולחץ על הצרכן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגנעילה חיובית בבורסה: הבנקים ירדו 0.9% חברות הביטוח 1%; ת"א נפט וגז התחזק ב-1.9%
יום ראשון-אחרון של מסחר התסיים לו כשמדדי הדגל שנסחרו בתנודתיות הצליחו לנעול בטריטוריה חיובית עולים 0.4% בת"א 35 ו-1% בת"א 90; הביטוח שהספיק להתממש עד 2.4% התאושש ונעל בירידה של 1%; מחזור המסחר הסתכם ב-2.1 מיליארד שקל
עוד 4 ימים לסיום השנה וכבר אפשר לסכם שהייתה זו שנה היסטורית בשוק ההון. מדדי הדגל זינקו מעל 50% וכעת מתברר ש'אפקט העושר' רחב ביותר, כך לפי נתוני בנק ישראל המתפרסמים היום מהם עולה כי תיק הנכסים הפיננסיים של הציבור המשיך להתרחב ברביע השלישי של 2025. יתרת התיק עלתה בכ-265.1 מיליארד שקל, עלייה של כ-4%, והגיעה לרמה של כ-6.9 טריליון שקל. העלייה נרשמת על רקע גידול רוחבי בכלל רכיבי התיק, ובעיקר במניות בארץ, באג"ח קונצרניות ובהשקעות בחו"ל. משקל תיק הנכסים הפיננסיים של הציבור ביחס לתוצר עלה במהלך הרביע בכ-8.8 נקודות אחוז, והגיע בסוף התקופה לכ-332.7%. העלייה משקפת קצב גידול מהיר יותר של הנכסים הפיננסיים לעומת התוצר במשק - אפקט העושר: תיק הנכסים של הציבור בשיא של 6.9 טריליון שקל
סנטה קלאוס התעכב השנה ועדיין לא הגיע לוול סטריט, שסיימה את השבוע שטוחה. אבל אולי דווקא לתל אביב הוא נזכר להגיע, באיחור קל. אחרי הירידות החזקות של יום חמישי, היום השווקים נעלו בהתאוששות מסוימת. אם לזקוף את זה לסנטה או להתרגשות מהעובדה שזהו היום הראשון-האחרון שבו נערך מסחר השבוע, קשה לדעת, אבל נראה שהשחקנים רוצים שנישאר עם 'טעם טוב' מהיום הזה. מדדי הדגל טיפסו. ת"א 35 הוסיף 0.43%, ת"א 90 נעל בעליה של 1.06%. ועדיין, לא כולם היו שותפים למגמה החיובית. סקטור הביטוח המשיך במומנטום השלילי אמנם זו לא הצניחה של 6.8% שראינו בחמישי, אבל בשעות השיא הוא ראה ירידה של 2.4% אך לבסוף התאושש מעט ונעל בירידה של 1% למטה.
חלל
תקשורת חלל תקשורת -6.36% ירדה. החברה הודיעה על דחייה משמעותית בתשלום המקדמה (כ-1.6 מיליון דולר) מצד לקוח אסטרטגי בפרויקט ה-LEO (לוויינים נמוכי מסלול) של OneWeb. עבור חברה שנמצאת בשנים האחרונות במאבק הישרדותי ומתמודדת
עם הסדרי חוב מורכבים מול מחזיקי האג"ח, כל עיכוב בתזרים המזומנים ובמימוש מנועי צמיחה חדשים מתפרש בשוק כסיכון מהותי. המשקיעים, שקיוו כי הפעילות החדשה תסייע לחברה לייצר יציבות לאחר אובדן לוויינים בעבר ושחיקה בערך נכסיה, מגיבים בחשש לכך שהסכמים מהותיים נותרים
"על הנייר" בלבד, מה שמכביד עוד יותר על יכולת השירות של חובות העבר של החברה.
מניית אפקון החזקות 1.85% זינקה בלמעלה מ-90% השנה, ואחרי שזינקה גם בשנה שעברה בכ-85% בשנתיים האחרונות היא הניבה למשקיעים כמעט 240% והיא נסחרת בשווי שוק של 1.86 מיליארד שקל, מה שעומד מאחורי הזינוק הזה הוא הפקת לקחים, גמישות והרבה מאוד יצירתיות. במשך עשורים, אפקון הייתה מזוהה עם קבלנות תשתיות מסורתית. תחת המטריה של קבוצת שלמה (שמלצר), החברה פעלה במגוון רחב של תחומים, מחשמל ובקרה ועד לבנייה קבלנית מסיבית. אבל, המודל העסקי של שנות ה-2000, שהתבסס על צמיחה דרך פרויקטי "בטון ושלד" היה בעייתי. המרווחים בתחום צרים מאוד בין 2-4%. טעות בתכנון, עיכוב קטן בלוחות זמנים וכל עליה בתשומות היו הורסים את כל הערך הכלכלי של הפרויקט. שינויים כאלה גררו בפועל את הקבוצה להפסדים תפעוליים במגזר ההנדסה האזרחית, שקיזזו את הרווחים מפעילויות הליבה האחרות. דודי הראלי מנכ"ל הקבוצה מסביר בראיון מיוחד למה זו רק תחילת הדרך: "אנחנו בונים את הקפיצה הבאה"
- אלביט עלתה 2.6%, מדד הביטוח ירד 2.1%; המדדים ננעלו בעליות קלות
- ראלי בת"א: טבע עלתה 2.6%, הבנקים עלו 1.4%, הייפר ועל בד זינקו 16%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אל תצפו לאנשים שמרוויחים משוק ההון להיות אמיתיים לגמרי או להיות לא מוטים. הם לא יכולים להגיד לכם שיהיו ירידות. זה מבחינתם גול עצמי. אנליסטים כמעט לא ממליצים למכור, מנהלי השקעות בכירים, סמנכ"לים ומנכ"לים כמעט ולא אומרים לכם שיהיו ירידות. אצלם הכל חיובי, אופטימי. ההטייה הזו היא בעיה אחת בהתבססות על תחזיות והערכות שלהם, אבל היא לא הגדולה ביותר. הגדולה ביותר היא פשוט חוסר היכולת שלהם לחזות. תעברו על התחזיות בשנה שעברה, לפני שנתיים, לפני שלוש שנים, ועוד, ותגלו שהם לא הכו את השוק. השוק היכה אותם. בעיה שלישית, קטנה יותר שהם הולכים על בטוח. הם לא אמרו לכם שנאוויטס מעניינת לפני שנתיים-שלוש, הם אומרים את זה עכשיו אחרי שעלתה פי 9. הם תמיד ילכו על "המניות הרגילות" ולא ילכו על מניות קטנות. המנכ"לים, מנהלי ההשקעות הבכירים והאנליסטים שאומרים לכם שהשוק יעלה וממליצים על מניות אטרקטיביות שנסחרות בשיא, הם בדיוק אותם אנשים שטעו לפני שנה ולפני שנתיים ולפני שלוש - אז מי באמת צודק ולמי אפשר להאמין (אם בכלל)? הנה התשובה: תחזית ל-2026 - מה יקרה בשווקים, במחירי הדירות ובדולר?
