אופן איי אי
צילום: טוויטר

הסינים בדרך לדריסת רגל בעולם הבינה המלאכותית. מי יעצור אותם?

המשקיעים בשנחאי לא מאמינים שהצ'אטבוט החדש יעקוף את החלוצה האמריקאית OpenAI שיצרה את ChatGPT, ועדיין - הם מריחים הזדמנות לפוטנציאל. בינתיים, האמריקאים ונבידיה מנסים לעצור את הסחף
איציק יצחקי | (2)

החודש האחרון נתן לנו אינדיקציה טובה באשר לשאלה איך תיראה הבינה המלאכותית עם המאפיינים הסיניים. ענקית המסחר האלקטרוני עליבאבא (טיקר: BABA) וחברה נוספת מהונג קונג הצטרפו לאחרונה לאלופת החיפוש באידו (Baidu) במירוץ אחר ההשתלטות על העולם הזה.

באידו השיקה צ'טבוט בנוסח ChatGPT. היא חולשת על תחום מנועי החיפוש בסין והחלה להפעיל שירות חדש שמבוסס על AI. גם ממשלת בייג'ינג משתפת פעולה עם זה. היא נתנה או ירוק למפתחי בינה מלאכותית לפעול.

המשקיעים, מצדם, לא מחפשים מקבילה סינית ל-OpenAI, זאת שפיתחה את ChatGPT ונחשבת לחלוצה בתחום. עובדה: הפופולריות הגדולה שיצרה ChatGPT, גרמה לבאידו לתוצאה מאכזבת. לפחות בהתחלה. היא קיבלה אישור להפעיל שירות מוניות אוטונומיות (ללא נהג) באזורים מסוימים בבייג'ינג, אבל המשקיעים תפסו את המצגת שלה ככזאת שלא נותנת להם מענה לשאלות. החברה לא סיפקה דוגמא ממשית של הצ'טבוט החדש שלה - ארני. היא כן הדגימה איך הוא עורך חישוב מתמטי, אבל לא הרבה יותר מכך. המשקיעים בשנחאי מבינים זאת. הם החלו לקנות מניות סיניות מקומיות שעוסקות בתחום הזה, כמו Cambricon Technologies, שהמניות שלה עלו כמעט פי 4 מאז תחילת השנה.

ובכל זאת, הבוט של באידו, ארני בוט, נחשב יחד עם Tongyi Qianwen של עליבאבא ובוט בשם HunyuanAide של Tencent Holdings לאחד המצליחים בעולם. מצד שני, מניות באידו צנחו ב-6% מאז ההשקה בתחילת מרץ. התקווה של המשקיעים היא שבאידו לא משקיעה לחינם כל כך הרבה כסף בפיתוח המוצר שלה.

חשוב להדגיש כי OpenAI היא לא סתם חלוצה בתחום. היא הזניקה את מרוץ החימוש של ענקיות הטכנולוגיה, שהודיעו על השקעה בתחום. פתאום, המונח "AI" מופיע בשיחות המשקיעים של ענקיות הטכנולוגיה כמו אלפבית, אמזון, מטא ומיקרוסופט. מיקרוסופט השקיעה מיליארד דולר ב-OpenAI ונראה שזה לא הולך לעצור. גוגל, למשל, השיקה אץ הצ'אטבוט הניסיוני Bard במטרה להתחרות ב-ChatGPT. יחד עם מטא שמשקיעה לא מעט כסף במציאות מדומה ורוצה לשלב את הבינה המלאכותית במטאוורס ואמזון שמזכירה יותר ויותר את המונח הזה בשיחות משקיעים, האמריקאים הם אימפריה ולא בטוח שמישהו בסין יוכל לעצור אותם. כלומר, מירוץ החימוש כבר כאן, השאלה היא בסך הכל לאן הוא יתפתח.

עם כל הרצון הטוב, לבאידו יש תחרות גם באזור שלה. Tencent Holdings אותה הזכרנו קודם שולטת במדיה החברתית והמשחקים המקוונים הסיניים והיא תיכנס בקרוב לזירת הבינה המלאכותית ותנסה למנף גם את מאגר הלקוחות שלה. הכלכלנים מעריכים שכל השחקנים הגדולים של עולם הבינה המלאכותית יצליחו, בתנאי שיסתדרו עם הממשלה.

כיום, מערכות בינה מלאכותית מתקדמות תלויות במידה רבה בחברת השבבים האמריקאית Nvidia (NVDA). בארה"ב אסרו על מכירת שבב A100 של החברה לסין בשנה שעברה. Nvidia החליפה אותו ב-A800 - שבב איטי הרבה יותר.

קיראו עוד ב"גלובל"

נראה כי ארה"ב מנסה להקשות על הסינים. זה לא חדש, אבל יכול לעצור את הניסיון של הסינים לקחת נתח שוק משמעותי. ההערכה היא שחברת OpenAI מקדימה בשנתיים לפחות את קצב החברות הסיניות. הכלכלנים מסבירים שהמוצר של Baidu לא טוב כמו ChatGPT, אבל הוא די טוב.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    דוד 14/05/2023 12:12
    הגב לתגובה זו
    מה קרה כבר אין שימוש לבינה טבעית ומה הבדיחה הזו המצאה של פנטזיה ותו לא
  • 1.
    מריחים הזדמנות לפוטנציאל (ל"ת)
    היועץ 14/05/2023 09:31
    הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.