בהר-בחוקותי: האם מצוות היובל ואיסור ריבית הן מצוות סוציאליסטיות?
האם התורה נוטה לסוציאליזם או לקפיטליזם? זו שאלה שדנו בה רבות בעבר, וגם בהווה הדיונים נמשכים. עם עליית התנועות הסוציאליסטיות בסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20 היו שרצו למצוא בתורה ערכים סוציאליסטים המתאימים לרוח אותה תקופה. גפ לא מעט הוגי דעות ציוניים מצאו בתורה עקרונות סוציאליסטים לשיטתם, בין השאר הרצל עצמו בספרו אלטנוינלנד. התומכים בטענה זו מצביעים על המצוות המופיעות בפרשתנו, פרשת בהר, שהיא הפרשה "הכלכלית ביותר" בתורה ומפורטות בה מספר מצוות שנועדו להסדיר את היחסים הכלכליים בחברה, בין השאר מצוות שמיטה, יובל, שחרור עבדים, איסור ריבית, ועוד.
כך לדוגמה, בשנת היובל חוזרות כל הקרקעות לבעליהם המקוריים, כך לכאורה פועלת התורה למען ערך השוויון, טענו הסוציאליסטים הדתיים, או אלו שחיפשו ערכים סוציאליסטיים בתורה. התורה גם אוסרת על ריבית, שכן אין זה מוסרי ש"כסף ייצר כסף", ושמי שכבר עשיר, יעשיר עוד יותר על ידי ריבית מבלי שיצטרך לעשות דבר. התורה רוצה לעודד עבודה יצרנית ופרודוקטיבית ולא שההון ייצר כסף נוסף כך הם טענו. אם כן התורה דוגלת בערכים של שוויון כלכלי ונגד ריכוז ההון בידי טייקוני קרקעות או מלווים בריבית. באופן דומה נטענו טענות דומות ביחס למצוות כמו איסור ריבית, מנוחה בשבת ועוד.
אמנם, כשמעיינים בפרטי המצוות, התפיסה הזו נראית לכל הפחות כפשטנית מדי. היא גם לא עולה בקנה אחד עם ההנמקה המקראית, שלא הזכירה את ערך השוויון כסיבה להחזרת הקרקעות. הדגש בתורה הוא על שייכות הקרקע לאל ועל הקשר הרוחני בין הנחלה הארצית ובין המשפחה לה היא שייכת.
מלבד פשוט הפסוקים שלא מכוונים לכיוון הזה, התפיסה הסוציאליסטית של המצוות הללו מעוררת שאלות לא פשוטות. ראשית, לגבי הריבית יש לשאול – אם ריבית היא דבר פסול ולא מוסרי מדוע מתירה התורה (ויש אומרים אף מצווה) לקחת ריבית מגוי? הפסוק אומר: "לנוכרי תשיך, לאחיך לא תשיך", כלומר למי שהוא לא אחיך מותר להלוות. אבל אם זה לא מוסרי ונוגד את עיקרון הפרודוקטיביות והעבודה היצרנית, מדוע שיהיה מותר להלוות בריבי למי שהוא לא אחיך? האם מותר לגנוב, חלילה, מנוכרי? האם מותר להזיק לו? לא מצאנו בשום מקום שהתורה כתבה "מהנוכרי תגנוב, מאחיך לא תגנוב" או משהו מעין זה ביחס לצוויים מוסרים. על כורכנו עלינו להסיק שהריבית אינה פסולה מצד עצמה, ויש לחפש טעם אחר לאיסור.
- טור פרשת השבוע, שבועות: מערכת רווחה עם תמריצים ליציאה ממעגל העוני
- פרשת במדבר: כוחה של הסמליות ביצירת תרבות ארגונית וזהות לאומית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שאלה נוספת יש לשאול ביחס ליובל, אם התורה אכן שואפת לשיוויון מדוע היא מורה להשיב רק את הקרקעות? הרי במהלך 50 השנים בהם מוכרים קרקעות הצטבר עושר אצל אותם שהצליחו לרכוש קרקעות מאחרים ונוצרו פערים ואי שיוויון בחברה. הקרקעות האלו ייצרו עושר שמצטבר אצל אותו רוכש קרקעות, והעושר הזה לא חוזר ביובל לבעל הקרקעות המקורי. מדוע התורה לא מצווה לחלק את כל הרכוש מחדש, אם מטרתה אכן שוויון לכל? יותר מזה, אילו ננסה להוציא מאותו עשיר את העושר שצבר הדבר יחשב לגזל וכנוגד את ערכי התורה, שמגינה בעוז על זכויות הקניין ועל הרכוש הפרטי.
לכן נדמה שיש לחפש את הפתרון להסבר המצוות האלו במקום אחר, ולא בערכי השיוויון. ואולי המפתח נמצא במילה שחוזרת לא מעט פעמים בפרשה בהטיות שונות. המילה הזו היא אחווה: "אל תונו איש את אחיו", "וכי ימוך אחיך ומכר אחוזתו", וכי ימוך אחיך ומטה ידו", "לאחיך לא תשיך" ועוד.
מימד האחווה הוא כזה שבדרך כלל לא נלקח בחשבון בבניית מערכת כלכלית רשמית. בדרך כלל ישנה מערכת חוקית רשמית ומחייבת, ומעבר לכך בין אנשים פרטיים - חברים, אחים, קרובי משפחה, בני קהילה, ישנה מערכת נוספת של עזרה הדדית, ערבות, וויתור וסיוע במקרה הצורך. נראה שהתורה שואפת להכניס מימד של אחווה גם למערכת הרשמית, מתוך הערך הכללי של "ואהבת לרעך כמוך", שדורש יחסי קרבה מיוחדים בתוך עם ישראל.
- הבובות הפופולריות מסוכנות לילדים: משרד הכלכלה מזהיר משימוש בבובות LABUBU
- ביטוח לאומי דיגיטלי: לנצח את הבירוקרטיה מהספה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים...
כך, אף על פי שלקיחת ריבית היא הגיונית ומוסרית - "לנוכרי תשיך" - שכן זה מעין "השכרה" של ההון שברשותך, בדומה להשכרת דירה, אבל אם תלווה לאחיך, מן הסתם לא תגבה ממנו ריבית. לא בגלל שזה לא מוסרי, אלא מפני שבינך לבין אחיך יש אהבה וקרבה ותמיכה הדיין, אל אחים מתנהגים אחרת. התורה שואפת למצב שבו היחס אל האחר כאח יורחב אל כלל עם יישראל. אמנם אי אפשר להתייחס לכולם כאל אחים ממש, אבל בחלק מהיחסים הכלכליים ביניהם מימד האחווה יישמר, בין השאר בהלוואה ללא ריבית.
וכן בנוגע ליובל. התורה משאירה לשוק החופשי לפעול את פעולתו, ומאפשרת לאדם להפעיל את כשרונותיו ומאמציו לטובתו, וכך לתעשר ולצבור נכסים. בנכסים אותם צבר האדם אין לגעת וערך השיוויון לא יכול לגרום חלילה לגזל של רכוש שנצבר כדין בידי העשיר. אבל בתוך מנגנון השוק החופשי התורה משלבת מנגנון אחווה - אחת לדור ישנו מן ריסטרט כללי למערכת, שבו לעני ניתנת אפשרות להתחיל מהתחלה, לפחות מבחינת הקרקעות. יש רשת הגנה שלא משאירה אותו לעולם נקי מכל נכסיו, תמיד הוא יישאר בעל קרקעות, אם לא עכשיו אז בשנת היובל הקרובה. ראוי לציין שכל המערכת של בעלות על הקרקעות מתיישרת לפי העיקרון הזה, כך כשאדם מוכר את שדהו הוא בעצם לא מוכר את השדה עצמו, את גוף הקרקע, אלא את "שני התבואות" עד היובל, כלומר מספר שנות העבודה שניתן להפיק מהיובל עד שיחזור לבעליו המקוריים. כך יוצא, שלאדם תמיד נשאר נכס אחד איתו הוא יוכל להתחיל מההתחלה בבוא העת. ייתכן שמיד אחר היובל הוא יחליט למכור אותו שוב, אבל אז הוא יקבל שכר של חמישים שנות תבואה - הון קטן לצאת לדרך מחדש. אין אדם אחד בעם ישראל ללא נכסים.
- 3.מעניין. יפה! (ל"ת)מישהו 12/05/2023 14:44הגב לתגובה זו
- 2.חוקר תנך 12/05/2023 12:23הגב לתגובה זוכי מה יקרה בפועל? אנשים פשוט לא יתנו הלוואות ואז אין לך שום דרך להתקדם פיננסית.
- 1.כתבת יפה מאד. תודה (ל"ת)ברוך 12/05/2023 10:19הגב לתגובה זו
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם
תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים
במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות.
החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים.
יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים.
שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס.
- טלפון של חשוד יישאר בידי החוקרים לעוד 180 יום
- החשד: העלמת הכנסות משיפוצים ובנייה בסכום של כ-1.5 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
קרנות פרייבט אקוויטי, לוגואיםשנת הקציר של קרנות הפרייבט אקוויטי: מי הציפו ערך ומי עדיין מחכים?
הגאות ההיסטורית בשווקים לא פסחה גם על עולם הפרייבט אקוויטי. אחרי תקופה של ריבית גבוהה, אי-ודאות ובלימת עסקאות, חלק מקרנות ההשקעה הפרטיות מצאו את עצמן שוב בסביבה נוחה יותר למימושים ולהנפקות.
לצד הזינוקים במדדים, והפתיחה המחודשת של שוק ההנפקות, חלק מקרנות ההשקעה הפרטיות נהנו גם הן משנה חריגה במיוחד. 4 קרנות פרייבט אקוויטי רשמו תשואות דו-ספרתיות, ובמקרים מסוימים גם הצליחו לתרגם את העליות למימושים בפועל, דרך אקזיטים והנפקות ברווחים נאים.
קרנות ההשקעה הפרטיות לא מדווחות על הרווחים שלהן, אבל אם נסתכל בתוצאות המצוינות של הבנקים - פועלים אקוויטי, לאומי פרטנרס ודיסקונט קפיטל, שעוסקות באותם תחומים - נבין שהייתה זו בהחלט שנה מדהימה. במקביל, קרנות ההשקעה המשיכו בהשקעות חדשות בחברות מקומיות בתחומים שונים כשהן נערכות גם להמשך הדרך.
פימי
קרן פימי, שנוסדה בשנת 1996 על ידי ישי דוידי, היא הגדולה והמובילה בישראל. הקרן מנהלת נכסים בשווי כולל של כ-8 מיליארד דולר.
- בצל מירוץ החימוש העולמי: הושקה קרן אורליוס וגוייסו 50 מיליון דולר להשקעות בדיפנס-טק
- האם כספי הפנסיה של האמריקאים בדרך להשקעות בשווקים פרטיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפני חודש הודיעה פימי על תחילת הגיוס של קרן פימי 8, לגיוס של 1.5 מיליארד דולר, ארבע שנים לאחר סיום הגיוס של קרן פימי 7, שבה גייסה 1.25 מיליארד דולר.
עד כה רכשה הקרן שליטה ב-108 חברות ומימשה 76 מהן, בהיקף עסקאות של למעלה מ-9 מיליארד דולר.
