מטא מנסה לעמוד בקצב - הכריזה על כלים חדשים מבוססי בינה מלאכותית
במהלך פגישת All Hands של עובדי החברה עם המנכ"ל מארק צוקרברג, חשפה מטא אפליקציה חדשה שאמורה להתחרות בטוויטר, כלים חדשים לבינה מלאכותית ומסרה את תגובתה לחשיפת משקפי המציאות הרבודה של אפל. למטא יש הרבה עבודה לעשות על מנת שהמגמה החיובית במניה תוכל להמשיך.
בינה מלאכותית
בכל מה שקשור לבינה מלאכותית נראה שמטא די משתרכת מאחור לעומת השאר, כשענקיות הטכנולוגיה האחרות כבר השיקו מוצרים מבוססי בינה מלאכותית, מטא עסוקה עכשיו בעיקר בניסיון לצמצם פערים והכריזה על סוכנים מבוססי בינה מלאכותית למסנג'ר של פייסבוק ווואטספ, עוזר פרודקטיביות שנקרא Metamate וכלים שישמשו את עובדי החברה. די מאכזב לא? נראה שכך גם ציבור המשקיעים חשב והמניה הגיבה בירידות.
פרוייקט P92
לאחר ההשתלטות של מאסק על טוויטר, הייתה נהירה של משתמשים לפלטפורמה בשם מסטדון. נהירה שהחזיקה לזמן קצר בלבד עד שהמשתמשים חזרו לטוויטר. אך במטא עדיין חושבים שההזדמנות עוד קיימת והודיעו על אפליקציה שתתחרה בטוויטר. על פי הדיווחים, הפרויקט בשם הקוד P92, ייבנה כאפליקציה עצמאית, אך המשתמשים יתחברו באמצעות האישורים שלהם באינסטגרם. המהלך יכול לעזור למטא למשוך אליה כמה ממשתמשי טוויטר שעדיין מחפשים חלופות לאחר שמאסק שינה חלק מחוקי האתר. "אנחנו בוחנים רשת חברתית מבוזרת ועצמאית לשיתוף עדכוני טקסט", אמר דובר מטא. "אנחנו מאמינים שיש הזדמנות למרחב נפרד שבו יוצרים ואישי ציבור יכולים לשתף עדכונים לגבי תחומי העניין שלהם".
משקפי המציאות הרבודה של אפל
בנוגע למשקפי המציאות הרבודה של אפל, מארק צוקרברג הגיב בצורה די מגומגמת וציין כי העלות של המשקפיים היא פי 7 מהעלות של ה-Quest 3 של מטא שצפויות לצאת בקרוב, עוד אמר כי מטא דואגת כי המוצרים שלה יהיו "נגישים ובמחיר סביר" ככל האפשר ובהערה זרק המנכ"ל כי המשקפיים של אפל משתמשות בסוללה חיצונית וכי החברה הראתה רק אנשים יושבים שמשתמשים במשקפיים. נראה שמטא נמצאת כרגע בסוג של משבר, לאחר שאפל חשפה את משקפי המציאות הרבודה שלה, החברה הפכה לקצת מבולבלת. אם האסטרטגיה המקורית שלה הייתה להיכנס All-In למטאוורס, נראה שעכשיו האסטרטגיה שלה היא יותר לנסות ולהבין מה קורה ולנסות לא לפספס את הגל.
- מדפים ריקים - מחסור במוצרים רבים ברשתות הקמעונאות
- יום המוצר של אפל אינו מה שהיה בעבר; האם המניה תמשיך לפרוח?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יתכן וההימור של צוקרברג על מטאוורס יעלה לו ביוקר, כשיחידת ה-Realiy labs של מטא, המתעסקת בכל מה שקשור למטאוורס, הפסידה 13.7 מיליארד דולר ב-2022 ומאז יצאה בניסיון לקצץ בעלויות על מנת לתעדף רווחיות ופתחה בסבב קיצוצים נוסף אשר צפוי לכלול את פיטורם של כ-6,000 עובדים. הקיצוצים הם חלק ממה שכונה על ידי מנכ"ל החברה, מארק צוקרברג "שנת התייעלות", במטרה להפוך את החברה לרזה ואפקטיבית יותר בכדי שתתאים את עצמה לאתגרי השעה.
סבב הקיצוצים האחרון מכוון כלפי עובדים בתחומים שונים וביניהם בעלי תפקידים בתחום חוויית משתמש, שיווק, גיוס והנדסה. בחודש הבא צפוי גל פיטורים נוסף כשבסך הכל תיפרד החברה מכ-10,000 עובדים יאבדו בחודשים אפריל ומאי. זאת לאחר שבמהלך חודש נובמבר הכריזה החברה על סבב קיצוצים ראשון שהשפיע על כ-11,000 עובדים. בכך צפויה החברה לצמצם את מספר העובדים שלה בכרבע מאז נובמבר, אז היו לה כ-87,000 עובדים.
באפריל הכתה החברה את צפי האנליסטים לרבעון הראשון של 2023 עם הכנסות של 28.6 מיליארד דולר לצד רווח נקי מתואם של 2.2 דולר למניה. למרות הקיצוצים בעלויות, החברה המשיכה להשקיע סכומי עתק במטאוורס (טכנולוגיות מציאות מדומה ומציאות רבודה) ורשמה הפסד תפעולי של 3.99 מיליארד דולר, על הכנסות של 339 מיליון דולר בלבד. החברה נסחרת לפי שווי של 700 מיליארד דולר, זאת לאחר שמניית החברה עלתה ב-121% מתחילת השנה וב-35% בשנה האחרונה כולה.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
